Burden (2018)

geregisseerd door Andrew Heckler
met Forest Whitaker, Garrett Hedlund en Tom Wilkinson

Mike Burden maakt deel uit van de Ku Klux Klan en wordt verliefd op de alleenstaande moeder Judy. Zij wil hem doen inzien dat zijn zinloze haat nergens toe leidt, waarna hij uit de KKK wil stappen. Klanleider Tom Griffin wil hem niet zomaar laten gaan en zint op wraak. Mike wordt met Judy en haar zoon opgenomen bij de Afro-Amerikaanse dominee Kennedy ter bescherming tegen de groepering.

Vanaf 30 juli in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

avatar van Gabriel
Geen moment aangrijpend, zwak uitgewerkte personages, voorspelbaar ‘van-zero-naar-hero’.. Al met al weinig inspirerend; geen aanrader.

avatar van wwelover
Interessant verhaal, maar mist goede regie. Ging alle kanten op. De cast is wel aardig, al was Hedlund soms wel wat too much. Iets minder spugen mocht ook wel.

avatar van Shosta
Erg goed!

avatar van Walter S.
Prima film, zeker als je weet dat het gebaseerd is op een waargebeurd verhaal, anders zou ik het denk ik iets te hebben gevonden. Bijna 2 uur voelde zeker niet te lang, gebeurde genoeg.

Prima film
Helaas actueel zeker voor de USA

avatar van Vaniliagirl
Mooie film met fijne acteurs.
Vond alleen het einde wat abrupt aanvoelen.
van "ik pak je nog wel" naar de doop van Mike.
Verder tof dat steeds meer waargebeurde verhalen (of gebaseerd op) aan het eind een kort interview tonen. Voor mij krijgt een film dan vaak meer waarde.

Helaas zijn rassentegenstellingen en rassenhaat na honderden jaren nog steeds een actueel thema in Amerika. Boeken en films daarover spreken mij enorm aan, vooral omdat ik maar niet kan bevatten waarom mensen zichzelf superieur durven te verklaren als drijfveer voor hun walgelijke houding tegenover medemensen.

Dat komt ook weer sterk tot uitdrukking in dit waargebeurde verhaal over de oprichting van een KKK-museum, minder dan een kwart eeuw geleden, en de ontwikkelingen die dat teweegbrengt. Het is andermaal een aangrijpende film met scherpe karaktertekeningen. Erg mooi vind ik het contrast tussen de relaxte houding van de ongehuwde moeder ("white trash") en de opgewonden standjes aan de andere kant van de scheidslijn.
Een erg mooie film, die thematisch overeenkomsten vertoont met The Best of Enemies (2019).

Ik was onder de indruk van deze mooie verfilming van een waargebeurd verhaal dat ook nu weer actueel is.... Raakte me meerdere malen. Het geeft absoluut stof tot nadenken. Goed overtuigend acteerwerk van de hoofdrolspelers ....

avatar van Ajax&Litmanen1
Burden is een waargebeurd verhaal, volgens de film. Dat maakt het wat lastig voor me om heel kritisch te zijn op het clichématige plot, maar ik ga het toch doen. Burden voelt een beetje als de light-versie van American History X. Racist en zwarten-hater komt in aanraking met zwarten, ziet ook de positieve punten en bekeert, maar niet voordat hij nog een keer een confrontatie aan moet met zijn demonen uit het verleden. Wat dat betreft kan je de film wel helemaal uittekenen. Het is aan het prima acteerwerk te danken dat dit gewoon van begin tot eind een boeiende film blijft. Daarnaast blijft het ook altijd wel interessant om een kijkje in het leven van rassenhaters te nemen.

Hier bezitten ze een KKK-museum en vernederen ze donkere mensen door op ze te plassen of ze te kleineren. Richting het einde komt er zelfs benzine en vuur bij. Het blijft krankzinnig dat er echt veel van dat soort mensen op de wereld zijn. Die moet je niet negeren, maar je moet het blijven benoemen dat het niet normaal is. Een beetje zoals de dominee in deze film, die hoopt dat hij Mike nog kan redden, ook al veracht hij zijn levenswijze maar wel ziet hoe gek hij op zijn white trash vrouw en stiefzoontje is. Een film als American History X maakt wel echt meer indruk op me (toevallig heel recent nog gezien zelfs), maar Burden is ook zeker de moeite van het kijken waard.

