Genre: Horror / Drama
Speelduur: 100 minuten
Alternatieve titel: We Are the Night
Oorsprong:
Duitsland
Geregisseerd door: Dennis Gansel
Met onder meer: Karoline Herfurth, Nina Hoss en Jennifer Ulrich
IMDb beoordeling: 6,2 (8.826)
Gesproken taal: Duits
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Wir Sind die Nacht
"Immortal. Insatiable."
Op een nacht wordt de 18-jarige Lena gebeten door Louise, de leidster van een vrouwelijk vampierentrio dat even gevaarlijk als mooi is. Haar nieuwe levensstijl als vampier is zowel een zegen als een vloek. Aanvankelijk geniet Lena van de grenzeloze vrijheid, de luxe, de feestjes. Maar al gauw wordt de moordzuchtige dorst naar bloed van haar kameraden te veel voor haar en ze wordt verliefd op Tom, een jonge undercoveragent. Wanneer ze zich tegen haar bloeddorstige zusters keert, blijkt de woede van Louise onstuitbaar. Lena zal moeten kiezen tussen een onsterfelijke liefde en een onsterfelijk leven.
Externe links
Acteurs en actrices
Lena Bach
Louise
Charlotte
Nora
Tom Serner
Lummer
Lenas Mutter
Bewährungshelfer
Spusi Frau
Van Gogh
Video's en trailers
Reviews & comments
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2195 stemmen
Al vampieren wat de klok slaat tegenwoordig, maar dit lijkt me wel wat.
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Sterk begin, maar de film stort daarna volledig in Het script vertoont teveel fouten, herhaling stapelt zich op herhaling, er is geen enkele diepgang en op een gegeven moment wordt het zelfs onbedoeld komisch en banaal. Dat is jammer want de duistere beelden en de cast zijn goed gekozen
james_cameron
-
- 5971 berichten
- 9108 stemmen
Gelikte vampierfilm, onderhoudend maar duidelijk een geval van stijl boven inhoud. Qua plot wordt er veel 'geleend' van allerlei genregenoten; vooral Near Dark wordt behoorlijk geplunderd. Regisseur Gansel weet hoe hij mooie plaatjes moet schieten, maar zijn videoclip-achtige stijl resulteert in een leeg en oppervlakkig spektakelstuk.
RickZ
-
- 1329 berichten
- 1235 stemmen
Duitse vampierenfilm over feestende vampiermeiden, een matig en oppervlakkig verhaal met wat achtervolgingen, mooie chicks maar weinig inhoud. Redelijke special effects. Net geen voldoende.
ledenjes
-
- 32 berichten
- 34 stemmen
Ik vond de film qua sfeer, muziekkeuze, beelden helemaal niet verkeerd. Er zitten ook mooie ontroerende en nostalgische scenes in die versterkt worden door de goeie muziekkeuze. Het is misschien geen bestseller, maar om hem nu slecht te noemen gaat me te ver. De acteerprestaties waren overigens goed. Ik vond het een 3.5 wel waard.
perceived
-
- 1719 berichten
- 5354 stemmen
Kleine verrassing!
Ja, dit wist me wel te enthousiasmeren. Inhoudelijk is het helaas niet meer dan een matig en doorsnee vampierfilmpje, maar de verpakking is fijn! Stijlvol geschoten, sterke soundtrack en degelijk acteerwerk. Daarmee springt dit filmpje met kop en schouders boven zijn gemiddelde genregenoot uit...
Zonde dat er niet meer aandacht aan het script is besteed. Met een goed verhaal had ik dit een echte topper gevonden! Zonder blijft het bij een erg vermakelijke waarschijnlijk maar weinig memorabele kijkervaring. Je kunt het vergelijken met iets lekkers dat je niet mag proeven maar wel mag bekijken, of iets lekkers dat je wel mag proeven maar toch minder smaakt dan je had verwacht áls je het proeft.
Desalniettemin een mager zeventje. 7/10*
henkula
-
- 934 berichten
- 4990 stemmen
de Duitsers hebben een diepe historie in het maken dit genre film.
