J'Accuse (2019)

Alternatieve titels: An Officer and a Spy | D.

Frankrijk / Italië
Historisch / Drama

geregisseerd door Roman Polanski
met Jean Dujardin, Louis Garrel en Emmanuelle Seigner

In het jaar 1894 wordt de joodse kapitein Alfred Dreyfus valselijk beschuldigd van landsverraad. Hij wordt veroordeeld tot een levenslange celstraf die hij moet uitzitten op Duivelseiland. Er is echter een gebrek aan bewijs voor zijn zogenaamde spionage en de legerofficier Marie-Georges Picquart begint een onderzoek naar de werkelijke dader.

avatar van Lakte
Nieuwe film van Polanksi?

Al vaker verfilmd.

Lakte schreef:
Nieuwe film van Polanksi?

Ja, Jean Dujardin post regelmatig screenshots/setfoto's van deze film op zijn instagram pagina.
Naar het boek van Robert Harris

avatar van Lakte

Naar het boek van Robert Harris

Bedankt!! Ik ga er even naar kijken, ben benieuwd!

kos toch niet het boek van Robert Harris.
Overigens een verhaal dat goed past in zijn lijst van ultieme top films.
Kijk hier al zo'n 5 jaar naar uit. Maar ben bang dat door alle tegenwerkingen het misschien niet dat meesterwerk zal worden waar ik al zo'n 5 jaar naar uit kijk.

avatar van dionj

Ik word altijd een beetje moe van die hetze tegen Polanski. Ik wil niks goed praten, maar hij krijgt zo ontzettend veel bagger over zich heen.

Ik beoordeel gewoon de kwaliteit van zijn films en niet de persoonlijkheid van de regisseur. Dus als de film het verdiend, mag die wat mij betreft de prijs winnen. Er werken meer mensen aan een film dan alleen de regisseur.

Grote juryprijs Venetië!

Het boek was fantastisch.
En mocht Polanski zich daar aan hebben vastgehouden verwacht ik een goede film.
Ja en dat politiek correcte gelul over Polanski of over Kevin Spacey (die trouwens niet meer van een crimineel feit wordt beschuldigd, maar wel al helemaal kapot is gemaakt) gaat wel ver.
Fout is fout maar de SM baseren zich vaak op emoties en minder vaak op feiten.

Releasedatum?

Dr.Strangelove schreef:
Releasedatum?

Halverwege oktober in Frankrijk. Voor NL nog geen distributeur volgens mij.

dionj schreef:

Halverwege oktober in Frankrijk. Voor NL nog geen distributeur volgens mij.

Correctie: 13 november 2019 in Frankrijk

avatar van GoodOldJack
Vakkundig gemaakt dat staat buiten kijf. Kledij is in orde Frankrijk van die periode ook lijkt me. Acteerwerk is voor het merendeel prima.

En toch blies hij mij nergens omver, regelmatig redelijk vlak gedoe en daar staat dan tegenover dat men regelmatig stevige sprongen neemt. Voelde niet echt mee met de personages die onrecht werden aangedaan tot we echt al ver richting einde waren. Nee, Polanski is een vakman maar heeft zeker al beter gemaakt, imo.

Waar heb je de film gezien?

Ik vraag mij af - gezien mijn belangstelling - wanneer die in Nederland draait.

avatar van GoodOldJack
Sam! schreef:
Waar heb je de film gezien?

UGC Antwerpen draait die (en ik vermoed ook in de rest van Vlaanderen) sinds vandaag.

avatar van devidia
Mooi gemaakt, duidelijk gebracht, maar ook niet meer dan dat. Mist een spanningsboog, mist bezieling. Niet meer of niet minder dan feitelijk het verhaal vertellen.

avatar van devidia
dionj schreef:

Dus je vindt dat hij onheus behandeld wordt voor het misbruiken van een 13 jarige meisje? En plus het dozijn aantal vrouwen die hij ook nog zou hebben aangerand? Wat een sukkelaar is het toch...

avatar van Pieter Montana
Drie Brusselse cinema's die nieuwe film van Roman Polanski draaien volgeplakt met protestaffiches | VRT NWS

Ondertussen wordt het bekijken van de film haast een zaak van staatsbelang in Frankrijk, waarbij zowat ieder lid van de Franse regering gevraagd wordt of hij of zij naar de film gaat kijken.

avatar van bombario
Het boek is weergaloos en ik vroeg me af of er een film van is gemaakt. Ja, dus. Die zoek ik maar eens op. Voor iedereen die de film matig vond: lees het boek. Dat is echt steengoed