Crazy Rich Asians (2018)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Jon M. Chu
met Constance Wu, Henry Golding en Michelle Yeoh

Rachel Chu is een Chinese lerares, geboren in Amerika. Zij is dolgelukkig met haar nieuwe vriend Nick Young, een aantrekkelijke jongeman, ook van Chinese afkomst. Nick nodigt Rachel uit naar Singapore om het huwelijk bij te wonen van zijn beste vriend. Rachel accepteert de uitnodiging, niet wetende dat Nick uit één van de rijkste families in Azië komt. Ze komt in een wereld terecht van ongekende luxe en waar elke aantrekkelijke vrouw een mogelijke bedreiging vormt voor haar relatie met de rijke, felbegeerde Nick.

Vanaf 16 augustus in de bioscoop (Warner Bros)

lol ... ik begrijp dat ze dit soort producties nog wel in Amerika willen uitbrengen, maar of hier een markt voor is in Europa?

Edit: in China is dit onderwerp trouwens zowat een niche op zichzelf, kunnen ze beter daar hun films gaan zoeken ipv een Amerikaans afgeleide te nemen.

avatar van Captain Pervert
Haha op NOS.nl:
'Eindelijk een keer geen aseksuele kungfu-krijger op het witte doek' | NOS
'Eindelijk een keer geen aseksuele kungfu-krijger op het witte doek'

Volkskrant:
Crazy Rich Asians blijft hangen in een stereotiepe verbeelding van het moderne, kapitalistische Oosten (twee sterren)

Hoe kan het moderne kapitalistische Oosten stereotiep zijn, als we Aziaten altijd als kungfu-expert of computernerd zien?

Het is toch verdomme ook nooit goed.
In wat voor achterlijke tijd leven wij?

Stereotype is gewoon een wat ongelukkig gekozen term, zeker voor zo'n korte review.

Wie regelmatig eens in de commerciële Chinese cinema duikt kan er zich wel wat bij voorstellen, alleen is het Westerse cliché van China en omringede landen net omgekeerd, zeker binnen de filmwereld. Als het geen simple Chinezen zijn die in hun armtierige hutjes moeten vechten tegen de opkomende moderne wereld dan is het geen échte Chinese film.

Dit vind ik dan wat vreemder:
Daar is vooral in Amerika, waar Aziatische personages nog steeds weleens door witte acteurs worden gespeeld, momenteel veel om te doen.

avatar van IH88
Ik moet er vooral om lachen. Het boek is geschreven door Kevin Kwan (gebaseerd op eigen ervaringen), de film is geregisseerd door Jon. M. Chu, en er spelen allemaal Aziatische acteurs en actrices in mee. Maar ene Berend Jan van de Volkskrant vindt het een stereotypering van het kapitalistische Oosten. Ik denk dat ik toch meer waarde hecht aan de mening en het perspectief van mensen uit die cultuur.

Een vlakke, maar toch heel aardige film! Crazy Rich Asians bruist van energie, niet in de eerste plaats door de (volledig Aziatische) cast maar meer nog door de kleurrijke decors en het tempo. Rachel Chu (prima rol van Constance Wu) wordt door haar vriend Nick Young (Henry Golding) overgehaald om mee te gaan naar Singapore, waar hij als getuige zal fungeren bij het huwelijk van zijn broer en hij zijn vriendin zodoende kan introduceren bij zijn puissant rijke familie. Dat stuit op de nodige weerstand bij diverse familieleden, de moeder van Nick (een mooie rol van Michelle Yeoh) voorop, aangezien Rachel uit een niet vermogende familie komt en zij wordt gezien als een zogeheten American Born Chinese.
Het scenario is vrij vlak en de film volgt keurig de gebaande paden van het (romantische komedie)genre, inclusief de bijbehorende clichématige personages. Verder is het verhaal uitermate voorspelbaar. Maar ach, als een film dan zo fijn gemaakt is, met een hilarische openingsscene en een mierzoete maar prachtige huwelijksscene onder andere, dan neem ik dat graag voor lief.

avatar van wwelover
Zeer vermakelijke film. Oké iet wat voorspelbaar, maar erg grappig. Daarnaast ziet het er natuurlijk allemaal erg fraai uit. De cast is ook uitstekend.

