• 8.660.258 stemmen

Releasedatum: 24 maart 1983

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot De Vierde Man

"Christine is young, beautiful and rich. Her three husbands all died tragically. It's time for Christine to find her fourth man."

In visioenen krijgt het hoofdpersonage Gerard (Krabbé) voldoende lugubere aanwijzingen dat zijn nieuwe vriendin Christine (Soutendijk) niet te vertrouwen is. Gerard is weliswaar een schrijver wiens fantasie op hol kan slaan, maar is het niet verdacht dat Christine's drie vorige mannen zomaar stierven? Naar de roman van Gerard Reve.

avatar van stratmans

stratmans

als fan van P Verhoeven toch wel ontgoocheld, langdradig met hier en daar zeker goede suspense en thrillergedachten

avatar van Shadowed

Shadowed

NL Verhoeven.

Tot nu toe de vroegste Verhoeven-film die ik heb gezien, maar waarbij hij ooit fris in mijn beoordelingen begon is het tegenwoordig vooral lager en lager geworden. Ik zie Verhoeven erg graag in lompe actiefilms met een satirische inslag. The Fourth Man is eerder een thriller met wat hallucinante momenten die niet zo goed werkt.

Het grootste obstakelpunt waar de film mee kampt is het verschrikkelijke acteerwerk van zowel Krabbé als Soutendijk. Soeteman keert wederom terug voor het schrijven van de dialogen, maar wat mij betreft hadden Verhoeven en Soeteman lang geleden de samenwerking al moeten afkappen. De dialogen voelen onwerkelijk en dom aan. Misschien dat dit bij het verhaal hoort, maar ik vond het voor geen ene meter werken.

Het onwerkelijke acteerwerk zorgt ervoor dat heel veel positieve elementen slecht uitpakken. Zo is het camerawerk van De Bont erg sterk te noemen en zorgt voor wat stijlvolle momenten. Verder pakt de film visueel meerdere malen sterk uit met wat mooi kleurgebruik en leuke, vervreemdende scenes. Dat zijn de momenten waar The Fourth Man het van moet hebben.

Daar eindigen alleen mijn complimenten weer. Het was een verhaal waarmee ik me nooit verbonden voelde. Saai wil ik het niet noemen, maar het voelde vooral aan alsof ik naar een soort toneelstuk keek. Opzicht had de regie van Verhoeven best kunnen werken, maar dan had hij echt de persoon moeten ontslaan die verantwoordelijk was voor deze dialogen. Enkelen zijn zo slecht dat ze volledige sequenties neer laten storten. Denk maar aan dat ziekenhuismoment waar Krabbé Maria ziet. Oei oei oei.

Al bij al een matige film van Verhoeven. Ik zie hem liever gewoon lompe films aannemen, met romantiek is hij namelijk minder sterk. Ondertussen is zijn stijl erg strak en heeft hij meerdere toppers afgeleverd, maar veel daarvan kwamen pas na het maken van deze film tevoorschijn. Ik kan hier niet zoveel mee, er zijn teveel elementen die een afstotend effect hebben, en dat belemmert me ervan om hier van te genieten.

avatar van wizard of midian

wizard of midian

rare film,

was moeilijk om uit te zitten, toen het voorbij was had ik iets van waar ging dit nu eigenlijk over?

Voor mij een onvoldoende.

avatar van Basto

Basto

Shocktober #20

Ook een herziening. Op dvd. Op zich ziet de naar 4k geupscalde dvd er prima uit, maar deze film zou er echt veel baat bij hebben als er een nieuwe transfer van kwam. De kleuren zouden vast van het doek afspatten.

Verder interessante herziening. Vond m iets minder goed dan de laatste keer dat ik m zag. Zo’n 7 jaar geleden alweer. Het blijft een mooie occulte thriller waarbij ik dit keer de soms houterige dialogen wel storend vond. Ook de pacing is niet optimaal, maar veel heeft ook met sounddesign te maken. Nu zou de geluidsband veel voller zijn. Daar hebben natuurlijk meer (Europese) films begin jaren 80 last van, maar in je eigen taal vallen dit soort zaken meer op. En Soeterman is nooit een groot schrijver geweest als het op dialoog aan kwam. Hoewel, soms werkt die directheid juist wel.

Wat verder opviel is dat dit achteraf een duidelijke vingeroefening voor Basic Instinct is geweest. Soutendijk en Stone hebben hetzelfde kapsel, kille dominante uitstraling en zijn beide dodelijk voor de mannen in hun leven.

Maar goed, wie wordt de vierde man, daar draait het om. Wat ik toch wat vreemd vind, is dat ze beide niet met haar getrouwd waren. Daar schuurt het plot ook een beetje. Maar dat zal ook in het boek zo zijn. Wie weet wordt het daar wel verklaart.