Cube (1997)

Canada
Sciencefiction / Horror

geregisseerd door Vincenzo Natali
met Maurice Dean Wint, Nicole de Boer en Nicky Guadagni

Zes mensen ontwaken in een doolhof van in elkaar overgaande kubusvormige kamers met dodelijke boobytraps. Niemand van hen weet waarom ze gevangen genomen zijn, maar al snel blijkt dat ze allemaal een bijdrage kunnen leveren aan de ontsnapping.

avatar van tattoobob
Destijds best een spannende en vooral een originele film.
Hier en daar is de film nu echt visueel niet helemaal meer top maar verder echt wel een goede film.
Vooral het hele idee achter de film vond ik supertof.

avatar van tattoobob
En ook hier komt een remake van

Thereisnospoon
Hm, volgens mij hebben ze bij The Maze Runner ook aan Cube zitten denken:
1. Hoe kom ik hier in's hemelsnaam terecht? Doet er niet toe.
2.Welk systeem wil me dit aandoen? Ehh, weet ik eigenlijk ook niet.
3. Hoe kom ik hier uit? Moet je niet willen, zo ja, dan vallen er doden.
4. Komt er nog iemand uit? Nee. Einde film, Ja, er komt een deel twee.
Maar toch wel grappig, al die doolhoffilmpjes

Knappe film, hoewel het lang geleden is dat ik hem heb gezien. Wil hem graag herzien.

avatar van Argyle
Spannende horror film. Ook al een paar keer teruggezien en blijft een super film. Alleen jammer dat je de buitenkant niet te zien krijgt.

4.0

avatar van Richard_Voorhees
Thereisnospoon schreef:
Hm, volgens mij hebben ze bij The Maze Runner ook aan Cube zitten denken

Ook ik moest tijdens deze film wat aan deze film en The Cabin in the Woods denken.
Visueel gezien zien die twee andere films er een stuk gelickter uit, maar daarentegen kan men van Cube wel zeggen dat het plot (voor die tijd) origineel was en dat men oprecht heeft geprobeerd om "iets nieuws" te creëren.
Het acteerwerk is best aardig, maar niet goed genoeg om echt met de personages mee te kunnen leven. Dat had ik niet althans. Eigenlijk maakte het mij de gehele film niet veel uit of er nou iemand het hele voorval zou overleven of niet. Mede hierdoor komt de spanning die men poogt te creëren tussen verschillende personages ook niet helemaal goed op me over.
Wel weet de film uit te blinken in diens originaliteit en weet men hier en daar nog voor wat vermakelijke gore te zorgen.
Duidelijk een film die ook wat met minimalistische middelen is gemaakt, maar de uitwerking mag er nog best zijn. Weinig horror, maar meer scifi/thriller. In dat laatste slaagt men helaas voor mij niet altijd, maar verder is het best een interessant tijdsdocument.

avatar van lars-pixar
Meeleven met de personage's en elk moment spannend/boeiend vinden is niet voor iedereen weg gelegd en dat kan ik goed begrijpen. Voor de ene kijker komt het saai over en voor de andere kijker kan dit weer heel interessant overkomen, ik zat er niet tussen in en heb mij dan ook goed vermaakt!
Dit is dan ook een film die je goed of slecht ervaar, denk ik zo....

avatar van -jack_sparrow-
film reviews in 100 woorden: Cube (in 100 woorden) - filmreviewsin100woorden.blogspot.be
... ps. ik ben geen professionele schrijver dus sorry voor de schrijffoutjes.

Ik heb een spannende en intellectueel hoogstaande film gezien … en daarna heb ik Cube opgezet. Cube opent met een enorm origineel concept maar de low-budget uitwerking, de montage en vooral het acteerwerk komen heel amateuristisch over waardoor de sfeer die de makers proberen te creëren helemaal niet spannend of claustrofobisch overkomt. Cube heeft potentieel en probeert slim over te komen maar doordat de focus meestal op de (serieus over-the-top) personages ligt en niet op het griezel-onderdeel van de valstrikken faalt de regisseur in het creëren van de juiste beklemmende atmosfeer. Een fijn filmpje, maar ik had er méér van verwacht.

Aardig filmpje. Het verhaal is leuk bedacht. De kubus zit er mooi uit. De overige beelden (kleuren) zijn een drama. Een re-make zou interessant zijn.