Zeer leuke film die aandoet als een hervertelling van assepoester.
De cast is zeer goed en tilt deze film voor mij boven de lat van de normale rom com film.

avatar van J.T.O
Captain Pervert schreef:
Haha op NOS.nl:
'Eindelijk een keer geen aseksuele kungfu-krijger op het witte doek' | NOS

Volkskrant:

Het is toch verdomme ook nooit goed.
In wat voor achterlijke tijd leven wij?

Volkskrant schrijft wel hele makkelijke reviews, lol.

Ik ging er heen om de cast/film te supporten. Met zo'n film titel had ik het ergste verwacht, maar hij was best leuk en dicht bij mijn roots. Ik kan wel begrijpen dat de pers lovend is. Leuke film voor iedereen, en extra leuk voor de buitenlandse aziaten.

avatar van Psycho-M
Ja de film volgt de gebaande paden.
De knappe "prins", het "arme" meisje waar de prins verliefd op is, de "wicked" moeder die het arme meisje niet accepteert en gooi daar nog een handvol bijrollen bij zoals de rare vriendin, de zus waar een instant band mee is, uiteraard is er ook een homo in de familie etc.
Maar toch zijn de rollen en de manier waarop ze neergezet worden leuk en niet irritant (althans ik vond deze keer eens van niet).
Het ziet er allemaal prachtig en kleurrijk uit en spat van het scherm.
Voor een romkom zeker niet slecht en wat mij betreft een mooie 3,5 ster

avatar van mjk87
De originaliteitsprijs komt er niet voor deze soort van Black Panther maar dan voor Aziaten, wat evengoed een goed punt is want ook Aziaten komen er bekaaid van af (veel meer nog dan zwarte acteurs) in de Amerikaanse filmwereld. Het hele verhaal van a naar z is direct uit te tekenen. Maar och, ik word ook milder met de jaren en als ik me vermaak -en dat deed ik heel behoorlijk- geef ik al snel een voldoende. Speelt mee dat de belangrijkste acteurs sympathiek zijn en iederen gewoon een leuke rol heeft, de regie is niet bijzonder maar wel vlotjes en de film heeft genoeg visueels te bieden. Als deze film geen nominaties voor kostuums en production design krijgt dan weet ik het ook niet meer. Prachtige kleuren, jurken, overhemden en pakken en de luxe van juwelen en barokke interieurs. De film is echt een lust voor het oog. Of een prijs voor lekkerst uitziende gerechten als die zou bestaan, soms ziet het er allemaal zo verrukkelijk uit. Al met al prima zaterdagmiddagvermaak en net iets leuker dan de gemiddelde film. 3,5*.

avatar van John Milton
IH88 schreef:
Toevallig vanmorgen in de trein naar werk (zaterdagdienst) de /filmcast over Crazy Rich Asians geluisterd, en een van die heren (Dave Chen) is zelf Asian-American en iemand die zich daar al jaren om bekommert, die portrettering. Hij was erg positief.

Boven de podcast (review begint bij ongeveer 2 minuten) staan een aantal artikelen die er verder op ingaan.

Wat je zegt, dit is iets gezaghebbender.

/Filmcast Ep. 481 - Crazy Rich Asians – /Film - slashfilm.com

avatar van Shinobi
"So your family is rich?"

Het is te prijzen dat men het aandurft om een Amerikaanse productie uit te brengen met een volledig Aziatische cast.

Het uitgangspunt heeft iets weg van een moderne 'Cinderella' waar middenklasse docente Rachel een reis met haar nieuwe vriend Nick maakt om een bruiloft bij te wonen. Laatstgenoemde heeft enkel nog niet onthuld dat hij eigenlijk uit een schatrijke familie komt en de eerste in rij is om het familiebedrijf over te nemen.

Wat volgt is een vrij voorspelbaar narratief waar de nodige clichés niet mogen ontbreken. Hierin wordt Rachel op alle manieren dwars gezeten, terwijl ze haar best doet om iedereen te pleasen. Als kijker word je meegenomen naar verscheidene grootse locaties waar de extravagante uitspattingen de boventoon voeren; scènes zoals de bruiloft en het slot zijn prachtig. Jon M. Chu weet het allemaal prima in beeld te brengen, maar vergeet ondertussen dat er meer hoort te spelen.

