Kinsey (2004)

Verenigde Staten / Duitsland
Drama / Biografie

geregisseerd door Bill Condon
met Liam Neeson, Laura Linney en Chris O'Donnell

In 1953 publiceerde Alfred Kinsey, na een zeer uitgebreid onderzoek, een rapport over de seksualiteit van Amerikanen. De conclusie: Amerikanen hebben veel seks, houden van seks, voor of na het huwelijk, met meerdere partners, speeltjes, zichzelf, etcetera. Amerika was diep geshockeerd en het establishment probeerde hem in diskrediet te brengen. Toch wist Kinsey een vat frustraties te openen en bracht het thema seksualiteit voor altijd in de openbaarheid.

avatar van Rudeo
Naar mijn idee zette Neeson ook een sterke rol neer, krijg steeds meer respect voor hem als acteur naarmate ik meer films met hem erin zie. Natururlijk is het nu allemaal niet meer zo schokkend wat dit verhaal terweeg brengt maar laat wel een interessant beeld zien van hoe het was. En dan kan je makkelijk de vergelijking maken met hoe het nu is en of we ook wat geleerd hebben door de tijd heen. Natuurlijk blijft het een film en is het allemaal vrij romantisch. Maar er zitten veel leuke wijsheden in en kijkt heerlijk weg.

avatar van Co Jackso
Kinsey is een zeer interessante film die mij eigenlijk niet tegenviel. Toch krijgt de film niet zo'n heel hoge waardering. Dat is vooral omdat de film dus vooral interessant is en verder maar weinig emotie op kan roepen.

Bij Bill Condon zijn vorige film, Gods and Monsters, lukt het hem wel om emotie en een interessant verhaal samen te brengen. Overigens ligt dat in deze film niet aan de acteurs, die stuk voor stuk goed werk afleveren. Het is opvallend dat zelfs voor de kleinste bijrol redelijk beroemde acteurs worden gebruikt. Het verhaal in de film zal tegenwoordig voor een stuk minder opschudding zorgen, maar wellicht wel een beetje onder het conservatieve volk. Mijn insziens is dat geen kwalijke zaak en is de film wat dat betreft zeker geslaagd te noemen.

avatar van nightbreed
De film begint veelbelovend en boeiend maar zakt na verloop van tijd toch wel in. Het was gewoon teveel van hetzelfde zonder boeiend te blijven. Het acteerwerk is trouwens prima.

rick@themovies
Tijdje over nagedacht, maar uiteindelijk onontkoombaar tot de conclusie gekomen dat die een foute film is. Aangezien de film over iemand gaat die echt bestaan heeft, lijkt het me wel de bedoeling dat van zo iemand een realistisch, evenwichtig beeld wordt gegeven. Zeker als er een controversieel onderwerp bij komt kijken, en de hoofdpersoon zelf ook niet onomstreden is.

Ik ben er niet van overtuigd dat deze film een objectief portret van Kinsey geeft. Ik heb begrip vanuit de ideeën en doelstellingen van regisseur Condon om Kinsey een positief imago mee te geven. Het is absoluut zo dat Kinsey een cruciale rol heeft gespeeld in de wijze waarop Westerlingen met sex omgaan. Door zijn onderzoek heeft Kinsey sex uit de taboesfeer gehaald en bespreekbaar gemaakt. Alle lof daarvoor.

Tegelijkertijd zijn er hele sterke aanwijzingen en in ieder geval discussies dat de motieven en werkwijze van Kinsey zelf nou niet bepaald 100% zuiver waren. In de film kwam dat wat mij betreft te oppervlakkig ter sprake, en dan meestal ook nog op een dusdanige manier geënsceneerd dat de kijker geen ruimte kreeg om daar vraagtekens bij te stellen.

Feit is dat Kinsey minstens negen pedofielen heeft geïnterviewd, en hun zonder morele verantwoording hun verhaal heeft laten doen. Is dat aanvaardbaar?
Daarnaast zijn er zeer sterke aanwijzingen dat Kinsey zelf, passief of actief, betrokken was bij sexuele handelingen met kinderen. Ook al is dat onder het mom van de wetenschap; is dat aanvaardbaar?

