J'Accuse (2019)

Alternatieve titels: An Officer and a Spy | D.

Frankrijk / Italië
Historisch / Drama

geregisseerd door Roman Polanski
met Jean Dujardin, Louis Garrel en Emmanuelle Seigner

In het jaar 1894 wordt de joodse kapitein Alfred Dreyfus valselijk beschuldigd van landsverraad. Hij wordt veroordeeld tot een levenslange celstraf die hij moet uitzitten op Duivelseiland. Er is echter een gebrek aan bewijs voor zijn zogenaamde spionage en de legerofficier Marie-Georges Picquart begint een onderzoek naar de werkelijke dader.

avatar van Lakte
Nieuwe film van Polanksi?

Al vaker verfilmd.

Lakte schreef:
Nieuwe film van Polanksi?

Ja, Jean Dujardin post regelmatig screenshots/setfoto's van deze film op zijn instagram pagina.
Naar het boek van Robert Harris

avatar van Lakte

Naar het boek van Robert Harris

Bedankt!! Ik ga er even naar kijken, ben benieuwd!

kos toch niet het boek van Robert Harris.
Overigens een verhaal dat goed past in zijn lijst van ultieme top films.
Kijk hier al zo'n 5 jaar naar uit. Maar ben bang dat door alle tegenwerkingen het misschien niet dat meesterwerk zal worden waar ik al zo'n 5 jaar naar uit kijk.

avatar van dionj

Ik word altijd een beetje moe van die hetze tegen Polanski. Ik wil niks goed praten, maar hij krijgt zo ontzettend veel bagger over zich heen.

Ik beoordeel gewoon de kwaliteit van zijn films en niet de persoonlijkheid van de regisseur. Dus als de film het verdiend, mag die wat mij betreft de prijs winnen. Er werken meer mensen aan een film dan alleen de regisseur.

Grote juryprijs Venetië!

Het boek was fantastisch.
En mocht Polanski zich daar aan hebben vastgehouden verwacht ik een goede film.
Ja en dat politiek correcte gelul over Polanski of over Kevin Spacey (die trouwens niet meer van een crimineel feit wordt beschuldigd, maar wel al helemaal kapot is gemaakt) gaat wel ver.
Fout is fout maar de SM baseren zich vaak op emoties en minder vaak op feiten.

Releasedatum?

Dr.Strangelove schreef:
Releasedatum?

Halverwege oktober in Frankrijk. Voor NL nog geen distributeur volgens mij.

dionj schreef:

Halverwege oktober in Frankrijk. Voor NL nog geen distributeur volgens mij.

Correctie: 13 november 2019 in Frankrijk

avatar van GoodOldJack
Vakkundig gemaakt dat staat buiten kijf. Kledij is in orde Frankrijk van die periode ook lijkt me. Acteerwerk is voor het merendeel prima.

En toch blies hij mij nergens omver, regelmatig redelijk vlak gedoe en daar staat dan tegenover dat men regelmatig stevige sprongen neemt. Voelde niet echt mee met de personages die onrecht werden aangedaan tot we echt al ver richting einde waren. Nee, Polanski is een vakman maar heeft zeker al beter gemaakt, imo.

Waar heb je de film gezien?

Ik vraag mij af - gezien mijn belangstelling - wanneer die in Nederland draait.

avatar van GoodOldJack
Sam! schreef:
Waar heb je de film gezien?

UGC Antwerpen draait die (en ik vermoed ook in de rest van Vlaanderen) sinds vandaag.

avatar van devidia
Mooi gemaakt, duidelijk gebracht, maar ook niet meer dan dat. Mist een spanningsboog, mist bezieling. Niet meer of niet minder dan feitelijk het verhaal vertellen.

avatar van devidia
dionj schreef:

Dus je vindt dat hij onheus behandeld wordt voor het misbruiken van een 13 jarige meisje? En plus het dozijn aantal vrouwen die hij ook nog zou hebben aangerand? Wat een sukkelaar is het toch...

avatar van Pieter Montana
Drie Brusselse cinema's die nieuwe film van Roman Polanski draaien volgeplakt met protestaffiches | VRT NWS

Ondertussen wordt het bekijken van de film haast een zaak van staatsbelang in Frankrijk, waarbij zowat ieder lid van de Franse regering gevraagd wordt of hij of zij naar de film gaat kijken.

bombario
Het boek is weergaloos en ik vroeg me af of er een film van is gemaakt. Ja, dus. Die zoek ik maar eens op. Voor iedereen die de film matig vond: lees het boek. Dat is echt steengoed ?

avatar van Arnie
Een aanrader vanwege de zeggingskracht van het verhaal. Maar als film bijzonder vlak en een zwaktebod van Polanski. Nergens indrukwekkend, en buitengewoon kille personages (vermoedelijk nog bewust ook), zodat je weinig voeling met de personages krijgt. Flets acteren ook van Seigner.

