La Gomera (2019)

Roemenië / Frankrijk / Duitsland / Zweden
Misdaad / Komedie

geregisseerd door Corneliu Porumboiu
met Vlad Ivanov, Catrinel Marlon en Rodica Lazar

De Roemeense agent Cristi komt aan in La Gomera op de Canarische Eilanden. Hij wordt verwelkomd door Gilda, de vrouw op wie hij verliefd is, en leert de lokale fluitgeluidjes om de gevangene Zsolt te helpen ontsnappen. Zsolt is namelijk de enige persoon die weet waar zich een grote som geld bevindt. Maar het geld behoort toe aan een Mexicaans maffialid dat hen, indien het geld niet teruggevonden wordt, allen zal doden.

avatar van Koekebakker
Echt niet slecht gedaan, vind ik. En een plot waaraan je best wat lol kunt beleven. Maar voor een Porumboiu viel t me wel tegen. Vroeg me de hele film af welke maatschappelijke satire me nou ontging, maar ik geloof dat die er gewoon niet in zat en dat Porumboiu een prima mainstream film heeft willen maken.

Malick
De IFFR-Preview van 2020.

Vanaf 30 januari 2020 in de bioscoop (Cherry Pickers)

Had 3.75 bestaan, dan kreeg die film dat... nu een ruime 3.5. Niet verveeld, aangenaam onderhoud.
Een film die ik wel wil herbekijken.

avatar van Mr Thee
Titelkeuze
Altijd leuk om te ontdekken wat de filmtitel nou precies inhoudt. Zo ook hier.. Gelukkig had ik het plot genegeerd. De Engelse titel is m.i. leuker gekozen dan de oorspronkelijke titel (het eiland).

Droogkomisch en vaag
Tegen een warm en romantisch Boekarest en Gomera heeft Porumboiu een droogkomische film neergezet. Dat droogkomische heb je niet gelijk door. Dat maakt de film ook zo leuk. Daarbij is de thrill wel al vrij snel aanwezig. Waar gaat deze film naartoe? Lekker vaag blijft het wel.

Roemeense pracht en praal, humor en hardheid
Catrinel Marlon (Gilda) kende ik nog niet. Nou, nu wel: wat een lichaam en uitstraling! Topactrice of niet, met een koele en soms verleidende blik bepaalt zij wat er gebeurt...of toch niet (zwembadscene)? Zo'n scene doet me denken aan de harde humor en de vrouwonvriendelijke aanpak in sommige Russische films de zwembadscene waarbij Gina (bijna) werd aangerand was blijkbaar weer nodig voor het harde sfeertje . Ook doet de film op andere fronten dan weer denken aan de films van Sorrentino: her en der een tikje gelikt en tenminste één heel mooie glamourmevrouw. Het einde doet me denken aan bv. La Grande Belezza de verlichte bomen in Singapore. Natuurlijk is er ook een flink verschil. Deze film gaat verder "minder diep" en is vooral lachwekkend.

Ensemblefilm, hoofdstukken, muziek, girlpower?
De puzzel van de hoofdstukken zorgt voor spanning bij de nieuwsgierige kijker. Natuurlijk zullen er velen zijn die alles zagen aankomen maar ik dus niet: Zsolt zijn broer is die man in het motel natuurlijk! Voorgenoemde personage zorgt dan weer voor Lynchiaanse scenes. De muziek vrij bepalend, erg bekend en vrij "doorsnee" en wat flauw, maar mede door het "flauwe" goed gekozen. Bowie zorgt voor een goede vibe (007 knipoog die boot??) aan het begin, de Lynchiaanse scene (opera) en het droogkomische aan bijvoorbeeld het slot (de notenkraker?). Als de puzzel gelegd is concludeer je: Gilda leek een bondgirl, een bijrol dus, maar nee... deze bondgirl trekt aan het langste eind en had iedereen aan het lijntje. Als ik het goed begrijp zijn er vele soorten girlpower films op het IFFR 2020. Deze previewfilm is er één van, al geloof ik best dat de andere films en docu's een heel andere "sfeer en feel" zullen hebben.

avatar van predator
Girlpower inderdaad, en dat in combinatie met het fluitthema, maakt deze film verfrissend. Muziek is ok en Catrinel Marlon is heel erg ok. Wat een mooie vrouw! Als er nog een vrouwelijke 007 wordt gezocht....

avatar van HK Senator
Op de film valt wel wat aan te merken. Dat een groot deel van de scene's zich afspelen in flashbacks had ik niet in de gaten. Het zorgde ervoor dat ik na afloop het hele verhaal heb geprobeerd te reconstrueren. Wat slechts deels gelukt is. Hoe moeilijk is het om aan het begin van een scene even een tekst als "Roemenië - drie maanden eerder" o.i.d. te zetten. Dat had het allemaal veel begrijpelijk gemaakt. Naast dit zijn er nog wel wat scene's die verduidelijking nodig hebben zoals waarom hij klem gereden word en in een loods wordt opgesloten. Verre van perfect volgens mij.

