• 8.347.768 stemmen

Bellingcat - Truth in a Post-Truth World (2018)

Documentaire | 88 minuten

Genre: Documentaire

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Hans Pool

Met onder meer: Eliot Higgins en Christiaan Triebert

IMDb beoordeling: 7,2 (620)

Releasedatum: 15 november 2018

Plot Bellingcat - Truth in a Post-Truth World

In een tijd waarin overheden nepnieuws de wereld in slingeren om voor verwarring en twijfel te zorgen, wordt het steeds ingewikkelder om de waarheid boven tafel te krijgen. Terwijl de bekende nieuwsinstituten nog altijd via hun eigen vaste bronnen de feiten checken, beginnen handige internetgebruikers te ontdekken dat ze dat ook zelf kunnen doen. Slimmer en nauwkeuriger. Deze documentaire volgt een internationaal team van burgerjournalisten dat hun kennis van sociale media, reconstructietechnieken en audio-analyses inzet om diepgravend onderzoek te doen, naar zaken als de MH17-ramp en de misstanden in Syrië.

imageimageimage

kappeuter (crew films)

Vanaf 15 november in de bioscoop (Periscoop Film)

avatar van Flitskikker

Flitskikker

En dinsdag 20 november om 20:25 op NPO 2.

avatar van Cinsault

Cinsault

Flitskikker schreef:

En dinsdag 20 november om 20:25 op NPO 2.

Dank voor de tip. Volgens mij draait ie namelijk nergens in een filmhuis (behalve vanavond eenmalig in filmhuis den haag)

Cinsault schreef:

Dat is wel vreemd. Ik zal het eens navragen. Op de Periscoop film site wordt alleen IDFA genoemd. Maar de film staat ook voor 15 november in de releaselijst van de Nederlandse filmdistributeurs. Dat zou niet logisch zijn bij enkel IDFA release en een eenmalige vertoning in een filmhuis.

Als 'ie al zo snel op tv komt dan is bioscooprelease ook niet meer zo waarschijnlijk.

avatar van Flitskikker

Flitskikker

Er staat hier wel een zeer klein aantal andere vertoningen:

Bellingcat, Truth in a Post-Truth World (Film) 2018 | Bioscoopagenda - biosagenda.nl

Had hem op zich wel in de bios willen zien (Filmhuis DH is vlakbij). Dan maar op tv kijken. Gratis ook.

kappeuter (crew films)

Ik heb nog even geïnformeerd bij de distributeur:

Het is een hele kleine en korte release waar de film op 16 november in 20 bioscopen te zien was. Het is dus inderdaad een 'gekke' release aangezien de film vandaag op tv komt.

Er zullen nog wat extra voorstellingen komen maar niet veel filmtheaters zullen de film nog door blijven boeken als deze ook online te bekijken is, gratis en legaal.

avatar van Cinsault

Cinsault

Interessante documentaire over de zogeheten 'Bellingcat methode' en het belang in deze tijd (met steeds meer nepnieuws en manipulatie door onder andere overheden en despoten) van deze burgerjournalistiek naast de reguliere journalistiek. Leuk om verschillende personen die (vrijwillig) voor Bellingcat werken te horen. Hoewel een en ander al wel bekend was, is het toch goed om verschillende personen te horen die het belang van de Bellingcat methode onderstrepen en duiden. Daarnaast is het, daar waar wordt ingezoomd op enkele gebeurtenissen, ook gewoon interessant om te zien hoe men de bewijzen vindt. Bekend is natuurlijk, dat komt ook in de documentaire naar voren, dat verdachte overheden/regimes proberen om Bellingcat af te doen als een onprofessioneel amateurcollectief dat niet vertrouwd kan worden. Ik vraag me af in hoeverre er verder kritiek is op de Bellingcat methode vanuit gezaghebbende personen. Dat komt in de documentaire niet naar voren: misschien omdat er louter positieve berichten zijn, of omdat er gewoon geen tegenstanders zijn benaderd dan wel bereid zijn geweest om hun bedenkingen te uiten.

avatar van des1

des1

Een mooi gemaakte docu over een zeeeeerrrrrr belangrijk thema. Wat een prachtige balans tussen human interest reportage en "democracy at stake" pamflet. 4,5* Yes. Hopen maar dat deze docu aangekocht gaat worden en in landen als de VS rondom prime time wordt uitgezonden. Leuk dat de Hollander van het stel (ben ff z'n naam vergeten, sorry) een kat heeft rondhupsen met belletje. Nice!

avatar van tukkerstein

tukkerstein

• 2054 berichten

Interessant om te zien hoe men met weinig middelen en openbare bronnen feiten kan achterhalen. Verder kritiekloze documentaire, wie financiert het project eigenlijk?

avatar van Tanita

Tanita

tukkerstein schreef:

Submarine staat als productiemaatschappij genoemd: Submarine

avatar van tukkerstein

tukkerstein

• 2054 berichten

Tanita schreef:

Submarine staat als productiemaatschappij genoemd:

Ik bedoelde Bellingcat, niet de film, ik was misschien niet helemaal duidelijk.

avatar van Tanita

Tanita

tukkerstein schreef:

Ik bedoelde Bellingcat, niet de film, ik was misschien niet helemaal duidelijk.

Maar dit is toch ook een vraag die de documentaire behoort te beantwoorden, dunkt mij? Bij een 'nieuwsverschaffer' zoals Bellingcat zou de eerste vraag moeten zijn: Waar komt het geld vandaan.? (Follow the Money)

avatar van Gish

Gish

Fascinerende docu die goed laat zien wat de gevolgen en gevaren zijn van alle mogelijkheden die sociale media ons biedt. Mijn gevoel zegt, dit is een prima en sympathieke groep idealisten, technisch briljant, die staan voor een goede zaak. Aan de andere kant kunt je er op wachten dat het grote geld zich hiermee gaat bemoeien en kwaadwillenden dezelfde tactieken gaan ge(mis)bruiken.

In die zin is het allemaal verontrustend. Waar gaat al die waarheidsbevinding toe leiden? Zie de moord onlangs in Turkije waarbij de regeringstop van Saoedi Arabie bij is betrokken. De wereld weet inmiddels wat er is gebeurd, maar vandaag is het gewoon weer business as usual. Geld, belangen en macht zullen aan het langste eind trekken. We leven in een fascinerende maar soms enge wereld.

avatar van horizons

horizons

• 2061 stemmen

Tanita schreef:

So how is Bellingcat funded? | What happened to flight MH17? - whathappenedtoflightmh17.com

avatar van Mads Smikkelsen

Mads Smikkelsen

Vanavond NPO2

22.55 uur

avatar van zoutzak

zoutzak

Mooie docu over een lovenswaardig, grassroots initiatief voor moderne onderzoeksjournalistiek.

avatar van Gerlof78

Gerlof78

Mooi gemaakte docu die ik gisteren heb gezien, die laat zien hoe nep nieuws de mens op het verkeerde spoor word gezet als het om de waarheid gaat. Een echte aanrader voor wie hem nog niet heeft gezien.