ad
  • 8.149.013 stemmen

Wir Sind die Nacht (2010)

Horror / Drama | 100 minuten

Met onder meer: Karoline Herfurth, Nina Hoss en Jennifer Ulrich

Oorspronkelijke taal: Duits

Over Wir Sind die Nacht

"Immortal. Insatiable."

Op een nacht wordt de 18-jarige Lena gebeten door Louise, de leidster van een vrouwelijk vampierentrio dat even gevaarlijk als mooi is. Haar nieuwe levensstijl als vampier is zowel een zegen als een vloek. Aanvankelijk geniet Lena van de grenzeloze vrijheid, de luxe, de feestjes. Maar al gauw wordt de moordzuchtige dorst naar bloed van haar kameraden te veel voor haar en ze wordt verliefd op Tom, een jonge undercoveragent. Wanneer ze zich tegen haar bloeddorstige zusters keert, blijkt de woede van Louise onstuitbaar. Lena zal moeten kiezen tussen een onsterfelijke liefde en een onsterfelijk leven.

imageimageimageimageimageimage

avatar van Jawaddedadde

Jawaddedadde

Al vampieren wat de klok slaat tegenwoordig, maar dit lijkt me wel wat.

gauke

Sterk begin, maar de film stort daarna volledig in Het script vertoont teveel fouten, herhaling stapelt zich op herhaling, er is geen enkele diepgang en op een gegeven moment wordt het zelfs onbedoeld komisch en banaal. Dat is jammer want de duistere beelden en de cast zijn goed gekozen

avatar van james_cameron

james_cameron

Gelikte vampierfilm, onderhoudend maar duidelijk een geval van stijl boven inhoud. Qua plot wordt er veel 'geleend' van allerlei genregenoten; vooral Near Dark wordt behoorlijk geplunderd. Regisseur Gansel weet hoe hij mooie plaatjes moet schieten, maar zijn videoclip-achtige stijl resulteert in een leeg en oppervlakkig spektakelstuk.

avatar van RickZ

RickZ

Duitse vampierenfilm over feestende vampiermeiden, een matig en oppervlakkig verhaal met wat achtervolgingen, mooie chicks maar weinig inhoud. Redelijke special effects. Net geen voldoende.

avatar van ledenjes

ledenjes

Ik vond de film qua sfeer, muziekkeuze, beelden helemaal niet verkeerd. Er zitten ook mooie ontroerende en nostalgische scenes in die versterkt worden door de goeie muziekkeuze. Het is misschien geen bestseller, maar om hem nu slecht te noemen gaat me te ver. De acteerprestaties waren overigens goed. Ik vond het een 3.5 wel waard.

avatar van perceived

perceived

Kleine verrassing!

Ja, dit wist me wel te enthousiasmeren. Inhoudelijk is het helaas niet meer dan een matig en doorsnee vampierfilmpje, maar de verpakking is fijn! Stijlvol geschoten, sterke soundtrack en degelijk acteerwerk. Daarmee springt dit filmpje met kop en schouders boven zijn gemiddelde genregenoot uit...

Zonde dat er niet meer aandacht aan het script is besteed. Met een goed verhaal had ik dit een echte topper gevonden! Zonder blijft het bij een erg vermakelijke waarschijnlijk maar weinig memorabele kijkervaring. Je kunt het vergelijken met iets lekkers dat je niet mag proeven maar wel mag bekijken, of iets lekkers dat je wel mag proeven maar toch minder smaakt dan je had verwacht áls je het proeft.

Desalniettemin een mager zeventje. 7/10*

avatar van henkula

henkula

de Duitsers hebben een diepe historie in het maken dit genre film.

avatar van Noodless

Noodless

Stijlvol vampierenfilmpje met een goed gekozen soundtrack en een paar leuke shots zoals de badscène, de feestvierende vampiermeiden, de verbranding o.a.

De regisseur heeft ook aandacht voor een gepaste duistere sfeer.

Het script stelt te weinig voor en is totaal niet interessant. Jammer.

Het acteerwerk is redelijk, al is de rol van de undercoveragent behoorlijk slecht te noemen.

5/10

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Na het ijzersterke Die Welle, verkiest Dennis Gansel om een vampierenfilm te maken, waar ie me ook gewoonweg opnieuw erg mee verraste. Ik verbaas me echt over het lage gemiddelde hier. Wir Sind Die Nacht klopt en werkt gewoon aan alle kanten en kan van mij zeker in het rijtje thuis van Let The Right One In. Het is gewoon weer bewezen: Het eeuwenoude vampierenthema word nooit oud, saai of vervelend.... en hoe dat kan? Dat heb je als schrijver of regisseur zelf in de hand...

