Cube 2: Hypercube (2002)

Canada
Thriller / Sciencefiction

geregisseerd door Andrzej Sekula
met Geraint Wyn Davies, Kari Matchett en Grace Lynn Kung

Acht vreemden worden wakker in een vreemde, kubusvormige ruimte, zonder dat ze weten hoe ze er gekomen zijn. Ze komen er al snel achter dat ze in een vreemde vier-dimensionale ruimte zitten waar onze natuurkunde-wetten niet van toepassing zijn. Ze moeten de geheimen van de 'hypercube' zien te ontrafelen om te kunnen overleven. De film combineert het concept van vier-dimensionale kubussen met het verhaal van het eerste deel.

avatar van VforVictor
In tegenstelling tot velen hier vond ik dit wel een goeie film. Het acteerwerk is prima inorde en met een flinterdun verhaal weet het je toch te boeien. 3,5 ster.

Ik heb ze nu alle drie gezien, in de volgorde 1, 3 en 2 (wat achteraf dus het meest logisch is omdat je deel 3 beter niet voor deel 1 kunt gaan zien) Dit vond ik toch wel de slechtste van de 3. Deel 1 geeft een beter verhaal met een open einde, deel 3 geeft een wat duidelijker uitleg van het hoe en waarom maar deel 2 geeft eigenlijk helemaal niet behalve vaag gelul in de ruimte, hier zit echt helemaal 0,0 verhaal in. Jammer, maar deze vond ik dus echt slecht.

avatar van JulesTMNT
Erg matig

In tegenstelling tot het eerste deel is dit enorm sfeerloos, wat vooral komt door de belichting en de te steriele setting. Waar ik bij de vorige nog benieuwd was wat de Cube nou precies was kon het me bij deze niet zoveel schelen. Er wordt ook gewoon te veel uitgelegd, juist dat mysterieuze was de kracht van deel 1. Het acteerwerk is vrij belabberd en ook de CGI is barslecht. Verder maken de karakters een hoop onlogische keuzes. Wat cliché einde ook met de ''man in black suit'' en zijn assistenten met petjes.

Een 3.

avatar van steefke
Pfft.. was in mijn ogen het kijken niet waard. Slecht vervolg op cube 1, veel minder spannend, onlogisch opgebouwd. Kbegrijp niet dat de makers van deze film het zelf begrijpen... Maar goed, ik ga zeker nog naar de derde kijken uit cerieuziteit.. maar ik verwacht er ook al niet te veel meer van.

avatar van maxroelofs
Misselijkmakende film.

Na deel één moest ik deze natuurlijk ook zien. Voor een goede sequel is voor mij ten eerste een goede toevoeging nodig. In deze film was dit de tijdzone. Ontzettend verwarrend maar geniaal bedacht. Niet vaak een film gezien die zo'n bizarre indruk heeft achter gelaten die niet echt ''fijn'' te noemen is. Geniaal wanneer de verschillende tijdzondes bij elkaar komen. Erg verwarrend in het begin maar verder op erg slim uitgewerkt. Middenstuk van de film was wel goed alleen waren er plots wel veel meer van de voorgenoemde gebeurtenissen. Erg sterk plot, ik bedoel hiermee de scène met de doorgedraaide een ogige man. Wat daarna gebeurd verpest dan weer de rest van het film, apparaatje? welke? Mannen in rare pakken..... cliché.

Erg goed verhaal, in tegenstelling tot deel 1 waar de sfeer meer de overhand had. De tijdverschillen bleven me boeien en ik wilde graag weten hoe het zit.

Acteerwerk is helaas wel erg slecht. Bijna niemand acteerde goed alleen de beste 2 acteurs hielden ze tot het eind.

Visueel werd er in de film volop geëxperimenteerd. Normaal ben ik hier erg fan van alleen ik vond het niet erg geslaagd in deze film. Het was vaak iets te druk of de visuele effecten waren het nèt niet.

Goede film die van mij een ruime voldoende krijgt, als het acteerwerk beter was geweest had het een stuk gescheeld.

@maxroelofs: Raar om je recensie te beginnen met misselijkmakende film als je daarna nog wel een goede recensie schrijft

Heb deel één en twee vlak na elkaar gezien waardoor ik een persoonlijke goede vergelijking kan maken.

Ze lijken sterk op elkaar maar waar de eerste het meer van de spanning moet hebben neigt deze meer naar een sterk sciencefiction verhaal waar af en toe eens wat in gebeurt.

Ik vind enorm jammer dat ze niet hebben verder gewerkt met deel één. Dat ze de mentaal gehandicapte niet hebben laten terug komen. Dit had een enorme meerwaarde gegeven en gaf de kijker die de vorige film heeft gezien een goed gevoel. De enigste link tussen de twee films was de kolonel die zij "the first one had rules". Beetje zwak naar mijn mening.

Ook in deze film blijft voor mij het einde erg onbevredigend t.o.v. de vorige. Bij dit deel hebben ze er nog een einde aangeplakt dat iets weggeeft van hoe,wie en wat maar volgens mij is dit veel te zwak verfilmt en konden ze hier veel meer uit halen.

