
Trafic (1971)
Alternatieve titel: Traffic
Frankrijk / Italië
Komedie
96 minuten
geregisseerd door Jacques Tati
met Jacques Tati, Maria Kimberly en Marcel Fraval
Vierde en laatste deel uit Tati's Monsieur-Hulotserie. Monsieur Hulot heeft een moderne auto uitgevonden die hij wil tonen op een belangrijke autoshow in Amsterdam, maar zijn reis vanaf Parijs loopt verre van probleemloos.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=-S2hRXV41S0
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (7,1 / 5914)trailer (YouTube)filmscore (MusicMeter)Ik kwam hem tegen op een videoband van minstens tien jaar oud, opgenomen van wat toen nog de BRT heette. Mijn herinneringen aan deze film waren niet bijster positief, maar nu ik hem nog eens terug heb gezien, vind ik hem helemaal zo slecht nog niet. Hij haalt zeker niet het niveau van Mon Oncle of Playtime, maar voor Tati-fans is het toch een feest van herkenning. Het verhaal is niet onaardig en er zitten een aantal goede grappen in. Als altijd zijn het vooral ‘visuele’ grappen, die leuker worden naarmate je ze vaker ziet.
Aardig is bovendien dat de film zich grotendeels in Nederland afspeelt, rond het Amsterdam RAI van de jaren zestig. (Een omgeving die trouwens nogal wat lijkt op het speciaal voor de film gemaakte decor van Playtime. Zelfs de kleurstelling is hetzelfde: heel veel blauw.) Er spelen veel (mij onbekende) Nederlanders mee en de Nederlandse dialogen zijn inderdaad geschreven door onze Bert Haanstra. Zijn typisch Nederlandse idioom is soms heel grappig. (Als een man een ongelukje met zijn auto heeft gehad en trekkebenend thuiskomt, is de eerste reactie van zijn vrouw: ‘Wat zie jij eruit!’)
En ten slotte: het thema van de film (de problematische band tussen mens en auto) is actueler dan ooit. Hopelijk brengen ze hem snel op dvd uit. Leuker dan Cars.
Ook teruggezien: L’Ecole des facteurs, een vroeg filmpje van Tati dat je als voorstudie kunt beschouwen van Jour des Fêtes. Leuk.

Aardig is bovendien dat de film zich grotendeels in Nederland afspeelt, rond het Amsterdam RAI van de jaren zestig. (Een omgeving die trouwens nogal wat lijkt op het speciaal voor de film gemaakte decor van Playtime.

Wie heeft Trafic op DVD (evt video)? Mij gaat het met name om de Citroën DS die erin voorkomt, ik heb namelijk nagenoeg dezelfde auto (wit met lichtblauw dak). Het lijkt me gaaf om de film in bezit te hebben! Ik ken wel andere films van Tati, lang geleden op TV gezien.
Alvast bedankt.
Hier en daar zijn de beelden ineens verassend mooi (het reizend gezelschap belandt in een soort van garage annex jachthaventje) en door het uitblijven van een verhaal vallen dit soort details meer op.
Drie leuke grappen, af en toe mooie plaatjes en een grappig tijdsbeeld.
vriendelijke groeten en wat is de prijs ervoor ??
Was wat langdradig en een slap verhaal..
Ben bij de RAI in de buurt opgegroeid dat maakt de de film met al de beelden uit die tijd voor mij wat leuker.
3*
edit: waar Hugo al naar refereerde.
Wel erg leuk dat het verhaal zich gedeeltelijk in Nederland afspeelt, dat maakt het -voor mij in ieder geval- wel bijzonder(der). Prachtig geschoten beelden, in de goede mix van Tati (die duizenden geparkeerde auto's, goed getimede grappen, open- en dichtklappende kofferbakken en motorkappen op de beurs, etc.) en Haanstra (neuspeuterende mensen, gapende mensen, etc.).
Trouwens... nooit geweten dat ruitenwissers zo grappig konden zijn.


