- Home
- Films
- Les Misérables
- Filtered
Genre: Drama / Misdaad
Speelduur: 102 minuten
Oorsprong:
Frankrijk
Geregisseerd door: Ladj Ly
Met onder meer: Damien Bonnard, Alexis Manenti en Djebril Zonga
IMDb beoordeling: 7,6 (28.110)
Gesproken taal: Frans
Releasedatum: 20 februari 2020
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via Videoland
- Bekijk via meJane
- Bekijk via NPO Start Plus
- Bekijk via iTunes
- Bekijk via CineMember
- Bekijk via NLZIET
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Te zien in 2 bioscopen
Plot Les Misérables
Stéphane heeft net Cherbourg achter zich gelaten om zich aan te sluiten bij de brigade die zich bezighoudt met de criminaliteit in Montfermeil. Hij wordt op sleeptouw meegenomen door zijn nieuwe ervaren collega's, Chris en Gwada. Al snel ontdekt Stéphane de spanningen tussen de diverse groepen in de wijk. Wanneer ze tot een arrestatie overgaan, bevinden de drie mannen zich in de grote minderheid en worden hun handelingen bovendien gefilmd door een drone.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,6 / 28110)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- iTunes: € 4,99 / huur € 2,99
- Pathé Thuis: vanaf € 5,99 / huur € 2,99
- Kijk op Videoland
- Bekijk via NPO Start Plus
- Kijk op Cinemember
- Kijk op meJane
- Kijk op NLZIET
Social Media
Acteurs en actrices
Brigadier Stéphane Ruiz, aka Pento
Chris
Gwada
The Mayor
The Comissioner
Issa
Buzz
Salah
'La Pince'
Zorro
Video's en trailers
Reviews & comments
Boenga
-
- 2454 berichten
- 1425 stemmen
Rauw en hard drama.
Een heel sterke, en ongetwijfeld realistische situatieschets van de toestand in de Parijse banlieus.
De acteurs,
de beelden en camerastanden,
het verhaal dat geen moment inzakt,
de spanningsopbouw,
sobere, maar heel goed ingebouwde muziek,
...: Les Miserables staat er op alle vlakken, en misschien nog het meest als confrontatie, als noodkreet; naar burger en politicus.
Het geweld in de film is hard; maar het zien van de leefomstandigheden van honderdduizenden mensen in een grootstad, grijpt me nog meer bij de keel.
Ik weet niet of de laatste 20 minuten een stap te ver gingen. Ik hoop van wel, maar ik weet het niet.
Het (half)open einde: meestal m'n ding niet; hier heel sterk.
Een interview met de regisseur:
https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2019/11/19/ladj-ly-les-miserables-is-een-alarmkreet/
Psycho-M
-
- 306 berichten
- 262 stemmen
Zojuist in de sneak gezien.
Soort van Franse Training Day, maar dan rauwer.
Zeker geen slechte film, maar de politie agenten waren voor mijn smaak iets te veel een karikatuur.
De agent die het werk al lang doet en verrot is door de ellende die hij al heeft gezien, zijn partner die hem steunt en volgt en dan de nieuwe "good cop" die de goede vrede wilt bewaren en volgens het boekje wilt werken.
Neemt niet weg dat ik de rauwheid wel kan waarderen en het slot juist erg sterk vind.
Shinobi
-
- 4260 berichten
- 2498 stemmen
Oppervlakkige rellen.
Hier had ik eerlijk gezegd meer van verwacht.
Aan de hand van brigadier Stéphane Ruiz word je meegenomen naar zijn eerste werkdag in de banlieue van Parijs. Hij wordt hier ingewerkt door twee oudgedienden die het klappen van de zweep al kennen en op zijn zachtst gezegd nogal roekeloos te werk gaan. Het wordt voor hem in ieder geval een dag om nooit meer te vergeten.
