
Avalon (2001)
Alternatieve titel: アヴァロン
Japan / Polen
Sciencefiction / Thriller
107 minuten
geregisseerd door Mamoru Oshii
met Malgorzata Foremniak, Wladyslaw Kowalski en Jerzy Gudejko
In de toekomst raken jongeren meer en meer verslaafd aan een illegaal online gevechtsspel genaamd Avalon. Wanneer Ash, een van de beste spelers, hoort van het bestaan van een nog hoger level van het spel, besluit ze om met een groep online op zoek te gaan naar dit level. Maar zelfs als ze het level vindt, zal ze nog terug naar de realiteit kunnen?
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=JcVrp9QvL4M
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (6,4 / 12869)trailer (YouTube)filmscore (MusicMeter)De setting is wat verwarrend in het begin. Het is bekend dat je te maken hebt met een 'near future' en het doet ook wat dystopisch aan. De buitenwereld is misschien jaren '70, de computers zijn jaren '80, de in-game beelden jaren '90, de film stamt uit 2001 en dan nog die enorm aanwezige sepia-filter. Bewust of door de (semi-)Poolse makelij? Aan de ene kant tof, aan de andere kant moeilijk je in de film te nestelen.
Dat laatste was sowieso een kunst. De karakters (voor zover sprake, het draait veelal om Ash) zijn afstandelijk en kil. Het tempo is erg traag, met lange, stille shots en soms herhaling. De muziek in de sepia-scenes waren mooi, de opera verschrikkelijk, mede door veel te veel screentime.
Dan het verhaal; wat wordt er ons verteld, waar wil het heen? Het aanhalen van realiteit vs fantasy (in dit geval de game-wereld) is niet nieuw, maar hier lijkt een moralistisch thema aan te hangen. Nu ben ik daar vaak wel allergisch voor, maar hier zou ik er wel in mee kunnen gaan. Ik denk wel dat de film voor (die-hard) gamers interessanter zou kunnen zijn, hoewel zeker niet zo overdreven als het Amerikaanse level van het uit 2009 stammende Gamer, dat eenzelfde thema behandeld.
Of... snap ik het niet? Een kaart die ik niet graag speel, maar het is een film waar je meerdere theorieën op los kan laten. Er begint door te sijpelen dat de sepia-scenes ook VR zouden kunnen zijn, zeker na de verdwijning van de hond, die in Class Real weer tevoorschijn kwam. En waar daarna 'Class Real' de realiteit zou moeten zijn, bleek met het verdwijnen van Murphy (inclusief tenenkrommende sterfscene) dat ook dit de game was. Kortom: alles wat wij als kijker gezien hebben was in-game. Mwah, niet geweldig, vind ik dan.
De sepiakleuren zijn mooi, maar het ligt me er iets te dik op. Verder valt het op dat de digitale effecten erg ouderwets zijn. Toch stoor ik me er minder aan als je door het dat dergelijke CGI in een digitale wereld uitstekend te verantwoorden zijn. Sterker nog, ik weet het juist wel te waarderen. Het verhaal is in elk geval niet bijster ingewikkeld, al deed het me wel denken aan Tarkovsky's Stalker. Ik zoek voorlopig nog even waarom het niet pakt: het langzame tempo? Het doel van het verhaal? Nogmaals, ik kijk uit naar de herziening. Het liefst met een gelijkgestemde, want dit is een film die uitnodigt om mentaal over te sparren.
Erg originele film uit een tijd waarin dit concept nog erg vernieuwend was. Natuurlijk had je Tron al, maar zijn er nog andere films waarin je in een computerspel stapt die ouder zijn? De waardering is niet zoals ik gehoopt had. Normaliter zijn de films van Mamoru Oshii liefde op het eerste gezicht, maar ik vermoed dat die vlag vooral opgaat voor zijn animatiefilms. Desondanks heb ik genoeg elementen gezien die ik erg kan waarderen en vestig nu mijn hoop op herzieningen.
De sepiakleuren zijn mooi, maar het ligt me er iets te dik op. Verder valt het op dat de digitale effecten erg ouderwets zijn. Toch stoor ik me er minder aan als je door het dat dergelijke CGI in een digitale wereld uitstekend te verantwoorden zijn. Sterker nog, ik weet het juist wel te waarderen. Het verhaal is in elk geval niet bijster ingewikkeld, al deed het me wel denken aan Tarkovsky's Stalker. Ik zoek voorlopig nog even waarom het niet pakt: het langzame tempo? Het doel van het verhaal? Nogmaals, ik kijk uit naar de herziening. Het liefst met een gelijkgestemde, want dit is een film die uitnodigt om mentaal over te sparren.
Mooi, wil hem best nog eens zien, aangezien dat al heel lang geleden is

