L'Illusionniste (2010)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Animatie

geregisseerd door Sylvain Chomet
met de stemmen van Jean-Claude Donda en Eilidh Rankin

Het verhaal over een illusionist die rondreist in de jaren '60, het decennium van televisie en rock 'n roll. Hij treedt op in Parijs en Londen en ontmoet een Schot die hem uitnodigt naar een plek in Iona, Schotland. Bij een optreden in een bar ontmoet hij een meisje dat besluit hem te vergezellen op zijn reis, denkend dat hij een geweldige magiër is.

avatar van Marvinleeaday
Heerlijke animatie waar het uitblijven van een dialoog voor mij juist het sterke punt van de film was.
De hoofdpersoon deed inderdaad aan Mr. Hulot denken, wat natuurlijk alles met Tati te maken heeft.

avatar van Ste*
Animatiefilms maken, dat kunnen de Fransen wel. Ik heb er in ieder geval een aantal gezien de laatste tijd die ik wel sfeervol vond.

Naast dat de film stilistisch een lust voor het oog is zit het ook vol met leuke grappige details. In ieder geval het eerste half uur werkt daarom ontzettend goed, daarna zakt het jammergenoeg allemaal wat in. Weet niet of dat ligt aan het gebrek aan gesproken tekst of echt verhaal. Misschien ook omdat ik de rol van het meisje niet zo heel leuk vond.
Wellicht dat het als korte film - alleen draaiend om de illusionist - beter gewerkt had. Wat mij betreft weet het misschien 45 minuten de aandacht vast te houden, maar langer niet echt. Er wordt ook niet echt een plot uitgezet dat geschikt is voor anderhalf uur.

Overigens las ik de plotbeschrijving later nog even door op Wikipedia, en kwam ik dingen tegen die me niet bekend voorkwamen. De illusionist schijnt doorheen de film verlangend naar een foto te kijken? Mij niet opgevallen. Ik moet eerlijk zeggen dat de betekenis van de band tussen de illusionist en het meisje me ook nooit helemaal duidelijk geworden is. Ik had in ieder geval niet de indruk dat zij echt dacht dat hij een tovenaar was, maar blijkbaar was dat de insteek. Kan aan mij liggen hoor. Nu kwam die laatste geschreven boodschap van hem aan haar ook niet zo over bij mij. Jammer.

Ik weet niet precies wat The One Ring bedoeld met 'het spel met geluid', maar mij zijn de geluidseffecten in de film juist heel erg opgevallen. Vond het erg goed gedaan, terwijl ik daar normaal gesproken totaal niet op let in films. Ook ben ik het niet met hem eens dat er geen humor inzit, ik heb - vooral in het begin - toch wel regelmatig moeten lachen.

De laatste 5 minuten springen er overigens wel echt weer bovenuit. Erg mooi gedaan, het spel tussen de muziek, donker en licht, en de algehele sfeer. Het bevalt me ook zeker dat het zo donker en triestig eindigt, in plaats van dat het een uitgesproken happy end krijgt.

Als dit een korte, compactere film was geweest had dit weleens 4,5 ster kunnen worden, maar nu vond ik het daarvoor te weinig inhoud bieden. Vooral door de stijl krijgt hij nog wel een welverdiende 4*.

avatar van Baggerman
Heerlijk sfeervol en prachtig geanimeerd. Krijgt van mij nog een hoog cijfer omdat de stijl me zoveel deed denken aan het gaafste computerspel waar ik wellicht het meeste plezier ooit aan beleefde, namelijk: Broken Sword: The Shadow of the Templars!! Het zou me niets verbazen als er een link zit tussen de makers van die game en deze film.

Als de film je qua sfeer ligt, dan rolt er vanzelf wel een voldoende uit, maar ik vond ook genoeg minpunten. Zo heb ik werkelijk een takkenhekel aan het typetje 'Monsieur Hulot', waar de illusionist overduidelijk op is gebaseerd. Echt een saaie pier en Tati's films vind ik nog minder grappig dan een gemiddelde film van Ingmar Bergman of Michelangelo Antonioni. Fors minpunt dus.

Wel werkte de Tati-achtige aanpak van de animatie voor mij (behalve het gebrek aan dialoog). Het verhaal daarentegen kon me weer minder boeien, maar door de korte speelduur hield ik het net uit zonder me daar al te veel aan te ergeren.

Toch eens een andere film van deze regisseur kijken...

avatar van Baboesjka
Wat een goede film! Leuk verhaal, mooi getekend en heel sfeervol. Ik vond het ontroerend. Een pareltje. 4,5*!