The Clovehitch Killer (2018)

Drama / Thriller

geregisseerd door Duncan Skiles
met Dylan McDermott, Charlie Plummer en Samantha Mathis

De tiener Tyler is vrijwilliger bij de lokale kerk en een plichtsgetrouwe zoon van zijn vader Don, die zelf hoog aanzien kent in de gemeenschap. Meer dan tien jaar geleden was er in hun rustige dorp opschudding wanneer tien vrouwen gemarteld en vermoord werden teruggevonden. De dader, die meteen de bijnaam Clovehitch kreeg, is tot op de dag van vandaag nog steeds niet opgepakt. Tylers leven wordt helemaal op zijn kop gezet wanneer hij een reeks verontrustende beelden vindt die verband houden met de moorden.

avatar van parcivalis
Aardige serial killer flick die een prachtige inkijkje geeft in het retarded Amerika. De film is spannend en de acteerprestaties zijn uitmuntend. Er zit alleen wat gaatjes in het script waar je met een sherman tank doorheen kunt. Het lijkt me niet erg waarschijnlijk dat een doortrapte killer alle bewijslast gewoon in de kruipruimte van zijn huis laat rondslingeren. Daarnaast vond ik het een beetje ongeloofwaardig dat Tyler zich liet afschepen met dat verhaaltje over die oom. Wat dat betreft had ik de kijkers langer in het ongewisse gelaten of de vader nu wel of niet de killer was. Ook het einde is niet erg waarschijnlijk, tenzij je het normaal vindt dat een zoon van 14 zijn vastgebonden vader in het gezicht schiet. Maar ja, Amerikanen he... die mogen graag schieten.

avatar van schumacher
Leuk filmpje maar ferm gestoord.
Hier en daar zaten er wel wat gaten in de film maar het blijft gewoon boeien en de acteurs waren ook heel goed. Die vader maar ook die moeder dat is gewoon sekte gedoe wat die der deden, bbrr.

Parcivalis is blijkbaar een VS hater maar vergeet wel dat we hier zelf een Dutroux, Roland Janssen, Kim De Gelder, Van Temsche hebben en nog talloze anderen die ook zieke dingens hebben gedaan dus ik mag dan ook zeggen retard Belgie? O, laten we de pedofiele pastoors ook niet vergeten, het zit er hier vol van of zoals overlaatst nog een dame verkrachten vanwege de islam of ene in elkaar slaan omdat die dronk tijdens de ramadan en/of homo's vd daken gooien, genoeg voorbeelden van ziek gedoe. Idd, retard Belgie (en andere landen waar dit gebeurt).
Zo'n zieke geesten en uitschot zoals alle opgenoemde zit er helaas in alle landen dus laat die domme commentaar achterwege van retard Amerika.

Soit: Goed filmpke die aantoont wat voor zieke mensen er overal op de wereld rondlopen.
Zeker de moeite om gezien te hebben.

avatar van mixmaster
Aardige Thriller met degelijk acteerwerk, verwacht geen ''gore'' of ''kills'' ala Michael Myers maar meer een rustig opgebouwde film met spanning en uitgewerkt verhaal.
Ik vondt de film soms wel wat amateuristisch overkomen (bepaalde scenes) , ondanks dat is het toch wel goed te doen en heb ik er wel van kunnen genieten.

parcivalis schreef:

Waarom niet? Meerdere real life seriemoordenaars bewaarden 'bewijslast' in hun huis. Wat dacht je van John Wayne Gacy of Jeffrey Dahmer?
Waarom ongeloofwaardig? Het was zijn liefhebbende vader. Familiebanden vertroebelen je inzicht dan.
Waarom niet? De vader wilde de zoon doodschieten.

avatar van Left4Dead
Een trage zit met aardig onwaarschijnlijke wendingen cq acties.
Verschrikkelijk droog gebracht in beeld en acteerwerk, daar moet je van houden.

avatar van Norman Mailer
Wat een gespleten malloot is die Don. Met z'n kruiwagen. Vakkundig in beeld bebracht binnen de alles-verstikkende theemutscultuur binnen het dorpje

avatar van Brabants
Deze film kent een lachwekkende moordenaar als zijnde christelijke hopman, hoe krijg je het verzonnen. Verder is het verhaal wat te stil en vooral traag. Het onweerlegbare bewijs treedt te vroeg aan en geeft de kijker derhalve weinig compensatie.

avatar van Rodger
Prima Thriller, grauw en kil.
3.5 ***

Brabants schreef:

Ik snap dit niet, hoor. Wat is daar zo belachelijk aan? Tal van seriemoordenaars zijn kameleon's. Juist zeer realistisch.

