• 8.561.770 stemmen

Met onder meer: Hannah Hoekstra, Benja Bruijning en Gijs Scholten van Aschat

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 24 maart 2016

Plot De Helleveeg

In De Helleveeg maken we kennis met Albert Egberts (Benja Bruijning) en zijn tante Tiny (Hannah Hoekstra). Tiny lijdt behalve aan smetvrees ook aan een dwangmatig scherpe tong. Voor Albert is tante Tiny, schertsend Tientje Poets genoemd, even afschrikwekkend als intrigerend. Eenmaal zelf volwassen geworden stuurt Albert aan op een grote confrontatie, waarbij eindelijk alle familiegeheimen aan het licht komen.

imageimageimageimageimage

Social Media

avatar van Elchapo

Elchapo

• 1925 stemmen

Mooie intrigerende film,topniveau.de hele setting klopt op 1 ding na: volgende keer een PROFESSIONELE visagie inhuren,echt ongeloofwaardig zijn de acteurs en actrices ouder gemaakt in de film,jammer!!! Toch is deze film zoals gezegd een pareltje. 4 stars.

avatar van Mark de Jong

Mark de Jong

Mooie beelden van Nederland in de jaren 50, 60, 70. Beklemmende climax. Soms wat veel make-up om mensen ouder te maken, leidt af.

avatar van mikey

mikey

Jammer dat ze op het station in de jaren 70, nieuwe prullenbakken en stationsborden hadden. Verder wel grappig dat het onding zo'n secreet was maar dat dan weer zo'n jammere oorzaak moet hebben, geef ik het een onvoldoende. Of was dat ook een leugen?

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Als echte brabander durf ik toch wel te zeggen dat de cast het brabants helemaal zo slecht nog niet uitspraken. Frank Lammers zal het wel goed voor gedaan hebben, neem ik aan. Hannah Hoekstra zet hier ook een hele goeie rol neer, en een compliment voor de mooie jaren 60/70 setting.

Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat deze film zo goed zou bevallen. Zoals ik hier al meer heb gelezen is het een Nederlandse film om trots op te zijn.

avatar van mikey

mikey

mcdaktari schreef:

Nederlandse film om trots op te zijn.

Ik ben never nooit trots op nl

avatar van mcdaktari

mcdaktari

mikey schreef:

Ik ben never nooit trots op nl

Dat vind ik ook helemaal niet erg, toch fijn dat je het nog even benadrukt.

avatar van Brandt

Brandt

Best een aardige film met een prachtrol van Hannah Hoekstra. Het boek is beter, dat wel, maar is dat niet bijna altijd het geval?

avatar van jippie2010

jippie2010

• 1986 berichten

Wat een indrukwekkende film!

Geen moment gelachen, wel geraakt achter gebleven.

Een rustige uiteenzetting die geen moment traag wordt,

die gestaag doorkabbelt naar het onvermijdelijk slot,

die uiteindelijk toch onverwacht hard binnen komt. *4.0

avatar van Gastel

Gastel

Zwaar onder de indruk, wat een schitterende film.

avatar van missl

missl

Goede sfeer, redelijk verhaal. Make up was niet top. De film is lang mysterieus maar weet het boeiende niveau niet vast te houden.

BBarbie

De straten zien er uit, zoals ik me die herinner uit mijn jeugd. De naoorlogse nieuwbouwstraten in mijn geboortedorp zagen er precies zo uit. Af en toe kreeg ik het gevoel dat ik weer van school terug op weg was naar huis.

Deze authentiek ogende settings vormen een passend decor voor een intrigerende kroniek over de tamelijk zonderlinge relatie van een listig meisje / vrouw en haar neef. Een film met twee gezichten waarbij de luchtige toon van lieverlee het veld moet ruimen voor grimmigheid.

Een prachtige film met een bijzonder mooie rol van Hannah Hoekstra (aangename kennismaking). Als geboren en getogen Brabander durf ik te beweren dat er met het taalgebruik en de uitspraak weinig mis is. We praoten ‘ier nie allemaol zo plat as sommige mensuh wulle doen gelove.

avatar van (verwijderd)

(verwijderd)

Binnen 10 minuten afgezet. Wat een vreselijk begin, met een vreselijke soundtrack en een vreselijk accent waarvan het me niet uitmaakt of dat nou goed of slecht geacteerd is. Enkel leuk voor New Kids.

avatar van Arri

Arri

Prima film, vreemd dat ik deze helemaal gemist heb bij release.