Je valt als kijker van de ene verbazing in de andere, hoewel de comedy en de karikaturen wat mij betreft weggelaten hadden mogen worden. Op deze wijze ontkomt 'Les Misérables' niet aan de clichés; ik mis een stukje vernieuwing. Weliswaar gebruikt men hedendaagse gebruiksvoorwerpen als smartphones en drones, maar de vergelijking met genregenoten is al gauw gemaakt.
Ik heb begrepen dat Ladj Ly zelf ook is opgegroeid in een soortgelijke wijk. Dit komt de authenticiteit zeker ten goede. Op een soort van documentaire-achtige stijl weet hij de spanningen goed vast te leggen. Dit levert zonder twijfel een aantal indringende momenten op die rauw overkomen. Het is alleen jammer dat het geheel vrij oppervlakkig blijft.
Al met al een prima drama, maar ik mis net dat stukje extra dat de film naar een hoger niveau tilt.
Dikke 3,0 sterren.
hvdriel
-
- 310 berichten
- 301 stemmen
Dit was een tegenvaller... Niks geen vuige beelden van een losgeslagen buitenwijk die op documentaire wijze onder je huid kruipt, maar een voorspelbaar verhaaltje dat netjes verteld en geacteerd wordt met redelijk karikaturale personages (de ene agent is ietwat te heftig; de nieuwkomer ietwat te lief) en enkele overbodige scènes (leeuwscène, expliciete Victor Hugo verwijzingen) waar ik tegenaan bleef kijken.
De filosoof
-
- 2023 berichten
- 1405 stemmen
Ik vind het een sterke politiefilm. Het genre is natuurlijk nogal cliché – me dunkt dat er in wezen één soort Amerikaanse film is en dat is de cowboyfilm waarvan de eindeloze reeks politiefilms slechts een variant op zijn – en ook deze (Franse) film is in dat opzicht weinig bijzonder en herhaalt braaf de Amerikaanse clichés: we gaan opnieuw mee met een paar politieagenten – de een al corrupt, de ander nog eerlijk – die de burgers moeten beschermen maar bovenal hun eigen hachje moeten zien te redden in een gevaarlijke, criminele wereld bij wijze van het hedendaagse Wilde Westen.
Maar deze film steekt ver boven de middelmaat uit. In de eerste plaats is de film gewoon van het begin tot het einde spannend waarbij het gevaar van alle kanten lijkt te komen (en ik hou ook wel van de macho humor van de agenten, hoe cliché ook die is). In de tweede plaats geeft de film een scherpe kritiek op de ‘miserabele’ situatie in de Franse banlieus waar armoede en uitzichtloosheid hand in hand gaan met wetteloosheid en ordeloosheid waarbij politie, buurtvaders, criminelen en moslimbroeders er de macht delen en nog enigszins de orde of in ieder geval de vrede proberen te handhaven in een explosieve situatie van angst en geweld maar ook met elkaar in een machtsstrijd zijn verwikkeld. Het leven is er een jungle waar respect moet worden afgedwongen en het recht van de sterkste geldt.
Door middel van een citaat uit Hugo’s Les Misérables lijkt de schuld bij de overheid en/of het politiegeweld te worden gelegd maar ik vind dat moeilijk te beoordelen: het kan zijn dat de banlieus zijn verwaarloosd maar mensen hebben ook een eigen verantwoordelijkheid en ik vind de politie in de film niet overmatig gewelddadig maar dat zij juist erg veel stenen tegen hun hoofd accepteren voordat ze hun wapen trekken. Hoe dan ook, de film laat overtuigend zien dat er een vicieuze cirkel van geweld is ontstaan in de achterstandswijken: mensen wantrouwen en respecteren de politie niet die constant wordt uitgedaagd en aangevallen en als de politie uit zelfverdediging een keer geweld gebruikt is dat weer reden om te rellen, etc.
Al met al weet de film uitstekend spanning en maatschappelijke relevantie te combineren.
