Weg van Jou (2017)

Nederland
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Jelle de Jonge
met Katja Herbers, Maarten Heijmans en Elise Schaap

De stadse Evi wordt met frisse tegenzin door haar werkgever overgeplaatst van hip Rotterdam naar stil Zeeuws-Vlaanderen. Weigeren is geen optie, haar carrière valt of staat met slagen in de Zeeuwse regio. Ze laat haar comfortabele stadse leven van uitgaan en veel consumeren achter zich en begint met vallen en opstaan aan haar nieuwe leven in Zeeuws-Vlaanderen. Dat het daar niet allemaal onverstaanbare Zeeuwen zijn, blijkt als Evi in Terneuzen schipper Stijn ontmoet. Zou ze dan toch aarden in de Zeeuwse klei of keert ze liefst zo snel mogelijk terug naar haar vriend Lennaert die in Rotterdam is gebleven?

kappeuter (moderator)
Vanaf 12 oktober in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

Prima film maar wel voorspelbaar en gejat. Beetje van een doc Hollywood en beetje van een film met mat Damon waarvan ik de naam even niet meer weet

avatar van skinny_tie
De trailer doet me vooral aan Bienvenue Chez Les Ch'tis (2008) denken.

avatar van Mads Smikkelsen
Aangeraden door Andre Waardenburg (NRC)

avatar van BlueJudaskiss
Recensie in Volkskrant was ook erg goed.

avatar van Michaela
Heerlijke film!

avatar van mrklm
Alweer een twijfelachtig basisplot: de irritante, ambitieuze Evi [Katja Herbers] is er vast van overtuigd dat ze wordt overgeplaatst naar Rio. Ze heeft zelfs al plannen gemaakt om met haar vriend Lennaert [Lykele Muus] te verhuizen, dus het komt als een domper als ze wordt overgeplaatst.... naar Terneuzen! Natuurlijk is Evi zo wereldvreemd (en Zeeuws-Vlaanderen zo karikaturaal neergezet) dat dit vele amusant bedoelde momenten moest opleveren. Zoals ik op basis van de trailer al verwachtte, slaat 'Weg Van Jou' daar de plank totaal mis. Het is de verschijning van Stijn [Maarten Heijmans] die de film leven in blaast. Uiteraard is het geen enkele verrassing hoe de film eindigt, bovendien duurt het onnodig lang voor het eindelijk zo ver is, maar Heijmans natuurlijke spel zorgt toch voor enkele rake momenten, ook omdat de chemie tussen hem en Herbers er duidelijk is en dat voegt toch een aangenaam vleugje romantiek toe aan deze verder behoorlijke flauwe romkom.

avatar van Phantasm
Aardige Nederlandse speelfilm die lekker wegkijkt. Geen hoogvlieger.

avatar van Kees50
Erg dun verhaaltje, en een halfje erbij voor de prachtige Zeeuwse beelden.

avatar van Ajax&Litmanen1
Jezus, zelfs de posters van Nederlandse romcoms lijken allemaal op elkaar.

Wat een droevigheid.

avatar van Brandt
Als Zeeuw kon ik er nog wel om lachen. Maar je moet er van houden, van dit soort meligheid; zowat alle clichés over Zeeland komen langs, van de boluslikeur tot de stugge ruwe bolster banke pit-zeeuw. Bovendien heeft het verhaal de diepgang van een surfplank. Maar de manier waarop IJzendijke en vooral het land van Saeftinghe in beeld worden gebracht maakt veel goed. Ben dus beetje bevooroordeeld, daarom pers ik er met moeite toch nog tweeënhalve ster uit.

avatar van Lars
Brandt schreef:

Ik kan mijzelf hier heel erg in vinden als jouw samenvatting lees. Dat je echter in de stemming moet zijn voor film cliché die de diepte heeft het verhaal de diepgang van een surfplank. hahaha

Kijkt lekker weg. Aardige film. Niet te moeilijk over doen.

avatar van blurp194
Mierzoete plattelandslol. Met een vleugje romantiek voor beginners die het niet zo nauw nemen met nog een beetje extra suspension of disbelief, geen idee hebben hoe de wereld werkt of willen geloven in een mooi verhaaltje zonder daar ook maar een enkel woord van meer dan twee let-ter-gre-pen in tegen te komen. De boeketreeks zou dit script nog laten liggen, zo suf en plat is het.