Noodless
-
- 9200 berichten
- 5832 stemmen
Stijlvol vampierenfilmpje met een goed gekozen soundtrack en een paar leuke shots zoals de badscène, de feestvierende vampiermeiden, de verbranding o.a.
De regisseur heeft ook aandacht voor een gepaste duistere sfeer.
Het script stelt te weinig voor en is totaal niet interessant. Jammer.
Het acteerwerk is redelijk, al is de rol van de undercoveragent behoorlijk slecht te noemen.
5/10
sinterklaas
-
- 11634 berichten
- 3220 stemmen
Na het ijzersterke Die Welle, verkiest Dennis Gansel om een vampierenfilm te maken, waar ie me ook gewoonweg opnieuw erg mee verraste. Ik verbaas me echt over het lage gemiddelde hier. Wir Sind Die Nacht klopt en werkt gewoon aan alle kanten en kan van mij zeker in het rijtje thuis van Let The Right One In. Het is gewoon weer bewezen: Het eeuwenoude vampierenthema word nooit oud, saai of vervelend.... en hoe dat kan? Dat heb je als schrijver of regisseur zelf in de hand...
We maken kennis met Lena, een bijdehante zakkenrolster die de politie altijd net weer een stapje voor is. Voor de rest hangt ze maar een beetje rond in Berlijn en is inmiddels al bekend geworden bij een van de agenten genaamd Tom, die zich toch wel een beetje aangetrokken voelt tot haar. Later die avond besluit ze haar slag te gaan slaan in een nachtclub, wat ook meteen het begin is van een hele andere nacht voor haar (en een ander leven). Tijdens haar bezoek stuit ze op de mysterieuze Louise (behoorlijk sterk neergezet door Nina Hoss), eerst lijkt het nog wel een aangename kennismaking maar toch begint Lena zich steeds minder op der gemak te voelen bij haar. En inderdaad, voor ze het weet word ze gebeten in haar nek, krijgt ze de volgende ochtend last van rare symptomen (die symptomen kennen we ondertussen wel), Tijd om maar eens terug te keren naar die club en naar die Louise om eens eventjes verhaal te halen. Terug in de club maken we meteen kennis met de rest van Louises handlangers: Het huppelkutje Nora die behoorlijk irritant en kleuterachtig overkomt, en de zwijgzame maar stoere Charlotte, haar vond ik nog wel het coolste van allemaal, op alle fronten. En ja... of Lena het nou wil of niet, ze is gewoon een vampier geworden en hoort nu bij de club.
En vanaf dat ogenblik begint de film ook met het moment beter te worden, wanneer Lena het vampier zijn best wel leuk begint te vinden. In plaats van op rooftocht te gaan maken ze meer gebruik van het nachtleven van Berlijn. Ondertussen is Tom (waar Lena eerder al kennis mee heeft gemaakt) samen met zijn team druk bezig met de moordzaak in dat pooiershuis, waar de vampiers even huisgehouden hebben, maar uiteraard niet op de camerabeelden zichtbaar zijn. Zo komt hij heel langzamerhand achter dat er wel eens een bekende hierbij betrokken is wat dan inene weer zorgt voor een buitengewone romance tussen Tom en Lena, waarbij Tom heel langzaam achter haar waarheid komt en wat ook zeker niet goedgekeurd word door Louise. De collega van Tom genaamd Lummer vond ik zo nu en dan nog wel de show stelen met zijn subtiliteit. Ja, de film gaat echt alle kanten op, het verhaallijn zit toch nog erg goed in elkaar met echt een hele aaneenschakeling aan memorabele vondsten: Bv met die sigaret uitdoven op je oog, die scene in dat pooiershuis of met die 2 guards in dat tropische zwemparadijs en natuurlijk het feit dat er alleen maar vrouwelijke vampiers zijn op de wereld en de mannelijke vampiers te snel stierven omdat ze te dom en lomp waren, vond ik ook een heerlijke sarcastische emanciperende knipoog. En daarnaast word er ook vrij uitgebreid aandacht besteed aan het bijzondere verleden van Louise en Charlotte. Ook die scene met dat Charlotte haar dochter voor het eerst sinds 1923 op de sterfbed ziet is wel heel bizar. Uiteraard word Charlotte niet oud en had haar dochter wel haar overgroot-moeder kunnen wezen. Wel een erg ontroerende scene overigens.