Ik vind wel enorm knap gedaan hoe de meerdere verhaallijnen en special effects werden voorgeschoteld aan de kijker en het verhaal steeds perfect volgbaar bleef. Ook het idee van hypercube is goed gevonden en in mijn ogen origineel.

Ik geef de film een 3* zoals zijn voorgaande.

avatar van maxroelofs
Slam_Duck schreef:

Ik vind het ook moeilijk onder woorden te brengen wat ik daar eigenlijk bedoelde. De film is op zich goed alleen de sfeer en het hele idee vond ik ''misselijkmakend''. Veel meer dan het eerste deel.

avatar van Insignificance
Leuk uitgangspunt dat ook wel enkele aardige momenten kent, zoals het gedoe met de zwaartekracht en de gevolgen van de vierde dimensie voor de personages, maar het hele hypercube gebeuren doet me verder bitter weinig. En dan blijft er al snel niet veel meer over dan een warrig filmpje met malle effecten in futuristisch en steriel wit. Kreeg ook de indruk dat door de veranderde opzet van de kamers er meer druk op de ook hier zwakke cast (met Mrs. Paley voorop) komt te liggen. Het komt het geheel allemaal niet ten goede. Ook dat slot niet.

avatar van Eldarion
Terwijl eigenlijk de film hier en daar wel belachelijk word, wil je hem toch wel afkijken. Het leek alsof ze het einde maar snel afgeraffeld hadden, teleurstellend.

avatar van Pelagatti
Toch leuk bedacht Cube 2...een boeiende aanvulling op het eerste deel. Acteerwerk wel weer erg matig! Verhaallijn niet kunnen ontdekken trouwens...het was puur overleven.

avatar van RuudC
Wis- en natuurkundehorror. Al met al vond ik het een heel originele toepassing op het Cubeverhaal. Pas tegen het einde ging ik de traps missen. Ik moet ook heel eerlijk zeggen dat ik niet bepaald warm werd van de semi-levende kubussen. Natuurlijk is er weer een heel gedoe om een stel personen die niet weten hoe ze er terecht komen. Dat sommige karakters acteren, is wel heel duidelijk. Toch vond ik het wel grappig hoe met de natuurkundige wetten een loopje wordt genomen. Verhaal is er moeilijk uit te halen, vermakelijk vond ik het ergens zeker wel. De CGI is spuuglelijk, maar zelden hinderlijk. De volgende keer let ik beter op. Cijfer valt of staat dus met de herziening. Echte plus- en minpunten heb ik niet kunnen bedenken. Het zou leuk zijn om hier een dieper verhaal in te ontdekken. Het probleem is wel dat ik niet van de exacte, maar de sociale vakken ben.

avatar van misterdhdh
matige film al heb ik me niet verveeld gedurende de hele film, ik blijf het verhaal ingewikkeld vinden, het lijkt of ik het 4d gedeelte niet wil snappen, ik stoorde mij niet aan de acteerprestaties, in tegenstelling tot velen precies. einde was slecht en verpeste een groot deel van de film, had het allemaal spannender en sfeervoller verwacht, misschien een paar mensen teveel, ze bleven komen. maar er zaten zeker positieve zaken in de film.

2.5/5

avatar van tattoobob
Goed vervolg op het eerste deel!!! toffe film reeks

avatar van DarkElement
Matig vervolg op een geniale film met een sfeertje wat me deed denken aan The Langoliers tevens met speciale effecten op hetzelfde niveau. 2**

avatar van Askikker
Toch wel wat minder dan deel 1.
De quasi wetenschap overheerst hier wel wat te veel op de gore.
Natuurlijk is t allemaal best origineel, maar het acteerwerk is nog steeds matig

avatar van Alexander1900
Leuk zo'n open einde. Niet dus.

Alexander1900 schreef:
Leuk zo'n open einde. Niet dus.

Deel 1 niet gezien? Daar zag je alleen witlicht en een kamer en dat was het.

avatar van ambrosini
Een film die wel veel geduld vraagt v/d kijker..maar naar mate je blijft kijken begin je het ook te snappen en begint het spannend te worden..

avatar van LOTR-lover
Gisteravond weer is een keer herzien. Na verloop van tijd zie je toch dat zo'n film aan kracht inlevert. Ik kon me nog herinneren dat ik in de tijd van de release weg was van deze film, maar nu ik 'm weer gezien heb ben ik toch wat minder enthousiast. Natuurlijk is het mysterieuze van de Cube nog steeds aanwezig en zijn de deathtraps nog steeds interessant genoeg om de aandacht vast te houden. Maar het weegt bijna niet op tegen de desastreus slecht gecaste acteurs en de ontiegelijk irritante (sommige) personages. Maar goed, ondanks dat heb ik me er wel mee vermaakt maar op een voldoende kom ik helaas niet uit.

5/10 (IMDB)

avatar van SmackItUp
Waarom een deel 2. Doet dat nou niehieeeeet, dat gaat zelden goed..

Het uitgangspunt blijft ook in een tweede deel nog interessant genoeg om er een film uit te slepen, al doet de matige cast en soms slechte dialogen hier wel afbreuk aan. Verder ziet het er allemaal goedkoop uit, maar vermakelijk is het wel.