The Reports on Sarah and Saleem (2018)

Palestina

geregisseerd door Muayad Alayan
met Hanan Hillo, Ishai Golan en Kamel El Basha

Stiekem neuken op de achterbank van een bestelbusje: dat is waar de relatie van Sarah en Saleem uit bestaat. Een paar keer per week, als Sarah haar café heeft gesloten en Saleem klaar is met zijn bestellingen. Misschien konden ze het beter niet doen, want ze zijn allebei getrouwd en zetten er hun huiselijk geluk mee op het spel. Wat de affaire nog gewaagder maakt: zij is Joods, hij Palestijns. En in het gedeelde Jeruzalem is zoiets geen privézaak...

Een interessante en op feiten gebaseerde, maar iets te lang uitgesponnen film over de gevolgen van een (verboden) buitenechtelijke seksuele relatie tussen een Israëlische vrouw en een Palestijnse man. De Israëlische Sarah (Sivane Kretschmer) heeft stiekem seksueel contact met de Palestijnse Saleem (Adeeb Safadi). Alsof dat al niet ingewikkeld genoeg is, heeft de man van Sarah ook nog eens een hoge positie in het Israëlische leger. De illegale activiteiten van Saleem in de nachtelijke uren, bedoeld om een centje bij te verdienen, raken verweven met geheime operaties waarbij de man van Sarah betrokken is. Saleem wordt er zodoende ook van verdacht Sarah te hebben gerekruteerd voor inlichtingen en Sarah komt zodoende in een moreel lastig parket.
The Reports on Sarah and Saleem toont nog maar eens hoe ingewikkeld de situatie in Israël is tussen de Israëliërs en de Palestijnen en hoe gevoelig contact tussen deze twee groepen ligt. Er is niet veel voor nodig om de situatie te laten ontvlammen en politieke gevolgen en irrationaliteit zijn nooit ver weg. Hoewel de hoofdpersonen (Sivane Kretschmer en Adeeb Safadi) hun rol overtuigend spelen, ben ik toch vooral onder de indruk van Maisa Abd Elhadi, die de vrouw van Saleem vertolkt. The Reports on Sarah and Saleem kent vele plotwendingen en is daardoor ook wat aan de lange kant. Dat had wat mij betreft wat korter gemogen en, denk ik, ook gekund.