• 8.303.507 stemmen

Mr. Jones (2019)

Biografie / Drama | 141 minuten (Festival) / 119 minuten (bioscoopversie)

Genre: Biografie / Drama

Speelduur: 141 minuten (Festival) / 119 minuten (bioscoopversie)

Alternatieve titel: Obywatel Jones

Oorsprong: Polen / Verenigd Koninkrijk / Oekraïne

Geregisseerd door: Agnieszka Holland

Met onder meer: James Norton, Vanessa Kirby en Peter Sarsgaard

Plot Mr. Jones

De jaren 30. We volgen de Welse journalist Gareth Jones in zijn onderzoek naar de Holodomor, een hongersnood veroorzaakt door de regering. Jones wordt bijgestaan door Ada Brooks, journaliste bij de New York Times. Jones moet meermaals vermijden dat alles in de doofpot wordt gestopt en ontmoet ondertussen de jonge George Orwell.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van joolstein

joolstein

"Men came and thought that they could change nature's laws"

De Holodomor was de hongersnood in Oekraïne die werd veroorzaakt door het beleid van de regering van de Sovjet-Unie onder Stalin in de jaren 1932-1933. En was onderdeel van een grotere hongersnood die ook in andere delen van de Sovjet-Unie heerste; het aantal doden lag ergens tussen de 2,5 en de 7,5 miljoen. Terwijl de gebeurtenissen grotendeels werden verborgen door het Sovjetregime kwam informatie in het westen over de massale hongersnood naar buiten door verschillende personen. Waaronder; journalist Gareth Jones.

Zijn naam is de meesten niet bekend maar deze film handelt over zijn voetnoot in de journalistieke geschiedenis. De Welshman wordt afgebeeld als een buitengewoon sympathieke en moedige zoeker naar waarheid. Het oude beeld van de heroïsche journalist in een bedrieglijke wereld. Waarbij de film opent in 1933 met Jones in een kamer vol met sigarenrook en legt de premier uit waarom Hitler ( die hij in een vliegtuig interviewde) serieus moet worden genomen.

Hoewel het een Poolse productie is, heeft de film een Hollywood-vriendelijke cast om de hoofdpersonages te spelen; James Norton, als Mr. Jones, Vanessa Kirby (The Crown ) als verslaggever Ada Brooks en Peter Sarsgaard als Walter Duranty, de in Moskou geboren editor van de New York Times, die hongersnood ontkende.

Nu is de film een beetje onevenwichtig geworden. Zo is de toevoeging van George Orwell die tussendoor ' Animal Farm 'schrijft meer storend dan een echt goede toevoeging. Ook doordat de film wil in gaan op de rol van de buitenlandse pers, het Sovjet-regime en hun propaganda toont het soms wat onnodige dingen. Blijf als het ware daar iets te lang in hangen. Echter zodra de film overschakelt naar gruwelijkheden in een winterse Oekraïne, kom dit nog best flink aan!

Gek genoeg eindig deze film die handelt over de waarheid aan het daglicht brengen, zelf ook met een veronderstelling. Aangezien niemand precies weet hoe Gareth Jones die in Mongolië was gijzelt aan zijn einde is gekomen. Al met al moet ik wel zeggen dat de film ondanks zijn onevenwichtigheid wel uiterst boeiend stukje biografische geschiedenis was.

avatar van schumacher

schumacher

Niet mijn genre film, het kon me echt niet meeslepen en niet boeien.

stinissen (crew films & series)

Geweldige film over een thema dat wel wat vaker onder een vergrootglas gelegd mag worden.... Holodomor!!

avatar van blurp194

blurp194

Weer zo’n stukje relatief recente geschiedenis waar we eigenlijk niets van weten. Weggedrukt door de bedoening van WW2 die daarna kwam, en tsja, het was in een ander land een heel stuk verderop. Of toch door kwade bedoelingen weggecensureerd, ook nu nog. De doofpot draaide toen in ieder geval overuren, en dat komt nu ook best nog wel eens voor - het bestuur van de meeste landen leeft tenslotte niet volgens het motto ‘eerlijk duurt het langst’. En vergelijkbare dingen gebeuren vandaag de dag nog steeds - denk maar even aan de arme Oeigoeren.

Of de film behalve het onderwerp nou zo verschrikkelijk goed en interessant is, mwah - in ieder geval is de interactie tussen Jones en Orwell interessant. Ook daar wist ik eigenlijk niet echt van. En een fraai tijdsbeeld is het zeker ook, en het geeft ook wel een beeld - zij het minder dan fraai - van de vroege jaren van de Sovietunie. Het kapitalisme is dan niet alles, het communisme blijft toch een moeizaam ideaal wat in de praktijk niet te verwezenlijken is.

BBarbie

Regisseur Agnieszka Holland staat doorgaans garant voor de pakkende films, vaak over mensen die in de verdrukking komen. In dit schokkend docudrama vertelt zij het verhaal van Gareth Jones, de journalist die uit eerste hand verslag deed van de kolossale hongersnood (met miljoenen slachtoffers) in de Oekraïne begin jaren 30. Het middengedeelte waarin de hongersnood in beeld wordt gebracht, is verbijsterend. Eigenlijk geldt dat evenzeer voor de manipulaties om het verhaal van Jones vanwege “hoger belang” in discredit te brengen.

Geen absolute topper, maar ik schrik toch een beetje van de matige waarderingen op dit forum. O, ironie.