Nou had ik gehoopt dat Katja Herbers - toch wat mij betreft een van de beste, zo niet de beste NL actrices - in een wat beter filmpje terecht zou mogen komen, of de wat matige productie wat op zou tillen. Nou gaat dat laatste ook wel op eigenlijk, zonder haar zou de film zeker nog een puntje minder scoren.

Heb me er goed mee vermaakt. Zeker voorspelbaar, maar professioneel afgekeken van talloze Amerikaanse voorbeeldkomedies(zo'n film waar dan Sandra Bullock, Reese Witherspoon of desnoods Renee Zellweger de hoofdrol hebben). Continue grappig, zonder dat je in een deuk ligt, maar een prettige sfeer en de mogelijkheden die met name de provincie Zeeland geeft worden bijna optimaal benut. Verfrissend ook dat zo'n film nu eens niet door de heer Nijenhuis geregisseerd wordt met zijn arsenaal aan bekende Nederlanders die dan een typetje komen spelen. Veel minder bekende acteurs hier die het allen redelijk doen, Herbers als de leading lady voorop(hoewel dat onzeker pruillipje bij haar uiteindelijk wel wat gaat vervelen). De Nederlandse inzending voor een oscar, zal zo'n romcom hopelijk nooit worden want dan hebben we een serieus probleem in dit land, maar als een genietbare familiefilm kan ik Weg van Jou van harte aanbevelen.

avatar van vranque
Ik kom uit de achterhoek en kan me niet vinden in dit soort stereotiepe benadering van het achterland . Het is zoals uit de film ook blijkt uiteindelijk volstrekte onzin maar ik geloof dat het beeld bij verschillende mensen nog steeds aanwezig is. Ik distantieer me hiervan maar het raakte me wel. De film stelt absoluut niets voor en wat ik lees is er veel gejat. Gelukkig maar want dan heb ik de meeste shit niet gezien. Voor het sentiment waar ik niet onderuit kom 2.5*

avatar van 93.9
Heerlijke Nederlandse romkom.

Aardige film over een vrouw die niet de promotie krijgt waarop ze gehoopt had. Deze romcom is voorspelbaar van begin tot eind en vol clichés, maar het werkt uiteindelijk wel gewoon. Vermakelijk uitgewerkte situaties met de meid uit de stad die haar draai niet kan vinden op het platteland. Katja Herbers is uiterst charmant in de hoofdrol, en dat doet de film geen kwaad.

avatar van Arri
De mooie beelden van Rotterdam en Zeeland maakte deze film.

avatar van knaai
Geslaagde Nederlandse film. Ja, het zit boordevol clichés, maar deze zijn zo duidelijk dik aangezet dat je het niet serieus kan nemen. Niet alleen geldt dit overigens voor hoe de Zeeuwen in de film worden neergezet, maar net zo goed voor de moderne Rotterdamse stadsmens. Bovenal levert het veel grappige dialogen op en ongemakkelijke situaties. Prachtig camerawerk en een goede promotie van het Zeeuwse land.

avatar van Joy4ever
Ajax&Litmanen1 schreef:
Jezus, zelfs de posters van Nederlandse romcoms lijken allemaal op elkaar.

Wat een droevigheid.

Maar wat vond je van de film?

avatar van Ajax&Litmanen1
Joy4ever schreef:

Maar wat vond je van de film?