TMP
-
- 1796 berichten
- 1629 stemmen
Zeer gedegen film over het dagelijks leven in een buitenwijk van Parijs. De film geeft een rauw beeld van het leven in een dergelijke wijk. De personages worden hier en daar wellicht net iets te karikaturaal neergezet, met name twee van de drie agenten, maar dat stoort niet heel erg. De achtergronden voor het wangedrag van de jongeren worden wat in het midden gelaten, al valt het gebrek aan (ouderlijke) begeleiding en bijsturing wel op. De film wordt gaandeweg steeds beter (en beklemmender) en de ontknoping is uitstekend.
Vidi well
-
- 481 berichten
- 612 stemmen
Iedere generatie krijgt de jeugd die het verdient.
De film opent met totale massahysterie: Frankrijk wordt kampioen, en heel even is iedereen gelijk: jong en oud, zwart en wit, arm en rijk. Door al het gezwaai met de Franse vlag voor de Arc de Triomph lijkt het wel alsof er een massale opstand gaat uitbreken. Maar niets is minder waar. Het alledaagse leven gaat rustig door, en de opstand gebeurt niet massaal, maar meer onderhuids. En zeker niet in het toeristische centrum van Parijs, maar in de buitenwijken.
We volgen agent Ruiz die een nieuwe baan heeft bij de politie, en daardoor in een wereld terecht komt die voor hem, en veelal ook voor de kijker nieuw is: de buitenwijken van Parijs. Troosteloze hoogbouw, arme gezinnen, bendes, sjacheraars, en ook een aantal charismatische mannen die elk op hun eigen manier leiding proberen te geven aan de buurt. De één als zelfbenoemde burgemeester, de ander als prediker voor de Islam.
Tussen deze diversiteit probeert een groepje kinderen de alledaagse verveling in de wijk te doorbreken met kattenkwaad, wat direct een negatieve spiraal in werking zet.
Omdat we samen met de agenten deze wijk betreden, zetten we net als zij een voet in een wereld die niet de onze is. Want hoewel de agenten veel mensen uit de wijk bij naam kennen, is er geen sprake van gelijkheid of wederzijds respect. Angst voert hier de boventoon.
De film stelt keer op keer de vraag wie hier nu goed en fout is, en of die scheidslijn wel zo duidelijk is. We zien zowel de politie als het volk regelmatig wetten overtreden en de vraag die al snel opkomt, is of deze buurt werkelijk beter af is met de aanwezigheid van de politie. Het lijkt namelijk alsof de bewoners het zelf redelijk onder controle hebben, en de inmenging van de agenten zorgt veelal voor meer spanningen en problemen dan wanneer ze er niet bij waren geweest.
De film eindigt met een gewelddadige climax zoals we ze kennen uit de rellen in Parijs van 2005, maar bijvoorbeeld ook uit LA 92. Beelden zoals we ze van een afstand kennen uit het journaal, worden hier zonder mededogen in beeld gebracht.
Persoonlijk vond ik dit laatste deel bijzonder spannend, maar de film had ook goed zonder gekund. Het voelde namelijk als een extra verhaal dat er achteraan kwam. Op 2/3e van de film kregen we na de hectische werkdag een prachtig drone-shot van de hoogbouw te zien met ondergaande zon. Dat beeld voelde symbolisch: weer een dag voorbij in de buitenwijken, een dag als alle andere. Wat mij betreft had de film daar ook kunnen stoppen. Hoe het met de jeugd af zou gaan lopen, kon je als kijker ondertussen zelf wel invullen.
Krachtig is dat de film over de hele linie de spanning weet vast te houden. Het ongemakkelijke gevoel van onveiligheid houdt continu aan en blijft hangen na afloop.
Sterk vind ik ook dat de regisseur geen duidelijk standpunt in neemt. Zowel de agenten als de buurtbewoners zijn mensen die er op hun eigen manier het beste van willen maken, en elk begaan ze hun eigen fouten. Die fouten vallen niet goed te praten, maar zijn wel begrijpelijk gezien de erbarmelijke omstandigheden waarin deze mensen zich bevinden.
Na twee uur totale uitzichtloosheid en een continue spiraal van ellende geeft het open einde en het citaat van Victor Hugo een sprankje hoop mee voor de toekomst.