En dan besef je plots na afloop dat Polanski een film heeft gemaakt over een onschuldig veroordeelde, en daarin een vreemd pleidooi houdt voor het zoeken van waarheid, ongeacht of je de persoon in kwestie mag. En ongeacht mijn sympathie voor Dreyfus, ik vond de beweegredenen van Picquard om hem te verdedigen niet eens geloofwaardig geportretteerd. En dat alles bewust weergegeven in een kille mannenwereld. Wie er wat van vindt mag het zeggen.

Nieuwe film van controversiële regisseur Polanski komt toch naar Nederland | NOS
De exacte datum en het - Amsterdamse - theater worden nog bekendgemaakt, maar vast staat dat de vertoning vooraf wordt gegaan door een debat over het werk van omstreden kunstenaars.
Cinéart vindt een traditionele release met een campagne in Nederland niet passen bij de film en de maker. "Zoveel controverse rond een filmmaker hebben we nog niet meegemaakt. We hebben eerder films van Polanski vertoond, toen werden er geen vragen gesteld. Met de tijdsgeest van tegenwoordig is het volkomen logisch dat dat nu wél gebeurt. Er is veel tegen in te brengen, maar er zijn ook argumenten vóór. Wij komen er niet helemaal uit."

Het is hypocriet hoe de meeste tegenstanders reageren. Dit verhaal is al bekend sinds dat het gebeurd is en dan nu ineens bij de me-too affaire is het een topic van hier tot Tokio.
Het slachtoffer van R. Polanski heeft zelf al diverse keren aangegeven dat het oprakelen van dit moet stoppen omdat ze zelf ook niet verder kan met haar leven.
Het is tegenwoordig heel normaal dat een Nederlandse minister gaat procederen om nederlandse IS kinder maar niet naar nederland te halen en aan hun verschrikkelijke lot over te laten (walchelijke daad van Gr. Haus) maar als iemand meer dan 40 jaar geleden iets verschrikkelijks heeft gedaan en zijn straf heeft uitgezeten en met het slachtoffer een schadevergoeding is overeengekomen en het slachtoffer het liefst heeft dat er niet over gesproken wordt dan nog gaan de mensen door over dit onderwerp. Ze kijken ook helemaal niet naar wat polanski zelf allemaal heeft meegemaakt. Holocaust overlevende en zijn vrouw hoogzwanger samen met een aantal vrienden op de meest gruwelijke wijze vermoord.
Het zou mij niet verbazen als hij daar een soort van ptss heeft aan overgehouden.
Vergeet niet ik keur het ten strengste af wat er toen is gebeurd, maar als ik een kind zou zijn was ik waarschijnlijk liever het slachtoffer van polanski geweest als dat van Grapperhaus!!!

De veroordeling waar over wordt gesproken in het artikel van de NOS was afgesproken (zoals vaker gebeurt) tussen het OM en de verdediging.
Polanski zou zich laten behandelen en daarna zou de rechter hem van verdere veroordeling vrijspreken. Toen polanski de behandeling had ondergaan kreeg hij echter te horen dat de rechter hem alsnog tot vele jaren wou veroordelen en toen is hij gevlucht.
Over die andere aanklachten is in het verleden na mijn weten niet gesproken en het zou me niet verbazen als dat personen zijn die willen profiteren van de situatie, want waar waren die geluiden de afgelopen 40 jaar. Het is nou niet zo dat die vermeende slachtoffers de mond gesnoerd zou worden, nee in tegendeel de Amerikaanse justitie zou daar juist gebruik van maken.

Caesar oa beste scenario en regie!
Goed om te horen.

avatar van Arnie
Belachelijk, sterk staaltje chauvinisme, want voor regie en scenario verdient dit zeker geen prijs. Maar wellicht verwart men het filmscenario met dat van het werkelijke verhaal...

TMP
Erg degelijke film van Polanski. Het ziet er allemaal prima uit. De Dreyfusaffaire is interessant en houdt daarom de aandacht goed vast. Dujardin acteert zeer behoorlijk. Wel blijft het allemaal wat afstandelijk. De personages komen niet heel erg tot leven. Ook worden er soms wat grote tijdsprongen gemaakt. Meer een zakelijke vertelling dan een spannende of aangrijpende film.

avatar van JJ_D
Is het cynisch dat een man die zelf een en ander op zijn kerfstok heeft een film maakt over vermoorde onschuld? Polanski is inderdaad uit de VS gevlucht om een straf te ontlopen. Het enige motief dat ‘J’accuse’ rechtvaardigt, is dat de man het gevoel heeft dat hij voldoende boete heeft gedaan. Of...?

