Cargo (2009)

Zwitserland
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Ivan Engler en Ralph Etter
met Martin Rapold, Michael Finger en Claude-Oliver Rudolph

Het ecosysteem op aarde is vernietigd. De mensheid leeft in de ruimte. Een oud ruimteschip reist al 8 jaar een onbekende toekomst tegemoet. Eén vrouw aan boord wordt wakker terwijl de rest van de bemanning in een diepgevroren slaap ligt. Totdat ze er achter komt dat ze wellicht niet alleen is...

avatar van Noodless
Degelijk verhaal dat wel langzaam voortkabbelt zonder al te veel spanning of verrassingen.
De sfeer is prima en de effecten ogen wel goed. Uiteindelijk een film die je niet echt zal bij blijven. 6/10

avatar van henkula
ik vond het geluid prima, maar de stemmen leken wel uit een synchronisatie blik te komen.
het verhaal is wat ouderwets voor een sfi, maar het is waarschijnlijk voor een groot publiek bedoeld.

avatar van SnakeDoc
Prima science fiction. Zag er heel goed uit en er hing een lekkere spanning rondom de bemanning en het schip. Einde vond ik zelf wel ietsje matig. Ik hoopte stiekem toch ook wel op iets van een monster/wezen aan boord of zo.

avatar van Boogeyman
Geweldige sci/fi!

Mag zich gerust één van de betere sci/fi films van de afgelopen jaren noemen. Magnefiek vormgegeven. En was het niet voor de wat flauwe romance, had de film zonder pardon een 4.5 gekregen. Geen tijd en inspiratie om een fatsoenlijk bericht te typen, maar dat houdt MM nog tegoed van Boogeyman.

Top keuze om hem in de pakketservice te gooien DVD-T.

avatar van DVD-T
Mooi dat je hem goed vond Boogey .

avatar van Mug
Mug
Sci-fi voor dummies. De film is een mooi voorbeeld hoe je genre-genoten waarlijk goed en interessant kan kopieren (eerste helft van de film, lees: Alien) en hoe je tevens genre-genoten waarlijk slecht en oninteressant kan kopieren (tweede helft van de film, lees: 2001, eXistenZ en nog veel meer).

De eerste helft van de film is een spannende en geloofwaardige sci-fi-thriller boordevol beklemmende geluidjes, schaduwen en lange spaceship-gangen met dovende lichten. Wat zal het zijn? De spanning blijft er in, tot 'de ontdekking' wordt gedaan halverwege de film. Iedere willekeurige kijker legt (hoop ik) meteen alle puzzelstukjes correct aan elkaar en - verhip - het klopt ook nog eens. Terwijl onze filmheldin er maar geen snars van snapt. Zodoende probeert de scriptschrijver het interessant te houden...? Behoorlijk vermoeiend als je nog 3 kwartier te gaan hebt. Maar dat is niet alles. We hebben aan boord ook nog 2 technici die ongetwijfeld familie zijn van B1 en B2 (u weet wel, van Bassie en Adriaan). En, waarempel, er treedt ook nog helaas een voor de hand liggende love story ten tonele, inclusief de meest memorabele (lees: verschrikkelijke) 'Ich Lieb Dich' quote die mijn stoelgang niet ten goede kwam. Denk je dat dat alles is, maar nee. De lelijk vormgegeven special effects stapelen zich op, en de spanning en emoties worden zo hoog opgedraven (als in een slechte b-film) dat je immuniteitsstelsel danig wordt aangetast.

Zo...

De stijlbreuk deed de film weinig goeds dus. De eerste helft is erg fijn, en in de tweede helft is het vermoeiend zoeken naar kwaliteit, die hier en daar toch nog eventjes om de hoek komt knipogen.

avatar van The One Ring
Meer dan aardige sciencefictionfilm, die soms wat tegengehouden wordt door een te laag budget (onvermijdelijk waarschijnlijk in een Zwitserse productie), waardoor de beeldkwaliteit nogal wisselt tussen erg mooie shots en slechte CGI. Verder is er ook wel het probleem dat het scenario niet bepaald heel strak is, waardoor ook het tempo wat vreemd uitvalt. De eerste helft is erg traag en teert op een Alienachtige spanning, terwijl het in de tweede helft meer Moon of zo wordt; een sciencefiction met ideeën en milde epische aspiraties. Daardoor zit de tweede helft juist weer iets te vol en vraag je je af waarom er überhaupt in de eerste helft een poging om een sfeerthriller te maken werd gedaan, aangezien dat uiteindelijk toch niet is wat de film wil zijn.

