• 10.489 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Ryan White

Met onder meer: Siti Aisyah, Doan Thi Huong en Hadi Azmi

Gesproken taal: Engels, Indonesisch, Japans en Koreaans

Plot Assassins

De mysterieuze moord op Kim Jong-nam, de halfbroer van de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un, leidt tot een wereldwijd onderzoek. Twee vrouwen staan terecht voor de moord. Zijn ze meedogenloze moordenaars of politieke pionnen in een verwrongen spel?

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Zichzelf

avatar van Bacon

Bacon

Interessante docu, en zeer naïve meisjes. Of wisten ze stiekem toch waar ze mee bezig waren? We zullen het nooit weten.

avatar van engelse

engelse

Zoals aan ‘t eind gezegd wordt: The Perfect Crime...

Sterke documentaire die perfect illustreert hoe Noord- Koreaanse dictator z’n broer straffeloos liet vermoorden.

avatar van De filosoof

De filosoof

• 1996 berichten

Zeker sinds The Mole: Undercover in North Korea (2020) weet ik dat Noord-Korea niet zomaar een totalitaire dictatuur is maar dat het een bizar misdadig regime is omdat het als regime misdaden op zo’n geavanceerde manier pleegt dat je het niet eens kunt voorstellen. Zoals Silicon Valley is gespecialiseerd in high tech, zo is Noord-Korea gespecialiseerd in misdaad op het hoogste niveau, zeg maar. De wijze waarop Kim Jong-un zijn (half)broer Kim Jong-nam laat vermoorden op het vliegveld van Kuala Lumpur is daarom zowel ingenieus als bizar (zelfs Poetin komt in vergelijking een beetje over als een amateur). In tegenstelling tot Bacon vind ik de meisjes helemaal niet naïef en is tevens glashelder dat ze erin zijn geluisd: de Noord-Koreanen hadden gewoon een plan opgezet dat niet kon mislukken en waarvoor de meisjes zijn gebruikt.

De documentaire is wat langdradig door het hele verhaal vanaf het begin zo ongeveer per dag te vertellen, maar juist de rechtszaak tegen het einde is bloedspannend omdat Maleisië geen onafhankelijke rechtspraak blijkt te hebben (want dan zouden de meisjes zeker worden vrijgesproken): nadat Noord-Korea nog op handige wijze Maleisië blokkeert om onderzoek te doen naar de betrokkenen Noord-Koreanen is er grote druk op Maleisië om de meisjes te veroordelen als zondebok (hetgeen de doodstraf oplevert) waarna een politiek spel op het hoogste niveau plaatsvindt want de verschillende betrokken landen hebben verschillende belangen en het is dat spel dat bepaalt of de meisjes worden opgehangen of vrij worden gesproken. Ik was echt blij toen ze uiteindelijk beiden vrij kwamen.

avatar van Banjo

Banjo

• 1913 berichten

"alleen maar grappige filmpjes maken"

En in deze documentaire komt het nog geloofwaardig over ook!, wat me bijzonder opviel was dat de sfeer de hele tijd zo ontspannen was. Net of het hele gebeuren al goedgekeurd is en deze meisjes gewoon onschuldig zijn en gewoon erg naïef waren. Maar goed dat de onafhankelijke pers hier nog een stevige vuist van kon maken. En waarom liep de broer Kim Jong-nam helemaal alleen op het vliegveld zonder bewaking (terwijl hij al meerder keren met de dood was bedreigd) een grof schandaal is het allemaal.

avatar van De wind

De wind

Indrukwekkende documentaire!

avatar van mrklm

mrklm

Kim Jong-nam, de oudere halfbroer van de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un, kwam om het leven nadat twee jonge vrouwen op het vliegveld van Kuala Lumpur zijn gezicht hadden ingesmeerd met een dodelijk middel. Als u zich dat herinnert dan weet u wellicht ook nog dat de daders snel waren gevonden en dat ze beweerden dat het ging om een 'prank video'. Voor deze documentaire sprak Ryan White met zowel met de aanklager als met de verdediging en toont hij aan dat die op het eerste gezicht idiote bewering op zijn minst plausibel was. Daarbij gebruikt hij zowel bewakingsbeelden als filmpjes en foto's die de twee dames eerder op Social Media hadden geplaatst. Die laten er geen twijfel over bestaan dat de vrouwen niet alleen werkten en dat een aantal Noord-Koreaanse officials op zijn minst ondervraagd had moeten worden. Een kijkje in de keuken van politieke broedermoord en een onthullende blik op de rol van diplomatie in het verdoezelen van de waarheid ten koste van twee naïeve jonge vrouwen. En zij waren niet de enige menselijke pionnen in dit bizarre, onthutsende relaas.

avatar van david bohm

david bohm

Boeiende documentaire over een spraakmakende gebeurtenis waarbij de broer van de Noord-Koreaanse leider Kim Jong Un is omgebracht. De makers beschikken over aardig wat authentieke beelden rondom de gebeurtenis en spreken behoorlijk wat sleutelfiguren.

De analyse van de rol van Kim Jong Un is interessant plus het gegeven dat de vrouwen zo makkelijk worden ingezet is intrigerend. De afloop van de rechtzaak heeft me enigszins verrast.

Aanrader wel.