Saving Pvt. Pyle schreef:

Ik vond hem alles behalve weinig opvallend. Snap jouw reactie evenmin.

Brabants schreef:

Ik vond hem alles behalve weinig opvallend. Snap jouw reactie evenmin.

Waarom vond jij hem niet weinig opvallend? Hij was sociaal actief, leek erg betrokken bij de gemeenschap. Precies als John Wayne Gacy die een dragende kracht was binnen de (kerk)gemeenschap en ook nog eens politiek actief was. Gacy speelde ook nog eens de clown op kinderfeestjes. Over ''alles behalve weinig opvallend'' gesproken.
John Wayne Gacy - Crime Museum - crimemuseum.org

Op de vader-zoon relatie na (misschien) is het juist een zeer realistische kijk op dit soort seriemoordenaars.

John Wayne Gacy - Crime Museum - crimemuseum.org

Schijn bedriegt hier te snel. Dat was ook ongeveer de strekking van mijn commentaar, zoals ik het had vermeld bij mijn beoordeling. Heb het hier dan ook puur over de verschijning in de film. Kennelijk heb jij er meer van genoten dan ik. Ik was al blij deze film te zijn vergeten, totdat jij me begon te quoten.

avatar van Saving Pvt. Pyle
Dat komt helemaal niet naar voren in jouw post dat schijn te snel bedriegt. Wel dat je het niet kan accepteren dat een christelijke hopman een moordenaar is in de film.
Brabants schreef:

Het gaat mij er ook niet om dat jij of ik de film goed vonden of slecht. Het gaat mij er puur om het karakter van de christelijke hopman als zijnde een belachelijk verzinsel, terwijl dit helemaal niet onrealistisch of belachelijk is.

avatar van apolicum
Brabants schreef:

De film is gebaseerd op de BTK-killer, geen idee hoe je dus komt bij het woord "verzonnen", laat staan "lachwekkend".

apolicum schreef:

Daar was ik inmiddels ook achter gekomen. Maar bedankt voor de tip!

Saving Pvt. Pyle schreef:

Je zou mijn reacties wat beter hebben begrepen als je door had gehad dat ik in eerste instantie niet wist dat deze film op waarheid is gebaseerd.

Brabants schreef:

Je ziet. Soms is de realiteit 'lachwekkender' dan verzonnen verhalen.
Nogmaals; niet alleen BTK-killer was zo'n kameleon. Zulke zieke sadisten kunnen zich vaak goed camoufleren.

broncode
Interresante serial killer film, losjes gebaseerd op de btk killer:dennis rader.
Veel aspecten zijn juist weergegeven, de manier hoe hij werkte en zijn verborgen leven. Maar verwacht geen bloedige beelden of geweldadige kills. Ook het eind is bij elkaar gefantaseerd. En als je niet gelooft dat een serie moordenaar ongestoord zijn werk kan gaan, Google dan naar Manfred S. Seriemoordenaars worden gepakt omdat ze zelf een fout maken of arrogant worden, niet door goed speurwerk van de politie.

Vanaf 21 maart in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

Uitstekende thriller die de aandacht vast weet te houden.

avatar van Noodless
Goed opgebouwd dramatisch verhaal rond een seriemoordenaar vanuit de ogen van een tiener die verontrustende ontdekkingen bij de spullen van zijn vader vindt en zich meer en meer in gaat verdiepen.
De film blijft interessant om te volgen tot het einde zonder al te veel spannende momenten. Kills moet je ook niet verwachten. Het draait echt om de zoektocht naar de dader en dit ook kunnen staven met bewijzen. 6/10

avatar van Onceuponanytime
Gepaste opbouw en benieuwd naar het plot. Doch geen hoogtepunten of opvallend beeld-geluidmateriaal.

