Weg van Jou (2017)

Nederland
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Jelle de Jonge
met Katja Herbers, Maarten Heijmans en Elise Schaap

De stadse Evi wordt met frisse tegenzin door haar werkgever overgeplaatst van hip Rotterdam naar stil Zeeuws-Vlaanderen. Weigeren is geen optie, haar carrière valt of staat met slagen in de Zeeuwse regio. Ze laat haar comfortabele stadse leven van uitgaan en veel consumeren achter zich en begint met vallen en opstaan aan haar nieuwe leven in Zeeuws-Vlaanderen. Dat het daar niet allemaal onverstaanbare Zeeuwen zijn, blijkt als Evi in Terneuzen schipper Stijn ontmoet. Zou ze dan toch aarden in de Zeeuwse klei of keert ze liefst zo snel mogelijk terug naar haar vriend Lennaert die in Rotterdam is gebleven?

avatar van mrklm
Alweer een twijfelachtig basisplot: de irritante, ambitieuze Evi [Katja Herbers] is er vast van overtuigd dat ze wordt overgeplaatst naar Rio. Ze heeft zelfs al plannen gemaakt om met haar vriend Lennaert [Lykele Muus] te verhuizen, dus het komt als een domper als ze wordt overgeplaatst.... naar Terneuzen! Natuurlijk is Evi zo wereldvreemd (en Zeeuws-Vlaanderen zo karikaturaal neergezet) dat dit vele amusant bedoelde momenten moest opleveren. Zoals ik op basis van de trailer al verwachtte, slaat 'Weg Van Jou' daar de plank totaal mis. Het is de verschijning van Stijn [Maarten Heijmans] die de film leven in blaast. Uiteraard is het geen enkele verrassing hoe de film eindigt, bovendien duurt het onnodig lang voor het eindelijk zo ver is, maar Heijmans natuurlijke spel zorgt toch voor enkele rake momenten, ook omdat de chemie tussen hem en Herbers er duidelijk is en dat voegt toch een aangenaam vleugje romantiek toe aan deze verder behoorlijke flauwe romkom.

avatar van Brandt
Als Zeeuw kon ik er nog wel om lachen. Maar je moet er van houden, van dit soort meligheid; zowat alle clichés over Zeeland komen langs, van de boluslikeur tot de stugge ruwe bolster banke pit-zeeuw. Bovendien heeft het verhaal de diepgang van een surfplank. Maar de manier waarop IJzendijke en vooral het land van Saeftinghe in beeld worden gebracht maakt veel goed. Ben dus beetje bevooroordeeld, daarom pers ik er met moeite toch nog tweeënhalve ster uit.

avatar van blurp194
Mierzoete plattelandslol. Met een vleugje romantiek voor beginners die het niet zo nauw nemen met nog een beetje extra suspension of disbelief, geen idee hebben hoe de wereld werkt of willen geloven in een mooi verhaaltje zonder daar ook maar een enkel woord van meer dan twee let-ter-gre-pen in tegen te komen. De boeketreeks zou dit script nog laten liggen, zo suf en plat is het.

Nou had ik gehoopt dat Katja Herbers - toch wat mij betreft een van de beste, zo niet de beste NL actrices - in een wat beter filmpje terecht zou mogen komen, of de wat matige productie wat op zou tillen. Nou gaat dat laatste ook wel op eigenlijk, zonder haar zou de film zeker nog een puntje minder scoren.

Heb me er goed mee vermaakt. Zeker voorspelbaar, maar professioneel afgekeken van talloze Amerikaanse voorbeeldkomedies(zo'n film waar dan Sandra Bullock, Reese Witherspoon of desnoods Renee Zellweger de hoofdrol hebben). Continue grappig, zonder dat je in een deuk ligt, maar een prettige sfeer en de mogelijkheden die met name de provincie Zeeland geeft worden bijna optimaal benut. Verfrissend ook dat zo'n film nu eens niet door de heer Nijenhuis geregisseerd wordt met zijn arsenaal aan bekende Nederlanders die dan een typetje komen spelen. Veel minder bekende acteurs hier die het allen redelijk doen, Herbers als de leading lady voorop(hoewel dat onzeker pruillipje bij haar uiteindelijk wel wat gaat vervelen). De Nederlandse inzending voor een oscar, zal zo'n romcom hopelijk nooit worden want dan hebben we een serieus probleem in dit land, maar als een genietbare familiefilm kan ik Weg van Jou van harte aanbevelen.

