Escape Room (2019)

Verenigde Staten / Zuid-Afrika
Thriller / Horror

geregisseerd door Adam Robitel
met Taylor Russell, Logan Miller en Jay Ellis

Zes vreemden ontvangen elk een mysterieuze uitnodiging voor een escape room die ze besluiten te aanvaarden. Ze bevinden zich vervolgens in omstandigheden waar ze zelf geen invloed op hebben. Om te kunnen ontsnappen zullen ze hun verstand moeten gebruiken en op zoek moeten gaan naar aanwijzingen.

avatar van Daan258
Meer van verwacht.

Aangezien de andere films die ook de titel Escape Room hebben een verschrikkelijk laag gemiddelde krijgen was ik wel heel benieuwd naar deze film. Een 6,4 op IMDB is niet heel slecht.
Toch kan ik niet zeggen dat ik me van begin tot eind goed vermaakt heb. Het was een aardig tussendoortje meer niet. Hier een daar wat spannend maar daar blijft het bij. Ik had vooral veel meer van het verhaal verwacht.
Ook ergerde ik me al snel aan wat personages en bepaalde acties waarbij je echt denkt hoe simpel kan je zijn. Ben ik dan de enige die die zo dacht? Bijvoorbeeld bij de eerste kamer waar ze dan de glazen op tafel moeten zetten om zo een deurtje te openen. Ze vullen dan het glas met het beetje water wat maar beperkt is. Waarom doen ze zo moeilijk en gooien ze niet iets van hetzelfde gewicht op de tafel of desnoods in het glas Er liggen dan genoeg voorwerpen in zo'n kamer maar nee, in het glas moet natuurlijk water

Al met al leuk voor één keer.

Matige film waarin een aantal vreemdelingen worden uitgenodigd om mee te doen aan een escape room. Op zich wel een leuk gegeven, maar vanwege deze opzet valt de film al snel in herhaling en is het redelijk voorspelbaar. De personages zijn nogal standaard en weten niet te boeien waardoor het ook niet echt spannend wordt. De kamers zelf zijn wel leuk verzonnen.

avatar van Metalfist
When the horse wins the Kentucky derby, it doesn't win a prize

Net zoals escape rooms in het echte leven als paddenstoelen uit de grond schieten, probeert Hollywood ook een graantje van het succes mee te pikken. Daardoor heb je sinds 2017 namelijk al 3 films met de titel Escape Room (in 2018 probeerde er eentje het anders aan te pakken door er No Escape Room van te maken) waarvan dit hersenspinsel van regisseur Adam Robitel de meest recente in het rijtje is.

De film werd echter ingehaald door de realiteit, want de release is een paar maanden uitgesteld vanwege het escape room ongeval in Polen waarbij 5 tieners om het leven kwamen. Robitel maakt er qua design wel iets van dat ik zelf nog nooit eerder in zo'n escape room ben tegen gekomen. Realistisch is het verre van, maar het zorgt er wel voor dat je benieuwd bent naar wat de makers de volgende keer weer uit hun mouw zullen schudden. Een aantal erg leuke visuele dingetjes (ik vond persoonlijk de biljart kamer het leukste maar sowieso zijn ze eigenlijk allemaal wel de moeite) en dat is maar goed ook, want qua plot zakt dit wel als een kaartenhuisje in elkaar. Sowieso erg vreemd dat het moet beginnen met nog één overlever (waarschijnlijk om ervoor te zorgen dat de 'twist' dat Zoey nog leeft wat verrassender te maken) maar het lijkt ook alsof ze een stuk van de sequel al in deze film hebben gestoken.

Misschien om aan een meer respectabele speelduur te komen? Geen idee, maar van mij had het mogen stoppen met Ben die nieuw werk heeft gevonden. Voorspelbaarheid troef dus, maar in die voorspelbaarheid worden er wel redelijk diepgaande personages neergezet. Dat klinkt misschien tegenstrijdig en het trucje met de flashbacks brengt ook niets nieuws onder de zon, maar het zorgt wel wat voor personages die iets meer van vlees en bloed zijn dan je in dit soort films gewend bent. Met uitzondering van Nik Dodani (die is van de eerste minuut tot de laatste minuut irritant) is er ook qua cast weinig op aan te merken. Met onder andere Deborah Ann Woll heb je sowieso al wel wat degelijke namen in de running en dat merk je.

