The Clovehitch Killer (2018)

Drama / Thriller

geregisseerd door Duncan Skiles
met Dylan McDermott, Charlie Plummer en Samantha Mathis

De tiener Tyler is vrijwilliger bij de lokale kerk en een plichtsgetrouwe zoon van zijn vader Don, die zelf hoog aanzien kent in de gemeenschap. Meer dan tien jaar geleden was er in hun rustige dorp opschudding wanneer tien vrouwen gemarteld en vermoord werden teruggevonden. De dader, die meteen de bijnaam Clovehitch kreeg, is tot op de dag van vandaag nog steeds niet opgepakt. Tylers leven wordt helemaal op zijn kop gezet wanneer hij een reeks verontrustende beelden vindt die verband houden met de moorden.

avatar van Chainsaw
Offtopic discussie verwijderd.

avatar van hannes64
Goeie, degelijke thriller, en ja....gebaseerd op ware feiten.
Dat maakt de film extra spannend, en vooral beter.
Ik ben geen horror/thriller liefhebber maar McDermott speelt hier zo goed, ik moest em wel zien.
Dit is wat ik las vann een interview:

The Clovehitch Killer’s director Duncan Skiles has admitted that his serial killer thriller is based on real events and an actual serial killer.

But rather than going into minute details about the process of turning this individual’s horrific events into a movie, Skiles instead refused to give the culprit the attention he obviously craves.

“He was a community leader and a Boy Scout guide,” was all that Skiles would say of the inspiration for Dylan McDermott’s Don in “The Clovehitch Killer.”

He then quickly added. “I just prefer not to call him out and give him any attention because I know he likes that. Like they all do. It is pretty easy to figure out though.”

avatar van Shadowed
Goed.

Helemaal geen verkeerde thriller, die ver boven mijn verwachtingen uitkwam uiteindelijk. Het is wel een indie-thriller, dus speciale effecten of grootst opgezette decors zullen hier niet echt opgemerkt worden. In plaats daarvan krijg je een kalm thrillertje.

Verhaal is niet bijzonder, en deze film weet er niet heel veel magisch mee te doen. Het is vooral de sfeer en onderhuidse spanning die het hem doet. En die werkt erg goed. Paranoia is duidelijk voelbaar, zeker in het eerste deel. Eerste deel is ook iets beter dan het tweede, waar de sfeer af en toe inzakt.

Knap acteerwerk, McDermott is zeer sterk maar ook Plummer mag genoemd worden. Soms zakt het acteerwerk van Plummer eventjes in, maar dat heeft meer te maken met zijn script, die heel af en toe ook wat wankelt, en daar kan Plummer dan weinig aan doen.

Spanning is in orde, drama werkt pas richting het einde wat beter. Beklemmend tot het einde, af en toe iets waardoor de sfeer wat inkakt maar in het algemeen blijft hij voelbaar. Hij werkt dan ook beter in de bios dan thuis voor je laptop of TV, dus raad ik je aan hem nog te zien nu hij nog draait.

Camerawerk is voor de rest klassiek, maar dat maakt hier vrij weinig uit aangezien het tempo ook traag en rustig is. Maar de paranoia blijft desondanks goed zitten hier, hij blijft eigenlijk altijd wel aanwezig. Film eindigt ijzersterk, maar neigt soms ook iets te veel naar typische tienermystery.

Maar nog steeds een ruim voldoende.

avatar van DjFrankie
Goed uitgewerkte thriller. Bleef de aandacht vasthouden.

avatar van Antonev
Voor mij persoonlijk toch wel een tegenvaller. Films over serial killers staan toch wel bij mijn favoriete genres, maar deze blijft ver achter bij wat ik reeds heb gezien.

De sfeerzetting was niet slecht, maar de spannende momenten zag je van mijlenver al aankomen en waren toch best voorspelbaar te noemen. Ik had het gevoel dat het in een rechte lijn naar het einde ging. De beklemmende spanning zoals in verschillende reacties wordt aangegeven kon ik niet bespeuren.

De acteurs waren wel prima, hoewel niemand de film wist te dragen of laat staan naar een hoger niveau wist te brengen.