Prima misdaadfilm in neonoir-stijl die de clichés van het genre, zoals de aanwezigheid van een femme fatale en een ingewikkeld dan wel ondoorgrondelijk plot, bewust nog wat aanzet maar die ook originele, eigen thema’s heeft zoals de fluittaal als een versleutelde berichtenverkeer van voor de computer om onder de radar te blijven in een surveillancemaatschappij en de in het communistische verleden gewortelde corruptie van de Roemeense, quasi-religieuze maatschappij.

avatar van Woland
Inderdaad, dat dus. In The Whistlers wordt een misdaadverhaal verteld vol double crosses, vol dubbele agenda's en met best wat actie, twists en een uitstekende femme fatale. Maar de film houdt het ook luchtig en fris. Het helpt dat de standaardelementen expres wat dik worden aangezet, en de fluittaal is een leuke toevoeging - net als het commentaar op de alom aanwezige surveillance en corruptie in Roemenië, zoals de bovenbuurman al zegt. Behoorlijk vermakelijk, al blijft het uiteindelijk een beetje een shaggy dog story die niet echt beklijft. Maar leuk was het wel.

Heb me prima vermaakt met deze Roemeense 'noir' vol twists, actie, dubbele agenda's en een mooie femme fatale (Catrinel Marlon), maar om nou te zeggen dat ik het plot helemaal begrepen heb, nou nee, maar daar heb ik vaker last van. Degene die hier het synopsis heeft geschreven kennelijk ook. Maar dat is ook helemaal niet zo erg. Er valt veel te genieten, van de mooie Gilda, het eiland waar ik nog nooit van gehoord had, de fluittaal, de muziek die steeds in de weg zit, de corruptie die in het DNA van de Roemenen zit en die prachtige lichtshow in Singapore aan het slot. Kijk, dat is nou film maken. Als er maar genoeg afwisseling is en er genoeg te zien valt, dan is het verhaal en de tekst ineens een stuk minder belangrijk. Althans dat is mijn opvatting, en kennelijk ook die van Corneliu Porumboiu.

Ik zat me halverwege te bedenken dat de film ook wel iets heeft van de 'old school' Roemeense filmmakers en past in de Roemeense filmtraditie, al kon ik er niet echt een vinger opleggen. Prompt is er een stukje te zien uit de film 'Un Comisar Acuza (1974) van Sergiu Nicolaescu, die op tv wordt vertoond. Ik ben dol op dit soort grappen.

Onverwachte wendingen maken deze Roemeense film noir het bekijken zeker waard, maar erg bijzonder vond ik de film toch niet. Al geldt dat laatste nadrukkelijk niet voor Catrinel Marlon. Die ga ik nog wel vaker tegenkomen, verwacht (hoop) ik.
Dat fluittaaltje is een vondst, maar of de film daar nou beter van beter werd, waag ik te betwijfelen.

avatar van Arnie
Niet helemaal wat ik ervan verwachtte, maar wel goed. Inderdaad een leuke Roemeense kruising van Bondfilms/film noir en La Grande Bellezza, en ik moest ook denken aan de misdaadfilms van Anton Corbijn.

Met La Gomera levert hij een grotere film af met enige pretentie, maar met de nodige luchtigheid en, inderdaad, een prachtige 'Bondgirl' in Catrinel Marlon. Het is een misdaadverhaal dat van zichzelf niet per se origineel is, maar erg leuk wordt door de toevoeging van de 'fluittaal'. Daarin schuilt, naast natuurlijk concreter verwijzingen rond corruptie, Porumboiu's droogkomische kritiek op de maatschappij, al is die wellicht wat verborgen. Cristi is als zwijgzaam agent met dubbele agenda een zeer symbolisch personage, en dat hij tegen het einde enkel nog de 'fluittaal' kan gebruiken spreekt boekdelen voor de gekmakende corruptie, vriendjespolitiek, en het onvermogen daar iets aan te veranderen.

Porumboiu is vooral bekend vanwege zijn maatschappijsatire, maar slaagt niet altijd in het maken van een degelijke film. Zijn debuut A Fost Sau n-a Fost? vond ik erg goed, vooral omdat het zeer gefocust was op een hilarisch concept rond het einde van het communistische regime in Roemenië. Comoara vond ik vrij slap en inconsistent. La Gomera is gewaagd van opzet vanwege de vele flashbacks en het is jammer dat dit niet erg duidelijk is gedaan, omdat het onnodig verwarring veroorzaakt. Maar al met al dus een heerlijke aanrader.

avatar van eRCee
Mijn eerste bioscoopfilm sinds de lockdown, en dan zijn deze openingcredits een lekkere binnenkomer. The whistlers is met veel plezier gemaakt, zit vol filmverwijzingen en weet ook zelf geregeld fris uit de hoek te komen (zonder overdreven gedoe). Het basisprincipe dat je alleen een 'girl and a gun' nodig hebt wordt door Porumboiu nog wat verder aangekleed met een shitload aan operamuziek en diverse bijzondere locaties, waaronder natuurlijk de spetterende, bombastische finale. Ondertussen speelt ook de problematiek van corruptie in Roemenië z'n rol mee. Fijne prent.

avatar van Pecore
Frisse film inderdaad. Mooie kleuren, straalt veel rust en reinheid uit. Het is wel opletten geblazen (met zo'n hoofdrolspeelster is het gemakkelijk afdwalen), maar de plot wordt op een leuke manier uit de doeken gedaan. De film schiet allerlei kanten op, maar vliegt nergens uit de bocht. Maar blinkt ook te weinig uit om echt te beklijven.