Het verhaal lijkt nergens naar, maar de focus op de observaties van verkeerssituaties en menselijke relaties werkt wonderwel en levert prachtige scènes op. De mannen die over de draadjes stappen tijdens de opbouw van de beurs, Hulot en de andere man met autopech, de caravan met zijn vele functies, het laatste shot van de film,...Hoort bij het betere Tatiwerk wat mij betreft.
(En eventjes totaal ter zijde: in de film zit ook nog eens een bijzonder sfeervol shot van het Hollandse platteland, nl. de sloep die op een mistige ochtend melkkannen vervoert doorheen het vlakke weideland. Prachtig!)
3,5*
Ook wat de kleding betreft precies goed maar het is dan ook in die tijd gefilmd, dus dat was niet zo moeilijk.
4,5* zeker verdiend.
De stereotype beeldgrappen werken hier wat minder lijkt het, en de timing is ook niet zo sterk als ik in de eerdere films zag - net als de geluidseffecten ook net iets minder zijn. Hulot is ook niet zo aanwezig. Wat wel erg leuk is is het tijdsbeeld van Nederland. Herinner ik me nog net, zo hier en daar - niet alleen de auto's, maar ook de hippies, de politie, de hele omgeving.
Toch een wat mindere film, en na Play Time wat teleurstellend. Wel begrijpelijk na de moeilijke productie van Play Time, en eigenlijk bewonderenswaardig dat deze film alsnog gemaakt is - en nog steeds zo goed.
Hulot grotendeels in Nederland begin jaren 70 en van Nederland zien we meer dan alleen de RAI, met kanaaltjes, koeien en de meest bizarre kettingbotsing ooit gezien.
M.m.v. Bert Haanstra, al kwam het niet tot de oorspronkelijk bedoelde gedeelde regie.
Minder overdadig qua decors dan "Playtime' maar daar krijgen we dus ons eigen kikkerlandje voor terug! Niet de allerbeste Hulot-film, maar zeer zeker ook niet de slechtste.
Dat gezegd hebbende bevat Trafic toch veel geslaagde grappen (de demonstratie van de kampeerwagen in de politiehal, Hulot die op het einde ook eens in een auto gaat zitten!) en kleinere visuele grapjes (de confrontatie tussen de twee mannen met de jerrycans, of Marcel en Tony die de maanwandelaars imiteren door hun gewichtloosheid na te spelen terwijl Maria slaapdronken eveneens in slow-motion de garage binnen lijkt te komen), de geluidsband is secuur samengesteld (als Tati in die halve DAF gaat zitten horen we heel zachtjes nog steeds de woordenwisseling tussen de directeuren van Altra en de RAI in de verte), en de stilte na de hilarische kettingbotsing is bijna euforisch. (Wordt de verkeersregelaar op dat kruispunt door Tati gespeeld? Zijn lichaamstaal lijkt daar wel op te wijzen...) Een moeilijk verkrijgbare film, en door mij daardoor nu pas voor de tweede keer gezien dankzij de prachtige 4-Blu-ray-box met Tati's verzamelde werk, dus de waardering hiervoor kan bij herziening nog stijgen – uiteindelijk zijn Tati's eerste films van her- en her-her- en her-her-herzien alleen maar beter geworden. En het blijft natuurlijk toch een Tati...
Leuk om te zien dat deze film veel bij de RAI is opgenomen waar ik ook een paar keer geweest ben en er veel van herken.

Veel mensen spreken ook Nederlands in deze film, het zijn niet echt bekende acteurs van ons land en de monden kloppen ook niet dus vermoed dat het gewoon Franse acteurs waren die playbackten of gewoon maar wat zeiden en dat het later is gedubd.
Hoorde dat Bert Haanstra ook nog een klein beetje heeft meegeholpen aan deze film, dat kun je aan sommige stukjes ook wel zien, zitten typische Haanstra shots in deze film.
Niet mijn ding, 2,5** voor de regie.
Begonnen met deze Trafic en deze herbergt weer alle kenmerken van een typische Tati:
nauwelijks verhaal en zonder enige vorm van spanningsboog, waarbij we voornamelijk geamuseerd zitten te kijken naar allerlei karikaturen van mensen, waar Hulot zich tussendoor weet te manoeuvreren, met dit maal als bijzonderheid dat hij nu zelf met een uitvinding (te weten een supermoderne kampeerwagen, of wat daar voor door moet gaan) komt aan zetten i.p.v. dat hij zich over moderne techniek van anderen weet te verbazen, zoals in vorige films.
Beetje wisselvallige film, mooi en typisch Tatiaans in beeld gebracht, maar het had van mij toch nog meer mogen gaan over de belevenissen onder weg op snelweg richting Nederland i.p.v. hele gedeeltes bij werkplaats en douane, wat het verhaal nog meer tot stilstand bracht.
Voor ons Nederlanders natuurlijk extra leuk dat Nederland en de AutoRai er in voorkomen en om al die inmiddels ouderwetse auto's terug te zien uit mijn prille jeugd.
Model en schoonheid Maria Kimberly is een openbaring, want wat speelt ze heerlijk naturel en wat is ze mooi en charmant! Redt voor mij in haar eentje, met haar verrukkelijke persoontje, deze film!
De zgn. neuspeuterscene had dan voor mij weer niet gehoeven, ik werd er ietwat onpasselijk van!
Voor nu een zesje, ofwel drie sterren.
Bert Haanstra : filmer van Nederland - dare.uva.nl