Patser (2018)

België
Misdaad

geregisseerd door Adil El Arbi en Bilall Fallah
met Matteo Simoni, Nora Gharib en Said Boumazoughe

Vier vrienden wonen in Antwerpen. Ze zijn dealers. Ze zijn stoutmoedig en hebben grote ambities. Het viertal besluit een cokedeal te saboteren en de drugs zelf te verpatsen. Maar de zaken lopen compleet uit de hand. Dit leidt tot een complete oorlog tussen hen, een Amerikaanse druglord en de meedogenloze Colombiaanse kartels.

avatar van Donkerwoud
Met een vooraankondiging als 'min of meer gebaseerd op waargebeurde shit' geeft 'Patser' (2018) al aan dat men geen sociaalrealistisch werk over drugstrafiek in de Antwerpse haven hoeft te verwachten. Het regisseursduo El Arbi en Fallah maakte een speelse, energieke misdaadfilm waarin de jaren tachtig en negentig nooit ver weg zijn. Of het directe verwijzingen zijn naar films en videogames uit dat tijdvak, of die hypergewelddadige bendeafrekeningen met een hoge body count. Nog het fijnst zijn visuele vondsten als havencontainers die in een spelletje Tetris veranderen of een komische bijrol die in de duisternis danst met z'n lichtgevende schoenen.'Patser' (2018) is een spektakel van neonlichten, kleurenfilters en gratuit geweld; als een nostalgische mijmering op zowel het groezelige als het gestileerde van genrewerk uit die tijd. Zelfs de opzet van het narratief (de zeven katholieke hoofdzonden als een levelsysteem) is een soort hommage op het geweld waar we als twintigers en dertigers mee opgroeiden. Het is jammer dat het rommelige script niet mee kan komen met de visuele vondsten, met geforceerde wendingen (vooral rond het personage van Ali B.) die te absurd worden uitgewerkt. Het helpt ook niet dat de man 360-graden draait om zijn knuffelbare imago met zoveel stelligheid van zich af te werpen, dat het bijna aandoenlijk wordt. Van knuffelen met de koningin naar scheldtirades over geiten, genitaliën en enge ziektes.

avatar van Donkerwoud
Met het gevaar dat iemand me weer voor pedofiel uitmaakt, maar Badia (Nora Gharib) is een bijzonder schoon meiske.

Beter dan ik had verwacht. Wel jammer van de voice-over. Kunnen we dat niet gewoon afschaffen? Het werkt nooit.

flinn schreef:

Ik vond het wel een geinige hommage op 'Goodfellas' (1990) maar inmiddels zo vaak gedaan dat het een enorm cliché is geworden.