Cube Zero (2004)

Canada
Sciencefiction / Horror

geregisseerd door Ernie Barbarash
met David Huband, Zachary Bennett en Stephanie Moore

Ook nu zitten er weer mensen vast in de Cube, een kubus bestaande uit vierkante ruimtes met aan elke kant een deur die naar een volgende vierkante ruimte leidt. Sommige kamers zijn echter voorzien van dodelijke boobytraps en het is aan hen om deze te ontwijken. Eric Wynn, een observator, meent één van de gevangenen te herkennen.

Deel 1 was heel goed, deel 2 ook nog, vooral het einde van deze film doet watertanden naar wat de cube nu net is. ( is het een geheim high-tech project van het leger, een speeltje van een miljardair, conspiracy, aliens??)

Lang uitgekeken naar dit deel dus.

Helaaaas na het bekijken van dit deel zwaar ontgoocheld, dit was niet meer is dan 1 grote karikatuur. Het lijkt wel een scifi B-film uit de jaren 70..
Dit deel was Slecht met de grote S! Maar niet slecht genoeg om het tot een soort cult te verheven.

Nee dit is het deel die heel de Trilogy verpest! Niet kijken als je deel 1 en 2 gezien hebt! Hier had zooooveel meer ingezeten..

avatar van Boeikens
Goede prequel.

Uiteraard niet meer origineel maar na een minder tweede deel gaan we meer terug naar het originele concept. Een beetje spanning, wat gore en redelijke sfeer. Je moet uiteraard van het genre houden.

NightSpirit
Flauwe afsluiting van een toch aardige reeks films. Waar in deel 1 en 2 juist wel wat diepgang zat, had ik dat in het begin ook bij deze film. Ik vond het cool om wat meer te weten te komen wie of wat die Cube nou in zijn beheer had. Helaas waren dit slechts B-rollen van verschrikkelijke niet-overtuigende acteurs!

Ik kom tot de conclusie dat ik toch 2 * ga geven. Jammer, had veel meer in gezeten!

avatar van SnakeDoc
Stukke beter dan het tweede deel. Eindelijk wat meer duidelijkheid over de kubus al blijf je toch nog met veel vragen zitten.
Helaas wel weer een paar overdreven gespeelde rollen. Had echt niet gehoeven.
Vooral kapitein één oog en de stevige observator waren erg kinderachtig neer gezet.

Cube: 3*
Cube 2, Hybercube: 1,5*
Cube Zero: 2,5*

Vond deze film het leukst van de 3. Vooral omdat ik vind dat er veel meer uitleg word gegeven dan in de andere 2 films. En er wordt niet alleen in de kubus zelf gefilmt, maar ook een beetje het verhaal eromheen

avatar van Olifantenstaart
Pikt weer aan bij het origineel daar waar Hypercube de mist in ging. Cube Zero toont hoe het hele verhaal achter de kubus. Dit betekent echter het doodvonnis van de spanning. Wat overblijft is een degelijke vertoning, maar zonder kippenvelmomenten zoals in deel 1.

avatar van VforVictor
Ik vond dit de minste van de drie, het hele idee erachter dat er mensen werken in kamertjes achter de kubus vond ik slecht uitgewerkt. 2,5 ster

Ik moet terug komen op mn woorden na het zien van de eerste Cube. Ik hoopte verklaringen te vinden voor het hoe en waarom van die cube, dit krijg je idd wel, maar op de koop toe een veel slechtere film dan deel 1, juist omdat je dit nu weet en verder gewoon een herhaling van stappen van het bewegen door die kamers. Niets meer en niets minder. Er had veel meer ingezeten, en een film beeindigen met het begin van deel 1 moet je enkel doen als je dezelfde acteurs hebt natuurlijk, nu leek dit echt nergens naar.

avatar van steefke
En alweer, vreselijke flim. Het boeit me geen seconde. Ik vind hem wel beter dan de tweede maar het blijft barslecht..

avatar van Insignificance
Terug naar de basis inclusief een kijkje achter de schermen. De wisselwerking tussen het personeel en zij die ronddolen werkt lange tijd best goed met gelukkig ook weer een aantal meedogenloze kamers. Film ligt daarmee meteen op koers ondanks een niet al te opzienbarend verloop. De baas en die soldaat behoren misschien niet tot de beste ideeën, maar het lijkt zichzelf gelukkig niet al te serieus te nemen, het schiet allemaal lekker op en hoe het Wynn vergaat, valt te waarderen. Dit deel dus ook wel.

avatar van namingway24
In dit deel draait het niet echt meer om de vallen, maar over de oorsprong en de reden achter de kubus, en ik vond het maar een vreemd verhaal. Niet slecht, maar wel een beetje chaotisch en erg... apart.

