• 8.232.590 stemmen

Geregisseerd door: Christian Petzold

Met onder meer: Nina Hoss, Devid Striesow en Hinnerk Schönemann

Oorspronkelijke taal: Duits

Over Yella

Yella heeft besloten haar kleine stadje in Oost-Duitsland te verlaten voor een nieuw leven aan de andere kant van de Elbe, een gestrand huwelijk achterlatend. In Hannover ontmoet ze Philipp, een jonge kapitaalhandelaar, die haar een baan geeft als assistente. Hoewel Yella totaal geen ervaring heeft in de financiele wereld, ontdekt ze al snel dat ze talent heeft. Onderhandelingen vormen een spannend spel en haar voorkomen en koele karakter blijken wapens. Zij en Philipp passen geweldig bij elkaar en alles lijkt te mooi om waar te zijn. Maar Yella is er nog niet gerust op dat haar verleden haar vergeten is.

imageimageimage

Yella Fichte

Barbara Gunthen

Yellas Vater

Dr. Gunthens Tochter (as Selin Barbara Petzold)

Dr. Schmidt-Ott

avatar van Goodfella

Goodfella

Mooie film, ondanks licht teleurstellend slot.

Yella speelt zich af in een hyperrealistische wereld, maar elk beeld en iedere handeling vertonen scheurtjes. Het klopt niet, die perfect saaie, emotieloze gesprekjes over bedrijfsbalansen en onderhandelingsstrategieën, of het volledige gebrek aan uiterlijke emotie. Yella is strak, kil en kaal, met onderhuidse spanningen die de keel dichtknijpen en da´s knap. Er heerst rustige onrust of onrustige rust, de film kabbelt voort maar tegelijk is het hoofdpersonage steeds in beweging.

Fijn, dit soort eigenzinnige werkjes, al is het - vergelijkbaar met bijv. Haneke - niet iets om direct vaker op te zetten. Maar wel een film die een groot (filmhuis)publiek kan bekoren

avatar van Mrgoooo

Mrgoooo

Ik zat steeds te wachten op iets dat zou komen, maar het kwam maar niet.

Teleurstellend einde.

avatar van xenne

xenne

tamelijk grote teleurstelling; film raakte me niet, film speelt zich grotendeels af in de financiele wereld, niet mijn wereldje, heel veel saaie dialogen. van op het moment van het ongeluk wist ik trouwens dat ze dood was, dergelijke twists zijn al iets te veel gedaan en in dit geval vond ik het heel voorspelbaar. echt een kille film, zo kil als Yella

avatar van Leo1954

Leo1954

• 2071 berichten

Nina Hoss is een bijzondere actrice, ze speelt erg goed. De film speelt zich grotendeels in een droom of onwerkelijkheid af, dat voel je de hele tijd en het einde maakt het duidelijk. De film is inderdaad superkil, maar dat heeft ook wel een functie. Ik heb er zeker geen spijt van m te hebben bekeken, maar kan me voorstellen dat niet iedereen daar zo overdenkt.

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

Trailer (Duits, geen subs).

gauke

Na het zien van de film bleef ik met een dubbel gevoel achter: aan de ene kant (soms adembenemend) spannend, soms prikkelend misleidend (een wirwar tussen schijn en zijn), grimmig, onderkoeld nuchter en sinister. Echter aan de andere kant is het script te mager, heeft de film (te) langgerekte onderdelen en onwaarschijnlijkheden en is de uiteidelijke oplossing voorspelbaar en totaal onbevredigend. Ook de gelijkenis van de reis van Oost naar West Duitsland is overdone en niet voor iedereen begrijpelijk. In het enigszins topzware en wereldvreemde verhaal gaat het meer om geld dan om het gevoel, waarbij het eerste als beeldspraak staat voor alles. De beelden van de businesshotels en helder verlichte conferentiezalen kun je los en ijzig noemen. Nina Hoss is sterk en kruipt als het ware onder de huid; zij kreeg voor deze rol de Zilveren Beer in Berlijn.

avatar van frolijve

frolijve

Een zeer bijzondere film, af en toe hou ik hier wel van en dit was er zo eentje!

avatar van mar69

mar69

Beetje een saai verhaal, maar wel met veel passie geacteerd door Nina Hoss, ze kruipt als het ware onder je huid. Subliem en weet de film boven het gemiddelde uit te tillen.

avatar van Mr Thee

Mr Thee

Aardig begin, stroef middenstuk, spannender einde.

Ja wie sage ich das jetzt…

3/5 *

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Veel te vaag voor mij. Het einde kwam als een verrassing over, maar sluit niet zo geniaal aan op alles wat vooraf ging (en daarom dus een tikkeltje pretentieus). Na een goede eerste 20 min wordt het wel erg saai met een Nina Hoss die zich beperkt tot het hoofdje laten hangen en waarvoor ik niet kan begrijpen dat hiervoor een Zilveren Beer werd uitgereikt. Geen aanrader behalve dan voor de arthouse diehards.