Crazy Rich Asians (2018)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Jon M. Chu
met Constance Wu, Henry Golding en Michelle Yeoh

Rachel Chu is een Chinese lerares, geboren in Amerika. Zij is dolgelukkig met haar nieuwe vriend Nick Young, een aantrekkelijke jongeman, ook van Chinese afkomst. Nick nodigt Rachel uit naar Singapore om het huwelijk bij te wonen van zijn beste vriend. Rachel accepteert de uitnodiging, niet wetende dat Nick uit één van de rijkste families in Azië komt. Ze komt in een wereld terecht van ongekende luxe en waar elke aantrekkelijke vrouw een mogelijke bedreiging vormt voor haar relatie met de rijke, felbegeerde Nick.

Yuk.

Want een onding was dit. Een brakke romantische comedy met echt vreselijke stereotypen. Eentje zegt het al in het begin: een Amerikaanse Aziaat is anders dan een Aziatische Aziaat, deze film is dan ook duidelijk gemaakt door Amerikaanse Aziaten, die vanwege hun achtergrond lekker met de grove borstel doorheen alle stereotypen mogen banjeren. Stel je voor als hier een blanke regisseur achter had gezeten.

Moet het dan nog iets leuks opleveren, soit. Maar dit is toch wel van een erg laag niveau. De humor is vreselijk (wat een rollen voor Awkwafina en Ken Jeong ook, enkel Yeoh weet zich een beetje staande te houden), het kitscherig rijke gedoe is niet eens zo heel indrukwekkend en het plotje kon al helemaal niet boeien.

Ik heb To dit soort films ook al zien maken, er zijn ondertussen genoeg van dit soort Aziatische films om van een kleine niche te spreken. Deze Amerikaanse kopie heeft dus maar weinig zin. Dat het verder gewoon een echte Amerikaanse film is merk je aan het einde, waarbij de Amerikaanse visie het lekker wint van de Oosterse, want zo zijn ze wel.

Onding dat onterecht veel aandacht gekregen heeft, maar dat heb je al vaak met die cast-hype films. De film erachter stelt meestal niet veel voor. Enige positieve is dat de locaties wel weelderig zijn en degelijk in beeld gebracht worden. Een magere troost.

Crazy Rich Asians is gewoon een prima film om te kijken in het genre. Het is nergens een hoogvlieger en blijft netjes binnen de lijntjes, maar door de mooie beelden van Singapore en het makkelijk behapbare verhaal kijkt het lekker weg. *3

Ik begrijp de hype rond deze film niet helemaal. Het zijn dan wel allemaal (Oost-)Aziaten, maar dat maakt het nog geen originele Amerikaanse productie. Dit blijft gewoon een voorspelbare film zonder chemie, humor of interessante personages. De bijrolletjes zijn zelfs ontzettend overdreven en irritant.

Het enige wat de film nog enigszins overeind houdt, zijn de acteerprestaties en de mooie shots, maar dat is niet voldoende dit saaie, oppervlakkige verhaal naar een voldoende te krikken.

avatar van macrobody
Malse filmpies schreef:

Precies! Vooral Ken Jeong was super irritant.

avatar van Black Math
Wat valt hier over te zeggen? Het is een erg cheesy film met een voorspelbare uitkomst, die complete bevolkingsgroepen in Azië (of eigenlijk ook al alleen al in Singapore) negeert, maar ondertussen gehuldigd wordt door de progressieve stemmen omdat de personages niet blank zijn.

Het is verder allemaal erg onwaarschijnlijk. Allereerst dat de hoofdpersone compleet niet voorbereid wordt door haar vriend op zijn familie. En ten tweede dat ze uiteindelijk de zegen van zijn moeder krijgt. Ik geloof er helemaal niets van.

De makers hadden dit geloof ik beoogd als een soort Chinese The Great Gatsby. Ik heb alleen de versie gezien met DiCaprio en Maguire en die leek me veel spetterender visueel dan deze film. Dus ook op dat vlak een gemiste kans. 0,5*.

Nu op Netflix te zien.

Mooie beelden van Singapore. Deze film is net goed genoeg voor drie sterren.

Ik verlang er naar om weer op vakantie te gaan naar Azië.