Coldplay: A Head Full of Dreams (2018)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Mat Whitecross
met Chris Martin, Will Champion en Jon Buckland

In Coldplay: A Head Full of Dreams deelt één van de beroemdste bands ter wereld voor de eerste keer zelf hun hele verhaal. Volg de reis van Coldplay van het bescheiden begin tot stadionvullende faam. Regisseur Mat Whitecross legt live optredens en backstage opnames vast van de wereldtour A Head Full of Dreams. Maar daarnaast bevat de film ook opmerkelijk en nooit eerder vertoond archiefmateriaal van de afgelopen twintig jaar.

Erg fijn. Leuk om al die oude beelden en details te zien die de band groot hebben gemaakt.

Blijf zitten na de volledige aftiteling! Er zit nog een stuk van 8-10 minuten achter de aftiteling.

avatar van Chainsaw
Een documentaire die het vooral moet hebben van het feit dat er oud materiaal bestaat van de vier heren, toen ze net begonnen. Echt veelzeggend is het materiaal niet - het is veelal een hoop schuddende en flink ingezoomde footage van VHS/Hi8 kwaliteit - maar het is wel geinig om vier Britse gastjes te zien voordat ze een enorme band werden. Want dat werden ze en die beelden worden ook volop ingezet; Coldplay tijdens hun meest recente concert. En ik ben weliswaar geen groot fan van de muziek van Coldplay, maar ik heb de laatste paar concerten bijgewoond en moet zeggen; ze zijn wel een meester in het maken van gigantische sterke live-shows. Dat zie je in deze docu ook goed; de confetti, de ballonnen, het vuurwerk, die rondspringende adrenalinebom die Chris Martin heet; Coldplay is een enorm sterke liveband.

Het contrast is één van de mooiste elementen aan een document als dit; in de oude footage zegt een nog onbekende Chris Martin lekker arrogant in de camera dat Coldplay (waarbij hij toevoegt "of hoe we tegen die tijd ook heten") een gigantische band gaat worden. Meteen knippen we naar één van de meest recente optredens, waarin hij volkomen gelijk blijkt te hebben; ze zijn in een paar jaar tijd een gigantische band geworden. Vervolgens gaat de film netjes wat momenten af in de geschiedenis van de band en dan blijkt dat Coldplay helemaal niet zo heel interessant is. Ze scoren hits, maar hebben ook dieptepunten. Goh. Het is het oude vertrouwde verhaaltje: soms gaat het goed, soms gaat het niet goed. Zoiets leverde in een docu als Some Kind of Monster nog wel iets geinigs op - metalband in een midlifecrisis - maar in Coldplay: A Head Full of Dreams zit niets spannends, grappigs of opmerkelijks. De oude footage is geinig, het nieuwe concert is vrij spectaculair; maar inhoudelijk is A Head Full of Dreams alles behalve een denderende documentaire.

Na de credits komt trouwens nog een vrij nutteloos en suf segment. Rare keuze.

3 sterren.

Als fan van de band vind ik het wel leuk om hiernaar te kijken. Al had ik er wel wat meer van verwacht! Ik heb namelijk het gevoel dat ik wat mis. Maar daarnaast vind ik het gewoon een hele leuke docu.