Deze kwesties werden wat mij betreft teveel met de mantel der liefde bedekt, waardoor er een beeld ontstond van Kinsey als iemand die slechts vanuit zuivere motieven het beste voorhad met de mensheid.

De film is wat dat betreft volkomen in tegenspraak met de uitganspunten van de hoofdpersoon. Feiten horen ongekleurd en wetenschappelijk gebracht te worden. Ik vind dat je je als regisseur van een film met een dergelijk zwaar beladen thema deze eenzijdigheid niet kunt permitteren. En dan maakt het verder niet uit of er goed wordt geacteerd of dat je alles zo fraai in beeld brengt.

Het deugt gewoon niet.

laundromat
Vantevoren niet teveel over gelezen. Wou deze zien omdat ik bezig ben om meer films met Laura Linney te checken.

Prima acteerwerk. Ook door Linney, die voor emoties zorgt. Leuke bijrollen. De film boeide mij niet 2uur lang, maar is wel interessant om wat over Kinsey te weten.

rick@themovies schreef:

Interessant bericht van jou. Weet jij of het ware verhaal wel of niet eenzijdig was? De film vertelt het verhaal vast wel wat ongenuanceerd. Ik zit ook te denken welke film wel een écht verhaal vertelt. Zou bij A beautiful mind ook de helft niet kloppen?

avatar van missl
goede rol van neeson. interessant om te zien hoe mensen vroeger met seks om gingen in tegenstelling tot nu.

en het verhaal; je ziet alleen maar een hardwerkende man die ergens in gelooft en daar heel veel voor over heeft. met flashbacks zodat je zijn hele leven leert kennen en de mensen die daarin voorkomen.

avatar van JDSsmetje
Prima filmpje. Kinsey gaat over seksuele opvoeding op wetenschappelijk maar ook ergens op psychologisch vlak. Weg van de maatschappelijk ingeburgerde ingrediënten. De film gaat daarin vrij ver, en dat is een positief punt. Jammer genoegt komt er een man bij te pas die ter presentatie zichzelf zonder boe of ba in 10 seconden afrukt, en dat valt niet echt geloofwaardig meer te noemen. Maar goed, de rest van de film is daarin een stuk beter.

Blijft interessant, zowel de seksuele theorieën op wetenschappelijk niveau maar ook het hoofdpersonage Alfred Kinsey zelf. Overigens prachtig vertolkt door Liam Neeson. Laura Linney heeft niet zo'n heel interessante rol naar mijn mening. Vooral omdat de film buiten de maatschappelijke grenzen treedt en de rol van Linney een nogal 13 in dozijn commercieel beest is en een vrij voorspelbare rol heeft.

Toch ben ik hier en daar geïrriteerd door de bij momenten zoetsappige en Hollywood achtige uitwerking, zeker het absolute einde vond ik een tegenslag.

avatar van Blokland
Neeson erg goed als de briljante autist Kinsey. Linney nog beter als (meestal) begripvolle echtgenote.

avatar van Al DeNiro
Wel interessant, maar niet goed genoeg om aandacht twee uur lang vast te houden.

Net geen voldoende.

Wat is Liam Neeson toch een ondergewaardeerde acteur. Hij is geweldig in deze film, als de wetenschapper Alfred Kinsey die in het Amerika van begin jaren vijftig seks bespreekbaar probeerde te maken. Zijn levensverhaal wordt redelijk standaaard verfilmd maar is indrukwekkend genoeg om bijna twee uur te boeien. Jammer dat de film richting einde de neergang van Kinsey te snel afraffelt en veel te zoetsapppig eindigt. Daarvoor een half puntje aftrek.

Beetje zoetsappig, maar evengoed een boeiend beeld van de bekrompen samenleving waaruit we komen. Sterk gespeeld door de hoofdrolspelers, waardoor het tot het eind boeiend blijft. Het verhaal houdt zich zo te zien goed aan het werkelijke leven van Kinsey. Lijkt me een enigszins saaie man, dus extra knapt dat het zo boeiend blijft.