Een film om éénmalig te bekijken en om daarna bij de grijze massa te plaatsen...

avatar van umbra
Had deze spannender en meeslepender verwacht, ik vond hem vooral zeer traag en het einde vond ik een klucht. Te veel een familie-drama film. Normaal ben ik fan van films met psycho's en serial killers, maar deze heb ik zelfs in 2 x gezien omdat ie zo boeiend was? 3/10 niet meer.

avatar van MartMovie
Vanavond gezien in de Sneak, eind maart in de bios. Mooie film die prachtig laat zien hoe een serial killer 2 gezichten heeft. In een beklemmend christelijk dorp in Amerika blijkt een vader met de bijbel in de hand in werkelijkheid een monster te zijn. De film is traag ( maar daar hou ik van, in tegenstelling tot diverse die ik hoorde bij het verlaten van de zaal ? ) maar daarom zo beklemmend en de acteurs spelen heel goed. Dikke voldoende voor mij. Hoewel je al snel door hebt hoe de hazen lopen blijf ik geboeid doordat je mee worstelt met de loyaliteit of afschuw van de hoofrolspeler.

avatar van Walter S.
Degelijke maar boeiende thriller over een psycho killer in schaapskleren.

avatar van loneranger
Een seriemoordenaarsfilm die niet lijkt op veel van die andere films met veel sensatie en bloed. Het camerawerk is hier kalm en de film wordt rustig opgebouwd met de nadruk meer op de psychologie en het drama. Dylan MCDermott zet aardig een gespleten persoonlijkheid neer. De film wordt nergens echt heel eng of spannend maar is wel onderhoudend. Leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van rep_robert
Ik waardeer de originele insteek van deze film. Ook houd ik ervan als kinderen/tieners zelf op onderzoek uitgaan. Ik kom bij the Clovehitch Killer dus flink aan mijn trekken.
Ik was wel even bang dat het de verkeerde kant opging toen Tyler naar dat kamp zou gaan, maar gelukkig bleek dat dus een list te zijn om verder op onderzoek te gaan met Kassi, die me haast aan een jonge Kirsten Dunst deed denken. Ik zit nog wel een beetje in dubio of de spanning betreft de schuld van de vader wat langer uit had moeten blijven en de spanningsopbouw in die zoektocht wat gerekt had moeten worden. Maar door de opzet van de film kan ik dit wel waarderen.
Het einde is ook eentje die misschien niet bij iedereen goed valt. Ik vond het niet bijzonder storend, maar ik had zelf toch liever gezien dat de vader gearresteerd zou worden. Eigen rechter spelen ben ik niet zo'n voorstander van en ik denk op zulke momenten vooral dat de dader niet een emotioneel afscheid verdient en dat familieleden van slachtoffers een antwoord verdienen. Denkende dat een moordenaar van je kind nog steeds op vrije voeten rondloopt en elk moment een slachtoffer kan maken lijkt me toch verschrikkelijk. En de families enige vorm van gerechtigheid geven is toch wel ontzettend belangrijk. Dat ontneemt Tyler hier de families wel. Alleen om de reputatie van zijn gezin te redden?

Dit weerhoudt me toch van een hogere score, want de regie was lekker rustig en niet te nadrukkelijk aanwezig, waardoor ik het verhaal goed in me op kon nemen.

Spannend opbouwend verhaal, zeker de moeite waard om te kijken! Goed stukje acteerwerk!

Y&T
interessante thriller, leuk bedacht...wat ik ook al zei tegen 020litmanen :-0 De ijzige stiltes die af en toe vallen...blij dat mn maag niet begon te rommelen, ( heb t wel s gehad, ) zat naast n knappe griet en die vond mij ook wel leuk denk...je moet er toch niet aan denken dat je opeens als een varken gaat lopen knorren tijdens spannende momenten...
al met al....goed te pruimen, goede casting, muziek, verhaal...aanradertje!!