Hebben we nog meer? Veel meer! De film word flink gekruid met behoorlijk veel gelikte en flitsende shots, de indrukwekkende skyline van Berlijn (vooral als het daglicht aanbreekt is die op zijn mooist) en verder nog regelmatig overgoten met een behoorlijk strakke soundtrack, waar ik weer een paar fraaie nummertjes uitgevist heb. Ook is er nog ruimte voor een paar vette stoere actiescene's (vooral de manier hoe Charlotte dat hele SWAT team uitschakelt is magistraal), ook min of meer romantiek of hoe je het wilt noemen tussen Tom en Lena, genoeg humor, maar ook op psychologisch gebied word er nog een hoop aandacht besteed waarbij dit toch dan weer op een een of andere manier meer dan alleen maar een vampierenfilm is. En bij sommige scene's krijg je wel even een brok in je keel, zoals dat gedeelte dat Charlotte haar eigen laat wegvagen door de zon omdat ze zopas haar dochter is kwijtgeraakt en eigenlijk al nooit zo'n lachebekje was geweest..
Wat dit betreft is het Gansel zeker gelukt met deze stoere, sexy vampierenfilm en ik ben gewoon meer dan verrast en de film zit nog steeds in me hoofd en ik kom gewoon woorden te kort over deze film. Er zit gewoon zoveel in en gaat, zoals net gezegd gewoonweg alle kanten op en het einde is ook zo mooi en bijzonder. Laat ik dit maar gewoon omschrijven als een pareltje dat gewoon van allerlei indrukken op je maakt en de soundtrack maakt het ook nog sterker. En dan dacht ik van te voren dat dit maar "slechts een vampierenfilm" was. Deze zal ook wel over het hoofd blijven gezien worden want iedereen wil toch liever voor die slappe zeik-Twilight gaan. Hele bijzondere kijkervaring, maar dat zou ook wel komen omdat deze regisseur oorspronkelijk ook van de arthouse is. Mensen, flikker die Twilight nou maar es lekker opzij en kijk deze (of Let the Right One In) Het bewijst ook gewoon weer dat je niet altijd bij Hollywood hoeft te zoeken om een goede film te kijken. Erg raar ook dat deze nog steeds niet in Nederland is uitgebracht.
4,5* (maar neigt naar een 5)
blurp194
-
- 4479 berichten
- 3567 stemmen
Stijl over inhoud. Flitsende beelden, hippe soundtrack. Jammer dat de actrices daar net wat aan de te oude kant voor zijn, de eeuwige jeugd heeft wat meer botox nodig om er geloofwaardig uit te komen.
Maar behalve die flauwe observatie is het verder wel een aangenaam stukje kijkvoer. Niks bijzonders, maar wel aangenaam.
sinterklaas
-
- 11634 berichten
- 3220 stemmen
Jammer dat de actrices daar net wat aan de te oude kant voor zijn.
Rond de 25 is toch niet oud? Nina Hoss mag misschien een uitzonderingetje zijn, maar ze was zeker niet slecht.
blurp194
-
- 4479 berichten
- 3567 stemmen
Ik heb het eens even op een rijtje gezet, en sinterklaas heeft gelijk. De dames zijn niet zo oud eigenlijk. Even teruggerekend naar het jaartal van de film - ik negeer dan maar even dat de opnames natuurlijk eerder waren:
Karoline Herfurth 1984 (26)
Nina Hoss 1975 (35)
Jennifer Ulrich 1984 (26)
Anna Fischer 1986 (24)
Heel erg is het natuurlijk niet, en het zal vooral het rimpeltje van Nina Hoss zijn geweest waar ik deze flauwe observatie door in m'n hoofd kreeg. De meeste vampierenfilms worden toch denk ik wel bevolkt door volstrekt rimpelvrije dames - dat hoort wel wat bij het genre denk ik. En dan heb ik het natuurlijk niet over Twilight.