Veel herhaling in de film. De gesprekken en de klassikale voorlichting kwamen steeds terug. Een voortdurend college (bijna obsessief), weliswaar met op sommige punten verouderde informatie uit de jaren '50. Ik denk dat twee A-4tjes om door te lezen over het leven en de aanpak en werkwijze van de professor voldoende hadden geweest. Eigenlijk is bovenstaande plotomschrijving al voldoende, veel meer wordt er niet getoond in de film. Deze komt daarom op mij overbodig over.
Het minimale aan drama pakte mij ook al niet, was over het algemeen vrij emotieloos ingevuld, wel werd er aardig geacteerd.

avatar van Decec
Een redelijke drama film...
Een langdradige verhaal over sex, homo etc...
Geen spannend verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Bekende acteurs Liam Neeson, Chris O'Donnell, Peter Sarsgaard
en John Lithgow...
Mooi HD kwaliteit...
Geen aanrader...

Uitstekende film over de bioloog Alfred Kinsey die onderzoek doet naar het seksuele leven van de mens. En dit onderzoek is een pure wetenschappelijke benadering in een tijd dat zo'n beetje alles dat met seks te maken heeft taboe is en er veel onwetendheid heerste. Een interessante biopic met boeiende dialogen. Ook het acteerwerk van een cast met flink wat bekende namen is uitstekend.

avatar van Ste*
Een leuk onderwerp, en daarom goed kijkbaar, maar de uitwerking is behoorlijk matig. Het is natuurlijk eersteklas formulewerk, dat sowieso, maar ondanks dat is het wel behoorlijk rommelig. De film heeft wat opstartproblemen, het is wat traag en onduidelijk waar het precies heengaat. Maar ook daarna zit het allemaal niet zo lekker in elkaar. Wat geforceerde verhaallijntjes, de wat storende montages tussendoor met veel te aanwezige muziek. Sowieso zijn scenes soms belachelijk aangedikt met een veel te overdreven score.

Ik zat lang op 3,5*, maar vond het toch echt te zwak eindigen, dus het wordt helaas toch nog

Prima film, die ondanks het serieuze onderwerp, toch wel enkele keren op de lachspieren werkt.
Maar dat heeft alles te maken met de manier waarop men destijds op seks toekeek.
Vooral de puriteinse houding van vele Amerikanen tegenover seks dan, en ik denk dat er tegenwoordig nog velen zo over denken.
Maar deze prent en de studie van Dr. Kinsey is dus wel interessant.
Goede vertolking van Liam Neeson en de rest van de cast.
Toch een aanrader !!

gauke schreef:
Een gedegen en zorgvuldige film met uitstekend acteerwerk.

Het leven van Alfred Kinsey, die seksuele taboes met de grond gelijk maakte, stond symbool voor de seksuele revolutie (met de positieve en negatieve kanten). Homoseksualiteit vond hij normaal. Een interessante biografie over een man, die het preutse Amerika schokte. De film moet je zien tegen de achtergrond dat jongeren in de jaren veertig (nu lijkt dat onvoorstelbaar) geen antwoord wisten op de meest simpele vragen als: kun je van tongzoenen zwanger worden en word je van masturberen ziek? Liam Neeson speelde op het hoogste niveau. Jammer was dat de grimeurs het er behoorlijk bij lieten zitten.

avatar van Vinokourov
Over hoe iemand na een jarenlange studie over galwespen zich toelegt op het seksuele leven van de Amerikaan en twee wetenschappelijke bestsellers daarover uitbrengt. Daar gaat het over in deze biopic, die het leven vertelt van Alfred Kinsey. Ik vond het best interessant hoe dat allemaal toen ging. Het is ook verbijsterend en verbazingwekkend te horen welke opvattingen over seksualiteit er waren. Van Liam Neeson ben ik nooit zo kapot en hij brengt deze film ook niet naar een echt hoger niveau. Het is meer het onderwerp dat er voor zorgt dat de film een solide 3,5 sterren krijgt.