De hele opzet is goed bedacht, want we hebben wel genoeg mensen zien vechten voor hun leven, dus is het leuk om á la Hostel II ook de andere kant van het verhaal te zien. Het mysterie wordt door middel van vreemde dialogen en rare personages uit de doeken gedaan, Het deed me af en toe denken aan een Terry Gilliam film, ook de look; de aparte kleuren van de kubus geven de film een bonte uitstraling, wat prachtig werkte in contrast met het grijze kantoor waar de toezichthouders zaten.

De vallen waren dit keer van ondergeschikt belang, maar er zaten gelukkig wel een paar supergore special effects in de film. De makers gooiden daarnaast alles in de film wat ze maar bedenken konden. Op het laatst werd het me wel iets te dol met al die technische praat en de rare vondsten (de op afstand bedienbare soldaat), en was ik blij dat de film afgelopen was, maar toch heb ik me wel vermaakt.

avatar van Dying Rose
Bij elke Cube-opvolger neemt mijn aantal sterren voor deze films, af.
Het is goed dat ze na deze zijn gestopt, hoewel er ooit wel een remake en/of opvolger volgt. Ze zullen wel iets 'nieuws' verzinnen om er een verhaal over te maken.

avatar van Pelagatti
De Cube trilogie is compleet, de cirkel is rond! Zoals bij de meeste trilogieen is het eerste deel ook meteen het beste deel. Deel 2 het minste en deel 3 zit er tussenin. Leuk om te weten wie/wat er achter de Cube schuilt. Verder geen sterk verhaal en weinig boobytraps. Middelmatig slot dus! Maar toch wederom redelijk vermakelijk!

avatar van tattoobob
Niet de beste maar toch zeker een aanrader voor wie de eerste twee ook gezien heeft!!

avatar van RuudC
Het is een serie die voor verbetering vatbaar blijft en hoewel ik gelukkig ben met het feit dat men het hier bij gelaten heeft, heb ik best genoten van Cube Zero. Het concept is erg tof, maar behalve dan we meer te weten komen over de achtergrond ervan, is het toch vooral hetzelfde liedje. Er wordt wat met theorieën geslingerd om veilig van A naar B te gaan, terwijl er wat ethiekloze voyeurs op een afstandje wat afbabbelen. Desondanks blijft de sfeer vrij sterk en kijkt de film vrij makkelijk weg. Voor wie de eerste film(s) gezien heeft, biedt Cube Zero weinig nieuws. Wat de achtergronden betreft vind ik het stiekem wel wat tegenvallen. Het acteerwerk en de effecten zijn goed genoeg voor een goedkope productie als deze. Vandaar een krappe voldoende.

avatar van Askikker
Goed laatste deel van de serie
(absoluut niet vóór deel een gaan zien!)
Geeft een mooie verklaring voor alles.

Helaas laat het acteerwerk weer wat te veel te wensen over,
met Michael Riley (als Jax) als dieptepunt.

avatar van jOERI
Bxian32 schreef:

En je moet de personages dan ook dezelfde naam geven. Op het einde staat er op zijn shirt 'wynn' en niet 'kazan' zoals in deel één.

avatar van john mcclane 2
best een goede afsluiting van de trilogie,na het wat teleurstellende deel 2.
er worden veel vragen beantwoord,dus ik vermoed dat ze deel 1 zijn begonnen,met deel 2 en 3 in hun achterhoofd.
de traps waren niet echt heel byzonder,maar de film in geheel was zeker een voldoende.
het einde was mooi bedacht,,,,(ik dacht namelijk dat de persoon in kwestie die terug keert autistisch was)
niet om de films te vergelijken (lijkt niet op elkaar) maar het einde was in de zelfde trant als the final distination .waarin de laatste film eindigt bij het begin.
mooi gevonden.

avatar van SanderPuntCom
Zeer matig derde deel na het sublieme Cube (1997) en Cube 2: Hypercube (2002) die ik nog niet heb gezien.