Biosguru
-
- 1557 berichten
- 5096 stemmen
Heel erg is het natuurlijk niet, en het zal vooral het rimpeltje van Nina Hoss zijn geweest waar ik deze flauwe observatie door in m'n hoofd kreeg. De meeste vampierenfilms worden toch denk ik wel bevolkt door volstrekt rimpelvrije dames -
Even een kleine vampieren 101 dan maar, je blijft als je eenmaal gebeten bent de rest van je "leven" op de leeftijd die je was toen je gebeten werd. Zie ook what we do in the shadows.
Jammer deze film, kwa viezigheid wel de hele weg durven gaan en dan toch van wal steken met zon matig script. Aan de cast ligt het niet Herfurth en Hoss zijn beiden erg goed. Dat was trouwens ook de reden om deze eens te gaan kijken. Hoss net gezien in Phoenix. Ik zag overigens een erg slecht gedubde Engels versie. Dat was mischien ook niet zo slim van me.
Rickyman
-
- 1281 berichten
- 2516 stemmen
Sfeervolle vampierenfilm gecombineerd met Duitse crimi. Verder heeft het vampierenverhaaltje weinig nieuws onder de zon, maar vermakelijk is het wel door vlotte actie en een vleugje humor.
joolstein
-
- 9156 berichten
- 7610 stemmen
Wir Sind die Nacht is een snelle stijlvolle maar lichtgewicht film met een script wat zich het beste laat omschrijven als; “been there, done that” De film combineert Duitse Krimi met Tony Scotts The Hunger en een vleugje The Devil Wears Prada en maakt het tot onschuldig entertainment. De film kijkt wel heel lekker weg maar het verhaal wordt nergens echt diep of zinvol. De vampieren Louise Nora en Charlotte brengen hun tijd door met dansen, shoppen, eten en rond rijden in snelle auto's. Ze leven een leven van luxe en decadentie en voeden zich zonder spijt. In dat universum van de vampirella's bestaan er geen mannelijk vampieren. De reden wordt verklaart in de film. Deze vrouwelijke vampieren zijn verder traditioneel van aard: ze werpen geen reflectie, kunnen overdag niet naar buiten en bijten mensen om zich te voeden. Lena wordt de vierde vampier en als zij is getransformeerd, gaat de film langzaam maar onverbiddelijk over in een sentimenteel liefdesverhaaltje. Wat in de “Twilight” serie niet zal misstaan. Deze films niet gezien dus misschien moet één van hen ook kiezen tussen geliefde. Van de vampieren vond ik Charlotte (Jennifer Ulrich) de leukste niet alleen leuk om naar de kijken maar zij kreeg ook de meeste achtergrond. De film ziet er verder goed uit en het acteerwerk is ook erg goed. Het is dan ook jammer van het voorspelbare script en de afwezigheid van wat meer pit (er is bijna geen bloed)
DjFrankie
-
- 3001 berichten
- 3097 stemmen
Aardige vampieren film, in een ander jasje. Mijn favoriete vampier was de speelse Nora.
Het laatste nieuws
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
Bekijk ook
Die Fetten Jahre Sind Vorbei
Drama, 2004
123 reacties
God's Country
Documentaire, 1986
3 reacties
Der Rote Baron
Actie / Oorlog, 2008
100 reacties
Yella
Drama, 2007
11 reacties
The Meyerowitz Stories (New and Selected)
Komedie / Drama, 2017
43 reacties
Mr. Jones
Biografie / Drama, 2019
12 reacties
Gerelateerde tags
berlijn, duitslandnachtclubvampierbitelesbische relatienight clublhbt
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.