The Clovehitch Killer (2018)

Drama / Thriller

geregisseerd door Duncan Skiles
met Dylan McDermott, Charlie Plummer en Samantha Mathis

De tiener Tyler is vrijwilliger bij de lokale kerk en een plichtsgetrouwe zoon van zijn vader Don, die zelf hoog aanzien kent in de gemeenschap. Meer dan tien jaar geleden was er in hun rustige dorp opschudding wanneer tien vrouwen gemarteld en vermoord werden teruggevonden. De dader, die meteen de bijnaam Clovehitch kreeg, is tot op de dag van vandaag nog steeds niet opgepakt. Tylers leven wordt helemaal op zijn kop gezet wanneer hij een reeks verontrustende beelden vindt die verband houden met de moorden.

avatar van Simple Boy
Lekker om te kijken tijdens m'n lange treinreis. 1 ding wat ik nogal vaag vond.. De vrouw van de supermarkt.. ze werd losgemaakt door Kassi, maar je hoorde of zag haar verder niet tijdens de wurgpartij en daarna en vond zij het ook ok om geen politie in te schakelen na wat er allemaal gebeurd was??

avatar van Donnie Vallermee
Simple Boy schreef:

Dat vroeg ik mij dus ook af

avatar van Thomas83
Verfrissende variant op de seriemoordenaar-thriller, lichtelijk in David Fincher-stijl. De film heeft zeker zijn spannende scènes en twists, en een belangrijk van het verhaal draait om het ophelderen van de zaak, maar uiteindelijk ligt de focus toch vooral op de personages, enop Tyler en hoe hij zijn vader ziet in het bijzonder. De setting is een mooie, en heel aardig is ook de relatief realistische aanpak. Je ziet een hoop overeenkomsten tussen de Clovehitch Killer en bekende seriemoordenaars.

Net als voorspelbaarheid de kop dreigt op te steken worden er wat geslaagde twists opgevoerd, waaronder een verschuiving van het perspectief naar de vader. Het is ijzingwekkend om hem zijn fantasie op een nieuw slachtoffer te zien uitvoeren. De film is hier nog behoorlijk gedetailleerd in, zonder nou echt veel van het geweld te tonen.

Mooi gestaag tempo ook, en een paar goed vertolkte rollen. McDermott steelt toch een beetje de show als de vader. Plummer speelt erg naturel. Ik vond die twee erg overtuigend als vader en zoon. Beaty is een leuke actrice, maar Kassi geeft me dubbele gevoelens.

Je zou denken dat ze als dochter van een van de slachtoffers wil dat de identiteit van de Clovehitch Killer wordt onthuld. Ook vond ik het wat sterk dat Don direct zijn eigen zoon probeert te doden. Op het einde laat de film dus wel een paar steekjes vallen. 3.5+*.

avatar van Donkerwoud
Grappig om 'The Clovehitch Killer' (2018) te kijken als een double feature met 'Summer of 84' (2018). In beide films vormt de aanwezigheid van een seriemoordenaar de aanzet tot een coming-of-age-drama over jonge mensen op zoek naar hun identiteit. Allebei zo duidelijk gepositioneerd in een hechte, ietwat gesloten gemeenschap als de suburbs of een conservatieve kerkgemeenschap. Allebei spelen ze met thriller-elementen zonder een genrefilm te worden. En allebei hadden ze helaas een matig script dat veel ruimte liet voor plotgaten en inconsequente personagepsychologie. Toch heeft 'The Clovehitch Killer' (2018) mijn voorkeur omdat de vader- en zoonrelatie een wat ongebruikelijke dynamiek geeft aan het seriemoordernaarsgenre. Hoe padvindersjongen Tyler Burnside (Charlie Plummer) zijn christelijke, kleinburgerlijke opvoeding ziet verkruimelen wanneer zijn vader mogelijk een duister geheim met zich meedraagt. Zou vader Don (Dylan McDermott) de beruchte 'clovehitch killer' kunnen zijn?

Zonder meer de sterkste troef van deze prent is Dylan McDermott als de vaderfiguur. De charismatische familieman die goed zijn weg vindt in sociaal aanvaardbare omgangsvormen en daardoor ontegenzeggelijk een gunfactor heeft. Of hij de seriemoordenaar is laat ik even in het midden, maar aan de oppervlakte van Don's hyperaangepaste gedrag zit een onderhuids sadisme dat alleen opvalt bij iemand die zo dichtbij hem staat als zijn zoon. Zoals in de veelzeggende beginscène waarin hij zijn zoon beetpakt in een speelse houdgreep en hem maant zich eruit te wurmen. Grensoverschrijdend en gemeen? Als een sociaal geaccepteerde rite of passage waarin een vader zijn zoon leert om voor zichzelf op te komen in een harde wereld? Het helpt dat McDermott het vaderpersonage niet speelt als een intimiderende dreiging, maar als een macabere slapstick figuur. Er zit een stuk in de film waarin de focus wordt verlegd naar Don en het is fantastisch om te zien in welke bochten het personage zich wringt om een schaduwkant van zichzelf te bedekken. Kaal en registrerend zonder verdere opsmuk, maar puur een karakteracteur die schijnbaar alledaagse handelingen uitvoert. Steeds verder de grenzen over van het kleinburgerlijke milieu wat we eerder in de film leerden kennen.

Maar 'The Clovehitch Killer' (2018) is uiteindelijk een minder goede film dan het had kunnen zijn. Een beetje rommelig opgezet met onverwachte wendingen die te geforceerd voelen, terwijl de film het sterkst uit de hoek komt wanneer het een rechtlijnig pad volgt. Sowieso zijn Tyler en Kassi niet de meest snuggere protagonisten en dit dwingt me om nogal wat ernstige lacunes in hun psychologische ontwikkeling te bedekken met de mantel der liefde. Eigenlijk had deze productie meer Dylan McDermott verdiend.

Een onderhoudend filmpje