Te beginnen met de traps die saai en ongeïnspireerd waren.. die allereerste blijkt dan nog de beste. Of beter gezegd de 'leukste', want de film gaat (on)bewust(?) de komische kant op, maar daar kon ik helemaal niks mee. Er hangt dan ook een heel lelijke sfeer, als er al sfeer is, waar ik helemaal niet van hou.

En van lelijk gesproken komen we bij het visueel gedeelte, waar een klein beetje mee wordt gespeeld, maar dat absoluut niks opbrengt, integendeel zelfs. Het verhaal zelf getuigt ook van geen inspiratie, want wat was dat belabberd seg! dat gecombineerd met de B-acteurs die niks te bieden hebben en waar niemand een beetje naturel acteert, nja..

Snel vergeten..

avatar van jOERI
In Film > Spoilers > Cube vs Cube Zero:

Ik zit met de vraag of Cube Zero een prequel is op Cube. Dit wordt vaak verklaard. Volgens mij niet want de namen op de truitjes zijn anders, of mis ik iets?

avatar van ambrosini
als je deel 1 en 2 hebt gezien dan moet je als afsluiter cube zero bekijken.. als het goed is heb je nog vragen v/d vorige 2 delen die hierin worden beantwoord..

Whaha, tergend slecht geacteerd en een lachwekkende badguy (incl glazen oog), maar toch kon ik er wel van genieten.
Geen waardige afsluiter, maar in al haar rammeligheid toch vermakelijk.

avatar van Geno
Ik hou helemaal niet van dit genre, laat ik daar maar eerlijk over zijn, maar ik laat me graag verrassen. Sterker; ik hoop altijd dat ik me vergis!
Het thema van deze drie Cube's is best aardig moet ik zeggen. Plots ergens zijn of ergens in verzeild raken waarvan je het bestaan niet wist en waar geen ontkomen aan is, is kennelijk een verscholen basisangst van mensen. Een interessant gegeven; echt Kafkaësk. Dat deze film dan SF is en daardoor volop hightech neem ik dan op de koop toe. De meeste mensen vinden knopjes en knipperlichtjes nu eenmaal boeiend.
Toch hou ik aan deze films ook een kater over. Ten eerste werd er echt in alle drie de delen hinderlijk slecht geacteerd. Zo erg zelfs dat ik dacht dat de acteurs een voor een zeker Nederlandse voorouders moesten hebben. En daarbij vind ik de dialogen ook erg ongeloofwaardig wanneer je in zoiets verzeild zou raken. Daardoor kun je al nauwelijks meegaan in de film; je ergert je rot. Tja, en dat zijn alle schuivende kubussen, alle ruzies en doden, en alle manieren om een gruwelijke dood te sterven eerder een lachertje dan iets dat als kijker doet sidderen. Kortom, niemand van de karakters kon me boeien, laat staan een gevoel van mededogen of sympathie doen opwekken. Hun dood zal me een grote zorg zijn. En die vereenzelviging heb je echt nodig om je erin te kunnen verplaatsen. De hele kubus kon van mijn part in elkaar zakken. De uitleg waarom dit alles dan plaatshad werd verder uitgewerkt maar is op zich zelf helemaal niet zo'n interessant gegeven. En zelfs dát werd in deel drie nog een aanfluiting. Nee, al met al werd het een sneue 3e rangs vertoning... jammer...

Met een derde deel moet je toch wat anders proberen zullen de filmmakers gedacht hebben. Uiteindelijk draait het natuurlijk wel om de cube, maar speelt er ook van alles buiten de cube af. Dit levert een vergezocht verhaal op (al kan dat bijna ook niet anders) waarbij de spanning toch, ook al hebben we het twee keer eerder gezien, in de Cube zelf zit. Wederom is de cast matig en de slechterik met een heel vreemd oog maakt er een potje van.