Ik mag Kazan echt

avatar van FazeRain
Pas herkeken .Best wel toffe, originele, mysterieuze science fiction film.Vraagt je constant af wat er aan de hand is en waarom.Einde gaf zeker geen antwoord, dus kan je je fantasie lekker de vrije loop laten Goed mysterieus sfeertje met af en toe verrassende kills.
Ik vond het acteerwerk wel vrij matig over de hele linie,en met name Quentin kon geen echte emotie aan zijn personage geven(zijn pogingen waren bijna lachwekkend).
Puntje eraf voor het acteerwerk, blijven toch 4 over wat mij betreft.Hele goede film.

avatar van alexspyforever
Cube is zeker geen verkeerde film. Visueel is het allemaal wel leuk. Ook het concept van een doolhof met vallen en dat blijkbaar ook nog kan bewegen en waar je moet gaan puzzelen om een uitweg te vinden biedt potentieel voor een spannende avontuurlijke film. Helaas is er meer focus op het claustrofobische en het geruzie onderling, gefilosofeer, psychologisch gezwam. Ik had het gevoel dat de vallen slechts bijzaak werden want als die de gevangenen niet zouden doden, dan zouden ze elkaar onderling wel van kant maken en zo geschiedde het. Het is zo een film waarbij ik achterblijf met een gevoel van, wat was nu het punt? Wat hebben we nou geleerd? Niets, enkel iemand die van een leuk bouwwerkje een zogezegd intelligent drama wilde maken met diepere betekenis. Uiteindelijk blijkt het een lege doos te zijn.

alexspyforever schreef:
Is dat dan geen "punt", Alex? Is dat geen geweldige "diepere betekenis"?

avatar van alexspyforever
ThomasVV schreef:
Is dat dan geen "punt", Alex? Is dat geen geweldige "diepere betekenis"?

Euh neen, voor mij niet hoor. Een film hoeft niet altijd een diepere betekenis te hebben of een punt te maken. Maar hij moet wel entertainen en dat deed ie ook niet voor mij.

avatar van Alathir
Wat een fijne setting, ik ben wel voor claustrofobische films, dat staat meestal garant voor sfeer en spanning. De sfeer in deze film was jammer genoeg meestal onder nul. Je ziet hier maar weer eens duidelijk dat vreemde mensen elkaar niet snel vertrouwen. Lijkt me nog enigzins logisch, maar je kan er hier toch vanuit gaan dat ze niet vrijwillig meedoen aan dit 'experiment'.

Je komt ook zo goed als niets te weten over de makers van de Cube of waarom ze het juist gemaakt hebben. Min of meer kan je begrijpen waarom zij uitgekozen zijn, ze staan allemaal wel een beetje met elkaar in verband of wat de ene kan, daar snapt de andere dan weer geen habbekrats van. Het achterliggende concept blijft allemaal vaag en er wordt wat naar gegist maar uiteindelijk is er maar 1 doel voor de 'proefkonijnen' en dat is ontsnappen.

Het acteerwerk liet bij sommige acteurs geregeld te wensen over, Kazan is eigenlijk nog het hoogtepunt en weet op een bepaald punt de spanning voelbaar te maken voor mensen zoals ik die ernaar kijken. Ik doel dan op de kamer met geluidsensoren waarbij hij geen lawaai mocht maken.
Wat ook straf is en wat je niet dikwijls meemaakt is hoe ik me vergist had in Kazan. Als je de film gezien hebt zal je vast begrijpen wat ik bedoel.

Leuke film als je van een film als Saw, Cabin in The Woods houdt, maar Cube heeft een vrij origineel concept, dus vergelijken met andere films is moeilijk. Er deed me ook een scène wat denken aan een fragment uit Resident Evil al heeft Cube voor de rest niets met Resident Evil te maken. Ik heb me goed geamuseerd al had de film nog wel even tijd nodig om op gang te komen.

avatar van j0enne
Heb ik soms naar Cube 5 gekeken? Wat een verschrikking.
Nee, dan graag films als La Habitación de Fermat (2007), The Collector (2009) en Haze (2005) met soortgelijke thema's.

avatar van Flat Eric
Tegenwoordig wordt er geld verdiend met dit soort Escape Rooms.

Zet een paar wildvreemde mensen in een kamer en de ware (vaak egocentrische) aard komt uiteindelijk naar boven.
Spannende one-location film die lekker somber en kil is neergezet. Het blijft gissen waarom juist die groep mensen in de Cube is opgesloten maar de ontwikkeling van de onderlinge verhoudingen tussen de personages zorgt ervoor dat dat mysterie meer een bijzaak wordt.
De opening van de film was bruut maar gelukkig wordt dat niet teveel doorgezet en gaat de horror juist meer de intermenselijke psychologische kant op.