Of kunnen er nog redenen zijn, onderliggend? Gaat ‘J’accuse’ niet meer dan over het leed dat Dreyfus en diegenen die hem proberen beschermen moeten ondergaan, over het geweld dat de waarheid wordt aangedaan? In die optiek is de openingsscène cruciaal: geen rechtvaardig proces, kortom een schijnvonnis na een schertsvertoning in de rechtszaal, en toch heeft het volk haar oordeel bikkelhard klaar. Vereenzelvigt Polanski, die zelf trouwens ook als een banneling moet leven, zich met een Dreyfus die geen recht van antwoord krijgt, en die om oneigenlijke redenen (zijn joodse origine) van het toneel wordt geweerd?

Stijlvol is dat Polanski de historische Picquart niet opvoert als een Hollywoodiaanse held die ondanks alle consequenties gehoor moet geven aan de luide stem van zijn geweten, maar integendeel als een bezadigd militair die oprecht worstelt met de consequenties van zijn morele houding. Is het gepermitteerd als de legertop een afrekening via het juridisch apparaat van een samenleving legitimeert? Of is dat inderdaad een coup d’état, zoals Labori declareert? En is het verzwijgen van de waarheid in deze geen vorm van schuldig verzuim, en van verrotting in de kern van een maatschappij? En voorvoelt Picquart dat het zich laten leiden door raciale motieven vroeg of laat in volslagen gruwel kan eindigen?

Bovenstaande voert recht naar wat Polanski probeert aan te kaarten: enerzijds het gevaar van etnisch-raciale verharding in de collectieve beleving (dat dus niet exclusief was voor het Duitsland halverwege de 20ste eeuw, verre van!), anderzijds het wezenlijke belang van een scheiding der machten, die eind 19e eeuw overigens door de moed van een kunstenaar zoals Émile Zola gered werd. En misschien is dat laatste wel de ware ironie van ‘J’accuse’: dat een film over de noodzaak tot vrije expressie internationaal wordt geboycot omwille van feiten waar de publieke opinie via de rioolpers over oordeelt, zonder dat Polanski eerlijk kan (her)berecht worden?

avatar van knaai
De film zit voor het grootste deel goed in elkaar en blijft steeds spannend. De sfeertekening van de fin de siècle is waanzinnig; de straten, de interieurs (duistere huizen lijken de standaard) en de uniformen. Het enige dat me stoorde was dat het einde lijkt afgeraffeld met een lelijke slotfoto als toe.

Goeie film waarin een waarin een legerofficier erachter komt dat een landgenoot onschuldig vast zit voor landverraad. Dit historisch drama dat gebaseerd is op een waargebeurd verhaal begint redelijk ingewikkeld en ook wat droog waardoor het wat moeilijk op gang komt. Wel leuk om de mogelijkheden van de inlichtingendienst destijds te zien. Naarmate de film vordert wordt het verhaal langzaam wat meeslepender.

Heel sterke film. Ik vind de sfeer in het Franse leger eind 19de eeuw treffend geschetst. Dat die mannen niet veel emoties mochten tonen is evident. Maar juist geen of beter gezegd subtiele emoties tonen, daarvoor moet je goed acteren.
Polanski blijft kwaliteit afleveren. Buiten Scorsese kan je dat van de andere grote regisseurs (Coppola, De Palma, Friedkin....) van zijn tijd, jammer genoeg niet meer zeggen.
Helaas kan je niet meer over de man praten zonder het te hebben over zijn privé leven. De Man overleefde zelf een concentratiekamp. Zijn moeder o.a. is er in gebleven. Zijn hoogzwangere vrouw en kennissen werden in zijn eigen huis vermoord op gruwelijke wijze door een bende religieuze freaks....In de documentaire 'the making of' van deze film toont hij zich zeer bezorgd omdat een (oudere) maquilleerster over een probleem bijna de hele nacht heeft wakker gelegen.....
Zeden veranderen ook. Mijn schoonouders (in Marokko) waren respectievelijk 14 en 28 toen ze trouwden.....Als je dat als man nu doet word je opgepakt. Ongetwijfeld terecht nu en onterecht toen....Maar waar ik een bloedhekel aan heb, zijn al die twitterrechters en facebook juryleden die in 1 zin veroordelen, gespeend van alle ter zake doende kennis.....in zaken die plaats zouden gevonden hebben 20-30 jaar voor hun geboorte.