Crazy Rich Asians (2018)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Jon M. Chu
met Constance Wu, Henry Golding en Michelle Yeoh

Rachel Chu is een Chinese lerares, geboren in Amerika. Zij is dolgelukkig met haar nieuwe vriend Nick Young, een aantrekkelijke jongeman, ook van Chinese afkomst. Nick nodigt Rachel uit naar Singapore om het huwelijk bij te wonen van zijn beste vriend. Rachel accepteert de uitnodiging, niet wetende dat Nick uit één van de rijkste families in Azië komt. Ze komt in een wereld terecht van ongekende luxe en waar elke aantrekkelijke vrouw een mogelijke bedreiging vormt voor haar relatie met de rijke, felbegeerde Nick.

Yuk.

Want een onding was dit. Een brakke romantische comedy met echt vreselijke stereotypen. Eentje zegt het al in het begin: een Amerikaanse Aziaat is anders dan een Aziatische Aziaat, deze film is dan ook duidelijk gemaakt door Amerikaanse Aziaten, die vanwege hun achtergrond lekker met de grove borstel doorheen alle stereotypen mogen banjeren. Stel je voor als hier een blanke regisseur achter had gezeten.

Moet het dan nog iets leuks opleveren, soit. Maar dit is toch wel van een erg laag niveau. De humor is vreselijk (wat een rollen voor Awkwafina en Ken Jeong ook, enkel Yeoh weet zich een beetje staande te houden), het kitscherig rijke gedoe is niet eens zo heel indrukwekkend en het plotje kon al helemaal niet boeien.

Ik heb To dit soort films ook al zien maken, er zijn ondertussen genoeg van dit soort Aziatische films om van een kleine niche te spreken. Deze Amerikaanse kopie heeft dus maar weinig zin. Dat het verder gewoon een echte Amerikaanse film is merk je aan het einde, waarbij de Amerikaanse visie het lekker wint van de Oosterse, want zo zijn ze wel.

Onding dat onterecht veel aandacht gekregen heeft, maar dat heb je al vaak met die cast-hype films. De film erachter stelt meestal niet veel voor. Enige positieve is dat de locaties wel weelderig zijn en degelijk in beeld gebracht worden. Een magere troost.

avatar van dualcia
Crazy Rich Asians is gewoon een prima film om te kijken in het genre. Het is nergens een hoogvlieger en blijft netjes binnen de lijntjes, maar door de mooie beelden van Singapore en het makkelijk behapbare verhaal kijkt het lekker weg. *3

Ik begrijp de hype rond deze film niet helemaal. Het zijn dan wel allemaal (Oost-)Aziaten, maar dat maakt het nog geen originele Amerikaanse productie. Dit blijft gewoon een voorspelbare film zonder chemie, humor of interessante personages. De bijrolletjes zijn zelfs ontzettend overdreven en irritant.

Het enige wat de film nog enigszins overeind houdt, zijn de acteerprestaties en de mooie shots, maar dat is niet voldoende dit saaie, oppervlakkige verhaal naar een voldoende te krikken.

avatar van macrobody
Malse filmpies schreef:

Precies! Vooral Ken Jeong was super irritant.

avatar van Black Math
Wat valt hier over te zeggen? Het is een erg cheesy film met een voorspelbare uitkomst, die complete bevolkingsgroepen in Azië (of eigenlijk ook al alleen al in Singapore) negeert, maar ondertussen gehuldigd wordt door de progressieve stemmen omdat de personages niet blank zijn.

Het is verder allemaal erg onwaarschijnlijk. Allereerst dat de hoofdpersone compleet niet voorbereid wordt door haar vriend op zijn familie. En ten tweede dat ze uiteindelijk de zegen van zijn moeder krijgt. Ik geloof er helemaal niets van.

De makers hadden dit geloof ik beoogd als een soort Chinese The Great Gatsby. Ik heb alleen de versie gezien met DiCaprio en Maguire en die leek me veel spetterender visueel dan deze film. Dus ook op dat vlak een gemiste kans. 0,5*.

Nu op Netflix te zien.

Mooie beelden van Singapore. Deze film is net goed genoeg voor drie sterren.

Ik verlang er naar om weer op vakantie te gaan naar Azië.

avatar van rep_robert
Crazy Rich Asians is een standaard romcommetje, verpakt in een Aziatisch sausje. Het vriendje van de hoofdrolspeelster blijkt eigenlijk schatrijk te zijn en bij een bezoekje in Singapore voor een bruiloft moet zij opboksen tegen al deze vooroordelen en het feit dat zij maar van simpele komaf is. Het is vooral een Amerikaanse kijk op dit hele gebeuren en je ziet ook zo'n beetje elke Aziatische acteur die op dit moment hot is voorbij komen in Crazy Rich Asians. Dit soort type films zijn momenteel hot. Of het nou om vrouwen in films, donkere mensen of in dit geval Aziaten gaat, er is blijkbaar een uitlaatklep nodig.

De film moet het verder hebben van de vrolijke vibe en de aanstekelijke Wu in de hoofdrol. Ik geloof de relatie die zij met Golding heeft volkomen, want ze hebben een goede chemie samen en ik voel de liefde die ze voor elkaar hebben wanneer ze elkaar in de ogen kijken. Al vraag ik me af of zij weet wat Google is, aangezien ze na een jaar nog steeds niks van hem afweet.
Deze chemie zorgt ervoor dat de film kijkbaar blijft, want het is af en toe een wat te lange zit en er zitten onnodige uitstapjes in naar personages die helemaal niks betekenen voor het plot.

Krappe 3,0*

avatar van Donkerwoud
Niet echt veel meer dan een soort prinsessenfilm met Aziatisch-Amerikaanse cameo's en een ietwat ongebruikelijke setting. Je kent ze wel. De 'normale' jonge vrouw die verliefd wordt op een jongeman en dan erachter komt dat hij afstamt van een puissant rijke familielijn. En natuurlijk ziet de aanstaande schoonmamma het allemaal niet zitten dat haar prinsje zich inlaat met het gepeupel. Grappig dat aristocratische fantasieën zich kennelijk erg makkelijk laten vertalen naar kapitalistische succesverhalen. Heb erg 't idee dat 'Crazy Rich Asians' (2018) voor een Johan Nijenhuis-achtige opzet ging om Singapore op de kaart te zetten als een hip en trendy vakantieland. Een commercial met een flinterdun verhaaltje eromheen rond het nachtleven in een dynamische metropool en ter afwisseling de idylle van een badplaats. Alles oogt aanlokkelijk en sexy. Een beetje flauw om erg negatief te doen over een genrefilm waarvan ik overduidelijk niet de doelgroep ben. Voor liefhebbers van dit soort romantische fantasieën zal 't vast oké zijn en de etnisch diverse cast is absoluut een plus. Wel jammer dat een komisch talent als Constance Wu (ze is erg geestig in 'Fresh off the Boat') weinig persoonlijkheid krijgt.

Standaard verhaal met uitsluitend Aziatische mensen. Een film met alleen witte mensen krijgt een verwijt over inclusieviteit. Is dat dan hier ook niet het geval ? Wat wil de film eigenlijk laten zien ? Dat Aziaten overdreven luxueuze feestjes geven ? Zelfspot ? Het is eigenlijk niets, geen idee lijkt achter de film te zitten. Leuk zo'n Aziatische film maar het voegt niets toe.

avatar van m1701
ach best vermakelijk. Niet origineel maar keek lekker weg.