• 10.557 nieuwsartikelen
  • 8.964.708 stemmen

La Habitación de Fermat (2007)

Mystery / Thriller | 88 minuten

Met onder meer: Alejo Sauras, Elena Ballesteros en Federico Luppi

Gesproken taal: Spaans

Plot La Habitación de Fermat

"Think inside the box"

Vier wiskundigen die elkaar niet kennen worden door een mysterieuze vreemdeling uitgenodigd om een groot raadsel op te lossen. De ruimte waarin zij zich na aankomst bevinden blijkt echter een krimpende kamer te zijn, die hen zal verpletteren als ze niet tijdig uitvinden wat de connectie tussen hen vier is en waarom iemand hen zou willen vermoorden.

logo tmdbimage

avatar van Y4kuzi

Y4kuzi

Klopt, eigenlijk best logisch.

Hier een YouTube filmpje voor andere mensen die zich hetzelfde afvragen.

www.youtube.com/watch?v=gJiZYr1q8XM

Dievegge

Dit is zo'n film die me van de eerste tot de laatste seconde boeit, maar waarvan ik achteraf uitgebreid kan uitleggen wat er allemaal mis mee is.

Dat de film zich grotendeels in één kamer afspeelt, vindt ik boeiend. In de beperking toont zich de meester. De acteurs vond ik goed, net als de jaloezie en rivaliteit tussen de wiskundigen onderling. Hoe wiskunde en logica opwindend kunnen zijn.

Ik ben een liefhebber van dit soort logische raadseltjes. Van dergelijke hersenbrekers zeggen de meeste mensen achteraf: "Ik wist het, het was simpel," maar eigenlijk wisten ze het niet. Het zijn oefeningen in creatief denken: op het eerste zicht lijkt een opgave onoplosbaar, maar als je even buiten het kader denkt, kom je er wel op. Ze komen natuurlijk wel uit een boekje, ze zijn niet door de makers zelf bedacht. Eén raadsel is volgens mij compleet absurd. Het raadsel met de drie kinderen houdt geen steek ("en de oudste speelt piano"). Het antwoord is 9; 2 en 2, maar wordt nooit uitgelegd. Waarom kan het bv. niet 6; 3 en 2 zijn?

Er zijn problemen met de geloofwaardigheid. Wanneer de chronometer één minuut aftelt, is dat in werkelijkheid soms meer dan anderhalve minuut. Het ineenkrimpen van de muren met hydraulische pompen is twijfelachtig. Zouden ze niet gewoon buigen of barsten? Ook van die moord via de autogordel ben ik niet overtuigd.

avatar van Lord Flashheart

Lord Flashheart

Erg geconstrueerd, weinig memorabel.

Iemand hier noemt deze film pretentieus. Nou, dat is ie in elk geval niet. Wel bijzonder vergezocht en niet al te geloofwaardig, maar van 'diepgaande' of 'vernieuwende' cinema kun je hier niet spreken. La Habitación de Fermat is eigenlijk gewoon een run of the mill thrillertje, op z'n Spaans.

Zoals bij de meeste Spaanse films is vooral het sfeerelement het belangrijkste. Mysterieus donker en soms dreigend. De gehandschoende hand met het poppenhuis was een overduidelijke verwijzing naar Agatha Christies And then there where none. En misschien ook wel naar de giallo's uit de jaren '70. De toon was in ieder geval snel gezet.

Helaas kan de film het hierna niet zo waarmaken. Eens de wiskundigen zich eenmaal in de kamer bevinden ebt de sfeer langzaam weg. De flashbacks naar hun achtergronden werken verstorend, evenals de kibbelende dialogen en raadseltjes. Wel positief zijn de helikopterviews die je af en toe te zien krijgt, want verder is het nogal statisch.

Ook de ontknoping is te flauw om deze film meer smaak te geven. Krappe voldoende. 3***

Dievegge schreef:

Als je al de mogelijkheden op een blaadje schrijft zal je zien dat het raadsel wel juist is en dat 9-2-2 het enige mogelijke antwoord is. Je moet gewoon de berekening doen ondanks dat de opgave geen steek lijkt te houden. Dit vond ik trouwens wel 1 van de betere raadsels, de andere waren gewoon te simpel; ze hebben de raadsels eerder afgestemd op de gemiddelde kijker i.p.v. echte wiskundige.

ExXxtreme schreef:

Wat is er volgens jou dan mis met antwoorden als 6-3-2, 4-3-3, 6-6-1, 18-2-1 enz.?