3.5*
wwelover
-
- 2553 berichten
- 3491 stemmen
Afgezien van de goede verhalen ging ik er redelijk leeg in. Maar die Fransen blijven me maar verrassen met uitstekende films. Ook Les Misérables (best een risicovolle naam lijkt me, commercieel gezien) is erg sterk. Realistisch geacteerd, zeker de kinderen maken veel indruk. Het verhaal an sich is vrij simpel, maar mede door de beelden is het tot eind spannend.
4*
Beun de Haas BV
-
- 526 berichten
- 418 stemmen
In het rauwe Les Misérables volg je een drietal agenten die in de betonnen jungle van de Parijse voorsteden nogal street wise de orde proberen te handhaven. Met de rellen van 2005 als referentiekader blijft de banlieue dan ook een broeinest voor armoede, geweld en radicalisering. Toch slaagt debuterend regisseur Ladj Ly erin te portretteren dat ook daar het leven gewoon doorgaat en de schuld van de verpaupering vooral bij 'het systeem' gezocht moet worden.
JJ_D
-
- 3769 berichten
- 1304 stemmen
Molotovcocktail.
Wat?
Deze film.
Over wie?
Les Misérables. De ellendigen. Een volk, althans een gedeelte ervan. Achtergesteld, beroofd van toekomst, van hoop. En wat blijkt? Ook van rechtvaardigheid. Verdomd, dat ontbrak er nog aan.
En over wie nog?
Over andere ellendigen. Diegenen die de kans hadden en hebben om de wet te laten naleven, het goede uit te dragen, het juiste te verdedigen. Integendeel zijn ze geen haar beter dan de ellendigen die ze in het gareel horen te houden. Meer nog: ze moedigen de weerstand tegen het systeem aan door hun positie schaamteloos uit te buiten.
Hoe?
Racisme, seksisme, machtsmisbruik, chantage, noem maar op. Hoe kan het ook anders, als net deze artefacten van het juridisch apparaat deel uitmaken van een probleem van socio-economische armoede? Zie ze zitten! Rechtstreeks van de goot gekropen richting prefab flatje op weetikveel-hoog. Is dit een leven?
Dus?
Alleen de lont ontbreekt. Een aanleiding.
En?
Aanleidingen zijn er legio – dagdagelijks. Tot een limiet wordt overschreden, een grens die zo vaak wordt over gestoken dat men niet meer ziet hoe ver men over de schreef is gegaan. Want "le BAC" (brigade anti-criminalité) verontschuldigt zich niet, heeft het nooit bij het verkeerde eind, want het tekent zelf de krijtlijnen uit, het zet de bakens, dus hoezo, wat zou het kunnen overschrijden, verkeerd doen?
Kortom?
Een zenuwslopende trip is deze ‘Les Misérables’, waarvoor Ladj Ly een ideaal vertelstandpunt kiest, met name dat van een kersverse brigadier die vraagtekens plaatst waar deze onmogelijk worden geacht. De proloog zet de teneur: als er geen brood is, dan toch tenminste spelen onder de vorm van voetbal. Wat dan volgt, is een afdaling in een explosief vat, steeds dieper, steeds grimmiger, waar de toeschouwer net als de personages almaar meer grip en houvast verliest.
Nou?
Kijk, als de wet zichzelf alles permitteert, waarvoor zouden zij die alles toch al hebben verloren dan nog moeten terugdeinzen?
Vat je samen?
Grauw, allesbehalve verheffend, maar in zekere zin verhelderend, althans meer dan de beeldvorming die we rond de hele gesjes en de banlieu-rellen over ons heen krijgen via de traditionele media. En is dat niet bijzonder verdienstelijk?