In 'Crazy Rich Asians' schuilen er namelijk interessante thema's die onder andere ingaan op dwingende Aziatische familiewaarden en het loslaten van materialisme. Slechts in een paar scènes komt dit goed naar voren en besef je dat er kansen onbenut gebleven worden. Met name de momenten tussen Constance Wu en Michelle Yeoh zijn sterk.

Al met al een vermakelijke romcom die de bekende platgetreden paden bewandelt, maar desondanks zeker de moeite waard alleen al om de Aziatische cast. Volgens de laatste berichten zou er al een vervolg in de pijplijn zitten, wat ik louter kan toejuichen.

Dikke 3,0 sterren.

Je zou bijna vergeten dat er ook nog andere Aziaten zijn.

avatar van Ste*
Tja. Leuk voor de Aziaten dat er een film aan ze gewijd is zonder dat ze slechts het stereotype bij-personage zijn, maar uiteindelijk is het alsnog een oer-standaard verhaaltje. Het is niet alsof het ineens een heel nieuwe filmervaring wordt alleen maar omdat de cast een andere etniciteit heeft en het zich in Azië afspeelt.

En dan helpt het ook niet mee dat er nauwelijks een plot bedacht is maar het meer een registratie is van wat verschillende personages uit het rijke milieu. De eerste helft van de film werkt dat nog wel aardig, het kijkt ontspannen weg en je gaat als het ware mee op reis met Rachel Chu en ontdekt de familie, maar tijdens de tweede helft gaat het toch wel behoorlijk slepen, zeker omdat iedereen allang kan raden hoe het gaat aflopen. De film gaat toch zeker wel een kwartier te lang door.

Maar goed, slecht is het verder niet echt, Singapore is prachtig om te zien en ook de rest van de film is best flitsend qua locaties en uitdossingen.

avatar van knaai
Ik vond het hele zit om deze film uit te kijken. Als je het Aziatisch sausje er af haalt, blijft er er weinig over om van te genieten. Er wordt enigszins de spot gedreven met de superrijken van Singapore, maar anderzijds is er ook een groot respect voor het pompeuze en exorbitante. Duidelijk een film die gestoeld is op Amerikaanse normen en waarden met Aziatische figuranten.

avatar van soom
Een film die tussen wal en schip hangt te dwarrelen. Geen Amerikaan, hij wil dat ook niet zijn, maar hij is ook duidelijk niet Chinees.
(ik zag er maar twee meen ik, maar de positieve rillingen liepen toen als straaltjes water over m'n rug heen).
Dus ja, nee, ja, het zwenkt erg en blijft dan maar in het midden bungelen.

Acteerwerk is wel in orde, er zitten genoeg dingen in die voor een milliseconde soms laten vergeten dat het een halfbloed is, om dan weer uit te pakken met net een tikkeltje sentiment van het een of het ander.

Vermakelijk genoeg, maar het wordt heus niet baanbrekend voor het hele continent Azië. (ja, ik heb het artikel gelezen waarnaar gelinkt wordt, in de Volkskrant..)

Mooie 3.5*, maar het springt niet boven het maaiveld uit.

avatar van Metalfist
I'm so Chinese. I'm an econ professor that's lactose intolerant

Er zijn altijd van die films die onbedoeld controverse opwekken. Crazy Rich Asians is de verfilming van het gelijknamige boek van Kevin Kwan en kreeg positieve reacties omdat het de eerste Amerikaanse film in lange tijd was die volledig met Aziatische cast werd gedraaid. Een beetje het Black Panter verhaal dus, maar al snel keerde die stemming omdat er dan weer teveel met Westerse Chinezen werd gewerkt. Plus het feit dat zo'n veralgemening/stereotypering zoals 'Crazy Rich Asians' in de titel niet kan, zorgde er dan ook nog voor dat de film hier en daar werd uitgebracht onder de titel 'Crazy Rich'.