Waardering: onveranderd 5.0*


Sterke film weer van Oshii. Avalon barst van de sfeer, en audiovisueel is dit echt een pareltje. De sfeer (zeker in het begin) is lekker donker en naargeestig, en het is geen wonder dat de mensheid zich verliest in virtual reality. Dat is uiteindelijk ook de keuze waar Ash voor komt te staan. Wil ik de schijn ophouden en leven in een droomwereld? Of aanvaard ik de grauwe realiteit? Oshii laat veel aan de interpretatie van de kijker over en zorgt vooral voor een sfeervolle en enerverende filmbelevenis. Foremniak doet het goed, de klassieke muziek en score zijn sterk gekozen, en de cinematografie en settings zorgen ervoor dat je gelijk wordt gegrepen door deze wereld.
Ik moet echt eens werk maken van die herziening!
Vooral doen. Na 15 jaar geleden een afschuwelijke ervaring, nu het compleet tegenovergestelde.
Het gekke is dat de film vooral op het esthetische vlak gevoelsmatig heel dicht aanschuurt tegen bepaalde films van onder meer Kieslowski, die ik toen ook al mooi vond, De muze Irène Jacob of Binoche doen niet onder voor wat Oshii met Malgorzata Foremniak doet. De eenzaamheid is zeer treffend. Wonderbaarlijke, maar ook slimme keuze om sepiakleuren te gebruiken; veelal ogen bepaalde effecten totaal niet verouderd. De muziek van Kenji Kawai is nog altijd even briljant, al blijf k het een nadeel vinden dat de tekst van sopraan Towarnicka ondertiteld is.
Die 0.5* hakt er wel in moet ik zeggen, mijn identiteit davert op z'n grondvesten en ik ga mijn smaak en filmkennis even lang en nauwkeurig onder de loupe nemen, in de hoop dat ik hier uitkom als een beter mens. De argumentatie is zo sterk dat er gewoon niks anders opzit.
Vast gaan kijken naar aanleiding van mijn lage stem bij Joker.
Die 0.5* hakt er wel in moet ik zeggen, mijn identiteit davert op z'n grondvesten en ik ga mijn smaak en filmkennis even lang en nauwkeurig onder de loupe nemen, in de hoop dat ik hier uitkom als een beter mens. De argumentatie is zo sterk dat er gewoon niks anders opzit.
Ok, nu ben ik heel benieuwd wat er oorspronkelijk stond

Wel meteen een mooie herinnering om eens te vragen of iemand hier weet van een deftige regio-2 Bluray release?
Vast gaan kijken naar aanleiding van mijn lage stem bij Joker.
Die 0.5* hakt er wel in moet ik zeggen, mijn identiteit davert op z'n grondvesten en ik ga mijn smaak en filmkennis even lang en nauwkeurig onder de loupe nemen, in de hoop dat ik hier uitkom als een beter mens. De argumentatie is zo sterk dat er gewoon niks anders opzit.
Weet dat we van je blijven houden Onderhond. ?
Het toepassen van digital F/x is nog niet verouderd, maar de actie-scenes jammer genoeg wel.
Daarnaast is het Jammer dat het de diepere vragen laat liggen. Aan het eind van de film weet je nog steeds niet wat nu precies de aantrekkingskracht van virtual reality games is, en je weet ook nog niet wat nu precies virtual reality ons leert over de werkelijkheid als zodanig.
Alle mannen zijn standaard macho’s die je eerder in een Clint Eastwood film verwacht. Godzijdank is de hoofdrolspeelster een vrouw.
Na 50 minuten uitgezet, werkelijk super saai. Ik snap niet zo goed wat men hier aan vindt.
Er staan 52 berichten aangeduid als mening. Lijkt mij een goeie plek om te starten

Er staan 52 berichten aangeduid als mening. Lijkt mij een goeie plek om te starten

Ik ben die film gaan kijken door die meningen