BBarbie
-
- 12795 berichten
- 7632 stemmen
(…) Tot een limiet wordt overschreden, een grens die zo vaak wordt over gestoken dat men niet meer ziet hoe ver men over de schreef is gegaan. Want "le BAC" (brigade anti-criminalité) verontschuldigt zich niet, heeft het nooit bij het verkeerde eind, want het tekent zelf de krijtlijnen uit, het zet de bakens, dus hoezo, wat zou het kunnen overschrijden, verkeerd doen? (…)
scorsese
-
- 11780 berichten
- 10190 stemmen
Uitstekende film over een agent die nieuw is in de brigade en meeloopt met twee ervaren collega's. Rustig en goed opgebouwd waarbij de verschillende personages uit de Parijse wijk mooi één geheel vormen. Je voelt de spanningen oplopen en een escalatie kan dan ook niet uitblijven. Een aangrijpende finale met vooral een indringend eindshot.
Filmkriebel
-
- 8946 berichten
- 4130 stemmen
Sterke mix van reality tv en sociaal drama. Het was precies een lange aflevering van de buurtpolitie, maar de makers kaarten de juiste problematiek aan.
Een flik wordt overgeplaatst naar de Parijse banlieues en ontdekt met twee meer ervaren collega's een no-go zone met eigen wetten. Geweld is dagelijkse kost, en het helpt niet dat de politie provoceert en op een repressieve manier aanpakt. Je voelt wel waar het naartoe gaat : escalerend geweld.
De banlieues zijn een uitvinding van een post-gaullistisch Frankrijk dat niet wist wat ze met haar immigranten moest aanvangen en hen dan maar in ghetto's aan hun lot overliet, waar ze een tweederangsburgersleven doorbrengen. Dit heeft zich al meermaals tegen de staat gekeerd met ongeziene guerrillataferelen, want de zwarten en arabieren zijn onderling verbonden en solidair, wat ook hier geïllustreerd wordt. Bovendien zijn die banlieues broeihaarden voor (moslim)extremisme en haat tegen het systeem.
Het blijft een feit : Frankrijk heeft dit aan haar eigen gebrek aan politieke visie te danken. Ik zag in de film dan ook een oproep tot dialoog en meer wederzijds begrip wil het geweld daar ooit ophouden. Zeer goede vlotte film die ook niemand met de vinger aanwijst en geen indeling maakt in "goeden" en "slechten".
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30451 berichten
- 5199 stemmen
De film laat de armoede van de voorstad Montfermeil tegen Parijs zien. In het begin krijgen we weliswaar mooie beelden te zien, maar lijkt het niet meer te zijn dan een Franse rauwe Training Day met het gekende verhaal van Victor Hugo als thema verweven. Gaandeweg voel je meer en meer de spanningen, hoe het al snel escaleert tussen politie en vooral jongeren die verloren zijn. Jongeren zonder toekomst, constant geviseerd door zowel politie als hun ouders, leven in armoede en zijn in hun ogen (niet helemaal onterecht) altijd de pineut. In de loop van de film loopt de spanning op en eindigt het ook op een spannend hoogtepunt.
Creatief is dit geen slechte film, maar doet het niet echt veel bijzonder. De troef is vooral dat het realistisch gebracht is en dat het door de rauwe en oprechte aanpak, echt wel indruk maakt en blijft hangen. Een film die nadien nog blijft nazinderen. En zeker actueel is en denken dat zo'n dingen enkel in Amerika gebeuren.
Shadowed
-
- 8385 berichten
- 5269 stemmen
Sterk.
Tegen de verwachtingen in bleek deze film een erg sterke en een volledig andere film te zijn dan ik had verwacht. Nu ging ik de film ook compleet blanco in. Ik had op z'n minst 2 liedjes verwacht, waarschijnlijk omdat mijn kennis richting deze Les Misérables-term nogal beperkt is. En dat bleek ook zo te zijn na het zien van deze film, die helemaal anders was.
In plaats van een musical is deze film een realistische waarneming geworden van een misdadige Franse wijk, waarin we zowel de politie als de bewoners volgen. Ondanks dat deze film niet lang duurt slaagt regisseur Ly er wel in beide kanten goed uit te werken, waardoor iedereen een gezicht heeft. Via de kleinste details worden deze personages sterk ingevuld, en dat kan ik prijzen.
