• 12.692 nieuwsartikelen
  • 168.024 films
  • 10.913 series
  • 31.296 seizoenen
  • 626.446 acteurs
  • 195.687 gebruikers
  • 9.161.402 stemmen
Avatar
 
banner banner

Kunstneren og Tyven (2020)

Documentaire | 102 minuten
3,62 62 stemmen

Genre: Documentaire

Speelduur: 102 minuten

Alternatieve titel: The Painter and the Thief

Oorsprong: Noorwegen / Zweden

Geregisseerd door: Benjamin Ree

Met onder meer: Barbora Kysilkova, Karl-Bertil Nordland en Øystein Stene

IMDb beoordeling: 7,5 (4.458)

Gesproken taal: Noors en Engels

Releasedatum: 29 juli 2021

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Kunstneren og Tyven

De diefstal van twee kapitale schilderijen is het begin van een onwaarschijnlijke vriendschap. Aan de hand van bewakingscamerabeelden spoort de gedupeerde Tsjechische kunstenaar Barbora Kysilkova de drugsverslaafde dief van haar werk op en confronteert hem in de rechtbank. Als compensatie vraagt ze hem te poseren voor een portret. De schildersessies gaan gepaard met gesprekken waarin de dief vertelt over zijn weinig fortuinlijke leven en de kunstenaar zich over hem ontfermt met ontbijtjes, omhelzingen en een luisterend oor. Dat kan niet voorkomen dat zijn zelfdestructieve gedrag hem eerst in het ziekenhuis en later in de gevangenis doet belanden. Maar als hij weer vrijkomt, draaien de rollen om.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van zoutzak

zoutzak

  • 957 berichten
  • 6389 stemmen

RT verwoordt het treffend:

The Painter and the Thief uses the unlikely bond between a criminal and his victim as the canvas for a compelling portrait of compassion and forgiveness.

98%

Bijzondere documentaire!


avatar van tbouwh

tbouwh

  • 5729 berichten
  • 5225 stemmen

Release verschoven naar Juni.


avatar van mrklm

mrklm

  • 9338 berichten
  • 8757 stemmen

Wanneer kunstenaar Barbora Kysilokova ontdekt dat Karl verantwoordelijk is voor de diefstal van twee van haar meest waardevolle olieverfschilderijen neemt zij een impulsieve beslissing. Ze spreekt hem aan en vraagt of hij voor haar wil poseren. Tijdens de sessies stelt ze allerlei persoonlijke vragen waardoor ze ontdekt dat Karl een doelloos bestaan als junk en crimineel leidt.. Het eindresultaat van de sessies blijkt een enorme impact te hebben op beide betrokkenen, maar vooral op Karl. Deze unieke, fascinerende documentaire toont de ontwikkeling van deze onconventionele vriendschap alsmede hoe kunst (goedschiks en kwaadschiks) het leven van de schepper en het subject kan beïnvloeden. Ree laat de twee hoofdpersonen voor zichzelf spreken en hoeft niets meer te doen dat registreren. Het resultaat is verbluffend, ontroerend en inspirerend


avatar van De filosoof

De filosoof

  • 2182 berichten
  • 1490 stemmen

Het is een bijzonder verhaal: een junkie breekt onder invloed toevallig in in een kunstgalerij en steelt twee schilderijen omdat hij ze mooi vindt waarna de kunstenares van wie hij stal verliefd op ‘m wordt zodra ze hem in de rechtszaal ziet (al blijft de liefde geloof ik platonisch). Het leidt tot een hechte vriendschap die z’n basis lijkt te vinden in dat de junkie en kunstenares beide getraumatiseerd zijn, een obsessie hebben met dood en zelfdestructie en verslaafd zijn (de kunstenares is verslaafd aan schilderen en ook de junkie blijkt dol op kunst). De documentaire is aangenaam omdat de junkie en de kunstenares leuke en interessante mensen zijn (en de kunst van de kunstenares is ook aangenaam om naar te kijken); in schril constrast staat het vriendje van de kunstenares dat een vervelende übermoralist is waar Scandinavië het patent op heeft. Maar veel meer heeft de film niet te bieden.


avatar van Vidi well

Vidi well

  • 511 berichten
  • 648 stemmen

Interessante docu waarin een mooie band ontstaat tussen een kunstenares en de dief van haar werk. Beiden lijken elkaar nodig te hebben: hij om vertrouwen te vinden in mensen en zijn leven op de rails te krijgen, en zij voor de inspiratie.
De film opent sterk met de echte bewakingsbeelden en opnames uit de rechtszaal. Ook het moment dat het eerste portret getoond wordt, is bijzonder emotioneel.
De tweede helft van de film vond ik minder sterk, en wordt wat langdradig. De relatieproblemen, het herstel van het ongeluk en de gevangenisscenes zijn minder indrukwekkend dan de gesprekken in de eerste helft.
Echter, de film eindigt sterk met een mooi symbolisch gebaar en het slotbeeld maakte indruk. Zeker de moeite waard.

3,5*


avatar van John Milton

John Milton

  • 22408 berichten
  • 12119 stemmen

Hij is er natuurlijk altijd wel, maar de hand van de regisseur was me nu en dan iets te merkbaar aanwezig voor een docu, maar dan nog is het een enorm fascinerende docu dit, die me ook echt wel raakte.

Ook 4* van mij.


avatar van Collins

Collins

  • 6658 berichten
  • 3958 stemmen

Drie jaar lang volgde Benjamin Ree de schilderes Barbora Kysilkova en de dief Bertil Nordland. Hij was verantwoordelijk voor de diefstal van een fotorealistisch schilderij uit haar collectie. Zij wilde de dader leren kennen. Ze wilde hem vragen stellen en hem schilderen. Dat is het uitgangspunt voor deze documentaire over de totstandkoming van een bijzondere vriendschap.

