Renaissance (2006)

Frankrijk / Verenigd Koninkrijk / Luxemburg
Animatie / Sciencefiction

geregisseerd door Christian Volckman
met de stemmen van Daniel Craig, Catherine McCormack en Romola Garai

Parijs, 2037. Ilona Tasuievn, een befaamde wetenschapster wordt ontvoerd. Karas, een aan lager wal geraakte rechercheur krijgt de opdracht om haar terug te halen. Al snel merkt hij dat hij niet de enige is die Ilona terug wil. Het begint ook te dagen dat er veel meer zit achter de ontvoering van Ilona.

avatar van Phoenix
Mooie plaatjes zijn boeiend genoeg!

Pastichio Rocker
Visueel een pareltje, maar het bleek toch een vrij teleurstellend filmpje te zijn.

Dit is duidelijk een style-over-substance film, waarbij het visuele aspect belangrijker is dan al het andere. En dit is dan ook de reden dat deze film mij niet wist te plezieren.

Zoals ik al zei ziet het er allemaal zeer stijlvol uit. Het is in het begin even wennen aan de sterke contrasten, maar eenmaal zover is het een verbluffend staaltje techniek. Zelfs Sin City, waar de film duidelijk leentjebuur bij heeft gespeeld, zag er niet zo mooi en strak uit.

Het verhaal daarentegen is vreselijk, maar dan ook vreselijk cliché. het is zelfs zo erg dat het op een gegeven moment in de weg gaat zitten. Eenzelfde lot betreft de personages: oninteressant en ééndimensionaal uitgewerkt. De hele film lang kon het me dan ook geen zak schelen of ze het einde van de film zouden halen of niet.

De film laat zich naast Sin City het beste vergelijken met Blade Runner en Ghost in the Shell, maar dan zonder de filosofie en de inhoud van die films.

Ook de stemmen waren een miscast. Nergens overtuigden de acteurs en actrices me ervan dat hun stem bij het personage paste. Nou heb ik gehoord dat er ook een Franstalige versie is, maar die heb ik niet gezien dus daar beoordeel ik de film ook niet op.

Al deze negatieve punten hadden makkelijk vermeden kunnen worden. Als Volckman wat meer aandacht had geschonken aan het verhaal in plaats van zich alleen maar druk te maken over het visuele aspect van de film, zou deze een stuk beter uit de verf zijn gekomen.

Visueel een genot, maar verhaaltechnisch redelijk oninteressant, voorspelbaar en inhoudsloos, wat op den duur uitmondt in een uitermate vervelende kijkervaring. Het is te vergelijken met de aankoop van een dure dvd. Het doosje ziet er prachtig uit, maar zodra je 'm thuis opent merk je dat ze de dvd zijn vergeten. 2*

avatar van Donkerwoud
Ik deel de kritiek van Pastichio Rocker: schitterende animatie en een verhaal met potentie, maar een matige uitwerking,

avatar van Naomi Watts
Uniek.

Prachtige film. Visueel erg mooi, het prachtige zwart/wit contrast, de effectieve camerastandpunten en een uitmuntende art direction. De stad is qua architectuur adembenemend, ook de constructie van de wegen is erg mooi. Mooi staaltje SF toekomstvisie.

Ik vond wel een aantal voiceactors verkeerd gecast, het verhaaltje stelt ook niet bijster veel voor maar Renaissance moet het vooral hebben van het visuele gedeelte. Helemaal niet erg want het weet je anderhalf uur in zijn greep te houden.

Ik kom toch nog uit op een flinke score, vind vorm toch veel zwaarder wegen dan inhoud.

avatar van Zandkuiken
Stoere film. Volckman is er echt in geslaagd een volkomen unieke wereld te creëren. Visueel sensationeel, erg sfeervol en ook het verhaaltje kon me de hele speelduur blijven boeien.