We maken kennis met Lena, een bijdehante zakkenrolster die de politie altijd net weer een stapje voor is. Voor de rest hangt ze maar een beetje rond in Berlijn en is inmiddels al bekend geworden bij een van de agenten genaamd Tom, die zich toch wel een beetje aangetrokken voelt tot haar. Later die avond besluit ze haar slag te gaan slaan in een nachtclub, wat ook meteen het begin is van een hele andere nacht voor haar (en een ander leven). Tijdens haar bezoek stuit ze op de mysterieuze Louise (behoorlijk sterk neergezet door Nina Hoss), eerst lijkt het nog wel een aangename kennismaking maar toch begint Lena zich steeds minder op der gemak te voelen bij haar. En inderdaad, voor ze het weet word ze gebeten in haar nek, krijgt ze de volgende ochtend last van rare symptomen (die symptomen kennen we ondertussen wel), Tijd om maar eens terug te keren naar die club en naar die Louise om eens eventjes verhaal te halen. Terug in de club maken we meteen kennis met de rest van Louises handlangers: Het huppelkutje Nora die behoorlijk irritant en kleuterachtig overkomt, en de zwijgzame maar stoere Charlotte, haar vond ik nog wel het coolste van allemaal, op alle fronten. En ja... of Lena het nou wil of niet, ze is gewoon een vampier geworden en hoort nu bij de club.

En vanaf dat ogenblik begint de film ook met het moment beter te worden, wanneer Lena het vampier zijn best wel leuk begint te vinden. In plaats van op rooftocht te gaan maken ze meer gebruik van het nachtleven van Berlijn. Ondertussen is Tom (waar Lena eerder al kennis mee heeft gemaakt) samen met zijn team druk bezig met de moordzaak in dat pooiershuis, waar de vampiers even huisgehouden hebben, maar uiteraard niet op de camerabeelden zichtbaar zijn. Zo komt hij heel langzamerhand achter dat er wel eens een bekende hierbij betrokken is wat dan inene weer zorgt voor een buitengewone romance tussen Tom en Lena, waarbij Tom heel langzaam achter haar waarheid komt en wat ook zeker niet goedgekeurd word door Louise. De collega van Tom genaamd Lummer vond ik zo nu en dan nog wel de show stelen met zijn subtiliteit. Ja, de film gaat echt alle kanten op, het verhaallijn zit toch nog erg goed in elkaar met echt een hele aaneenschakeling aan memorabele vondsten: Bv met die sigaret uitdoven op je oog, die scene in dat pooiershuis of met die 2 guards in dat tropische zwemparadijs en natuurlijk het feit dat er alleen maar vrouwelijke vampiers zijn op de wereld en de mannelijke vampiers te snel stierven omdat ze te dom en lomp waren, vond ik ook een heerlijke sarcastische emanciperende knipoog. En daarnaast word er ook vrij uitgebreid aandacht besteed aan het bijzondere verleden van Louise en Charlotte. Ook die scene met dat Charlotte haar dochter voor het eerst sinds 1923 op de sterfbed ziet is wel heel bizar. Uiteraard word Charlotte niet oud en had haar dochter wel haar overgroot-moeder kunnen wezen. Wel een erg ontroerende scene overigens.

Hebben we nog meer? Veel meer! De film word flink gekruid met behoorlijk veel gelikte en flitsende shots, de indrukwekkende skyline van Berlijn (vooral als het daglicht aanbreekt is die op zijn mooist) en verder nog regelmatig overgoten met een behoorlijk strakke soundtrack, waar ik weer een paar fraaie nummertjes uitgevist heb. Ook is er nog ruimte voor een paar vette stoere actiescene's (vooral de manier hoe Charlotte dat hele SWAT team uitschakelt is magistraal), ook min of meer romantiek of hoe je het wilt noemen tussen Tom en Lena, genoeg humor, maar ook op psychologisch gebied word er nog een hoop aandacht besteed waarbij dit toch dan weer op een een of andere manier meer dan alleen maar een vampierenfilm is. En bij sommige scene's krijg je wel even een brok in je keel, zoals dat gedeelte dat Charlotte haar eigen laat wegvagen door de zon omdat ze zopas haar dochter is kwijtgeraakt en eigenlijk al nooit zo'n lachebekje was geweest..