Het acteerwerk is daarnaast erg sterk en zelfs de kinderen zetten goede rollen neer. Ieder personage krijgt vorm en tevens kan iedere acteur of actrice genoeg charisma aan zijn personage meegeven. Ly is niet al te veel geïnteresseerd in achtergrondpersonages waardoor die wat leger ingevuld worden, maar diegene die daadwerkelijk dialogen hebben krijgen wel genoeg invulling.
Ook de vormgeving van de wijk is geslaagd en visueel weet Ly genoeg tempo, vaart en vorm eraan mee te geven. Hierdoor kijkt de film altijd vlot weg en de finale kent zelfs nog een aantal aardige filters. De dreiging van geweld en agressie zit voortdurend in de lucht, en ondanks dat deze film intenser had kunnen zijn weet de film aardig spannend te zijn en leunt goed op de onderhuidse spanningen.
Camerawerk had soms iets meer mee mogen gaan met de situatie, zoals de spanningen iets overweldigender in beeld brengen, maar verder was dit een uitermate plezante verrassing die nergens verveelde en geeft wat je (misschien) verwacht. Sterk ingevuld, perfecte details en een speelduur die nooit uit de hand loopt. Binnen zijn soort absoluut 1 van de betere titels die zijn uitgekomen, jammer dat het zo lang duurde voordat deze film onder mijn radar terechtkwam.
mirjo 2
-
- 283 berichten
- 3636 stemmen
Ik dacht hier de zoveelste verfilming van het boek van Victor Hugo te gaan zien, maar het bleek een aangenaam verrassend ander verhaal. Heftig en vol emoties over de kanslozen in de Franse banlieu's, ditmaal vanuit het perspectief van de politie. Veel raakvlakken met een film als La Haine (1995) , maar ik vond deze heftiger, met een eenvoudiger en daardoor beter te volgen verhaallijn. Prima acteerwerk, hoog tempo, mooie personages en een goed in beeld gebrachte grimmige sfeer. Een absolute aanrader.
david bohm
-
- 2929 berichten
- 3205 stemmen
Politiefilm met veel vaart, spanning en toch zeker ook humor. Door de manier van filmen, vaak kort erop heeft het ook iets beklemmends. Mooi geacteerd ook. Beetje twijfel tussen 3.5 en 4 sterren.
sinterklaas
-
- 11634 berichten
- 3220 stemmen
Een moderne hergebruik van het werk van Victor Hugo?
De film was veelbelovend volgens de toenmalige recensies en vergelijkingen. Gisteravond eindelijk gezien en inderdaad... dit is een pracht werkje.
Ik bedoel... het is een mozaïekverhaal; iets wat me altijd wel bekoord. Realistisch, rauw, beklemmend... maar ook "een brandbom uit de Banlieu" zoals het op de achterkant van de dvd hoes staat. De vergelijkingen met La Haine kan ik ook wel ergens vinden. Al schijnt, ondanks de complexheid en gebrek aan mededogen, op deze setting tussen de grijze flatjes en uithoeken van de Banlieu, altijd de zon.
Gaandeweg door de film krijgen steeds meer personages een vertelperspectief. We beginnen bij de Training Day achtige-momenten wanneer groentje Stephane zich aansluit bij een duo penotti-survilance. De racistische smeris Chris en zijn Bounty-partner Gwada. Hij wordt er als een nietsnut behandeld, en voornamelijk uit de mond van Chris regent het van de cynische en generaliserende monologen of uitingen. Gwada is daarbij een meeloper geworden. Ze vinden het leuk om jongeren van andere etnische achtergronden te provoceren en te intimideren terwijl ze hun badge als excuus gebruiken. En het lijkt erop dat de kleine probleempjes, waar misschien maar een pleister voor nodig is, er zijn om de wond steeds verder open te trekken. Ze krijgen te maken met een groep boze circuszigeuners die hun vermiste/gestolen leeuwenwelp terug willen. Deze welp lijkt al snel via Instagram te kunnen worden achterhaald bij een naïef jochie Issa. En in plaats dat ze gewoon eventjes dit jongetje achterhalen, netjes aankloppen en beleefd mededelen dat dat welpje niet van hem is en of hij zo vriendelijk wilt zijn om hem terug te geven, en denk voortaan even na... openen ze een heuse klopjacht en wordt het alleen maar van kwaad tot erger. Tot het fatale aan toe.