Voor die mooie meid in de rode jas op de poster zou ik de film wie weet ooit nog eens opzetten

avatar van mjk87
Ik had met Herbers en Schaap gehoopt dat de film nog enigszins leuk zou zijn, maar ook dat valt tegen. Inhoudelijk gaat het gewoon het vertrouwde pad en ook in deze film is er al een vriend die gewoon een lul is waarvan je als kijker na 1 seconde al denkt: überhaupt, hoe heb je het zo lang met hem uitgehouden?
Verder proberen ze Zeeland als een wat achterlijke provincie neer te zetten wat in de basis grappig kan zijn, maar het is hier zo overdreven dat het doel volledig wordt gemist. Zelfs voor Drenthe zou het nog niet grappig zijn. Enfin, Herbers is wel lief en enkele momentjes zijn wel aardig, maar wederom een onding zo'n Nederlande romcom. 1,5*.

avatar van mikey
handboek script (altijd weer diezelfde onzin-aktes achter elkaar) over een arrogant meisje die denkt dat ze julia roberts is, uit de stad, die tussen de locals van zeeland strandt (geen woordgrap). Volgens mij wordt dat een comedy of manners genoemd. Film met grapjes over moeilijke situaties waarin je echt anders bent als stedeling dan die plattelanders. Bijvoorbeeld de yogagrap. Want yoga kennen ze daar niet. Of het aansluiten van internet met een internetkabel in plaats van wifi. Want wifi kennen ze daar ook niet. Of thee, wij hebben echte groene planten als thee maar daar hebben ze een theezakje. Onverharde wegen. Ja ja. Tot zover de grappen. De overige grap is het rollen met haar ogen wanneer ze bv een man met een hooivork ziet of een koe, dan doet ze dit: En op het einde dit Maar op het allerlaatste moment Wanneer ze die ene zeeman in haar armen mag sluiten. of niet. afwachten maar.

(ik heb zelfs nog de moeite genomen haar contract te lezen die ze de gewone mensen voorlegt over modellen van al dan niet een nationaal karakter en de jurisprudentie daarvan (?) Why??)

Een verschrikking. De nl romcom mag dan wel een tijdsbeeld zijn, maar nu is het gewoon eens kappen!

avatar van filmkul
Makkelijk gemaakte komedie. Het verhaal is niet al te best en erg voorspelbaar. Buiten dat kijkt de film best lekker weg en duurt de film precies lang genoeg om net niet irritant te worden. De grappen zijn namelijk zo voor de hand liggend dat je ze van mijlen ver aan ziet komen. De acteurs doen het op zich aardig, maar ook daar zien we karakters die we al eens eerder gezien hebben. Niks nieuws en erg voorspelbaar. 2.0

avatar van jippie2010
Gewoon een prima feel good romantische komedie van Nederlandse bodem. Lekker kneuterig sfeertje en een Herbers die laat zien dat ze een film kan dragen. Heijmans vond ik wat minder gecast, maar sommige bijrollen waren daarentegen erg leuk gedaan. Ik heb me vermaakt. *3.0

avatar van missl
Vrouw woont in de grote stad, heeft ook een verkering in de grote stad. Gaat dan naar een kleiner dorp waar ze niet gelukkig is, maar dan ineens wel. Ik heb het idee dat ik dergelijke films al 193842 keer gezien heb. Herbers is wel sympathiek.

avatar van Elchapo
Een echte chick flick waar ik als man best graag naar kijk.deze is niet anders als alle andere maar best vermakelijk.ook de performance van Heijmans met zijn psycho face (uit de serie klem) is geinig,al heeft hij niet de looks om een lover te spelen......3stars.

avatar van cantforgetyou
Tussen al die flauwe Nederlandse films is dit toch wel een betere! Natuurlijk is het allemaal super cliché en voorspelbaar. Maar toch vond ik deze film beter. Het zat hem vooral in de prachtig buitenopname. Wat een mooie provincie is Zeeland toch. En dan vlak bij de supermooie stad Gent in België. Wat ook een verademing is, is dat de bekende Nederlanders op zich wel meevielen. Ik ben nu wel even klaar met de Daan Schuurmans, Eva van de Wijdevens, Linda de Mols, Georgina Verbaans, etc. Leuke meiden hoor, maar nu even andere acteurs/actrices. Katja Herbers is natuurlijk bekend, maar ze speelt toch erg mooi en heeft een hoge gun factor. Samengevat. Geen hoogvlieger, maar een leuk en mooi tussendoortje.