De vertelstructuur van de film is opvallend. Interessant is de omgang met de tijd. Ree vertelt het verhaal niet op een rechtlijnige manier. Hij schrikt er niet voor terug om cruciale informatie en belangrijke ontwikkelingen niet op het actuele moment in te brengen, maar daarmee te wachten tot een later tijdstip. Een spannender moment. Een effectiever moment. Hij brengt in zijn documentaire de waarheid aan het licht maar op een geënsceneerde manier. Nu twijfel ik er niet aan dat een documentairemaker vaker creatief omgaat met zijn beelden, ik heb het alleen nooit zo overduidelijk gereflecteerd zien worden als hier. Ik voeg er gelijk maar aan toe dat ik geen geoefende documentaire-kijker ben. Ik vond het opvallend. Niet storend.

De film wisselt vaak van perspectief. In het eerste deel domineren Kysilkova en haar omgang met het vervelende feit dat zij is beroofd van haar schilderij. We leren haar kennen als een talentvolle kunstenaar maar zonder faam. In haar gedrag is ze wat obsessief. Ook leren we Nordland kennen. De dief. De junkie. Het slachtoffer van de omstandigheden. Een intelligente exoot. Het eerste deel van de documentaire is met veel emoties omkleed. Het doet je afvragen welke vormen van drama er in hemelsnaam nog kunnen volgen om zoveel leed te overtreffen. Nou. Meer dan genoeg, zeg ik u.

Het tweede deel spoelt terug van een schokkende gebeurtenis en vertelt het eerste deel nogmaals, maar nu vanuit het perspectief van de dief. We zien een man met vele onvermoede eigenschappen. Nordland treedt hier als een scherpzinnige beschouwer naar voren. Door zijn ogen leren we een donkerder aspect van Kysilkova's persoonlijkheid kennen. Die kennis zorgt voor begrip voor de fascinatie die Kysilkova voelt voor haar dief. Barbora vraagt alleen maar naar mijn duistere kanten, zegt Nordland op een bepaald moment. En vervolgt: daarin vindt zij inspiratie.

En voort gaat het. Met meer hoofdstukken. Met wisselend perspectief. Met sprongen in de tijd. Met ontroerende scènes en schokkende constateringen. En op den duur komt het besef. De rollen van de personages draaien en keren en veranderen onophoudelijk. Het is als een dans. De kwetsbare wordt de sterke. De sterke wordt de kwetsbare. Enzovoort. De één heeft de ander nodig, maar de ander de één ook. Beiden maken gebruik van elkaars kwetsbaarheid. Van elkaars eerlijkheid. Van elkaars menselijkheid. Ze sterken elkaar. Het zou de definitie van een vriendschap kunnen zijn.

Aan het eind van de ongemeen boeiende documentaire weten we dat persoonlijkheden en relaties en concluderende oordelen daarover onmogelijk in een paar heldere dooddoeners gevat kunnen worden. Eigenlijk weten we na het kijken van de film nog even weinig als daarvoor. Aan het einde wordt de kijker bovendien geconfronteerd met een vet illustratief vraagteken, dat vermeende zekerheden die ik uit de documentaire dacht te hebben onttrokken op absurdistische wijze weer op losse schroeven zet.

Kortom, een heerlijke documentaire.


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 9537 berichten
  • 5191 stemmen

Intussen ook al te zien op Canvas: zondag 9 januari om 22u00.


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 9537 berichten
  • 5191 stemmen

Vrij eigenaardige documentaire waarmee ik de toch bijzondere band bedoel tussen Karl-Bertil en Barbora. De één een stelende junk die is gaan lopen met twee schilderijen van die tweede. Geen rancune overigens bij die laatste, maar pure vergiffenis en curiositeit.

Zelftherapie lijkt het wel waarbij beiden van elkaar afhankelijk blijken. Zelf komend uit een ontwricht gezin en/of slechte partnerrelaties zoekt ze een bepaalde bevestiging of identiteit van zichzelf in hem. Hij, van het rechte pad geraakt, maar toch een man met talenten en kansen die hij in zijn verleden onvoldoende gegrepen heeft.

Maar wat kan die dame knap schilderen! Die portretten leken levensecht. Daar kan ik echt van genieten. Kunst met een ziel. Knap! Hier en daar wel een vreemde scène, zeker wanneer ze dat ene portret terugvindt. Eerste deel van de docu springt er duidelijk bovenuit, nadien is het inderdaad iets minder.


avatar van T.O.

T.O.

  • 2302 berichten
  • 2596 stemmen

Alleen al door de bijzondere vorm een prijzenswaardige documentaire. Met bovendien een interessante diepere laag over wat kunst teweeg brengt.

Dat de regisseur af en toe wat manipulatief te werk gaat past in principe in het ontregelende plaatje, maar knaagt soms toch ook wel.


avatar van blurp194

blurp194

  • 4728 berichten
  • 3712 stemmen

Een toch wel vrij absurd en bijzonder verhaal.

De opbouw van de documentaire veroorzaakte dat het nogal even duurde voordat ik doorhad waar het nou eigenlijk over ging, en het is dat de stijl van Kysilkova me wel ligt, anders was ik wellicht na een paar minuten afgehaakt. En dat zou jammer geweest zijn, want uit het getob en gedoe van het eerste halfuur ontspint zich een merkwaardig maar interessant verhaal, en op een interessante manier in beeld gebracht. Vaak knap gefilmd ook, al bevallen veel van de close ups van de personen me dan weer helemaal niet. Vertellend blijft er gelukkig genoeg in te vullen - we hoeven tenslotte niet alles te weten en niet alles voorgezegd te krijgen.