Netemo Sametemo (2018)

Japan
Drama / Romantiek

geregisseerd door Ryûsuke Hamaguchi
met Masahiro Higashide, Erika Karata en Kôji Seto

De 21-jarige Asako woont in Osaka en valt als een blok voor de vrijgevochten Baku. Op een dag verdwijnt Baku spoorloos. Twee jaar later ontmoeten we Asako opnieuw, die intussen van Tokyo haar woonplaats heeft gemaakt. Haar pad kruist dat van Ryohei die als twee druppels water op haar ex Baku lijkt, maar een heel andere persoonlijkheid heeft. Er hangt romantiek in de lucht.

• Vanaf donderdag 27 juni in de bioscoop

Vanaf 27 juni in de bioscoop (September Film Distribution)

Erg fijn.

Nog niet genoeg om van een echte stroming te spreken, maar er lijkt toch iets op til binnen het Japanse drama genre. Is nu de tweede film op korte tijd die voor het grootste deel binnen de lijntjes van het klassieke Japanse drama blijft, maar tussendoor met redelijk extreme plottwists de film in verschillende richtingen duwt.

Het leuke is dat Hamaguchi er ook best actief mee aan de slag gaat, door net die narratieve duwtjes extra in de verf te zetten. Met een wat aparte soundtrack en wat extra visuele bravoure valt het al snel op dat je weer naar een "belangrijk moment" zit te kijken, waarna de film weer op z'n oude elan voortgaat.

Allicht niet voor iedereen weggelegd, je hebt er ook baat bij om vertrouwd te zijn met Japanse dramas én je moet de balans van Hamaguchi kunnen smaken, maar ik vond het best tof en verfrissend. Wat mij betreft meer van dit, eerder dan weer een drama van 5 uur.

4.0* en een uitgebreide review