Escape Room is uiteindelijk een soort van mengeling tussen Saw en Cube en dat werkt eigenlijk wel. Geen hoe dit zich verhoudt in vergelijking met de soortgelijke films in dit specifieke subgenre, maar de film was blijkbaar wel succesvol genoeg om al een sequel te garanderen. Die staat gepland voor 17 april 2020 en eerlijk gezegd? Ik zie het nog wel zitten. Qua plot stelt dit dus allemaal niet veel voor maar het design van de rooms op zich maakt veel goed.

Kleine 3.5*

avatar van Phantasm
Een van de betere spannende Escape Room films die me geen moment heeft verveeld. Ik vind dit meer een thriller dan een horror

avatar van Filmkriebel
Verrassend goed in elkaar gestoken. Overtreft soms "Cube" bij momenten. Maar het is inderdaad absoluut geen horrorfilm, wel een 12+ nagelbijter van een thriller. De ongeloofwaardigheids-meter valt nog best mee en ik stel vast dat het allemaal doordacht in mekaar is gestoken waardoor de film enkele valkuilen vakkundig vermijdt. De vriend die met mij meekeek staat meestal wel tijdens een film klaar met een waslijst vol plotholes maar hier werd hij toch in het ootje genomen.

Sommige escape rooms waren ook geweldig ontworpen. De scène met de omgekeerde poolbar vond ik geweldig. Nooit klonk "Downtown" zo misselijkmakend.

Volgt wel enkele conventies waar je je aan verwacht maar toch blijft het serieus spannend en intens. De actie blijft er voortdurend inzitten. Een sequel zal er wel komen en ik zal er zeker met ongeduld op wachten. Ruime 3,5*. Voor Robitel is dit bij mij twee op drie, want ook zijn Taking of Deborah Logan vond ik erg de moeite.

Daan258 schreef:
Meer van verwacht.

Al met al leuk voor één keer.

avatar van rondh
Best leuk. Origineel? Zeker niet! Maar vermakelijk was het zeker. Als.je van Saw, the Cube en Final destination houd vind je deze ook leuk.

Acteerwerk is, zoals vaak met dit soort films, niet goed, maar ook niet slecht. Je kan weinig fout doen, zeg maar.

Spanning is er zeker, maar wel dat je weet dat er iets gaat gebeuren, en dat gebeurd ook.

Gewoon een lekkere wegkijker.

avatar van Actarus
Héérlijk filmpje, lekker in elkaar gezet.
Verwacht geen echte horror, maar dit kon de pret niet bederven. Entertainment van begin tot einde!
Een aanrader voor een puzzel-avondje

avatar van Daan258
rondh schreef:
welke voorwerpen lagen er dan?

Er lagen toch allerlei spullen en dingen in de kamer. Een beetje creatief zijn toch XD

avatar van DjFrankie
Erg fijne film, waarin je zelfs soms mee kunt denken over puzzels. Mooi weergegeven ook.

avatar van knusse stoel
DjFrankie schreef:

En daar ben ik het helemaal mee eens!
De film haalt niet voor niets het cijfer 6,3 op IMDb; IMDb (6,3 / 50994)
Schijnbaar is een gehele kleine stad kijkers het met mij eens, een 6,3 op IMDb is een mooi cijfer om mee te pronken, regisseur Adam Robitel kan er tevreden mee zijn!
Het is een mooie film die steeds weer de kijker(s) op het puntje van de stoel brengt met steeds weer een andere soort van spanning. Dit varieert van hitte tot kou en van vergiftiging tot diepte. Er zijn vast wel situaties bij waarbij de toeschouwer zich klam gaat voelen, ik had dat tenminste bij die afgrijselijke diepte waar de groep mee werd geconfronteerd. Aan het einde wordt de mogelijkheid geboden om een vervolg aan het verhaal te geven, we wachten af.

Een prima film en daarvoor een 7,5!

avatar van knusse stoel
rondh schreef:
welke voorwerpen lagen er dan?

Goeie vraag, ik heb ze niet zien liggen, als je tenminste de papieren die her en der lagen niet meetelt. 4 identieke voorwerpen die op een ruimte van een glas passen en ongeveer dus 250 gram zwaar moeten zijn. 'Grappig foutje', bij de eerste keer gaat het luik bijna geheel open met één onderzetter naar beneden te drukken en daarna moeten ze alle vier onderzetters naar beneden drukken om het luik helemaal open te krijgen.

