Patser (2018)

België
Misdaad

geregisseerd door Adil El Arbi en Bilall Fallah
met Matteo Simoni, Nora Gharib en Said Boumazoughe

Vier vrienden wonen in Antwerpen. Ze zijn dealers. Ze zijn stoutmoedig en hebben grote ambities. Het viertal besluit een cokedeal te saboteren en de drugs zelf te verpatsen. Maar de zaken lopen compleet uit de hand. Dit leidt tot een complete oorlog tussen hen, een Amerikaanse druglord en de meedogenloze Colombiaanse kartels.

avatar van Donkerwoud
Met een vooraankondiging als 'min of meer gebaseerd op waargebeurde shit' geeft 'Patser' (2018) al aan dat men geen sociaalrealistisch werk over drugstrafiek in de Antwerpse haven hoeft te verwachten. Het regisseursduo El Arbi en Fallah maakte een speelse, energieke misdaadfilm waarin de jaren tachtig en negentig nooit ver weg zijn. Of het directe verwijzingen zijn naar films en videogames uit dat tijdvak, of die hypergewelddadige bendeafrekeningen met een hoge body count. Nog het fijnst zijn visuele vondsten als havencontainers die in een spelletje Tetris veranderen of een komische bijrol die in de duisternis danst met z'n lichtgevende schoenen.'Patser' (2018) is een spektakel van neonlichten, kleurenfilters en gratuit geweld; als een nostalgische mijmering op zowel het groezelige als het gestileerde van genrewerk uit die tijd. Zelfs de opzet van het narratief (de zeven katholieke hoofdzonden als een levelsysteem) is een soort hommage op het geweld waar we als twintigers en dertigers mee opgroeiden. Het is jammer dat het rommelige script niet mee kan komen met de visuele vondsten, met geforceerde wendingen (vooral rond het personage van Ali B.) die te absurd worden uitgewerkt. Het helpt ook niet dat de man 360-graden draait om zijn knuffelbare imago met zoveel stelligheid van zich af te werpen, dat het bijna aandoenlijk wordt. Van knuffelen met de koningin naar scheldtirades over geiten, genitaliën en enge ziektes.

avatar van Donkerwoud
Met het gevaar dat iemand me weer voor pedofiel uitmaakt, maar Badia (Nora Gharib) is een bijzonder schoon meiske.

Beter dan ik had verwacht. Wel jammer van de voice-over. Kunnen we dat niet gewoon afschaffen? Het werkt nooit.

flinn schreef:

Ik vond het wel een geinige hommage op 'Goodfellas' (1990) maar inmiddels zo vaak gedaan dat het een enorm cliché is geworden.

avatar van sinterklaas
Gij weet toch...

Je kan ervan zeggen wat je wilt; maar de Marokkaans-Vlaamse broertjes hebben met Patser toch wel een mooie doorgang gemaakt naar de toekomstige Bad Boys 3 film.

Ja, Patser (oorspronkelijke betekenis is "Verkoper" en niet "Macho") begint wel heel stereotype. Gelikte beelden en dito beats wanneer grote heren uit de dure vehikels stappen, stoere mannentaal, veel hipheid en gelikte speelse montage. Kortom: bijna een videoclip. Maargoed, je kent de Belgen... die gaan de keiharde realiteit ook zelden uit de weg. Iets wat Nederlanders wel doen door nog meer kinderachtige onderbroekenlol en een hoop gekrijs erin te verwerken.

Een halve Italiaan/Marokkaan, twee doebers en een bad-ass chick kennen elkaar al vanaf de kindertijd, en zoals er wordt verteld: de ene dag is een kopie van de ander. Dat Adamo's vader zijn Pizzatent als dekmantel gebruikt voor drugszaken lijkt een mooie nieuwe stap in het saaie uitzichtloze leven tussen de betonblokken in Antwerpen. Vaders doet zaken met een paar Nederlandse getthoboys, het meisje Baddia raakt verliefd op een uit de kluit gewassen drugsbaas (die ik nog ken uit de film Wolf) en de drie klunzige vrienden denken ook even een slaatje eruit te kunnen slaan door een drugstransport te rippen in de Antwerpse haven. Alles verloopt op zijn rolletjes en ze zijn zelfs de politie een beetje dankbaar vanwege de corruptie. Maar toch weet je dat dit alles gigantisch tegen gaat werken.