avatar van IH88

IH88

De Helleveeg

Na de eerste twintig minuten wilde ik de film bijna uitzetten. Gelukkig heb ik dat niet gedaan, want De Helleveeg wordt eigenlijk alleen maar beter naarmate de film vordert. In het begin is het een wat vervelende film en alleen Hannah Hoekstra zorgt ervoor dat ik ben blijven kijken. Maar zodra de luchtige sfeer wordt ingeruild voor een wat donkere verhaallijn wordt het beter. Dit is eigenlijk een dramatisch en zeer tragisch verhaal, en in het tweede gedeelte komt De Helleveeg een stuk beter uit de verf. Dat komt ook door Hannah Hoekstra, want zonder haar had de film denk ik een stuk minder indruk gemaakt.

avatar van jantjebana

jantjebana

Oei, ik vond dit absoluut geen prettige film om naar te kijken. Ik heb het idee dat ik een stukje onschuld kwijt ben geraakt die ik nooit meer terug zal krijgen. Het familiegeheim welke aan het einde van de film aan het licht komt, raakte me net zo hard als het geheim die bij de serie 'Top of the Lake' wordt ontfutseld. Zo ongelooflijk grimmig dat je een hekel begint te krijgen aan de mensheid an sich.

Het acteerwerk vond ik - maar dit geldt eigenlijk voor bijna alle Nederlandse films - vrij matig. Men komt uit het niets heel ongeloofwaardig hard uit de hoek, zonder dat het karakter van tevoren al een beetje is uitgediept. Dit maakt dat je het niet helemaal gelooft.

Wel is het weer eens iets anders en het feit dat ik hier een recensie over schrijf, zegt wel dat de film me iets heeft gedaan. En daar is tegenwoordig wel wat voor nodig als ik zie wat voor ongelooflijke bagger de bioscopen bereikt.

avatar van Baboesjka

Baboesjka

Heftige film. Wat mij betreft één van de betere Nederlandse films.

Ik vind Hannah Hoekstra erg goed in haar rol, en het verhaal wist mij te raken. Niet gelijk, maar hoe langer ik keek, hoe meer het mij deed. Je moet er wel voor in de stemming zijn. Ik heb er niet op gelet of het Brabants wel of niet klopt, ik kom ook niet uit Brabant, en ik heb het boek niet gelezen, dus daar heb ik het niet mee vergeleken. De film is mij in ieder geval niet tegengevallen en de soundtrack, "My Love" van Sharon Kovacs, blijf ik een goed nummer vinden. 4*

Goede film! Zéker geen komedie maar echt drama.

Zoals deze dingen vroeger vaker gebeurden met ooms, tantes, andere familie en... vrienden van familie.

Wist me van begin tot eind te boeien.

Triest leven heeft zij gehad.

Goeie film als je jezelf toch al klote en depressief voelt op een doordeweekse zondagavond in ijzig koud januari, om je nóg wat meer kut te voelen.

Zeg maar.

(EDIT moderator: signature verwijderd)

avatar van OnzeHans

OnzeHans

Na wat begint als een luchtige familiekroniek langzaam wat schrijnend leed blootlegt en mij uiteindelijk stevig bij de strot had, werd die op het end ook nog dichtgeknepen: een beklemmend drama!

Motto van A.f.t.a: ‘familie, je kan ze missen als kouwe pap...’

Daarnaast een mooie sfeertekening van het Brabant uit 60-70-80 met uitstekend acteerwerk.

Ik zag de Helleveeg gisteren voor het eerst op de TV

Ik kende het boek en het verbaasde mij dat van Dure uit die wirwar zo'n prachtig beeld heeft geschapen, een topprestatie met zeer goed acteerwerk.

De film boeide mij van de eerste tot de laatste minuut, ik herkende als Eindhovenaar veel locaties (behalve het station). De film ademt de sfeer van de jaren dat ik opgroeide en later de 70-80'er jaren.

avatar van GZN

GZN

Het duurt even voordat de film op gang komt. Hierna wordt het steeds aangrijpender. Een beklemmende sfeer wordt neergezet. Mooi en zorgvuldig gemaakt.

De laatste scene is een stomp in je maag. Het tilt de hele film naar een hoger niveau.

avatar van panax

panax

goeie film

met een schitterend tijdsbeeld

de make up om mensen ouder te maken was slecht

of was het om het zwaar aan te zetten

schokkend verhaal met zwarte humor tot aan het eind

goede cast goed neergezet !!