Tussen deze potigheid wisselt de film op een keurige manier af van personages, momenten en sferen. De coming of age momenten van zowel de jeugdbendes als Issa als Buzz, de held van de film die met zijn drone uiteindelijk de roekeloosheid van het gezag vast kan leggen, tot de momenten met de burgemeester en de vader van Issa, van familiezaken tot corruptie, en uiteraard de psychologie die erin meespeelt.... Les Miserables heeft het allemaal. De grote schiettuigen blijven echter achterwege.
En dan met name de jeugd, die alles eruit proberen te halen wat erin zit, terwijl de toekomst onzeker blijft.
Dit alles ontpopt zich, alsof het niet genoeg is, tot een baanbrekend climax... met een eindshot die je niet snel zal gaan vergeten.
Les Miserables is een film waarbij je pas later beseft dat je je in een rollercoaster begeeft. Speels en improviserend met de stijlen, sterk en realistisch acteerwerk en een sterke toewerking naar een onvermijdelijke escalatie. En dan was ik de openingsscene nog vergeten op te noemen.
Klasse uit Frankrijk. Met liefde gemaakt doch confronterend. Een verhaal met twee kanten om de wijzende vingers weg te laten. Dat mag wel vaker gebeuren.
5,0*
Fisico (moderator films)
-
- 8353 berichten
- 4697 stemmen
Krachtige film over de Parijse banlieues waarbij de politie en de jongerenbendes letterlijk met getrokken messen tegenover elkaar staan. We volgen een politiepatrouille met de onervaren Stéphane. Wat hij ziet tart elke verbeelding. Het harde politie-optreden bij eenvoudige controles doet hem de wenkbrauwen fronsen.
De sfeer is beklemmend, grimmig en explosief. Je voelt dat het elk moment kan ontaarden … en dat doet het jammerlijk ook. Ladj Ly, zelf opgegroeid in de banlieues, maakte er een onthutsend en realistisch portret van. Hard, bikkelhard zelfs bij momenten. Hij legt de vinger op de zwaar etterende wonde en biedt politiek Frankrijk een spiegel aan.
Die scènes in het appartementsgebouw waren schokkend. Dit kat en muisspel was er één waarbij levens niet veel voorstellen. Dit waren regelrechte pogingen tot doodslag. Toch verbijsterend allemaal. Het zit daar grondig fout…
Visueel en qua sfeer erg sterke film. Prima acteerwerk ook. Ook die citaten van Victor Hugo stemmen je tot nadenken. Aanrader!
schram101
-
- 16441 berichten
- 2017 stemmen
De Franse banlieus worden opnieuw intrigerend geportretteerd in deze film. Hoewel Nederland of andere welvarende landen ook zo zijn achterstandswijken heeft/hebben zijn die van Marseille of Parijs toch wel het meest schrijnend.
Les Miserables is grotendeels boeiend al blijft het middenstuk daarbij achter. Eigenlijk wordt het hier bijna een jaren 90 actie film met de zoektocht naar de sd-kaart waarop een misdaad is vastgelegd. Een beetje flauw eigenlijk. Daarnaast is agent Chris wel erg stereotype neergezet. Een onsje minder had geen kwaad gekund.
Toch blijft het interessant en is het slotstuk zelfs redelijk indrukwekkend te noemen.