En zo wordt Patser toch wel een feestje, dat alles mooi weet te balanceren en toch een gigantische creatie aan elementen bevat. Van de zwart-komische satirische humor als het zich richt op de corrupte politieagenten en die directeur, tot een steeds benauwendere vicieuze cirkel als we ons richten op de vrienden en het vechtersmeisje. De beelden en de montage waren een lust voor het oog. Ook fijn is de forse Nederlandse inbreng; de Nederlandse acteurs, waaronder Ali B en die hele setting in Amsterdam (met die shoot out in die boksring en de liquidaties) was erg mooi gevonden. Wel jammer dat Ali B hier toch een kleinere rol in kreeg dan ik had gedacht. Ook de dialogen en vele verwijzingen naar filmklassiekers zijn grandioze momenten en de coming of age flashback-scenes maakten het plaatje af. En och... wat was Nora Gharib toch leuk om te zien.

Nee, wat mij betreft was deze film goed gevuld voor een aangename filmavond onder genot van een blow. Iets minder serieus dan Black... Maar aan de andere kant ook weer wel serieus.

avatar van GoodOldJack
Dik in orde, laat de twee boys maar rusting hun ding doen, zelfs al zal het niet voor iedereen zijn (ik kan me voorstellen dat je er als pakweg zestiger weinig aan vindt) het is op zijn minst een frisse wind in de Vlaamse film die beiden heren doen waaien. Was het allemaal geniaal? Bwa naar mijn idee niet nee, vooral Simoni werd los onder tafel gespeeld door zijn collega's, Said Boumazoughe op kop en dat is toch jammer als hoofdpersonage zijnde.

Maar ik heb mij wel degelijk geamuseerd, pure ontspanning die over t scherm raast en dan nog goed gemaakte ontspanning ook, vrij uniek in Vlaanderen dus laat de volgende maar komen. En niet te veel Bad Boys III's gaan maken, boys. Er zijn tweederangs regisseurs uit Amerika genoeg die dat tot een redelijk einde kunnen brengen, vernieuwende Vlaamse regisseurs daarentegen die zijn minder dik gezaaid .

avatar van perceived
Tof!

Flashy gefilmd, ondanks zijn behoorlijke speelduur een vlot lopend plot en geloofwaardig acteerwerk. Zelfs Ali B doet het leuk en best verrassend.

In het begin was het even ergeren aan de overdreven straattaal, maar gezien de film met veel humor en een vette knipoog is gemaakt was dat al snel vergeven en vergeten. Toch is realisme nooit ver weg. Zo worden er ook een aantal zaken aan de kaak gesteld die mis zijn met politie en justitie in Antwerpen (cq België).

Aardige soundtrack met voornamelijk redelijk tot goede Nederhop. Vraag me af of er überhaupt een Vlaamse productie in de film te horen was, al is dat is verder niet zo belangrijk. Ben ook niet heel bekend met het genre, maar waar België blijkbaar stukken beter beter is in het voortbrengen van goede films, loopt Nederland schijnbaar voorop met HipHop

Ik ben niet thuis in dit drugswereldje en kan dus geen oordeel vellen of deze film een goed beeld geeft van hoe het er daar aan toe gaat. Gezien de grote sommen geld die op het spel staan, kan ik mij voorstellen dat het allemaal wat minder impulsief en hyperactief is.
Wat daar ook van zij, ik vind dit een onwaarschijnlijk rommelig verhaal met veel spektakel, overbodig extreem geweld en welgeteld één lichtpuntje: de bekoorlijke Nora Gharib.

avatar van Fisico
Behoorlijke film van het olijke duo El Arbi en Falah en wederom in dezelfde lijn van Image en Black. In dat opzicht dus weinig vernieuwend door opnieuw wat straat- en jeugdbendes te volgen in Brussel of Antwerpen. De klemtoon ligt hier eerder op drugshandel en het ‘verpatsen’ ervan, ook de vriendschap staat hier centraal.