Goeie film waarin een tienerzoon van een christelijk gezin vermoedt dat zijn vader een seriemoordenaar is. Een spannend verhaal dat hier ook een spannende film oplevert (het laatste gedeelte is ook spannend gemonteerd). Echter qua personages niet altijd even geloofwaardig uitgewerkt, ondanks het goede acteerwerk.

avatar van Daan258
Leuke thriller.

Het is inderdaad als vele hier al zeggen een wat trage film, heel spannend word het ook niet maar saai weet het nooit te worden.
De film blijft continu wel boeien en weet je aandacht ook wel vast te houden tot het eind. Mede door de wat dreigende sfeer en het behoorlijk goede acteerwerk van de cast. Dan heb ik het vooral over Dylan McDermott, hij speelde best sterk. Het laatst dat ik hem zag spelen was in de film Josie (2017) . Hier vond ik hem behoorlijk tegenvallen dus was hij in deze film een hele verbetering.

Goed vermaak.
Een ruime 3,0*

avatar van mikey
Ergens op de biblebelt vindt een jongen een bondage foto in pa’s auto. Het startschot van een intense zoektocht naar de ware identiteit van ene clovehitch killer. Een seriemoordenaar geinspireerd op de btk killer.

De vader is een soort intense gast zoals richard gere in internal affairs. Met andere woorden een uber creep, die het speurwerk van zijn zoonnauwlettend observeert. Ook interessant hierin is de vraag wanneer de psycho ophoudt vader te spelen en zijn ware aard laat zien.

Jammer zijn de flashbacks. Die haalden met totaal uit het verhaal. Verder een zeer beklemmende film.

avatar van Tiany
Een beetje trage film, maar interessante verhaal dat zeker genoeg spanning geeft om te blijven kijken. Het einde vond ik toch een beetje teleurstellend.

avatar van themanwiththeplan
Een lichte tegenvaller. De combinatie coming of age tienerdrama en serialkillermovie pakt niet. Het banale "2 tieners proberen seriemoordernaar te betrappen" vloekt met het "seriemoordenaar houdt de schijn op en gaat rustig verder met waar hij 10 jaar geleden is gebleven.
echt slecht waren de acteerprestaties van de tieners niet maar ze staken schril af met deze van Dylan McDermott.
De toevalligheden waren net iets te ongeloofwaardig. Jarenlang heeft niemand iets door en is er geen enkele aanwijzing tot plots enkele tieners binnen de kortste keren alles blootleggen. Ik dacht het niet...
Van het trage tempo heb ik weinig gemerkt. Ik hou wel van een rustige opbouw en dit werkt voor mij dus eerder positief.
De film heeft iets teveel mankementen om een hogere score te kunnen toekennen.

avatar van Elchapo
Goede film,spannend tot het einde....3.5 stars.

avatar van Flat Eric
Het zal je vader maar zijn.

Sommige dingen wil je gewoonweg niet weten of zien van je ouders en al helemaal niet dat soort verontrustende beelden.
De thriller is verder niet heel bijzonder maar spannend genoeg om te vermaken. De opbouw is rustig en eindigt in een aardige ontknoping, door de vertelstijl met flashbacks wordt het nog een beetje spannend gehouden. Dylan McDermott overtuigt als de gewone, godvrezende scouting man, waar toch iets meer mee aan de hand is dan je op het eerste gezicht zou denken, en daarmee behoorlijk eng wordt.

avatar van Edogulio
De kids zijn in dit verhaal de helden.. beetje flauw. Had zeker 3,5 sterren willen geven.

avatar van cor1946
Beetje saaie film, wat moet je er mee, verhaal slaapverwekkend en matige acteurs. Was benieuwd hoe het afliep. 2.5 voor de moeite.

Flat Eric schreef:
Het zal je vader maar zijn.

Danks namens vele MM-ers voor de spoiler

avatar van horizons
frans123 schreef:

Danks namens vele MM-ers voor de spoiler

Dan moet je vooral niet zelf die spoiler in een quote gaan zetten.

Gebruik dat driehoekje met uitroepteken om melding te maken.

avatar van bjerik76
wel goed gespeeld allemaal 2 tieners die het een en ander oplossen in een gelovige gemeenschap, maar maar ook wel langdurig en wat saai op een gegeven moment.

horizons schreef:

Dan moet je vooral niet zelf die spoiler in een quote gaan zetten.

