Strange Days (1995)

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Kathryn Bigelow
met Ralph Fiennes, Angela Bassett en Juliette Lewis

1999: tijdens de laatste dagen van het oude Millennium is Lenny Nero, een ex-agent, een dealer van data-discs. Deze discs bevatten opnames van herinneringen en emoties. Op een dag ontvangt hij een disc met daarop de herinneringen van een moordenaar die een prostituee vermoordt. Lenny gaat op onderzoek uit en komt steeds dieper in een cirkel van chantage, moord en verkrachtingen.

avatar van knusse stoel
Een prima film die naarmate hij duurt, ook nog eens steeds beter begint te lopen bij de kijker. Althans dat gold voor ons. Ondands de lengte hebben wij ons geen moment verveeld bij deze film. Alleen (puntje van kritiek? ) vond ik persoonlijk de laatste 5 minuten niet geweldig. Maar dat heb ik wel vaker bij een film, het verhaal is in feite dan afgelopen en dan komt er nog een stukje "onzin".

Verhaal van deze film is boeiend, je wordt op het verkeerde been gezet en is absoluut niet langdradig zoals sommigen schreven. Nee, wil je een aardige actiefilm, dan zit je met deze goed.
Een ruime 7+!

avatar van MRDammann
Strange Days is een vreemde film. In deze film leven we toe naar het nieuwe millennium en wordt er verteld wat er fout zou kunnen gaan. In 1995 een mogelijke nabije toekomst, inmiddels weten we wel beter. Ik ben groot fan van Dystopian films, hoewel dit geen slechte film hoort deze film niet tot mijn favorieten van dat genre. Zoals vaak in dit soort films is de sfeer magnifiek. Personages zijn oké, maar het plot en vooral de twists zijn wat voorspelbaar. Desondanks heb ik toch wel aardig kunnen genieten van deze film.

avatar van Roger Thornhill
Een beetje La cité des enfants perdus (eveneens een film met een apparaatje waardoor je jezelf kan zien terwijl je sterft, maar die film kwam in hetzelfde jaar uit, dus van beïnvloeding of jatwerk zal geen sprake zijn) ontmoet Videodrome (1983) met een vrij stevige cast en een donkere en gelikte setting (die er geweldig uitziet, waarvoor alle lof, maar een mens wordt er niet vrolijker van). Eventueel sociaal commentaar op toestanden die ook twintig jaar later nog actueel zijn (blank politiegeweld, het vluchten in alternatieve werkelijkheden) wordt ingebed in en daardoor enigszins ontkracht door de thrillerelementen van de achtervolging en de whodunit. Aparte en boeiende film, wel erg flashy en somber met al die straatbendes en enigszins theatrale anarchie. Dat Ralph Fiennes en Angela Bassett elkaar op het einde zoenen lijkt wel een reactie op het feit dat Julia Roberts en Denzel Washington twee jaar eerder in The Pelican brief geen interraciale kus "mochten" uitwisselen.

Film uit de zelfde producentenkoker als de Terminator reeks. Geregisseerd door een toenmalige protegee van James Cameron, Kathryn Bigelow.

Typische sfeer gevende en pakkende film in een futuristische setting, toen de aankomende Millennium wisseling als iets mystieks werd gezien. Film uit (1995) speelt zich af in de laatste dagen van 1999 waarbij de maatschappij wel in iets te naargeestige anarchistische sfeer wordt neergezet. Toch begint de film erg goed met een rauw stadsbeeld op de achtergrond en het gegeven van het herbeleven van iemand anders zijn/haar laatste momenten in leven zelfs door de ogen van een moordenaar.

Film maakt(e) indruk en werkt gestaag naar een climax toe. Wel had het einde wat origineler gekund in plaats van de doorsnee finale die het toch wel werd.

Ralph Fiennes en Angela Bassett zetten hun rol sterk neer, geldt ook voor enkele andere bijrollen.

Een originele kwaliteitsfilm met enkele cliche's in de finale wat origineler had gekund.

avatar van Basto
Wat een heerlijke smart blockbuster. Ba al die tijd nog steeds relevant. Relevanter dan ooit zou ik zeggen. Al kwam de voorspelde doom wel uit andere hoek.