Wederom erg flitsend met veel beats, toch wel een zeer knappe montage en camerahantering. Technisch weinig op aan te merken. Mooie verweving ook van de zeven hoofdzonden in het plot. Je weet waar je aan toe bent en leeft naar de climax toe waarvan je weet dat het zal ontploffen. Ontploffen deed het, vooral naar het einde toe gaan de remmen volledig los met buitensporig geweld. De drugsoorlog neemt ongeziene proporties aan en is er wel wat over. Het einde loopt uiteindelijk ook met een sisser af en het viertal is eigenlijk nooit echt in gevaar geweest, beetje jammer toch wel. Het loopt te simpel af met zijn happy end.

Veel slang en gevloek in het taalgebruik, beetje zoals El Arbi zelf, verveelt wel op den duur. Uiteraard moeten ze geen algemeen beschaafd Nederlands praten, maar overdaad schaadt, iets wat de regisseurs wel meer overkomt. Personages ook wat vlak, maar daar ging ik al vanuit. Geen slechte film op zich, zeker technisch gezien niet, had het minder verwacht. Wel een mooie opstap naar Bad boys 3 dat met meer budget minstens even flitsend zal zijn al moet het ook niet te veel richting Bay gaan.

avatar van Corcicus
Je vraagt je op den duur wel af op welke planeet Adil en Bilall eigenlijk leven met her en der racistische aanslagen, een extreemrechts politiekorps dat zich nergens anders mee bezighoudt dan brave jongeren in elkaar te timmeren...Het lijkt wel een soort parallel universum.

Verder wel wat geërgerd aan het taalgebruik/script in de film dat we als weinig verheffend kunnen categoriseren. Onderhoudend is het gelukkig wel.

avatar van Noodless
Flitsende film met een strak tempo rond drugshandel in Antwerpen waarbij de zeven hoofdzonden een leuke draad vormen in het verhaal. Verveling zal hier niet aan de orde zijn want er is veel te zien en te beleven. Knappe montage en camerawerk. Geen verrassing gezien de heren Adil El Arbi en Bilall Fallah, bekend van Image en Black. Die laatste had wel een hoger niveau qua verhaal. Ook hier kan het taalgebruik ook weer tellen en zijn de racistische bedenkingen en uitingen vaak aanwezig. Niks nieuws van de regisseurs. Het slot is te simpel uitgewerkt waarbij de 4 kameraden er weel heel goed van af komen.
6/10

avatar van Alathir
Adil en Bilal gooien weer met hun shit. Het is niet helemaal mijn shit maar ondanks dit verheven taalgebruik geraak je er na een tijdje wat minder gevoelig voor. Ik had ook de indruk dat het scheldgehalte iets afnam naarmate de film vorderde. Na een halfuur begin je tot de conclusie te komen dat Patser ook nog een verhaal heeft.

De film past nog steeds in hun straatje betreffende racisme en bendes. Black ging daar ook over maar had een heel andere sfeer. Veel donkerder gefilmd terwijl het bij Patser flitsend en neonisch is (is dat zelfs een woord). Ik vind wel dat ze wat overdadig veel gebruik maken van timelapses. Ook die filmreferenties zijn steeds hipper aan het worden. Taxi Driver, Scarface, Kickboxer, Breaking Bad en ga zo maar door passeren allemaal de revue in Patser. Dat is leuk tot op een bepaald punt - overdaad schaadt zeggen ze wel eens in de volksmond. Natuurlijk is dit persoonlijk.

Ik wens ze in ieder geval veel succes met hun avonturen in Hollywood. Bad Boys lijkt me na Patser wel een logische keuze.

avatar van Ilsa
Die vrouwelijke bodyguard van Orlando Marie is dat niet Tine Priem die ook in thuis (Vlaamse reeks) speelt?
Kan ze niet terugvinden in de lijst met acteurs maar lijkt er anders sterk op.