Gebruik dat driehoekje met uitroepteken om melding te maken.

Heb ik gelijk gedaan slimmie...

avatar van horizons
frans123 schreef:

Heb ik gelijk gedaan slimmie...

Goed zo, maar dan was die quote nog steeds niet handig slimmie.

horizons schreef:

Goed zo, maar dan was die quote nog steeds niet handig slimmie.

Is goed hoor dude...Not important...Gelukkig heb ik "een leven"...........

avatar van Jan met de pet
Rustig opgebouwde thriller die het aanzien meer dan waard is 3.5

Prima triller en een heerlijke wegkijker na een lange werkdag.

Slaapverwekkende non-thriller waarin je in de eerste tien minuten al weet wie de dader is, ook omdat voor de goede lezer , hierboven het verhaal staat. Dus na 20 minuten (..gaaaaap) door gezapt en laatste kwartier gekeken.
Ik had geen fut om nog eens 1-40 uur te kijken.. Ook niet mijn genre seriekillers, geef ik toe, heb er nooit een goede film van gezien.. Of je weet na 12 minuten wie de dader is, of ze komen aan het einde met een volslagen onbekende. laats nog zo'n film gezien, de dader kwam hooguit 4 seconden in beeld.

parcivalis schreef:
Aardige serial killer flick die een prachtige inkijkje geeft in het retarded Amerika. De film is spannend en de acteerprestaties zijn uitmuntend. Er zit alleen wat gaatjes in het script waar je met een sherman tank doorheen kunt. Het lijkt me niet erg waarschijnlijk dat een doortrapte killer alle bewijslast gewoon in de kruipruimte van zijn huis laat rondslingeren. Daarnaast vond ik het een beetje ongeloofwaardig dat Tyler zich liet afschepen met dat verhaaltje over die oom. Wat dat betreft had ik de kijkers langer in het ongewisse gelaten of de vader nu wel of niet de killer was. Ook het einde is niet erg waarschijnlijk, tenzij je het normaal vindt dat een zoon van 14 zijn vastgebonden vader in het gezicht schiet. Maar ja, Amerikanen he... die mogen graag schieten.

vond ik ook ongeloofwaardig bewijsmateriaal in je eigen woonomgeving te verbergen daar knapte ik op af vanwege ongeloofwaardigheid.

avatar van hatebreeder
Best een aardig filmpje die lekker wegkijkt. Zo af en toe net wat te zoetsappig om een echt hele goede film te zijn. Acteerwerk is ook allemaal vrij aardig. In cijfers waardeer ik hem op een 6,7 waarbij ik hem hier op Moviemeter afrond naar boven waardoor het 3,5 ster wordt.

Niet verkeerd, maar wel tergend langzaam... Op laatste gedeelte zat ik te wachten op de aftiteling.

Goede film, start rustig op en bouwt uit. Heel fijn maar verliest hier en daar wel zijn scherpte. Goede start van de film, het bescheten, krampachtige religieuze Amerika wordt goed neergezet.Alles en iedereen wordt zo krampachtig geregiseerd en klein gehouden in het gezin/ de gemeenschap. Kreeg er de kriebels van. Zowel de jongen als de vader spelen hun rol erg goed.

Wat doet het met je als je door omstandig bewijs vermoed dat je vader een seriemoordenaar is? Mooi hoe je ziet hoe de zoon worstelt met zijn loyaliteit en ronduit schok over dit mogelijke feit. Jammer dat al vrij snel in de film, ik geloof al bij de 45e minuut, je min of meer weet dat de vader schuldig is. Ze hadden dat 'did he, he didn't?', wat mij betreft nog even iets langer mogen uitmelken. Had de film iets meer suspense gegeven.

Goede rol van het meisje, ze deed mij een beetje denken aan Kirsten Dunst in haar jongere dagen. Ze speelde de rol overtuigend. Ik vond het wel een beetje mwah dat twee kids deze oude zaak wel even oplossen. Het heeft mijn kijkplezier niet zo zeer verpest maar it's a stretch.