Vind overigens dat er genoeg te ontdekken valt in Renaissance en de stelling dat deze prent louter verpakking is gaat in mijn ogen dan ook niet op.

Het visuele aspect maakt deze neo noir uiteraard wel net zo bijzonder: erg apart hoe er gespeeld wordt met schaduw en licht, en ook het Parijs van de toekomst oogt verbluffend.

Zeer van genoten, en heb deze overigens in het Frans gezien. Vind het ook ietwat onnozel dat er een Engelse en Franse dub bestaat (zie ook Persepolis). Er kruipt al genoeg werk in dit soort projecten en ik zie de meerwaarde niet in van twee talen.

afgrijselijk slechte film. Het zwart wit alleen al. Trok op niets. Verhaal was ook maar niets. Soms veel te langdradig. Ik vond er niets goed aan.

avatar van Goldenskull
Erg mooie film, aparte contrasten, aardig neo-noir sfeertje, maar helaas knaagt het verhaal een beetje. Weliswaar zien die onzichtbare darth vaders er nog wel leuk uit, is de actie ook niet mis, maar het stikt van de clichés. Overigens deed die 'code black' me een beetje denken aan die mannetjes van Ink, zag er ook wel gaaf uit trouwens.

Al met al visueel overweldigend, maar meer dan 4* zit er helaas niet in.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Synopsis klopt niet, gaan we even aanpassen.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Oogverbluffende animatie.

En voorzien van een solide detectiveverhaal plus uitstekende voiceacting.

Wat vooral opvalt naast het visuele feest zijn de bakken met sfeer en de kleine details. Het verhaal is goed maar enigszins standaard, evenals de soundtrack. Als geheel is dit echter een uiterst stijlvolle en meesterlijke film.

Geweldig.

avatar van sinterklaas
Zalig film-noir animatietje. Zo kan het nou namelijk ook. Om te beginnen is de animatie en de zwart-witte futuristische achtergrond van Parijs werkelijk om te smullen en het trekt je ook gewoon de Sin City gevoel in. Parijs is schitterend opgebouwt en getekend, de oude stadsgedeeldte gemengt met allerlij toekomstige snuffjes en ook dat de stad meerdere verdiepingen heeft. De snufjes als Holograms, futuristische auto's zijn perfect op de plaats. Zo zie ik het ook graag. En in het zwart wit getekend maakt het plaatje al helemaal mooi. Verder is de sfeer ook mystirieus en donker en het verhaaltje eromheen is ook interesant. Daniel Craig heeft ook een uitstekende stemhoofdrol en natuurlijk ook Jonathan Price en Ian Holm. Gewoon een grote visuele lust de hele film door, afwisselend met fraaie speurwerk en ook nog fraaie slo-mo schietscenes. Ik zou haast niet kunnen bedenken wat nou slecht is aan deze film.

Erg blij ook met de dvd. Wel raar dat een film als deze nooit in NL is verschenen terwijl hij hier in 2006 wel draaide.

Dikke 4,5*

avatar van Lord Flashheart
Eenvoudig detective verhaaltje verpakt in een mooi animatie-jasje.

Renaissance speelt zeker leentjebuur bij de originele Sin City stripverhalen van Frank Miller. De stijl heeft ook wel wat weg van Thé Tjong-Khing, een Chinees-Nederlandse striptekenaar die ik tot mijn favorieten kan rekenen. Al is zijn tekenstijl misschien meer organisch, de contrasten zijn van hetzelfde niveau.

Het verhaal is verder vrij ingetogen; de eerste 50 minuten gebeurt er weinig en kostte het me moeite om mijn aandacht erbij te houden. Het futuristische Parijs is aardig om te zien, maar een beetje filmliefhebber wil toch meer. Gelukkig gebeurt dat ook en vanaf het moment dat de puzzelstukjes in elkaar beginnen te vallen, wordt het een prettige achtbaanrit naar het einde.