3,0*
Flavio
-
- 4477 berichten
- 4740 stemmen
Behoorlijk intens. Film begint prima, met de drie agenten die door hun wijk rijden. De nieuweling die uit de provincie komt en verbaal nog niet helemaal opgewassen lijkt tegenover de grappenmakende maar onsympathieke Chris en diens kompaan. Ik dacht eerlijk gezegd dat het de nieuweling zou zijn die alles verprutst (ik las eens dat het een probleem is in de banlieus dat de agenten vaak niet uit Parijs komen en vaak geen weet hebben van de grotestadsproblematiek of culturele verschillen), maar die blijkt juist de enige met een beetje karakter te zijn. Het dreigt halverwege de verkeerde kant op te gaan met een niet helemaal overtuigende zoektocht naar een circusleeuw en daarna naar een drone. Maar gelukkig is de laatste akte erg sterk, beklemmend, waardoor ik uiteindelijk toch tot **** kom.
james_cameron
-
- 5971 berichten
- 9108 stemmen
Godzijdank niet de zoveelste musical gebaseerd op het boek van Victor Hugo maar een grimmig, tot nadenken stemmend drama over toenemende spanningen in een achterstandswijk van Parijs. Er zijn zeker overeenkomsten met genregenoten als Do The Right Thing en La Haine, maar de film heeft voldoende kwaliteit om zich te kunnen onderscheiden. De spanning wordt daarnaast razend knap opgebouwd, resulterend in een nagelbijter van een climax. Goed gespeeld en sfeervol in beeld gebracht, met veel aandacht voor detail. Enige minpuntje: naar verluidt is het 35 graden celsius op de bewuste dag in de film, maar ik zie vrijwel niemand zweten en/ of passende luchtige kleding dragen.
Movsin
-
- 7704 berichten
- 8096 stemmen
Film mocht ook best eindigen voor die ultieme veldslag.
De boodschap was toen al lang meegegeven.
De maatschappelijke ellende druipt van het scherm en men kan zich alleen maar afvragen hoe het allemaal zo ver is kunnen komen ?
Keihard en onthutsend.
Killkong
-
- 155 berichten
- 147 stemmen
Leuke film met een goed ritme.
De film gaat over een flik die zijn eerste dag mee op pad gaat met 2 ervaren collega's in een Parijse voorstad.
De verschillende bendes zijn cool in beeld gebracht.
Een van de flikken is een lichtelijk fascistoïde klootzak.
Er zit heel wat humor in de film maar toch tonen ze ook de uitzichtloosheid voor jongeren die leven in de Parijse rand.
Op het einde van de film komt een citaat van Victor Hugo die het mooi samenvat: "Vrienden denk erom, er is geen onkruid op de wereld, er zijn geen slechte mensen. Er zijn enkel slechte telers."
mjk87 (moderator films)
-
- 13291 berichten
- 3906 stemmen
Op momenten sterk, qua sfeer vooral. Het leven in die buitenwijken wordt mooi getoond, net als dat er wel een en ander broeit en niet alleen vanwege de hitte. De vergelijking met Do The Right Thing is al vaker gemaakt en terecht. Wel vind ik deze Les Misérables soms wat te gescript, ook is de agent van buitenaf eerst toch echt wat te bleu (later in de film vind ik hem veel geloofwaardiger) en die ervaren agent iets te karikaturaal. Wel is dit echt een film waar je als kijker ook kan meedenken wat nu de beste manier van handelen is, beide manieren (vriendelijk of hard/arrogant) hebben zo hun voordelen en nadelen.
In potentie vind ik de film heel goed, maar juist het centrale deel rond die video vond ik allemaal te veel plot an afbreuk doen aan de sfeer en de vibe. Het zoeken naar dat leeuwtje past nog net er wel binnen, dat gedoe daarna niet. 3,5*.
Het laatste nieuws
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
Bekijk ook
For Sama
Documentaire / Oorlog, 2019
41 reacties
Le Vieux Fusil
Drama / Oorlog, 1975
70 reacties
Sorry We Missed You
Drama, 2019
87 reacties
La Jaula de Oro
Drama, 2013
38 reacties
Der Fall Collini
Drama / Misdaad, 2019
35 reacties
Hors Normes
Drama / Komedie, 2019
44 reacties
Gerelateerde tags
parijs, frankrijkpolitiegeweldghettopolitiedronevoetbalvoorstadjeugddelinquentpolitie agentmobsoccer2018 world cupmob violence
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.