Nogmaals de vader speelde zijn rol heel goed. Als Christelijke koekwaus, pilar of the community en liefhebbende vader speelt hij goed en een redelijk goofy dad. Maar hoe meer je te weten komt over zijn persoonlijkheid hoe meer signalen je krijgt dat dit gewoon een 'rol' is die hij heeft aangenomen. Zoals zoveel psychopaten en seriemoordenaars beschikt hij helemaal niet over empathie maar wel over het vermogen om dit te faken. Hij weet wat er van hem verwacht wordt maar er is geen sprake van oprechte spijt, empatie of een geweten. Ook het enorme ego blijkt in zijn onvoorzichtigheid. Wie bouwt er nu zo een ruimte recht onder zijn huis? Juist, iemand die denkt er mee weg te komen en slimmer te zijn dan de rest. Daarom is zijn schok en woede ook zo groot wanneer hij uiteindelijk gepakt wordt door zijn zoon. Zoveel wordt duidelijk wanneer hij de trekker overhaalt op zijn eigen zoon. Hij speelt een lieve vader, maar komt zijn seksuele drift en moordadige spelletjes in gevaar, dan schiet hij toch echt liever zijn eigen kind dood. Waarheidsgetrouw aan de gedragsprofielen van dit soort engnekken.

De spanning weet hier en daar op te bouwen maar het wordt nergens echt éng. Toch stoorde mij dat niet. Ook de scéne waarin de vader zich zelf heeft aangekleed als een slachtoffer en zichzelf semi-vastgebonden fotografeert om toch aan zijn trekken te komen zónder slachtoffers te maken vond ik interessant. Hij probeert dus nog even om niet toe te geven aan zijn monsterlijke lusten, maar als hij de foto's bekijkt kan hij niet door de illusie heen kijken en slaat gefrustreerd om zich heen in het bed. Om daarna dus te besluiten dat dit niet genoeg is en hij daadwerkelijk weer moet toegeven aan zijn behoeftes

Het einde vond ik een beetje jammer. De zoon denkt dat hij het gezin een gunst levert door de waarheid te ontnemen en het te doen lijken op zelfmoord. Slecht plan. De moeder en zijn zusje zullen zich altijd afvragen of het door hen komt en wat ze dan hebben gemist? Niet alleen zij maar ook de families van de slachtoffers verdienen een verklaring van deze man ipv dat zij nog steeds denken dat de moordenaar ergens vrij rondloopt. Had hem in zijn knieschijf geschoten en aangegeven bv. Ook vond ik het erg onwaarschijnlijk dat hij zijn eigen vader in het gezicht schiet. Wellicht tijdens de worsteling in the heat of the moment. Maar zo lang daarna pas wanneer alle adrenaline van de worsteling is gezakt? Meh dat geloof ik niet zo. Maar goed. Fijn filmpje, fijne regie, goed verhaal, waarheidsgetrouwe verloop van hoe de karakters en hun keuzes zich ontwikkelen gedurende de film. Goeie poster trouwens.

avatar van El ralpho
familiegeheimen

Op voorhand had ik geen enkele verwachting van dit Summer of 84 achtige verhaal, maar waar ik door bovengenoemde hevig teleurgesteld werd, was de uitvoering hier een stuk redelijker. Ik werd nooit echt verrast en de finale was wel wat langdradig, met betrekking tot het tussenstuk wat plaatsvond voordat Tyler zijn vader betrapte,maar de film werd gelukkig nooit echt saai of vervelend om naar te kijken.

Wel had ik graag nog meer over het dubbelleven van Don willen zien en over de relatie die hij met zijn broer had, en dan vooral hoe zijn broer nu echt verongelukt was. Ook vond ik het jammer dat een laatste confrontatie tussen Tyler en zijn vader uitbleef voordat hij deze neerschoot.

Hoewel The Clovehitch Killer nooit echt spannend of eng werd, en vrijwel vanaf het begin al duidelijk werd hoe de vork in de steel zat, blijft dit een solide thriller die makkelijk wegkijkt (en met momenten aardig fucked up is).

Echt wel een goed gemaakte film. De opbouw is rustig, maar de film naar mijn aanvoelen nooit saai. Zal wel niets voor liefhebbers van hectische actie zijn, vermoed ik.
Het acteerwerk , vooral van vader en zoon, is heel degelijk.
Een dikke 3,5 ☆

Lekkere wegkijk film. Interactie tussen vader en zoon waren goed. Alleen jammer dat je al in de eerste 10 minuten weet wie het gedaan heeft, maar al met al een 3,5 waard