Patser (2018)

België
Misdaad

geregisseerd door Adil El Arbi en Bilall Fallah
met Matteo Simoni, Nora Gharib en Said Boumazoughe

Vier vrienden wonen in Antwerpen. Ze zijn dealers. Ze zijn stoutmoedig en hebben grote ambities. Het viertal besluit een cokedeal te saboteren en de drugs zelf te verpatsen. Maar de zaken lopen compleet uit de hand. Dit leidt tot een complete oorlog tussen hen, een Amerikaanse druglord en de meedogenloze Colombiaanse kartels.

De nieuwe (derde) film van Adil en Bilall.

Hier kijk ik naar uit !!!

avatar van sinterklaas
En Belgie gaat maar voort waar Nederland mijlenver achterloopt.

Vanaf 1 februari in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

avatar van schram101
Wat een vreselijke trailer..

avatar van FelixTheCat
Na het zien van deze trailer kan ik bijna wel zeker concluderen dat dit een van de zoveelste dieptepunten zal zijn in de Nederlandse filmwereld...

avatar van Alathir
Dit is een Belgische film hoor. En ik verwacht zeker geen dieptepunt.

avatar van Daan258
Nou ja zeg, WAAROM?????????
Enige wat ik er over kan zeggen.

Kijk dit moet je zien zoals Black in Antwerpen over jongeren bendes en criminaliteit op de straat en ik denk dat dit er een leuke inkijk op gaat geven !!!

avatar van misterwhite
Gisteren Patser op de eerste publieke screening gezien in aanwezigheid van Adil, Bilall en Matteo. Mijn negatief cijfer is louter smaak gebaseerd. Dus ik kraak hem niet af voor de liefhebbers van een stevige vermakelijke actiefilm. Want dat is hij zeker!

Ik zelf hou niet zo van dit soort films. Het scenario was voor mij veel te onevenwichtig en impulsief geschreven. Teveel willen proppen in 120 minuten zorgt voor een ware overload aan verhaal en actiescenes. Maar dat ik de bedoeling van de regisseurs ook want het was hun carte blanche project.
Ook is het voor mij te veel kopie van andere films, iets wat ze trouwens niet verbergen in de film. De referenties vliegen rond onze oren tijdens het kijken. Soms wel leuk, maar naar mijn mening een beetje storend als ze het blijven doen.

Mijn volgend probleem is Matteo Simoni. Een jongen die wel talent heeft maar het niet goed laat zien. In deze film verkeerd gecast als Antwerpse Italiaanse Marrokaan. Maar Antwerps en Marrokaans liggen ver van zijn bed. Hij doet teveel moeite en overact bijna heel de film door die grote inspanning. Terwijl zijn Marrokaanse tegenspelers hem compleet overklassen. Jammer, want Matteo hoort de film te dragen, maar na een half uur was ik zijn overdreven gangsta taaltje al lang moe gehoord.

Maar er is ook veel positiefs aan de film: het camera werk is geweldig, montage is geniaal en je voelt het enthousiasme afdruipen van de regisseurs. En dat mensen vind ik een heel mooi iets. Het is geen cinema om geld maar cinema om passie. Ze doen hun ding. Misschien niet mijn ding, maar ik weet zeker dat veel mensen hier gaan van genieten.

Kijk hier wel naar uit.
Hoop dat deze gewoon lekker overdag in Amsterdam gaat draaien en niet alleen in de late avonduren.

De eerste twee films van deze regisseur waren echt zwak. Dus verwacht ik hier echt niks van...

avatar van kevin_vp
De tikkende tijdbom van de eeuw in retro neon drukletters!

Magistrale misdaad- en exploitatiefilm.
Het kon zomaar een nieuwe creatie van Tony Scott of Kassovitz zijn.
Je hoeft sosa niet te consumeren om het psychedelische gevoel,
alsmede de neveneffecten te achterhalen van dit geestverkleinend middel.
Deze filmsensatie is een drugs simulatie vergelijkbaar met Enter the Void of het recentere Good Time.

