MENU

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Danny Boyle
met Cillian Murphy, Chris Evans en Cliff Curtis

Over vijftig jaar sterft de zon af en daarmee de hele mensheid op Aarde. Onze laatste hoop rust op het ruimteschip Icarus II, dat de opdracht heeft gekregen een explosie in de zon te veroorzaken, wat hem nieuw leven inblaast. De eerste Icarus-missie is misgelopen omdat het schip spoorloos verdween en ook Icarus II verliest contact met de Aarde. Langzamerhand blijkt er meer aan de hand te zijn met hun missie en moet iedereen moeite doen niet krankzinnig te worden.

673 BERICHTEN77 MENINGEN

avatar van MovieMind
geplaatst op 14 september 2013, 15:27 uur, permalink
Het verhaal is eigenlijk wel goed, en de acteurs waren ook prima.
Mijn beoordeling zou dan ook zeer goed tot uitstekend worden, maar het laatste gedeelte van de film haalde mijn beoordeling helaas met stappen omlaag.

avatar van klevi
geplaatst op 24 november 2013, 19:41 uur, permalink
Prachtige film dit en voor mij de lage score die door sommige gebruikers wordt gegeven onbegrijpelijk.

Het begin van de film is wel interessant,het verhaal is erg origineel en boeiend waardoor het niet gaat vervelen. Visueel is alles prachtig en op dat vlak krijgt deze film ook de volle mep. De soundtrack is erg mooi maar had meer mee gedaan kunnen worden, de karakters zijn allemaal erg interessant en je leeft ook met ze mee, de enige rede waarom ik deze film geeb 5 sterren geef is pinbacker en sommige dingen hadden beter moeten worden uitgelegd.

Al met al een beetje een kruising tussen moon en alien hoewel ik sunshine beter als beide vond.

avatar van de grunt
geplaatst op 28 december 2013, 16:57 uur, permalink
zeker geen slechte film, alleen jammer van die twist

avatar van j0enne
geplaatst op 17 februari 2014, 22:15 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Enorm zonde dat al die beelden met PinBacker zo enorm vaag waren gefilmd terwijl de rest geweldig in beeld werd gebracht.

avatar van VforVictor
geplaatst op 17 juli 2014, 22:40 uur, permalink
Aardige film, werd nergens echt bijzonder ofzo maar het was wel knettersmooi verfilmd. het verhaal is een beetje hetzelfde als event horizon dus niet bijster origineel. maar wel een prima wegkijk film.

avatar van Pelagatti
geplaatst op 18 augustus 2014, 20:30 uur, permalink
Hier en daar vond ik de film wat onduidelijk en slordig, maar de algehele sfeer en omgeving/decor spraken mij erg aan. Einde liet te wensen over, rare twist... toch een 3,5. Heb me er prima mee vermaakt.

geplaatst op 22 oktober 2014, 10:18 uur, permalink
De film begint veelbelovend en is visueel indrukwekkend. Anderzijds vind ik het verhaal niet voldoende uitgewerkt, en dan vooral het laatste halfuur.

avatar van Antonev
geplaatst op 20 januari 2015, 16:06 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Mooie en vooral indrukwekkende film! De laatste kans voor de mens om te overleven op aarde, het gaat hier om alles of niets. Dat hebben ze prima neer weten te zetten.

Toch heeft de film een ontzettend groot en vooral irritant minpunt. Die overlevende op dat andere schip hadden ze echt weg moeten laten. Vond het totaal niet in de film passen. Erg jammer.

avatar van john mcclane 2
geplaatst op 19 februari 2015, 20:35 uur, permalink
erg goede film.
zag er fantastisch uit.beklemmend sfeertje.
alleen geduurende de 2e helft raakte boyle me kwijt.
jammer.

avatar van leatherhead
geplaatst op 25 februari 2015, 0:45 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Sterke film, die wel nog wat beter had kunnen zijn.

1e helft van de film is zonder meer het sterkst. Zeer aardig, avontuur-achtig sfeertje, typisch Boyle, en vele scenes die visueel bijzonder imponerend waren. Ook kent de film een mooie soundtrack, en sterk acteerwerk, van voornamelijk Murphy dan.

Vanaf het moment waarop die dooie kapitein om de hoek komt kijken wordt het wel wat flauw allemaal. Rare keuze van Boyle wat mij betreft, iets wat hij ook al in The Beach deed. Goed beginnen, maar vervolgens de film wat teniet doen door middel van zo'n rare plotwending. Gelukkig kent de film ook in dat gedeelte nog wel scenes die in ieder geval visueel indrukwekkend zijn, en tevens een sterk einde.

3,5*.

geplaatst op 28 maart 2015, 9:07 uur, permalink
Deze film heeft veel indruk op mij gemaakt vanwege de onheilspellende sfeer die deze bij me oproept. Daarnaast prachtige beelden van de zon en ruimte. Voor mensen die het universum net zo mysterieus vinden als ik, en tevens geloven dat er meer is tussen hemel en aarde, is deze film een pure aanrader.

avatar van Aazhyd
geplaatst op 29 maart 2015, 8:38 uur, permalink
Onderhoudende SF, maar met wat minpunten. Met name het laatste half uur wordt het rommelig en waarom Pinbacker als een soort geest / demon wordt weergegeven begrijp ik niet.

Het uitgangspunt van de film is natuurlijk absurd, maar als je de premisse voor lief neemt, zie je toch een heel aardige film, die hier en daar doet denken aan Alien en 2001.

avatar van des1
geplaatst op 29 maart 2015, 14:44 uur, permalink
Nog ff geduld hebben... en je zit eersterangs om de zon upclose te kunnen zien. Over een paar miljard jaar zal de aangegroeide zon een derde van de zichtbare hemel in beslag nemen. Tegen die tijd zijn Mercurius en Venus opgeslokt en is alle water en leven verdampt van de aarde. Hopelijk is de mensheid tegen die tijd verkast, en has started somewhere else in the universe all over again. Premisse voor Sunshine is absurd, zullen veel astrofysici je kunnen zeggen. Maar doet daarom minder ter zake. Het gaat hier om mensen die de mensheid willen redden en likely hun leven erbij zullen verliezen. Geen moeilijke existentialistische dilemma's (wat je zou mogen verwachten op basis van dit gegeven), maar meer toestanden zoals "oops, there goes the oxygen". Kuifje's "Mannen op de Maan" biedt wat dat betreft meer. Veel testosteron gezien de fysieke confrontaties voor dergelijke gestudeerde, knappe koppen. Met zo'n missie is ander gedrag waarschijnlijker, maar minder interessant voor de ADHD filmgeneratie. Pinbacker deed meer denken aan Pinhead uit Hellraiser (maar dan zonder de pinnetjes) dan aan een getormenteerde gezagvoerder. Een nogal vaag figuur, zullen we maar zeggen. Ook in de film zo. Typisch zo'n scenaristische insert ("we need something more") na rijp beraad tussen producer, regisseur en dramaturg. Plus voor de mooie beelden, een min voor het niet echt boeiende verhaal.