Sir (2018)

India / Frankrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Rohena Gera
met Ahmareen Anjum, Vivek Gomber en Geetanjali Kulkarni

De jonge weduwe Ratna werkt als huishoudster bij Ashwin, een zoon van een rijke familie uit Mumbai. Op het eerste gezicht lijkt het leven van Ashwin perfect, maar al snel blijkt dat hij niet het leven leidt dat hij zelf zou willen. De koppige Ratna laat zich daarentegen niet weerhouden door haar achtergrond en omgeving. Ze blijft hopen en hard werken voor een betere toekomst. Terwijl hun werelden samenkomen en de aantrekkingskracht tussen de twee overduidelijk is, lijkt een gelijkwaardig leven samen echter niet tot de mogelijkheden te behoren.

Vanaf 20 september in de bioscoop (September Film)

De film heeft een vergelijkbare thematiek als Crazy Rich Asians (2018) - MovieMeter.nl, die ook in de bioscopen draait, maar is een stuk beter. In vergelijking met die film wordt het verhaal van deze film veel simpeler verteld, dus zonder allerlei subplots, maar is daardoor effectiever en het is tegelijk rijker. Ook hier wordt een rijke Aziaat (ditmaal uit India waarbij we overigens niets zien van die rijkdom) die in de VS heeft gewoond en dus moderne ideeën heeft opgedaan verliefd op een vrouw van lage afkomst, in kwestie op zijn bediende, maar wellicht anders dan in het Westen is dat een onmogelijke liefde in India. Net als in Crazy Rich Asians (2018) - MovieMeter.nl is het probleem niet eens zozeer het klassenverschil rijk vs. arm maar een standenverschil en een verschil tussen stad en platteland, tussen modern en traditioneel. Wellicht speelt er een kastenverschil, al komt dat niet ter sprake in de film; wat wel duidelijk is is dat een bediende minderwaardig aan de meester is, al behoudt de bediende zijn waardigheid en gaat het er meer om dat het twee verschillende werelden zijn die niet mogen mixen. ‘Men’ en dan – net als in Crazy Rich Asians (2018) - MovieMeter.nl – met name de moeder van de rijke man zal niet accepteren dat hij trouwt met een meisje van lage komaf en ook hier beschermt het meisje de man voor verstoting door de relatie af te wijzen. Tegelijkertijd zit het grootste probleem wellicht bij de familie van de bediende: die zal bij een relatie menen dat hij haar seksueel gebruikt en zo haar eer schendt en de film suggereert ook dat omdat zij een weduwe is zij wordt geacht te zijn gestorven met haar echtgenoot zodat zij niet kan hertrouwen.

De film is lief en warm, zoals je van een romantische film verwacht, zonder romantisch in de negatieve zin van sentimenteel te zijn. Het einde is ook niet helemaal wat je verwacht van een romantische film. De film lijkt een realistische kijk in huidig India te geven waar moderne en traditionele waarden botsen.

Een volle drie-en-een-halve ster.

Een onderhoudende en bij vlagen boeiende film. Ratna (Ahmareen Anjum) is een meisje met idealen dat van het platteland van India naar Mumbai is gekomen om daar vervolgens te gaan werken als bediende bij Ashwin (Vivek Gomber), een jongen uit een rijke familie. Waar het contact tussen de twee aanvankelijk afstandelijk en onwennig is, ontwikkelen zij gaandeweg gevoelens voor elkaar, waar zij onder druk van de culturele, maatschappelijke en familiaire mores geen uiting aan mogen geven.
De film is met name interessant op de momenten dat het schuurt: Ratna die door vrienden en familieleden van Ashwin als min of meer onzichtbare sloof wordt behandeld maar zonder enige schaamte wordt gebruuskeerd zodra zij een fout maakt. Of het moment dat Ratna mee uit wordt gevraagd door Ashwin en gekweld wordt door vertwijfeling. De film geeft daarmee een inkijkje in de traditionele kastenmaatschappij in India, waarbij iemand uit een lagere kaste geen relatie kan of geacht wordt aan te gaan met iemand uit een hogere kaste. Maar het blijft bij een inkijkje, waarmee het scenario weinig diepgang kent. Daar tegenover staat dat Sir vooral een warme film is (ook door de prachtige kleuren) en dat je zowel Ratna als Ashwin door hun sympathieke vertolking het allerbeste toewenst.