Gunfight at the O.K. Corral (1957)

Western

geregisseerd door John Sturges
met Burt Lancaster, Kirk Douglas en Rhonda Fleming

Na een lange carrière als handhaver van de wet besluit Wyatt Earp met pensioen te gaan, en zijn broers in Tombstone, Arizona op te zoeken. Als hij daar aankomt blijken zij in de clinch te liggen met de Clantons, een plaatselijke bende. Een showdown lijkt onvermijdelijk. De Earps krijgen hierbij hulp van de ongeneeslijk zieke Doc Holliday.

avatar van Jan met de pet
Ook deze western voor mij te hoog gewardeerd, super cast......voor mij duurt het allemaal wat te lang, denk 100 min top western: 3,5

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Het verhaal van Wyatt Earp. De man heeft zichzelf tot legende laten uitgroeien in een verbloemde biografie. Maar kom, dat levert wel prachtige verhalen op. Het staat dicht bij de waarheid, en daarom te vergelijken met My darling Clementine, waar regisseur John Ford z'n inspiratie haalde bij de kleinzoon van Wyatt Earp zelf. In Gunfight at the O.K. Corral zien we meer van Earp en z'n samenwerking met Doc Holliday. Ook het feit dat het eindgevecht vooral persoonlijk was en niet op de eerste plaats een daad van rechtvaardigheid als sheriff.

De film wordt vooral gedragen door Burt Lancaster en Kirk Douglas. Douglas zal me nooit liggen, maar hier valt hij beter mee dan in Spartacus of Paths of Glory. Lancaster straat wel het nodige charisma uit en is een goeie keuze (ondanks de fysieke verschillen) als Wyatt Earp. Ook de kleine rolletjes van Dennis Hopper en Lee Van Cleef zijn niet slecht. De film was best wel leuk om zien, maar er zijn veel betere westerns.

Het geheel is een kwalitatieve western geworden, maar het mist toch wel de sfeer die vele andere films uit het genre groot maakten.

avatar van mr rumson
De film vertelt het verhaal van een van de meest legendarische gebeurtenissen uit het wilde westen .
Alleen historisch gezien klopt het niet allemaal.
Bv Johnny Ringo die heeft nooit deel genomen aan het vuurgevecht bij de o.k. corall .
Het vuurgevecht heeft ook niet meer dan 30 seconden geduurd waarbij de twee groepen vlak tegen over elkaar stonden .
Maar goed ik ga er niet te diep op in met wat wel en niet klopt .
De film zelf zit degelijk in elkaar al vond ik hem wat aan de lange kant .
Ik denk als de film wat korter was dat het de spanning ten goede kwam .
Nu kon de film mij niet altijd blijven boeien .
Maar dat komt ook omdat westerns die zich te veel in de stad of binnen kamers af spelen .
Niet mijn favoriete westerns zijn geef mij maar de prairie .
De stadjes zelf lijken mij wel bekend voor te komen uit andere westerns namelijk uit
Rio Bravo en Last train to gunhill .

Leuk is wel om nog een jonge Lee van Cleef te zien .
Douglas kon er prima mee door als Dog Holliday al zal het nooit mijn favoriete acteur worden .
burt lancaster kwam geloofwaardig over als Wyatt Earp .
John Ireland als Johnny Ringo vond ik ook niet slecht .
Jo Van Fleet als Kate Fisher en Ted de Corsia als Shanghai Pierce die konden mij niet bekoren .
Het eind gevecht waar het om draaide was mooi in beeld gebracht .
Frankie laine 's song The o.k. Corall vond ik niet hinderlijk . integendeel zelfs vond hem juist goed bij zo'n oude film passen .

avatar van Richard_Voorhees
Ik ben niet bepaald een western kenner, maar ik vind deze "old school" western zeker de moeite waard. Vooral het acteerwerk mag er zijn. Hij is inderdaad wel iets aan de lange kant, maar echt veel vind ik dit nou ook weer niet deren.

avatar van Dogie_Hogan
Blu-ray review: regiovrij.

avatar van mrklm
De verpersoonlijking van integriteit en één van de meest flamboyante, explosieve acteurs zijn ideaal als de rechtgeaarde Wyatt Earp [Burt Lancaster] en de onberekenbare Doc Holliday [Kirk Douglas]. Wyatt komt naar Tombstone om zijn broer Virgil [John Hudson] te ondersteunen in een conflict dat eindigt in één van de meest legendarische schietpartijen uit de 19e eeuw. Lancaster en Douglas domineren de film, maar ook Jo van Fleet maakt indruk als de vurige vrouw met wie Doc Holliday een haat/liefde-verhouding heeft. Een jonge Dennis Hopper laat (net als in zijn voorgaande films 'Rebel Without a Cause' en 'Giant') zien dat hij zich prima staande kan houden tussen ervaren filmsterren en we zien ook DeForest Kelley in zijn beroemdste film voor hij geschiedenis schreef als 'Bones' McCoy in Star Trek. Hier speelt hij Morgan Earp, één van Wyatts andere broers die ook betrokken was bij OK Corrall. De finale is geen barrage van kogels, maar een verrassend intelligent verlopende confrontatie en een waardig einde van deze zeer onderhoudende westernklassieker.

avatar van Boneka
Mooie blu ray transfer alleen helaas zonder de ned. subtitles. Was redelijk te volgen in deze western. Hij is niet bloedspannend en er zijn daarna betere Wyat Earps gemaakt, maar hij voelt wel heel naturel aan. Gewoon degelijk gespeeld, maar een echte cliffhanger vond ik 'm niet helaas. Maar verveeld heb ik me niet dus ja ruime voldoende zonder uitspattingen.

Cliffhanger? Je had gewild dat de film vlak voor de gunfight zou eindigen?