Dievegge schreef:

De prof zegt dat de leeftijden vermenigvuldigd 36 zijn en opgeteld het huisnummer van de student. De student antwoord dan dat hij met die info het raadsel niet kan oplossen.

Alleen de mogelijkheden 6-6-1 en 9-2-2 geven opgeteld hetzelfde getal (13) waardoor de student het raadsel niet kan oplossen. Alle andere antwoorden zijn dus niet mogelijk want dan had de student het raadsel al kunnen oplossen.

ExXxtreme schreef:

Oké. Blijkbaar moet je ervan uitgaan dat de collega het huisnummer van de professor kent.

Dievegge schreef:

In het raadsel in de film zegt die prof dat de leeftijden opgeteld gelijk zijn aan het huisnummer van de student. Ik vermoed dat die student zijn eigen huisnummer wel kent .

Edit:
Verder lees ik nu ook pas wat je schreef over dat de muren eigenlijk zouden moeten buigen of barsten i.p.v. inkrimpen. Maar de muren krimpen eigenlijk niet in, ze schuiven over elkaar (en zijn aan de achterzijde ondersteund door de zware persen) waardoor de kamer die ze in het midden vormen kleiner wordt. Dit kan je zien als er vanbovenuit gefilmt wordt, maar ook op de poster of hier is het (een beetje) te zien.

Edit 2:
Dievegge, hier kan je het in mijn profi paint skills zien.

Dievegge

Dat is dan duidelijk. De verwarring had ook te maken met het Spaans.

Edit:

Edit 2:
Dievegge, hier kan je het in mijn profi paint skills zien.

Die tekening is een duidelijke verklaring. Bedankt daarvoor.

avatar van j0enne

j0enne

Zit toch wel nog met een raadsel.
Het moest dus lijken op een wraakactie van Fermat op Pascal. Dan zegt Pascal, wat nou als ik het eerste raadsel niet had opgelost? Dan was ik hier niet geweest. Dan vraagt iemand aan 'm of die geen aanwijzingen had gehad, dan zie je weer die flashback dat z'n vrouw 'hint' met een alfabetische volgorde waardoor die 't raadsel oplost. Daar zegt die echter niets over. Of moet je hier niets achter zoeken en is dit gewoon pure toeval die 'hint'?

avatar van arno74

arno74

Niet onaardig. De film kent een op zich interessant uitgangspunt en de spanningsopbouw is uitstekend. Wat dat betreft zat ik steeds aan 3,5* te denken. Maar als het mysterie zich eenmaal begint te ontrafelen dan wordt het allemaal zo ongeloofwaardig dat er weinig van de film overblijft, het ongeloof neemt met het einde alleen maar verder toe: (spoiler) een wiskundige die wraak wil nemen op een ander en daarvoor een stel wiskundigen bij elkaar brengt in een kamer waar hij als enige via een luik denkt te ontsnappen? Het script lijkt aanvankelijk dus heel sterk maar blijkt jammer genoeg op los zand te staan. Toch nog drie sterretjes voor de eerste helft, maar het is erg jammer dat men niet meer aandacht heeft gehad voor de ontknoping.

avatar van arno74

arno74

j0enne schreef:
Zit toch wel nog met een raadsel.

Denk het laatste, of een plotgat.

avatar van dalma

dalma

een leuke film die in het begin een beetje saai aandoet, maar na een tijdje begint de spanning te stijgen.

avatar van james_cameron

james_cameron

Thrillers die zich afspelen in een afgesloten ruimte vind ik meestal wel de moeite waard en deze wiskundige spaanse mindfuck is geen uitzondering. De plot steekt bevredigend in elkaar en wordt gelukkig nergens te complex, gezien mijn onderontwikkelde gevoel voor wiskundige vraagstukken. Met weinig middelen gemaakt, maar het akteerwerk is prima en zowel inhoudelijk als visueel weet de film te boeien.

avatar van Baggerman

Baggerman

Niet origineel, maar best een vermakelijke thriller. Begint vooral sterk en sfeervol, maar de clou valt inderdaad helaas nogal tegen. Degenen die een hekel aan wiskunde hebben hoeven niet bang te zijn, dit vervult slechts een minimale bijrol.

avatar van umbra

umbra

Ben een liefhebber van escaperoom horror/thrillers en deadly games. Dus begon deze met veel zin, film begint goed en verloopt eerste deel ook best goed, maar naar het einde toe, toch ferm teleurstellend en dat haalt de eindscore van deze film toch naar beneden.