The Life of Emile Zola (1937)

Alternatieve titel: Het Leven van Emile Zola

Drama / Biografie

geregisseerd door William Dieterle
met Paul Muni, Gale Sondergaard en Joseph Schildkraut

De film vertelt het levensverhaal van Emile Zola. Vanaf het Parijs in 1862 zien we onder anderen de Dreyfus affaire en het Franse anti-semitisme.

avatar van streeter
Hele sterke rol van Paul Muni. Interessant verhaal of het leven van Zola - vooral het bannen en verbranden van zijn boeken en de rechtzaken rond Dreyfus.

avatar van jordybeukeboom
Oscar voor beste film 1937, best supporting role JOSEPH SCHILDKRAUT

avatar van xgogax
Een schitterende rol van Paul Muni !

avatar van The One Ring
Aardige film. Vooral een boeiend onderwerp en een goede rol van Paul Muni, al er wel bij gezegd worden dat hij enorm theatraal acteerd, dus dat moet je ding zijn. Verder is het typisch zo'n film die Hollywood maakt als ze het in hun hoofd krijgen om een 'belangrijke' film te gaan maken. Kortom: het eindproduct is overdreven, opgeblazen en vooral erg onder de indruk van zichzelf. Dat de film de tand des tijds niet helemaal doorstaan heeft is dan ook niet verrassend, daarvoor mist het net dat beetje oprechtheid en subtiliteit. Niettemin houden de goede dialogen en de eerder genoemde Muni het geheel vrij goed staande en zit de vaart er best wel in. Overigens is de Oscar voor Joseph Schildkraut een van de meest onverklaarbare ooit. De man heeft bijzonder weinig te doen en wat hij moet doen doet hij niet opvallend goed of zo.
Kleine 3*.

Wel weer zo'n maffe poster. Paul Muni is nooit zo gladgeschoren in de film te zien. In het eerste half uur heeft hij een dikke snor en voor de rest van de film een flinke baard en wild haar. Kennelijk wilde de makers van de poster liever niet dat iemand Emile Zola zou herkennen.

avatar van Spetie
Degelijke film, die niet de gehele speelduur even boeiend is, maar vooral dankzij de prima acteerprestatie van Paul Muni naar een hoger plan wordt getild.

Het is soms wat dik aangezet, maar desondanks is het een prima rol, waarin Muni helemaal in opgaat. Ik moet zeggen dat ik voor deze film nog nooit van de persoon Emile Zola gehoord had. Zola blijkt een 19e Eeuwse Franse schrijver te zijn geweest, die de durf had op sommige essentiële zaken over de samenleving duidelijk voor zijn mening uit te komen en dit ook op te schrijven. Hier kreeg hierdoor voorstanders, vooral onder de bevolking, maar ook enkele tegenstanders.

Hoewel het hier en daar wat overdreven wordt neergezet, wordt Zola wel geschetst als een echte persoon hier. Hij heeft zijn goede en slechte kanten en duidelijk een groot talent voor schrijven. Hoewel de film op sommige punten duidelijk verouderd is, is het allemaal goed uit te zitten. Het is inhoudelijk redelijk goed, maar het belangrijkste is vooral dat het een geloofwaardige karakterschets is van het leven van Emile Zola. Niet indrukwekkend, maar goed genoeg voor een voldoende score.

The Life of Emile Zola is de eerste biopic die de Oscar voor de beste film won. De film gaat, zoals de titel al zegt, over Emile Zola. Voordat ik deze film keek had ik geen flauw idee wie hij was. Gelukkig heb je geen achtergrondinformatie nodig om de film te volgen, omdat er goed wordt uitgelegd wat voor persoon het was.

Emile Zola was een schrijver uit de negentiende eeuw. In zijn boeken geeft Zola zijn mening over allerlei problemen die toentertijd speelden in de samenleving, zoals armoede en een slechte regering. Hij schreef in feite boeken om tegen de samenleving te protesteren. Hierdoor had Zola zowel aanhangers als tegenstanders.

Zola's 'rise to fame' is hetgene waar de film zich op richt in de eerste helft. De rest van de film focust zich op de Dreyfus affaire. Deze affaire ging over een man die voor een misdaad veroordeeld werd die hij niet heeft gepleegd, puur omdat hij Joods was. Emile Zola was een belangrijk persoon die betrokken was bij deze affaire. De Dreyfus-affaire vond ik het sterkste deel van de film, waarbij met name de scenes in de rechtszaal er uitsprongen.

Jammergenoeg heeft The Life of Emile Zola de tand des tijds niet helemaal doorstaan. Op veel momenten komt het gedateerd over en daarnaast bevat de film een nogal traag tempo. Desondanks is het een redelijk interessante film om te kijken, voornamelijk vanwege het goede acteerwerk van Paul Muni en het onderwerp. Toen de film was afgelopen heb ik mij meer verdiept in Emile Zola en de Dreyfus affaire. De film is er dus in geslaagd om mij te interesseren in het onderwerp. Qua entertainmentwaarde is het echter een stuk minder. Een aardige biopic, maar meer ook niet.

avatar van Vinokourov
Ik wist maar bitter weinig van Emile Zola en de Dreyfus-affaire. Hooguit had ik het ergens gehoord, maar meer had ik ook niet meegekregen. Deze biopic vertoont het leven van Emile Zola en dan voornamelijk de rol die hij speelt in de Dreyfus-affaire. Ik vond het toch wel boeiend hoe dat in elkaar stak. Een gedeelte speelt zich af in een rechtbank en dat vind ik dan altijd weer wat minder, maar de manier waarop Paul Muni speecht op het eind is indrukwekkend. Ik vond hem ook verreweg de sterkste van de cast. De rest viel lichtelijk tegen, zeker de manier waarop men de zinnen opdreunt. Dat kwam wat onnaturel over.