Tot slot begrijp ik de vergelijking die velen hier trekken tussen de film Sin City en Renaissance niet zo goed. Sin City is overdonderend, grof en bij vlagen puberaal en is niet eens geanimeerd. Renaissance is ingetogener, subtieler en lang niet zo kinderachtig. Beide films hebben hun charmes maar hebben - op mijn beoordeling na - weinig gemeen. 3,5*

avatar van wendyvortex
Fantastische animatie die door de stilering en het zwart/wit wel wat aan Sin City doet denken.
Verhaal is inderdaad wat ingetogener en lijkt een beetje op een film noir in 1984-decor.
Helaas is het verhaal wat ondergeschikt aan de beelden en blijft het allemaal wat moeilijk inleefbaar/afstandelijk.

avatar van james_cameron
Herzien na een aantal jaren; geen perfecte film, maar de animatie is adembenemend mooi. Het lage tempo en het karige verhaaltje drukken de pret enigzins, maar qua sfeer en visuele pracht is de film nog steeds zeer de moeite waard. Dit keer de engelse versie gezien, maar ik prefereer de originele franse stemmencast.

avatar van Montorsi
Alles op de stijl, futuristisch detectiveverhaaltje als decor.

Qua verhaal is de vergelijking met Blade Runner natuurlijk snel gemaakt, inhoudelijk en emotioneel is het echt ontzettend veel minder. Het verhaal is verder ook wel redelijk saai en wat matig verteld. Maar gezien het visuele zullen de makers vast geen prachtig verhaal verteld willen hebben.

Visueel kiest de film een opvallende stijl, vond het niet bepaald een geniale stijl ofzo, maar zeker wel apart. In het begin vond ik het dan ook best interessant om te zien wat er met de stijl gedaan wordt. Helaas valt dat compleet tegen. Voertuigen bewegen alsof ze op een rails rijden, en ook mensen bewegen erg onnatuurlijk, vooral in looppas ziet het er vrij matig uit, alsof ze geen knieën hebben leek het soms. Ook details als het haar waren niet best, het leek soms wel of ze allemaal een of andere gel droegen die het haar keihard maakte, zat echt geen enkele natuurlijke beweging in. Sowieso mistte de film door de stijl veel details, zoals gezichtsuitdrukkingen die compleet niet doorkomen, en dialogen waar de mimiek elke keer half wegvalt.

Maar het grootste pijnpunt van de film is echter een ronduit dramatische score. Geen seconde gaat voorbij dat de immer overbombastische soundtrack weer overal overheen jaagt. Echt ontzettend onzinnig. De John Williamsen van de wereld verbleken hier bij, had ik niet direct verwacht bij een Europese film, laat staan eentje die existentialistische vragen stelt.

Zo nu en dan best de moeite, vooral in het begin, en dan met name de overzichtsshots, alleen vond ik het maar een uiterst kale en eentonige stijloefening. 2*

avatar van doncorleone
Ongelooflijk dat bijna elke Disney en Pixar veel hoger gewaardeerd wordt dan dit kunstwerkje.
Verbluffend mooi en creatief gemaakt.

Eerlijk gezegd moest ik even aan de zogenaamde 'motion capture' beelden wennen; in het begin vond ik ze moeilijk te volgen (je hebt scherpe ogen nodig). Mensen worden bij deze methode door en door geanimeerd; in vergelijking met animatie zijn de bewegingen vloeiender en de actie levensechter en effectiever. 'Renaissance' vind ik gelukt: een brutaal gemaakte donkere animatie, een science fiction noir en een gecompliceerde, mysterieuze en spannende krimi, spelend in de verre toekomst. (Met Nederlandse ondertitels gezien.)
N.B. Ondanks dat ik wist dat Daniel Craig de hoofdrol vertolkt, haalde ik hem er niet uit.

HALVE TAMME.
Vanavond maar eens kijken,ik ben benieuwd.