Daan258 schreef:

Ik zag ze niet

avatar van Ebenezer Scrooge
Cube: the Next Boring Chapter

Niets aan. Bij dit soort films verwacht je toch op z'n minst een beetje spanning, maar dat zit er in zijn geheel niet in. De personages zijn zo tweedimensionaal dat ze eigenlijk geen enkele emotie bij je oproepen; een verdrinking, een val in een diepe afgrond... Het zal allemaal wel. Niet dat dat zou moeten overigens, in Saw en Cube zaten ook van die bordkartonnen personages, maar die kwamen tenminste nog leuk aan hun einde. Iedereen gilt door elkaar heen, ik werd er helemaal overspannen van. Het vinden van de aanwijzingen en het oplossen van de puzzels gaat ze wel heel erg gemakkelijk af steeds. Het einde is ook maar één grote bende.

Vermakelijke film

avatar van Lysander
Leuke film mooi gemaakt, maar verwacht geen horror.

avatar van Boneka
OfAardige thriller, maar nooit geen horror die best wel leuk weg kijkt maar nooit geen hoogvlieger wordt. Eerlijk gezegd heb ik nooit iets van dit genre gezien. The Game (1997) hoort er misschien heel ver in tussen. Mindhunters (2004) veel meer en die vind ik ook een stuk beter spannender. In de laatste zijn de personages ook veel beter uitgewerkt. Hun zwaktepunten. In Escape Room van 2019 is het meer een nare gebeurtenis, maar die komt heel vluchtig in beeld. Hij begint trouwens best wel aardig en het spel kan snel beginnen. De vertrekken zien er goed uit en misschien is het ijsgedeelte wel het beste uit deze film. Een echte hoofdrolspeler vinden we niet echt al zal dat volgens de prent Taylor Russell moeten zijn. Zo'n beetje haar eerste rolletje. Ze speelt vrij vlak moet ik zeggen. Deborah Ann Woll vond ik eigenlijk de beste in deze film, maar speelt niet echt een grote rol in deze Escape room. Vond de film ook een beetje net niet volwassen overkomen met teveel gegil. Goed voor de pubers onder ons. Het eind vond ik ook maar een wat vreemde move.

Apart gedaan vond ik wel al die draai elementen van kubussen. Daar zullen sommige kijkers wel last van hebben gehad. Vond het wel heel apart gemaakt.

Okay geen topper, toch wel vermaakt met een net voldoende punt.

Prima film, maar zeker geen horrorfilm, daarvoor is het allemaal wat te netjes.
Je kan het verhaal een beetje vergelijken met de Saw films, alleen is deze dus helemaal niet bloederig en vooral ook minder sadistisch.
Oké, er vallen hier ook doden, maar het spel is 'softer'.
Goede vertolkingen van een vrijwel onbekende cast, het verhaal zit dus snor, anderhalf uur filmplezier waar toch behoorlijk wat spanning in zit.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een nieuwe variant op hetzelfde. Je moet geen genie zijn om te weten wat je kan verwachten met Escape room. Een hoop kamers waaruit je moet ontsnappen, met proeven die moeilijker (en dodelijker) zijn dan de deelnemers gedacht hadden. De verrassing en de impact van de eerste Saw is al lang geleden. Escape room mikt dan ook ineens op de opdrachten en minder op 'wat gaat er nu gebeuren?'. Deborah Ann Woll is voor mij de bekendste naam vanuit enkele series (Daredevil, True Blood). Leuk om haar in een film bezig te zien, maar het is niet dat ze meteen een karakterrol speelt. Escape room past mooi in een reeks als Saw of Final Destination, maar het vergelijk gaat eerder op met de sequels dan met de respectievelijke eerste delen.

avatar van nadrin
Deze film doet me terug denken aan de Cube reeks. En daar was ik fan van. Ik hoop dat dit ook een reeks wordt.

cube en jigsaw wat minder horror dan de vorige twee maar het komt bijna op het zelfde neer ontsnappen en overleven door extreme dingen te doen. in deze film is er wel wat minder horror dan in de twee vorige films maar het gaat net als de twee vorige films om te overleven en te ontsnappen. goed als je voor deze films bent al houw ik wel van deze twee dingen horror en thriller toch vind ik deze film gewoon niets. het lijkt om je bezig bent met een computer spel maar in plaats dat jei het spel speelt op je computer door de toetsen in te drukken en zo je fictieve persoon naar de aanwijzingen te leiden zo dat ze een uitgang vinden en zo het spel te eindigen. maar dit zijn geen computer animaties maar levende mensen maar hier is het de regisseur die op de toetsen drukt en het spel speelt samen met zijn acteurs.

avatar van Elchapo
Tegenvaller.2 stars.

avatar van Warning
Voldoende. Beste escape room van de afgelopen jaren, met 'leuke' kamers. Goor wordt het niet en is ook helemaal niet nodig. Verder niet al te serieus nemen.

avatar van Elchapo
Herzien een dag later,bleek best veel gemist te hebben toen ik de eerste keer in slaap ben gesukkeld....nu 3 stars,de kamers waren erg inventief.....

avatar van bjerik76
ik ben niet verder gekomen ( tot nu toe) dan de opening scene.
Ik vond het nogal een enorm mooie ruimte met dure antieke spullen die zomaar vernietigd werden doordat de kamer kleiner en kleiner werd.
Waarom was die kamer zo lux, duur en mooi gedecoreerd voor dit doel, waarom geen ikea stuff ?