Harde kritiek, maar buiten dat om hebben beide debuterende regisseurs geen onaardig werk geleverd. Het is vaak vrij sfeervol en hoewel het verhaal niet uniek is voor sciencefiction zitten er aardige ideeën in verwerkt. Als er nog wat meer aandacht besteed was aan de personages dan hadden de matige CGI en de wat vreemde structuur wat makkelijk weggemoffeld kunnen worden. Nu is het vooral een film die meer op sterke scènes steunt in plaats van een film die als geheel een grote indruk maakt.
Toch een krappe 3,5*, ik vond het toch best fijn, al is het vooral achteraf gezien niet bijzonder geslaagd.

avatar van DwarreI
Een uitermate geslaagde sci-fi film, A Space Odyssey in een nieuw jasje.

Bij vlagen visueel verbluffend mooi (met name de openingsscènes), maar af en toe ook bedroevend slecht. Dit is de makers echter vergeven vanwege het ongetwijfeld zeer beperkte budget. De film loopt over van zowel sfeer, spanning als inhoud, wat voor sommigen hier blijkbaar als een stijlbreuk ervaren wordt. Ik stoorde me in ieder geval geen moment aan de stijlovergangen die de film tot aan de laatste seconde op meerdere vlakken boeiend maakt.

Cargo zit in het midden tussen 2001, Sunshine en The Matrix, maar weet toch uniek te zijn.

Dit pareltje zou zonder de pakketservice compleet aan mijn aandacht voorbij gegaan zijn, inschrijven kan nog!

avatar van witboek
Er zijn amper films die nog origineel zijn dus daar heb ik geen probleem mee. Wat belangrijk is dat het verhaal boeit en dit deed het.

avatar van sinterklaas
Een ruimtefilm uit Zwitserland, wie had dat nou gedacht? Zwitserland laat zowat nooit wat van zich horen wat films betreft en nu doen ze wel iets wat de rest van Europa (op de UK en Frankrijk na dan) nooit flikt: een ruimtefilm maken (in hun eigen taal). En die is uiteindelijk nog erg geslaagd ook. Het heeft iets weg van 2001, Eden Log, Sunshine en zelfs Existenz en The Matrix. Dat laatste maakt de film ook echt helemaal goed!

We beginnen al met de settings die echt subliem en mooi inmekaar gezet zijn. De ruimtestations en die futuristische stad derop, vele ruimtekleuren, nee een B-film is dit zeker niet. Het verhaaltje is dan nog wel aan de standaard kant, weer een soort manipulatiespel in de ruimte, maar toch, de rest eromheen is gewoon uitstekend en alles oogd ook weer lekker donker en grimmig. En zoals gezegt: de settings, montage en decoratie zijn echt een lust voor het oog en de industiele, grimmige soundtracks zijn ook erg sfeervol. Topklasse van die Zwitsers. En het feest is al helemaal compleet waneer de Virtual Reality-thema naar boven komt en de paradijselijke planeet Rhea waar iedereen graag naartoe wilt, gewoon Zwitserland zelf is en dat alles een spel is en dat de aarde gewoon nog bestaat. Erg knap en onverwacht eigenlijk.

Ik ben aangenaam verrast. Uitstekende SF. Op naar het volgende project van de Zwitsers: One Way Trip 3D.

avatar van wibro
De tweede boeiende SF film na "Another Earth" die ik binnen korte tijd gezien heb dit n.a.v. van een fragment uit een MovieMeter Contest van Observator. Dat fragment - van de paradijselijke "planeet" Rhea - deed mij in de verste verte niet vermoeden dat ik hier te doen kreeg met een SF film waarvan de beelden mij sterk deden denken aan films zoals 2001: A Space Odissey, Sunshine en The Matrix.
Ondanks dat deze film grotendeels in de ruimte afspeelde waardoor langdradigheid toch gauw op de loer ligt verveelde deze film mij geen moment, mede ook door het uitstekende verhaal en zeker ook de prima cast. The visuals zagen er bovendien zeer mooi uit.

avatar van Eldarion
Ik had een soort Alien verwacht, maar daar is niks van waar. Film komt langzaam op gang en de clou vond ik daardoor ook niet bepaald spannend of boeiend.

avatar van DwarreI
Je vindt de clou niet boeiend vanwege het langzaam op gang komen van de film. Sorry hoor, maar ik volg je niet helemaal..

avatar van Frankie996
Leuke film , maar ik stoorde me aan wat details, waar ik normaal de film voor zou uitzetten.

Ik werk zelf in een directe nucliaire omgeving en ben dus wel wat groteske geautomatiseerde apparatuur gewend.
Dus kijk ik anders naar apparatuur ,omgeving en rangen en standen binnen een team , wat erg op elkaar aangewezen is.

