Weg van Jou (2017)

Nederland
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Jelle de Jonge
met Katja Herbers, Maarten Heijmans en Elise Schaap

De stadse Evi wordt met frisse tegenzin door haar werkgever overgeplaatst van hip Rotterdam naar stil Zeeuws-Vlaanderen. Weigeren is geen optie, haar carrière valt of staat met slagen in de Zeeuwse regio. Ze laat haar comfortabele stadse leven van uitgaan en veel consumeren achter zich en begint met vallen en opstaan aan haar nieuwe leven in Zeeuws-Vlaanderen. Dat het daar niet allemaal onverstaanbare Zeeuwen zijn, blijkt als Evi in Terneuzen schipper Stijn ontmoet. Zou ze dan toch aarden in de Zeeuwse klei of keert ze liefst zo snel mogelijk terug naar haar vriend Lennaert die in Rotterdam is gebleven?

kappeuter (moderator)
Vanaf 12 oktober in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

Prima film maar wel voorspelbaar en gejat. Beetje van een doc Hollywood en beetje van een film met mat Damon waarvan ik de naam even niet meer weet

avatar van skinny_tie
De trailer doet me vooral aan Bienvenue Chez Les Ch'tis (2008) denken.

avatar van Mads Smikkelsen
Aangeraden door Andre Waardenburg (NRC)

avatar van BlueJudaskiss
Recensie in Volkskrant was ook erg goed.

avatar van Michaela
Heerlijke film!

avatar van mrklm
Alweer een twijfelachtig basisplot: de irritante, ambitieuze Evi [Katja Herbers] is er vast van overtuigd dat ze wordt overgeplaatst naar Rio. Ze heeft zelfs al plannen gemaakt om met haar vriend Lennaert [Lykele Muus] te verhuizen, dus het komt als een domper als ze wordt overgeplaatst.... naar Terneuzen! Natuurlijk is Evi zo wereldvreemd (en Zeeuws-Vlaanderen zo karikaturaal neergezet) dat dit vele amusant bedoelde momenten moest opleveren. Zoals ik op basis van de trailer al verwachtte, slaat 'Weg Van Jou' daar de plank totaal mis. Het is de verschijning van Stijn [Maarten Heijmans] die de film leven in blaast. Uiteraard is het geen enkele verrassing hoe de film eindigt, bovendien duurt het onnodig lang voor het eindelijk zo ver is, maar Heijmans natuurlijke spel zorgt toch voor enkele rake momenten, ook omdat de chemie tussen hem en Herbers er duidelijk is en dat voegt toch een aangenaam vleugje romantiek toe aan deze verder behoorlijke flauwe romkom.

avatar van Phantasm
Aardige Nederlandse speelfilm die lekker wegkijkt. Geen hoogvlieger.

avatar van Kees50
Erg dun verhaaltje, en een halfje erbij voor de prachtige Zeeuwse beelden.

avatar van Ajax&Litmanen1
Jezus, zelfs de posters van Nederlandse romcoms lijken allemaal op elkaar.

Wat een droevigheid.

avatar van Brandt
Als Zeeuw kon ik er nog wel om lachen. Maar je moet er van houden, van dit soort meligheid; zowat alle clichés over Zeeland komen langs, van de boluslikeur tot de stugge ruwe bolster banke pit-zeeuw. Bovendien heeft het verhaal de diepgang van een surfplank. Maar de manier waarop IJzendijke en vooral het land van Saeftinghe in beeld worden gebracht maakt veel goed. Ben dus beetje bevooroordeeld, daarom pers ik er met moeite toch nog tweeënhalve ster uit.

avatar van Lars
Brandt schreef:

Ik kan mijzelf hier heel erg in vinden als jouw samenvatting lees. Dat je echter in de stemming moet zijn voor film cliché die de diepte heeft het verhaal de diepgang van een surfplank. hahaha

Kijkt lekker weg. Aardige film. Niet te moeilijk over doen.

avatar van blurp194
Mierzoete plattelandslol. Met een vleugje romantiek voor beginners die het niet zo nauw nemen met nog een beetje extra suspension of disbelief, geen idee hebben hoe de wereld werkt of willen geloven in een mooi verhaaltje zonder daar ook maar een enkel woord van meer dan twee let-ter-gre-pen in tegen te komen. De boeketreeks zou dit script nog laten liggen, zo suf en plat is het.

Nou had ik gehoopt dat Katja Herbers - toch wat mij betreft een van de beste, zo niet de beste NL actrices - in een wat beter filmpje terecht zou mogen komen, of de wat matige productie wat op zou tillen. Nou gaat dat laatste ook wel op eigenlijk, zonder haar zou de film zeker nog een puntje minder scoren.

Heb me er goed mee vermaakt. Zeker voorspelbaar, maar professioneel afgekeken van talloze Amerikaanse voorbeeldkomedies(zo'n film waar dan Sandra Bullock, Reese Witherspoon of desnoods Renee Zellweger de hoofdrol hebben). Continue grappig, zonder dat je in een deuk ligt, maar een prettige sfeer en de mogelijkheden die met name de provincie Zeeland geeft worden bijna optimaal benut. Verfrissend ook dat zo'n film nu eens niet door de heer Nijenhuis geregisseerd wordt met zijn arsenaal aan bekende Nederlanders die dan een typetje komen spelen. Veel minder bekende acteurs hier die het allen redelijk doen, Herbers als de leading lady voorop(hoewel dat onzeker pruillipje bij haar uiteindelijk wel wat gaat vervelen). De Nederlandse inzending voor een oscar, zal zo'n romcom hopelijk nooit worden want dan hebben we een serieus probleem in dit land, maar als een genietbare familiefilm kan ik Weg van Jou van harte aanbevelen.

avatar van vranque
Ik kom uit de achterhoek en kan me niet vinden in dit soort stereotiepe benadering van het achterland . Het is zoals uit de film ook blijkt uiteindelijk volstrekte onzin maar ik geloof dat het beeld bij verschillende mensen nog steeds aanwezig is. Ik distantieer me hiervan maar het raakte me wel. De film stelt absoluut niets voor en wat ik lees is er veel gejat. Gelukkig maar want dan heb ik de meeste shit niet gezien. Voor het sentiment waar ik niet onderuit kom 2.5*

avatar van 93.9
Heerlijke Nederlandse romkom.

Aardige film over een vrouw die niet de promotie krijgt waarop ze gehoopt had. Deze romcom is voorspelbaar van begin tot eind en vol clichés, maar het werkt uiteindelijk wel gewoon. Vermakelijk uitgewerkte situaties met de meid uit de stad die haar draai niet kan vinden op het platteland. Katja Herbers is uiterst charmant in de hoofdrol, en dat doet de film geen kwaad.

avatar van Arri
De mooie beelden van Rotterdam en Zeeland maakte deze film.