De kamer werd steeds kleiner geschoven doordat de muur dus als een wals kon schuiven, maar waar bleven al die spullen want die bleken te verdwijnen in het niets toen het nog maar een kamer van zo'n 50 cm was !!!

Dat was dus de opening scene, en had ik het idee "Oh zo'n film" en had ik het escape knopje op mn afstandsbediening al gevonden.
Tegelijkertijd toen hij dus al zo'n 6 puzzels had opgelost door het licht, het boek, de schilderijen en weet ik veel wat te ontdekken.

Toch wel een hoge rating nog steeds, maar als heel de film zoals de opening scene is heb ik er een zwaar hoofd in.

avatar van rep_robert
Inmiddels voor de tweede keer gezien en toch wel de leukste van de Escape Room films. Dat komt vooral door de leuke en creatieve kamers. Er zit een hoog tempo in de film waardoor deze nooit verveelt en elke nieuwe ruimte bracht weer de volgende problemen met zich mee. Niet allemaal bijster origineel en ook de personages zijn wel erg stereotyp en voorspelbaar. Gelukkig blijft de film niet in eindeloos gezever hangen en gaat het gezelschap snel van de ene naar de andere ruimte. Soms iets te groot en ongeloofwaardig, maar daarvoor zet ik onzin films als dit niet op. De variatie in kamers die zorgen voor nieuwsgierigheid geven uiteindelijk de doorslag!

avatar van El ralpho
Van hetzelfde laken een pak

Eerder dit jaar zag ik de 2017 variant die met gemak een van de slechtste titels is die ik dit jaar gezien heb. Ik had hier een veel positiever gevoel bij kijkende naar de trailer en de redelijk positieve beoordelingen, maar kwam er al snel achter dat er opnieuw een spelletje met mij gespeeld werd. De 2019 versie is een klein tikkeltje beter dan die uit 2017, wat met name terugkomt in het design van de kamers, maar is op de overige gebieden eveneens een draak om naar te kijken.

Waar te beginnen? Allereerst overwegend slecht acteerwerk van onder meer Taylor Russell en cliché personages zoals een ex militair en de egocentrische zak. Ook de manier waarop personages om het leven komen is veel te simpel en voorspelbaar, en het "masterplan" wat achter de escape room zit is er een die uitgekauwd aanvoelt en daarnaast pijnlijk slecht ten uitvoering wordt gebracht. De kers op de rotte taart was de laatste scène in de simulator met de onherkenbaar gemaakte dr. claw figuur als ''game master'' waarbij alleen zijn kat nog ontbrak.

Titels met een vergelijkbare naam ga ik voortaan vermijden, ik heb mijn lesje wel geleerd nu ook deze titel zich kan rekenen tot een van de slechtste die ik dit jaar gezien heb.

avatar van princesspeach
. En aan het begin weetje al wie allemaal doodgaat dat is jammer. desondanks wel spannend en beste escape room film die ik heb gezien. En het eind.. fantastisch

avatar van mjk87
Visueel wel mooi en de verschillende kamers zijn ook prima, maar na de derde kamer geloofde ik het wel een beetje. De film kent in zoverre geen vooruitgang, want elke keer begint men weer opnieuw. En dat gaat vervelen, ondanks dat de film niet slechter is dan in het eerste uur. Acteerwerk is wisselend, op momenten is het wel spannend maar echt boeien doet de film nergens. 2,5*.

avatar van Donkerwoud
Een beetje de light-versie van 'Saw' (2004) en 'Cube' (1997). Niet zo gericht op de gore, maar meer op de inventieve puzzelconstructies die de deelnemers op hun pad vinden. Zonder twijfel met de omgekeerde poolbar als grootste blikvanger. Eng is het allemaal niet, zeker omdat de deelnemers op hilarische wijze een groot deel van de film in de veronderstelling zijn dat ze een spel spelen. Maar ik moet zeggen dat ik me er prima mee heb vermaakt en eigenlijk wel benieuwd ben welke kamers ze ontwerpen voor het vervolgdeel.