Dat allemaal voor een film die als uitgangspunt heeft dat het niet uitmaakt wat je afkomst enzovoort is want dat liefde toch alles overwint. Veel gedoe om niets lijkt me (al komt dit natuurlijk wel van een niet-Aziaat) en het haalt vooral de aandacht weg van een voor de rest uitstekende film. Natuurlijk is dit een standaard verhaal in het kwadraat maar in de handen van Jon M. Chu (die de Step Up reeks eigenhandig naar een hoger niveau bracht) wordt dit een vermakelijke rollercoaster met een leuke visuele flair. Bovendien ook eentje die vooral handig gebruikt maakt van de nodige clichés en daar ook nog iets nuttigs mee weet te doen. Niet alle verhaallijnen komen weliswaar even goed tot hun recht (zeker de plotlijn van Astrid, de zuster van Nick, voelt een beetje geforceerd aan. Dit zal echter waarschijnlijk wel de aanloop zijn naar een meer uitgebreide plotlijn in de - ondertussen al bevestigde - sequel, zie ook het korte stukje tijdens de credits) maar heel die dynamiek tussen Rachel en Nick werkt gewoon erg goed.

Eerlijk is eerlijk, het is echter wel vooral Michelle Yeoh die me hier het meest weet te charmeren. Als de toekomstige schoonmoeder van Rachel speelt ze een niet zo'n aimabele rol, maar het gaat haar wel bijzonder goed af. Het is eens een aangename afwisseling van de talloze vechtfilms waar ze indertijd in heeft meegespeeld, al hebben net die films me juist fan van haar gemaakt. De focus ligt vooral natuurlijk op het koppel in de film: Constance Wu en Henry Golding. Die laatste maakt hier zijn debuut als acteur, hij had enkel al wat ervaring als host voor een aantal tv-shows, maar daar is niets van te merken. De chemie met de aandoenlijke Constance Wu is er volledig en bijrolletjes zoals die van Ken Jeong doen het altijd wel goed. Soundtrack is wel een beetje vreemd trouwens, snap niet echt goed het nut om nummers zoals Yellow van Coldplay of Money (That's What I Want) van The Beatles te coveren in een andere taal. Je had evengoed iets meer authentieke muziek kunnen nemen lijkt me.

In ieder geval: laat je niet teveel afleiden door alle commentaar omheen de film. Crazy Rich Asians is een vermakelijke film die nog net dat beetje extra krijgt door dat sommige scènes er gewoon boenk op zijn. Veel daarvan is te wijten aan een vlotte cast, maar het bronmateriaal mag ook niet onderschat worden. In ieder geval benieuwd wat de sequels (Kwan schreef uiteindelijk een trilogie: Crazy Rich Asians, China Rich Girlfriend en Rich People Problems) gaan geven. Zolang het hetzelfde team is, kun je mij wel terug in de cinema vinden.

Middelmatige film. De kern van het verhaal c.q. het idee van de film is wel aardig of interessant: meisje van lage afkomst en jongen van rijke afkomst worden smoorverliefd op elkaar in de VS maar de moeder van de jongen in Singapore accepteert het meisje niet, niet omdat ze van lage afkomst is maar omdat ze Amerikaans en dus modern is (want opgegroeid in de VS). Vanwege haar leven in de VS zou ze individualistisch zijn en dus uit zijn op zelfontwikkeling en eigen geluk, hetgeen niet past in de Oosterse of traditionele samenleving waarin de familie alles en het individu niets is. Maar in haar liefde voor de jongen offert ze zich op waardoor ze toch niet individualistisch blijkt en de moeder haar uiteindelijk wel accepteert. Zo wint uiteindelijk zowel de liefde als de familie en daarmee zowel West als Oost. Maar met de culturele twist van het Assepoester-achtige verhaal toont de film zich m.i. wel enigszins pro-Amerikaans en anti-Oosters: degene die het meest blijkt te deugen van allemaal in dit culturele conflict is nota bene de Amerikaanse.

Maar de vele personages en subplots waarmee de film is gevuld boeien niet echt en de humor die er in is gestopt is flauw. De exorbitante weelde van de rijke familie is natuurlijk een ‘spectaculair’ gezicht maar lijkt uiteindelijk net zo leeg als het grootste deel van de film. Of misschien is dit ook een anti-Oosterse en pro-Amerikaanse metafoor: de traditie is rijk maar leeg en cynisch terwijl het moderne leven is gebaseerd op louter passie en dromen.

Een zeer magere drie sterren.