Aardige film over een vrouw die niet de promotie krijgt waarop ze gehoopt had. Deze romcom is voorspelbaar van begin tot eind en vol clichés, maar het werkt uiteindelijk wel gewoon. Vermakelijk uitgewerkte situaties met de meid uit de stad die haar draai niet kan vinden op het platteland. Katja Herbers is uiterst charmant in de hoofdrol, en dat doet de film geen kwaad.

avatar van mjk87
Ik had met Herbers en Schaap gehoopt dat de film nog enigszins leuk zou zijn, maar ook dat valt tegen. Inhoudelijk gaat het gewoon het vertrouwde pad en ook in deze film is er al een vriend die gewoon een lul is waarvan je als kijker na 1 seconde al denkt: überhaupt, hoe heb je het zo lang met hem uitgehouden?
Verder proberen ze Zeeland als een wat achterlijke provincie neer te zetten wat in de basis grappig kan zijn, maar het is hier zo overdreven dat het doel volledig wordt gemist. Zelfs voor Drenthe zou het nog niet grappig zijn. Enfin, Herbers is wel lief en enkele momentjes zijn wel aardig, maar wederom een onding zo'n Nederlande romcom. 1,5*.

avatar van filmkul
Makkelijk gemaakte komedie. Het verhaal is niet al te best en erg voorspelbaar. Buiten dat kijkt de film best lekker weg en duurt de film precies lang genoeg om net niet irritant te worden. De grappen zijn namelijk zo voor de hand liggend dat je ze van mijlen ver aan ziet komen. De acteurs doen het op zich aardig, maar ook daar zien we karakters die we al eens eerder gezien hebben. Niks nieuws en erg voorspelbaar. 2.0

avatar van jippie2010
Gewoon een prima feel good romantische komedie van Nederlandse bodem. Lekker kneuterig sfeertje en een Herbers die laat zien dat ze een film kan dragen. Heijmans vond ik wat minder gecast, maar sommige bijrollen waren daarentegen erg leuk gedaan. Ik heb me vermaakt. *3.0

avatar van cantforgetyou
Tussen al die flauwe Nederlandse films is dit toch wel een betere! Natuurlijk is het allemaal super cliché en voorspelbaar. Maar toch vond ik deze film beter. Het zat hem vooral in de prachtig buitenopname. Wat een mooie provincie is Zeeland toch. En dan vlak bij de supermooie stad Gent in België. Wat ook een verademing is, is dat de bekende Nederlanders op zich wel meevielen. Ik ben nu wel even klaar met de Daan Schuurmans, Eva van de Wijdevens, Linda de Mols, Georgina Verbaans, etc. Leuke meiden hoor, maar nu even andere acteurs/actrices. Katja Herbers is natuurlijk bekend, maar ze speelt toch erg mooi en heeft een hoge gun factor. Samengevat. Geen hoogvlieger, maar een leuk en mooi tussendoortje.

avatar van IH88
Weg van Jou

Na een slecht begin vreesde ik even het ergste. Maar Weg van Jou is best vermakelijk, en zeker nadat het verhaal zich verplaatst naar Zeeland wordt het een stuk beter. Herbers en Heijmans zijn ook een leuk duo, en ondanks dat alle clichés over Zeeland langskomen zijn de beelden van de uitgestrekte landschappen en stranden schitterend. Wie wil er nou in Rotterdam wonen… Ik heb in ieder gelijk weer even zin om uit te waaien op het strand.