Tel Aviv on Fire (2018)

Alternatieve titels: Tel Aviv Boeret | תל אביב על האש

Luxemburg / België / Israël / Frankrijk

geregisseerd door Sameh Zoabi
met Kais Nashif, Lubna Azabal en Yaniv Biton

De charmante 30-jarige Palestijn Salam werkt bij de crew van de populaire Palestijnse soapserie 'Tel Aviv on Fire', dat geproduceerd wordt in Ramallah. Elke dag moet Salam door een Israëli-checkpoint om op zijn werk in de studio te komen. Hij ontmoet de commandant daar, Assi, wiens vrouw groot fan is van de show. Om indruk te maken op zijn vrouw raakt Assi betrokken bij het schrijven van de show. Voor Salam werkt dit ook gunstig, want hij krijgt al snel promotie. Maar de schrijfselen van Assi beginnen al snel te botsen met die van de financiers van de soapserie.

Te zien op IFFR

Vanaf 25 juli 2019 in de bioscoop (MOOOV)

Openingsfilm op het komende MOOOV filmfestival 2019. (23 april)

avatar van hvdriel
Distributeur MOOOV wist vaak mijn hart te stelen met hun bijzondere filmkeuze. Denk aan films als Miel-Emile en An Elephant sitting still. Sterker nog, ik betrap mijzelf op een blindelings vertrouwen. Onze relatie kan niet stuk.

Dacht ik, tot ik deze zomerse aankoop van een lichtvoetige soap over een ernstig probleem (Israël versus Palestina) geeuwend bezag. Laat ik het niet hebben over de gekozen vorm, een film in een film waarbij de twee verhalen langzaamaan naar elkaar toe bewegen. Een cliché mag, mits stoffer en blik hun opschonende werk hebben gedaan.

Laat ik vooral niet vallen over de flinterdunne liefdesperikelen en de rolbevestigende stereotypen van vrouwen en mannen en militairen, over de onverklaarbare plotwendingen en over de obligate muziek en regie. Die behoren nu eenmaal bij een soap, ook als die met een knipoog is.

Evenmin torn ik aan de menslievende boodschap dat in Israël alles nu eenmaal politiek is en dat zowel de Palestijnse als de Israëlische mensen heus wel meevallen.

Toen bleef er niets meer over om op te merken, slechts een lege huls waarover je je schouders ophaalt en die je morgen weer bent vergeten.

Maar zoals het in een soap betaamt, zal onze relatie heus wel weer helen en beklonken worden met een zachte zoen, terwijl een snerpende saxofoon de zoetgevooisde achtergrondviolen bruuskeert.

avatar van mrklm
De Palestijnse Salem [Kais Nashif] moet dagelijks door een checkpoint om zijn werk als adviseur (en later scenarist) van de populaire soapserie "Tel Aviv On Fire" te bereiken. Door een verspreking staat hij plotseling oog in oog met commandant Assi [Yaniv Biton] en lijken de rapen gaar. Salem probeert zich uit zijn netelige situatie te redden door Assi te vleien en hem te bombarderen tot onofficiële adviseur van de soap. Eén van de hoofdrolspelers in de soap is namelijk een Palestijnse officier. De problemen beginnen zich op te stapelen wanneer Assi steeds meer eisen gaat stellen en hij zijn macht denkt te kunnen gebruiken om de finale van de soap volledig naar zijn hand te zetten. Maar de ideeën van een Israëlische commandant komen niet overeen met die van de Palestijnse producers. Het is aan Salem om met een scenario te komen waar beide partijen gelukkig mee zijn.

Nashifs laconieke vertolking is een minpunt waardoor deze goed geschreven satire niet helemaal uit de verf komt. Biton maakt echter veel goed als de strenge, maar charismatische commandant en Zoabi weet door middel van stilering en een stroperige score tevens de wereld van de soapserie op liefdevolle wijze op de hak te nemen. Het is bovendien aangenaam een film te zien die de situatie in Israël en Palestina met een gezonde dosis zelfspot benadert.

avatar van Djumbo
Tokyo International Film Festival 2018
Transatlantyk Festival: Lodz 2019
Venice Film Festival 2018
Zurich Film Festival 2018

Een manusje-van-alles op de set van de populaire Palestijnse soapserie “Tel Aviv on Fire” wordt van de ene op de andere dag gebombardeerd tot scriptschrijver. Het plot van de onderhavige serie behelst een driehoeksverhouding met een Palestijnse vrouw, haar minnaar en een Israëlische generaal. De kersverse scriptschrijver komt klem te zitten tussen de adviezen van de Palestijnse sponsors van de serie en van een Israëlische officier, wiens vrouw ook fan is van de serie.
Het idee is leuker dan de uitwerking. Het geheel is nochtans toch wel vermakelijk.