Containerscene: Dit gaat echt niet op. nooit, bouwt men een smalle richel , zonder 1 enkel veiligheidskoord of hek/afrastering. bij het minste of gerinste trilling/schok, of misstap, lig je beneden , dat ging er bij mij niet in. jammer.

De tussenshots , in de film , van het schip onderweg: Helaas; het continu bijstaan van de straalmotoren is niet nodig in een luchtledige omgeving. dat stoorde me ook. later pakken ze het wel goed aan met de stuwrakketten in de ruimtepakken..

De duitse taal stoorde me absoluut niet. ik heb zelfs de ondertiteling uit gezet.
Wel zeer mooi: de sfeer , de lange opnames en de engels/ japanse taal op de verschillende componenten.

Ook zeer gaaf.. De sneeuw in de cargo-bay, al ben ik benieuwd hoe de vloer eruit ziet na 4 jaar.

Mooi detail: het verschuiven van de containers om vastvriezen te voorkomen.
Ook iets anders dan normaal , de cyro baden , met het koelvloeistof ; een mooi technisch detail.

avatar van Simon van collum
Aardige film, tijdens het kijken werd ik een beetje verveeld, maar uiteindelijk is de film toch behoorlijk geniaal bedacht. Wat je vaak bij dit soort films ziet is dat er inderdaad fouten inzitten qua continuiteit en technisch onhaalbaarheden, maar toch, erg vermakelijk!

avatar van Glacius
Zeer mooi vormgegeven met beklemmende tunnels en containers in een duister en leeg ruimteschip. In het eerste gedeelte wekt alleen de omgeving al genoeg spanning op om te blijven boeien, maar helaas zakt het na zo'n 40 min in. De omgeving was uitstekend geschikt voor een film a la Alien, maar helaas valt het mysterie compleet in duigen en wordt er een saai overheidsplot door je strot gedouwd. Ook de relaties onderling worden tergend irritant en cliché. Gemiste kans.

avatar van Norman Mailer
Grafisch – met veel oog voor detail – zag het ruimteschip er bóven verwachting fraai uit. Aan de binnenzijde althans. De outerspace shots waren bedroevend.

Een sympathieke poging, desondanks het povere script. Zie boven.

avatar van movieminder
Visueel erg mooi, en de audio ook erg goed.
Het verhaal is alleen niet erg boeiend en ik had dan ook enige moeite om hem uit te kijken.

Een net aan 3*

avatar van joolstein
Hou heel erg van films die kunnen wetijveren met de Amerikaanse films. Deze film kwam uit zwitserland een land wat nou niet echt veel films maak. Laat staan dus een SF. Dat moet ik dus zien en ik werd aangenaam verrast!!! Goed in beeld gebrachte aankleding van de film. Claustrofobische gangen in een ruimteschip. Mij deed het een beetje denken aan een combinatie van Alien, Vannila sky, Matrix en the Thing. Voor liefhebbers die eens wat anders willen zeker een aanrader!!

avatar van Pazmaster
Het ziet er allemaal best goed uit maar het gaat allemaal zo traag dat het saai wordt en ik moeite moet doen om de aandacht vast te houden. Da`s niet goed dus. Het wordt ook nergens echt spannend. Ook de personages zijn niet interessant. Niet heel slecht maar ik vond er niet veel aan. 2,5 ster

avatar van Lord Flashheart
Leuke sci-fi film.

Het plot is een fijne mix van bekende science fiction films, waarbij de film in de eerste helft vooral de thriller kant opgaat (Alien e.d.) en in de tweede helft meer filosofisch wil zijn (2001, Matrix, enz.). Dat er dus rijkelijk wordt gekopieerd stoorde mij geen moment, aangezien het over het algemeen goed wordt gedaan.

De CGI is voldoende, de futuristische decors zijn mooi en het acteerwerk kan er mee door. Ik heb overigens een Engelse dub gekeken; geen idee of het Duitse origineel beter is, echter heb ik er geen moment last van gehad. De ontknoping is goed, maar dan allang niet verrassend meer. Veelbelovend debuut in ieder geval van de Zwitserse regisseurs.

Ruim voldoende: 3,5*

avatar van Montorsi
Zo'n film waar je aan alle kanten met andere titels kunt strooien. Ik wil, naast de titels die ik nu al lees, en waar ik in meer of mindere mate overeenkomsten in zie (2001: ASO vind ik hier wel erg ver vanaf staan bijvoorbeeld), nog toevoegen: Welt am Draht. Maar dat kwam ook voornamelijk vanwege het Duits ben ik bang.

