De Helleveeg (2016)

Nederland
Komedie / Drama

geregisseerd door André van Duren
met Hannah Hoekstra, Benja Bruijning en Gijs Scholten van Aschat

In De Helleveeg maken we kennis met Albert Egberts (Benja Bruijning) en zijn tante Tiny (Hannah Hoekstra). Tiny lijdt behalve aan smetvrees ook aan een dwangmatig scherpe tong. Voor Albert is tante Tiny, schertsend Tientje Poets genoemd, even afschrikwekkend als intrigerend. Eenmaal zelf volwassen geworden stuurt Albert aan op een grote confrontatie, waarbij eindelijk alle familiegeheimen aan het licht komen.

avatar van Elchapo
Mooie intrigerende film,topniveau.de hele setting klopt op 1 ding na: volgende keer een PROFESSIONELE visagie inhuren,echt ongeloofwaardig zijn de acteurs en actrices ouder gemaakt in de film,jammer!!! Toch is deze film zoals gezegd een pareltje. 4 stars.

avatar van Mark de Jong
Mooie beelden van Nederland in de jaren 50, 60, 70. Beklemmende climax. Soms wat veel make-up om mensen ouder te maken, leidt af.

avatar van mikey
Jammer dat ze op het station in de jaren 70, nieuwe prullenbakken en stationsborden hadden. Verder wel grappig dat het onding zo'n secreet was maar dat dan weer zo'n jammere oorzaak moet hebben, geef ik het een onvoldoende. Of was dat ook een leugen?

avatar van mcdaktari
Als echte brabander durf ik toch wel te zeggen dat de cast het brabants helemaal zo slecht nog niet uitspraken. Frank Lammers zal het wel goed voor gedaan hebben, neem ik aan. Hannah Hoekstra zet hier ook een hele goeie rol neer, en een compliment voor de mooie jaren 60/70 setting.
Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat deze film zo goed zou bevallen. Zoals ik hier al meer heb gelezen is het een Nederlandse film om trots op te zijn.

avatar van mikey
mcdaktari schreef:
Nederlandse film om trots op te zijn.
Ik ben never nooit trots op nl

avatar van mcdaktari
mikey schreef:
Ik ben never nooit trots op nl

Dat vind ik ook helemaal niet erg, toch fijn dat je het nog even benadrukt.

avatar van Brandt
Best een aardige film met een prachtrol van Hannah Hoekstra. Het boek is beter, dat wel, maar is dat niet bijna altijd het geval?

avatar van jippie2010
Wat een indrukwekkende film!
Geen moment gelachen, wel geraakt achter gebleven.
Een rustige uiteenzetting die geen moment traag wordt,
die gestaag doorkabbelt naar het onvermijdelijk slot,
die uiteindelijk toch onverwacht hard binnen komt. *4.0

avatar van Gastel
Zwaar onder de indruk, wat een schitterende film.

avatar van missl
Goede sfeer, redelijk verhaal. Make up was niet top. De film is lang mysterieus maar weet het boeiende niveau niet vast te houden.

De straten zien er uit, zoals ik me die herinner uit mijn jeugd. De naoorlogse nieuwbouwstraten in mijn geboortedorp zagen er precies zo uit. Af en toe kreeg ik het gevoel dat ik weer van school terug op weg was naar huis.
Deze authentiek ogende settings vormen een passend decor voor een intrigerende kroniek over de tamelijk zonderlinge relatie van een listig meisje / vrouw en haar neef. Een film met twee gezichten waarbij de luchtige toon van lieverlee het veld moet ruimen voor grimmigheid.

Een prachtige film met een bijzonder mooie rol van Hannah Hoekstra (aangename kennismaking). Als geboren en getogen Brabander durf ik te beweren dat er met het taalgebruik en de uitspraak weinig mis is. We praoten ‘ier nie allemaol zo plat as sommige mensuh wulle doen gelove.

(verwijderd)
Binnen 10 minuten afgezet. Wat een vreselijk begin, met een vreselijke soundtrack en een vreselijk accent waarvan het me niet uitmaakt of dat nou goed of slecht geacteerd is. Enkel leuk voor New Kids.

avatar van Arri
Prima film, vreemd dat ik deze helemaal gemist heb bij release.

avatar van IH88
De Helleveeg

Na de eerste twintig minuten wilde ik de film bijna uitzetten. Gelukkig heb ik dat niet gedaan, want De Helleveeg wordt eigenlijk alleen maar beter naarmate de film vordert. In het begin is het een wat vervelende film en alleen Hannah Hoekstra zorgt ervoor dat ik ben blijven kijken. Maar zodra de luchtige sfeer wordt ingeruild voor een wat donkere verhaallijn wordt het beter. Dit is eigenlijk een dramatisch en zeer tragisch verhaal, en in het tweede gedeelte komt De Helleveeg een stuk beter uit de verf. Dat komt ook door Hannah Hoekstra, want zonder haar had de film denk ik een stuk minder indruk gemaakt.

avatar van jantjebana
Oei, ik vond dit absoluut geen prettige film om naar te kijken. Ik heb het idee dat ik een stukje onschuld kwijt ben geraakt die ik nooit meer terug zal krijgen. Het familiegeheim welke aan het einde van de film aan het licht komt, raakte me net zo hard als het geheim die bij de serie 'Top of the Lake' wordt ontfutseld. Zo ongelooflijk grimmig dat je een hekel begint te krijgen aan de mensheid an sich.

Het acteerwerk vond ik - maar dit geldt eigenlijk voor bijna alle Nederlandse films - vrij matig. Men komt uit het niets heel ongeloofwaardig hard uit de hoek, zonder dat het karakter van tevoren al een beetje is uitgediept. Dit maakt dat je het niet helemaal gelooft.

Wel is het weer eens iets anders en het feit dat ik hier een recensie over schrijf, zegt wel dat de film me iets heeft gedaan. En daar is tegenwoordig wel wat voor nodig als ik zie wat voor ongelooflijke bagger de bioscopen bereikt.