• 8.608.914 stemmen

Releasedatum: 30 juli 2020

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Fahim

Gedwongen om hun geboorteland Bangladesh te ontvluchten, verlaten de jonge Fahim en zijn vader de rest van het gezin en trekken ze naar Parijs. Bij aankomst ervaren ze veel moeilijkheden wanneer ze politiek asiel proberen te krijgen, met de dreiging op elk moment het land te worden uitgezet. Dankzij zijn schaaktalent ontmoet Fahim Sylvain, één van de beste schaakcoaches van Frankrijk.

imageimageimageimageimageimageimageimage

kappeuter (crew films)

Vanaf 11 juni 2020 in de bioscoop (Paradiso Entertainment Nederland)

EDIT: release uitgesteld

avatar van yeyo

yeyo

Gelukkig dat ik geen linkse moraalridder ben, anders zou ik wel héél verontwaardigd zijn door dit crypto-racistisch fabeltje over een oliedomme Bengladees die als running gag steeds 'bon appétit!' roept, maar even achterlijk is in zijn moedertaal, steeds te laat komt, maar ja, dat is nu eenmaal hun cultuur, kirren de zelfgenoegzame Franse messiassen. Wel genoten van het ongelofelijke contrast tussen de acteurs die met dezelfde onbeholpen naïviteit spelen alsof ze voor het eerst in een schooltoneel mogen meedoen en ploert Depardieu, die zich er als een karwei doorheen walst en duidelijk niets dan misprijzen heeft voor de productie. Kan de meubelen echter niet redden. Anderhalve ster, en dan ben ik nog mild.

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Volgens Jaap Amesz, bekend van de Gouden Kooi, is dit de beste schaakfilm ooit. En Jaap is een schaakliefhebber, zelfs een schaakfanaat, dus ik ben benieuwd.

avatar van Mads Smikkelsen

Mads Smikkelsen

Voorspelbaar en zeeerr matig geacteerd. Komedie??? Misschien ging het daar mis

avatar van aeverhoog

aeverhoog

Dit is ongetwijfeld de beste schaakfilm die ik ooit heb gezien. Al was het alleen maar, omdat het de enige die me nu voor de geest staat.

avatar van zoutzak

zoutzak

Ik denk aan Pawn Sacrifice, Queen of Katme, Searching for Bobby Fischer, Life of a King, etc. Geen meesterwerkjes vooralsnog in dit subgenre.

avatar van predator

predator

Dark horse vond ik beter, maar dit is zeker een prima schaakfilm. De Bengladees komt bij mij in ieder geval niet oliedom over, maar is gewoon iemand die problemen heeft met de Franse taal (kan ik me helemaal iets bij voorstellen).