Mooie en heftige film. Het duurde wel wat lang voor duidelijk werd wat er in haar jeugd was gebeurd. Maar was zeker wel geboeid. Jammer van de make-up.

avatar van nadrin

nadrin

Mooie film vooral de setting in de 60 70 jaren

avatar van jordorientje

jordorientje

De hele film lang kijk ik uit naar het o-zo-verschrikkelijke familiegeheim. En dan vertelt ze het uiteindelijk en dan denk ik: Oh.. Was dat het? Ik begreep totaal niet de schuld van haar zus, die probeerde alleen maar te helpen. Ik had een veel schokkender verhaal verwacht, bijv dat ze was verkracht en daarna zwanger geraakt of dat haar zus zelf de abortus had gedaan. Maar dan wordt mijn vermoeden dan toch een beetje bevestigd: haar zus leende haar uit voor seks en was daardoor de grootste oorzaak voor haar zwangerschap en daarna onvruchtbaarheid. Toch vond ik het jammer dat de emotie zo uitbleef, van begin tot zelfs de "daad" tot het eind. Daardoor greep het me niet altijd aan. Bij het stuk dat ze als tante seks had met haar neefje werd ik echt misselijk, waardoor ik weer helemaal uit de film was.
De film heeft me wel geboeid 2 uur lang, maar niet geraakt. De laatste minuut heeft me pas een beetje doen meeleven. Maar toen was het al afgelopen haha.

avatar van Brandt

Brandt

Vreemd genoeg is dit wel een film die blijft hangen, bij mij althans. Half sterretje erbij derhalve.

avatar van cales77

cales77

Film zat prima in elkaar...

avatar van Winterklaar

Winterklaar

Wat een ingewikkelde klucht.

avatar van Woland

Woland

Zowel niet ingewikkeld en geen klucht, zou ik zeggen.

Aparte film, waar ik eigenlijk van te voren niks over wist. De Helleveeg gaat over Tiny, die in een Brabantse familie een soort van zwart schaap is, vanwege haar nogal onvriendelijke karakter jegens haar familie. Al blijkt dat met hele goede reden te zijn. Een groot deel van de film voelt vooral aan als een combinatie van een lichte komedie over dysfunctionele familie, een licht drama over ongewenste kinderloosheid, en een portret van Brabant over een aantal decennia. Het keek lekker weg en het beeld van Breda en omgeving was met name wel goed gedaan - de setting leek vrij passend (al kom ik niet uit die periode of die hoek van het land), al waren de verouderingseffecten bij de acteurs (m/v) wel erg matig gedaan in sommige gevallen. Maar zo in het laatste half uur verandert de toon als we er achter komen wat voor donkere familiegeheimen de oorzaak van Tiny's antipathie tegenover haar familie zijn. En dit is ook een behoorlijk harde afrekening met het hypocriete katholieke Brabant uit die tijd, waar familie, gezin en kerk wegkijken voor kindermisbruik en verkrachting. Ik vond de film toen ik 'm keek wel oke maar ook maar gemiddeld interessant, maar het einde hakte er toch wel in. Ik rond naar boven af.

avatar van DjFrankie

DjFrankie

Zeer zeker geen slechte film, en met het dialect (mijn moeder was een Brabantse) is weinig mis.

Verhaal wordt goed neergezet, vrolijk wordt het nergens.

avatar van Robi

Robi

• 2047 berichten

Film over het opgroeien van een neefje met zijn ongeveer 10 jaar oudere tante. De hoofdstukken zijn heel mooi vormgegeven met een tante die bij iedere periode van haar leven tussen 14 en 62 ondersteboven aan een klimrek gaat hangen terwijl haar neefje haar gadeslaat. Dat is echt heel mooi gevonden. Verder wordt er ook uitstekend geacteerd en bouwt het verhaal heel mooi op. In het begin had ik wel dat tante vaak erg overdreven acteerde en onnatuurlijk grof in de mond was. Maar aan het einde van de film bleek ook dat in het verhaal te kloppen en was ook dit dus juist uitstekend geacteerd zelfs. Ja echt een mooie film. Mijn vrouw had ook het boek gelezen, maar ze vond de film misschien zelfs nog wel mooier. En dat is ook best bijzonder en een groot compliment voor de regisseur.

avatar van atropine

atropine

De film begint lichtvoetig maar verkrijgt al snel een bittere toon waardoor ik geneigd was om halverwege af te haken. Gelukkig heb ik dat niet gedaan want het einde had toch nog een verrassing in petto. Deze gestileerde film geeft een mooi tijdsbeeld van de door het katholicisme ingegeven bekrompenheid in de jaren 50 , 60 en 60 in Brabant. Hannah Hoekstra zet haar personage overtuigend in de voorgrond waardoor de overige personages wat meer in de achtergrond verdwijnen zodat ik als kijker vanaf de eerste kennismaking met Tiny weet dat de hele film om haar zal draaien. Gijs Scholten van Aschat en Frank Lammers spelen uiterst zorgvuldig en precies levensecht de personages zoals ik ze nog een beetje herken uit de jaren waarin de film zich afspeelt.

avatar van rascar

rascar