Wat dit betreft is het Gansel zeker gelukt met deze stoere, sexy vampierenfilm en ik ben gewoon meer dan verrast en de film zit nog steeds in me hoofd en ik kom gewoon woorden te kort over deze film. Er zit gewoon zoveel in en gaat, zoals net gezegd gewoonweg alle kanten op en het einde is ook zo mooi en bijzonder. Laat ik dit maar gewoon omschrijven als een pareltje dat gewoon van allerlei indrukken op je maakt en de soundtrack maakt het ook nog sterker. En dan dacht ik van te voren dat dit maar "slechts een vampierenfilm" was. Deze zal ook wel over het hoofd blijven gezien worden want iedereen wil toch liever voor die slappe zeik-Twilight gaan. Hele bijzondere kijkervaring, maar dat zou ook wel komen omdat deze regisseur oorspronkelijk ook van de arthouse is. Mensen, flikker die Twilight nou maar es lekker opzij en kijk deze (of Let the Right One In) Het bewijst ook gewoon weer dat je niet altijd bij Hollywood hoeft te zoeken om een goede film te kijken. Erg raar ook dat deze nog steeds niet in Nederland is uitgebracht.

4,5* (maar neigt naar een 5)

avatar van blurp194

blurp194

Stijl over inhoud. Flitsende beelden, hippe soundtrack. Jammer dat de actrices daar net wat aan de te oude kant voor zijn, de eeuwige jeugd heeft wat meer botox nodig om er geloofwaardig uit te komen.

Maar behalve die flauwe observatie is het verder wel een aangenaam stukje kijkvoer. Niks bijzonders, maar wel aangenaam.

avatar van sinterklaas

sinterklaas

blurp194 schreef:

Jammer dat de actrices daar net wat aan de te oude kant voor zijn.

Rond de 25 is toch niet oud? Nina Hoss mag misschien een uitzonderingetje zijn, maar ze was zeker niet slecht.

avatar van blurp194

blurp194

Ik heb het eens even op een rijtje gezet, en sinterklaas heeft gelijk. De dames zijn niet zo oud eigenlijk. Even teruggerekend naar het jaartal van de film - ik negeer dan maar even dat de opnames natuurlijk eerder waren:

Karoline Herfurth 1984 (26)

Nina Hoss 1975 (35)

Jennifer Ulrich 1984 (26)

Anna Fischer 1986 (24)

Heel erg is het natuurlijk niet, en het zal vooral het rimpeltje van Nina Hoss zijn geweest waar ik deze flauwe observatie door in m'n hoofd kreeg. De meeste vampierenfilms worden toch denk ik wel bevolkt door volstrekt rimpelvrije dames - dat hoort wel wat bij het genre denk ik. En dan heb ik het natuurlijk niet over Twilight.

avatar van Biosguru

Biosguru

blurp194 schreef:

Even een kleine vampieren 101 dan maar, je blijft als je eenmaal gebeten bent de rest van je "leven" op de leeftijd die je was toen je gebeten werd. Zie ook what we do in the shadows.

Jammer deze film, kwa viezigheid wel de hele weg durven gaan en dan toch van wal steken met zon matig script. Aan de cast ligt het niet Herfurth en Hoss zijn beiden erg goed. Dat was trouwens ook de reden om deze eens te gaan kijken. Hoss net gezien in Phoenix. Ik zag overigens een erg slecht gedubde Engels versie. Dat was mischien ook niet zo slim van me.

avatar van Rickyman

Rickyman

Sfeervolle vampierenfilm gecombineerd met Duitse crimi. Verder heeft het vampierenverhaaltje weinig nieuws onder de zon, maar vermakelijk is het wel door vlotte actie en een vleugje humor.

avatar van joolstein

joolstein

Wir Sind die Nacht is een snelle stijlvolle maar lichtgewicht film met een script wat zich het beste laat omschrijven als; “been there, done that” De film combineert Duitse Krimi met Tony Scotts The Hunger en een vleugje The Devil Wears Prada en maakt het tot onschuldig entertainment. De film kijkt wel heel lekker weg maar het verhaal wordt nergens echt diep of zinvol. De vampieren Louise Nora en Charlotte brengen hun tijd door met dansen, shoppen, eten en rond rijden in snelle auto's. Ze leven een leven van luxe en decadentie en voeden zich zonder spijt. In dat universum van de vampirella's bestaan er geen mannelijk vampieren. De reden wordt verklaart in de film. Deze vrouwelijke vampieren zijn verder traditioneel van aard: ze werpen geen reflectie, kunnen overdag niet naar buiten en bijten mensen om zich te voeden. Lena wordt de vierde vampier en als zij is getransformeerd, gaat de film langzaam maar onverbiddelijk over in een sentimenteel liefdesverhaaltje. Wat in de “Twilight” serie niet zal misstaan. Deze films niet gezien dus misschien moet één van hen ook kiezen tussen geliefde. Van de vampieren vond ik Charlotte (Jennifer Ulrich) de leukste niet alleen leuk om naar de kijken maar zij kreeg ook de meeste achtergrond. De film ziet er verder goed uit en het acteerwerk is ook erg goed. Het is dan ook jammer van het voorspelbare script en de afwezigheid van wat meer pit (er is bijna geen bloed)