HALVE TAMME.
Phoenix schreef:
Mooie plaatjes zijn boeiend genoeg!

Mee eens.

Herzien en absoluut bevallen.

Was een beetje bang dat het visuele niet meer zo sterk over zou komen, maar Renaissance is duidelijk veel meer dan enkel een technische oefening. Hoewel de rotoscoping niet volledig weg is, zorgt het extreme zwart/wit contrast er wel voor dat het uncanny valley effect weg is. Tel daarbij het sterke camera werk en de geweldige designs op en je hebt een visueel pareltje.

Soundtrack is ook goed, nog steeds iets teveel aanwezig maar wel passend bij de setting. Het stemmenwerk is aardig, gesteld dat je kiest voor de Franse sub. Verhaaltje basic, zeker voor een scifi film als deze, maar dan vind ik doorgaans bij soortgelijke films ook, dus daar heb ik me niet teveel aan gestoord.

Volckman put rijkelijk uit de scifi films die mijn jeugd gekleurd hebben, maar weet er door het aparte audiovisuele stijltje wel een erg eigen film van te maken. Overleeft totdusver de tijd prima, was er best weer van onder de indruk.

4.5* en een uitgebreide review

avatar van Seam
Lang geleden dat ik zo'n intrigerende film gezien heb. Het is namelijk intrigerend op zoveel verschillende vlakken.
De stijl, de wereld, maar ook zeker het verhaal. Lang geleden dat ik een film met zoveel spanning gezien heb. Pak de stijl van Sin City, de wereld van Blade Runner en het verhaal van een oldskool Hollywood blockbuster en je hebt Renaissance. Een geanimeerde filmnoir in het zwart wit, die zich in de toekomst afspeelt. Welke briljante gek had zoiets ooit bedacht?
Het verhaal is wellicht wat standaard en simpel maar de uitwerking is erg goed. De score helpt zeker ook mee, hoewel hij soms iets te aanwezig was. Ik had misschien wel wat personages net wat meer uitgediept zien worden, klein minpuntje van een anders zeer sterke film.
Heerlijk!

avatar van leatherhead
Ik ben bepaald geen connaisseur als het gaat om animatie, en daar heb ik ook geen ambitie naar. Maar óók ik kan niet anders concluderen dan dat dit visueel gezien werkelijk verbluffend was. Het wat afgezaagde verhaaltje wordt helaas nooit echt naar de achtergrond geschoven, maar de sublieme animatie zorgt ervoor dat je je bijna elke scene wel kunt vergapen aan wat er op het scherm getoverd wordt. Daar kunnen Tarantino en consorten met hun Sin City nog een puntje aan zuigen.

Maar het visuele is ook meteen het enige opvallende aan de film; voor de rest is het haast bandwerk. Om op een echt hoge waardering komen stond het banale, welhaast Hollywood-esque verhaal me wat teveel in de weg. Wat minder epiek had de film best gesierd. Ook de soundtrack blijft grotendeels hangen in degelijkheid, in tegenstelling tot - zoals gezegd - het visuele aspect.

Maar visueel absoluut de moeite, daarom nog 3,0*.

avatar van danuz
Visueel valt hier best wat te beleven. Zowel qua rotoscoping als qua design (mooie combo van klassieke en hypermoderne architectuur vooral!) is Renaissance best stijlvol en stijlvast. Maar de vertelling is tergend theatraal en zo onboeiend dat ik meermaals de rode draad kwijtraakte. Een film gesluierd in geheimzinnigheid kan fascinerend zijn, maar hier had ik soms het idee dat de maker het er echt om deed. Luister alleen al naar de score.. Sowieso heeft Oshii wel beetje alleenrecht op dit type dialogen en thematiek hoor. Dat trek ik meestal maar net (ook daar dwalen mijn gedachten vaak weg), maar Volckman heeft toch niet die klasse om het ook daadwerkelijk boeiend te maken.