Dit legt genadeloos de verontrustende keerzijde van het drugssyndicaat in Antwerpen en Amsterdam bloot en de hypocrisie van de autoriteiten. Sensitieve preutse cinefielen wees gewaarschuwd. Functioneel bloot schuwt het regisseursduo niet. De recensenten die verkondigen dat dit enkel hersenloos vermaak is, hebben kennelijk de actuele politieke en maatschappelijke kritische ondertoon gemist (of genegeerd). De Vlaamsch-nationalistische banaan wordt onverdoofd afgehakt.
Het einde is duidelijk een ode aan John Woo.

Patser is progressieve cinema van de zuiverste coke.
Een adrenalinestoot from start to finish die een extreme creatieve en
financiële boost zal geven aan de Belgische filmindustrie.

Tombe la neige - Salvatore Adamo

Patser,
Grote hype maar maakt deze film de hype waar ? Ja maar je moet er van houden en ik hou ervan het is zo'n like it or hate it film. wel prachtig geschoten in Antwerpen en Marrakech. Geslaagde grappen en goed eind maken deze film zo leuk maar als je niet van dat jongeren taaltje houdt moet je hier niet aan beginnen want dan ga je het zeer waarschijnlijk slecht vinden. Dus echt wel een dikke 4 waard

avatar van mcdaktari
Als het maar niet zo'n flauwe komische film gaat worden. Als het een stevige actie film is dan zou het best wel eens wat kunnen zijn. Ik ben hier best wel benieuwd naar.

avatar van Jordidj
Oei, toen ik deze filmposter voor het eerst zag verwachtte ik niet heel veel. Maar na de eerste positieve beoordelingen moet ik het toch maar een kans geven, denk ik.

mcdaktari schreef:

Hij is hard maar je moet tegen het jongerentaaltje kunnen

avatar van mcdaktari
Ja die straattaal had ik wel verwacht en dat kennen we inmiddels ook wel dus dat zal het probleem niet zijn

Kan me vinden in de eerder negatieve recensie van misterwhite, maar ook wel oren naar de post van kevin_vp hierboven. Denk dat ik Mateo te ongeloofwaardig vond en de montage te nadrukkelijk aanwezig, waardoor het moeilijk was een band op te bouwen met de personages. Na een halfuur begon ik me wat te vervelen, de sociologische observaties (taalgebruik en humor) hielden het net draaglijk. Ik vind dit geen stap vooruit na Black.

braambes schreef:

Zoals ik hierboven zeg Hate it or love it gevalletje

avatar van JDSsmetje
Patser is het erg goed aan het doen in de bioscoop. Het is hen natuurlijk gegund, maar het wordt dringend tijd dat de Vlaamse media wat evenwichtiger communiceert over de Vlaamse film..

En waar ik al bang voor was.
16.30.
Voor mij een onmogelijke tijd in het weekend.
Ben ik pas na 21.30 thuis.
Waarom een film altijd zo laat plannen en niet eens een kans geven in de ochtend of begin middag.
Word weer wachten op de DVD release.

avatar van Donkerwoud
De twee regisseurs bij De Nieuwe Maan over deze film. Sympathieke gastenDe Nieuwe Maan (28 januari 2018) | Het Vergeten Kind en Patser (Mocro Maffia Film) - YouTube

avatar van JacoBaco
kevin_vp schreef:
Het kon zomaar een nieuwe creatie van Tony Scott zijn.

Je weet dat de beste man al ruim 5 jaar niet meer leeft?

avatar van kevin_vp
JacoBaco schreef:

Je weet dat de beste man al ruim 5 jaar niet meer leeft?

Nee, dat overlijdensbericht was compleet langs me voorbij gegaan.
(Sarcasme)

avatar van JacoBaco
kevin_vp schreef:

Nee, dat overlijdensbericht was compleet langs me voorbij gegaan.
(Sarcasme)

Volgende keer maar beter opletten dan.
(sarcasme)

Prima filmpje, niet echt bijzonder maar keek wel lekker weg.

Zaten wel met heel Marokko in de zaal, niets mis mee maar er zaten wel een paar irritante figuren bij (hardop roepen, lopen door de zaal en met flesjes en popcorn gooien)
Heb ook nog nooi zo'n tering zooi gezien na het verlaten van de film. Ben bang dat dit niet de eerste keer was, veel kaart controlle en een beveiliger in de zaal :/