Standaard liefdesverhaal over superrijke jongen en zijn eenvoudige vriendin, verpakt als luchtige komedie met hier en daar wat venijnige accenten. Afgezien van de bijzondere cast en weelderige settings weinig nieuws onder de zon. Af en toe kreeg ik het idee dat ik naar een Chinese versie van een Rock Hudson film zat te kijken.
Niettemin aangenaam tijdverdrijf mede vanwege het gedegen acteerwerk, waarbij vooral Michelle Yeoh in het oog springt. Ik ben benieuwd of de aangekondigde sequels —let op het tipje in de aftiteling!— ook zo leuk zullen zijn.

avatar van Pazmaster
Verhaal is cliché, acteerwerk is mager en de humor is toch echt niet leuk, ik heb er niet om kunnen lachen in ieder geval. Meer kan ik er niet van maken, op een handjevol schone dames na kan ik verder niets positiefs verzinnen. Ik snap de relatief hoge waarderingen dan ook niet want dit is toch echt niet best.

avatar van Antonev
De prijs voor meest originele script is voor deze film niet weggelegd. Ook niet voor beste acteerprestaties of beste camerawerk. Waar deze film vooral in uitblinkt is het luchtige karakter, het tempo én de toch alleraardigste humor. Aan leuke karakters absoluut geen gebrek.

Perfecte film voor een avondje hersenloos vermaak of wanneer je behoefte hebt aan een beetje positieve energie!

Aardige film waarin een meisje voor het eerst de familie van haar vriend ontmoet. Afgezien van het mega-rijke milieu waarin de film zich afspeelt is dit een standaard romcom met clichématige personages. Maar het kijkt wel gemakkelijk weg. Kleurrijk in beeld gebracht met genoeg mooie plaatjes en waarbij Singapore qua locatie een welkome afwisseling vormt.

avatar van fatshark
best wel een vermakelijke film, mijn vrouw en ik kunnen ons wel terugvinden in deze film (buiten het feit dat we niet rijk zijn LOL

Vermakelijk, no brainer en fijne acteurs. De eerste scène vond ik het sterkst.

avatar van danuz
Zal vast veel blabla om zijn, maar wat een bak kitsch! Ik had werkelijk geen idee of ik nu naar een persiflage of romcom aan het kijken was. Eén ding is zeker, de Chinese-Singaporezen komen hier echt over als een stelletje smakeloze wannebees die zich geen raad weten met al hun geld.

danuz schreef:

klopt ook wel.

avatar van IH88
“I'm so Chinese. I'm an econ professor that's lactose intolerant.”

Uitstekende film. Het is natuurlijk formulewerk, maar Crazy Rich Asians heeft wel een eigen smoel en voelt fris en origineel aan. De waanzinnige sets en locaties, de cinematografie, de kostuums en de muziek etc. Het zorgt allemaal voor een swingende en kleurrijke film.

Door de scènes in de Hawker Centre krijg je vanzelf honger, en je hebt gelijk zin om op vakantie te gaan naar Singapore. Maar het acteerwerk zorgt er echt voor dat Crazy Rich Asians boven de middelmaat uitstijgt. Constance Wu is een charismatische en sympathieke hoofdrolspeelster, en ook Yeoh (geweldig), Golding, Awkwafina en Gemma Chan zijn allemaal fantastisch op dreef. Ik had hoge verwachtingen van deze film, en regisseur Jon M. Chu en de acteurs hebben het helemaal waargemaakt.

Wat een heerlijke film is dit!
Wil de gemiddelde romcom snel verzuipen in melige en cliche matige scenes , deze "Crazy Rich Asians" weet dit struikelblok te vermijden dankzij fris acteerwerk en een super leuk script.
Alles klopt simpelweg in deze film. De lekkere soundtrack, de soms hysterische gesprekken en de over de top kitscherige lokaties en vooral kleding.
Hoogte punt persoonlijk vind ik de trouwerij scenes.
Zeldzaam. Een van de meest indrukwekkende verbluffend mooie bruiloften ooit in beeld gebracht!

Ai wat was dit flauw. Ik heb voorlopig mijn portie cliche's wel weer gehad. Zeer oppervlakkig, zoet en voorspelbaar romcommetje. Is dit de nieuwe norm bij de Golden Globes?