Het is ook meteen het grootste manco van de film, want ik vond dit toch wel erg identiteitsloos allemaal. Dit ga ik me nooit herinneren want het is allemaal eerder al zoveel beter gedaan. En als je met je SFX anno 2009 al niet beter doet dan een sloot andere films in de 50 jaar daarvoor moet je toch wel achter je oren krabben. Een en al cheesy computergenerated spul die echt niet meer kunnen. Verder visueel ook niet echt denderend, maar de scenes die niet uit de computer kwamen zagen er wel een stuk beter uit. Was verder praktisch een kopie van het interieur van het schip in Alien, maar afijn. Verder werd ik al erg snel moe van de introductie van die bemanning (bedenk eens wat nieuws!) en het hele verloop van de film wat je intussen wel kunt dromen nog voor je hier aan begint.

Duffe film die een gebrek heeft aan alles wat het sci-fi genre kan bieden. Je verplaatsen in nieuwe werelden met nieuwe technieken en nieuwe invalshoeken. Dit was niet nieuw, dit was vanalles bij elkaar rapen en dan doen of het nieuw is.

avatar van arno74
Erg fijne verrassing uit Zwitserland, een uitstekende SF-film met erg goede beelden uit de ruimte en een goed verhaal. Goede ruimteschipfilms zijn er niet veel, maar dit is er een van. Het begin heeft de fijne sfeer die ook in films als Alien heerst (maar ditmaal zonder alien). De film doet inderdaad aan veel meer films denken, qua fraaie beelden o.a. aan 2001, maar ook aan films als (spoiler) The Island en Total Recall en die herkenbaarheid leidde bij mij ook tot voorspelbaarheid en dat is wel jammer.

Niets mis mee overigens dat deze film de goede elementen heeft die andere films ook hadden. Alien heeft geen monopolie op sfeervolle ruimtefilms, en ook 2001 niet. En veel films zijn geflopt bij het pogen om een dergelijk niveau te halen, deze is juist heel aardig geslaagd.

En... wat is het toch met de Duitse taal dat het altijd tot discussie leidt? Als een Duitse personage in het Engels spreekt wordt er geroepen dat het in het Duits had gemoeten, wordt er in de film eenmaal Duits gesproken dan had men het liever in het Engels gezien (om dan te roepen dat het in het Duits had gemoeten?). Ik zal het nooit begrijpen...

Voorlopig 3,5* voor deze film, die wat mij betreft behoorlijk tegen de 4* aan zit. Aanrader voor liefhebbers van ruimteschipfilms.

avatar van leatherhead
Het is evident dat er voor de sfx van Cargo aardig diep in het buideltje getast is. In, op en rondom het ruimteschip: het zag er allemaal pico bello uit. Helaas is dit ook zo'n film die een verhaaltje voor dient te schotelen aan de kijker, wat des te spijtiger is, aangezien de filmmakers van een goed script weinig kaas gegeten hebben. Een verhaal van exceptioneel bedroevend nvieau, van plakband aan elkaar hangend, en geweldig oninteressant. Het einde is dan nog zo slecht nog niet, maar voelt slechts aan als mosterd na de maaltijd.

Van het acteerwerk moet de film het echter ook niet hebben, noch van zijn extensieve karakteruitdiepingen. Duits is overigens ook een taal waartegen ik een passionele aversie koester, dus dat kwam mijn kijkervaring nou ook niet bepaald ten goede. Maar dat staat los van de kwaliteit an sich natuurlijk.

Verder congruent aan een hoop andere genregenoten, waardoor het allemaal des te inspiratielozer en afgezaagder aanvoelt. Nog een schamele 1,5* omdat er op de decors weinig aan te merken viel. Voor de rest klikomateriaal zonder smoelwerk. 1,5*.

Tegenvallende film waarin de bemanning van een vrachtschip een grote lading bouwmaterialen vervoert. Deze futuristische sci-fi film speelt zich geheel af op een ruimteschip. Het plot is nog wel aardig, maar het ontvouwt zich veel te traag. De personages komen niet uit de verf en het matige acteerwerk helpt hier ook niet bij.

De film kabbelt een beetje voort zonder al te veel spanning en bovendien vind ik het verhaal een beetje dun. Kon mij niet erg boeien.

De film bevind zich op bekend terrein met het voorspelbare script. Geen probleem, het genre leent zich prima voor onoriginele doch vermakelijke films. Het moet dan snel snor zitten met de spanning, de karakters en cinematografie. Dat laatste is aardig, de rest niet. De karakters zijn vlak en het verhaal is saai en nooit spannend.