Overigens wel een raar slot van de film, als je prekerige teksten in beeld krijgt hoe je kan doneren aan de kerk. Hou dat lekker voor het lokale nieuws ofzo. De beelden van de echte Mike Burden waren wel weer sterk.

avatar van alvinvdv
Goeie film zonder een 'topper' te zijn EN.... nog steeds actueel.... helaas!

avatar van perreke
Prima film maar geen topper.

avatar van Ajax&Litmanen1
perreke schreef:
Prima film maar geen topper.

Als je 4 sterren geeft vind je een film over het algemeen wel een topper...

avatar van Walter White
De bedoeling van de film zit goed in mekaar.
Allen jammer dat er niet genoeg verhaal in zit.
Is het zo simpel dat liefde haat kan overwinnen als je bijna heel je leven met haat word opgevoed.

Dat vond ik te gemakkelijk en simpel.
The Best of Enemies & The BlaKKKlansman vond ik betere films als het gaat over racisme.

En American History X daar hoeft niets over gezegd te worden. Die steekt boven alle andere niveau's uit.

avatar van aSMoDeuS
Dat een film als deze niet (al te) prekerig overkomt, mag (tegenwoordig) een wonder heten. Voorspelbaar, irritant acteerwerk van de hoofdrolspelers... Een niemendalletje.

avatar van schumacher
Hele slappe film.

De lange spoiler is vooral eigen visie op wat ik wekelijks zoniet soms dagelijks zie en hoor en wat we nooit of zelden te zien is in dergelijke films.

De KKK daar heb ik niks mee (ik haat geen andere mensen en huidskleur maakt me niks uit) maar dat 1 richtingsverkeer is evenzeer een grote fout.
Ik kan het u hier met veel bewijzen ook tonen maar ik ga dat op 1 na als voorbeeld die ik toch wil meegeven niet doen want dan krijg ik weer geleuter.

Als ik zoiets zou zeggen/posten op fb/twitter/tv (uiteraard over zwarte mensen) dan hang ik, unia en co zouden er als de kippen bij zijn, zich borg stellen, politici staan roepen hoeveel haat en racisme dat van rechts is etc... zou ik voor de rechter komen en het aan de rekker hebben.
Wat u hier leest in de link hieronder is niks aan vervalst, dat heeft die persoon echt gezegd en raad eens? Idd, niks, helemaal niks, geene unia, geen klacht, geen bepaalde politici die ik hoor, muisstil, het is oke, dat mag, zolang het maar niet vd andere kant komt. Dat bedoel ik dus met dat 1 richtingsverkeer, het komt van alle kanten, niet van 1 kant zoals men steeds wil laten uitschijnen.
En als je de 1 zit te veroordelen, doe gerust, maar ga niet hetzelfde gaan doen waar je zelf tegen bent, dan ben je een grote hypocriet.

Ik wacht trouwens ook op de 1ste regisseur die de ballen heeft om een film te maken over terroristische organisaties zoals BLM & Antifa.

Over de film zelf ; die was heel slap , er gebeurde niet veel , het was allemaal heel soft ook en het gaat ook heel traag. Niks kan tippen aan american history x.

Ook dat men steeds afdoet alsof al die KKK aanhangers marginaal zijn of steeds slecht gekleed lopen doet toch ook de waarheid pijn aan. Hun gedachtengoed verwerp ik. Zo'n mensen moeten zich maar eens de vraag stellen: wat als er straks iemand is die hen bv niet wil bedienen omwille ze blank zijn en weet ik begot nog om welke reden allemaal? Goeie vraag of niet?

Ik had er meer van verwacht van deze film.

Deze is wel een spolier:

Een baas die in de film zoiets zegt over uw vriendin?? Wie zou die nu geen trok op zijn smoel geven? Maakt mij niet uit ze wie dat zit te zeggen. Maat van mij heeft zoiets in die richting gezegd 21j geleden, ik heb me nog ingehouden toen maar ik heb die vast gehad.

Ook ik was zeker onder de indruk van dit waargebeurde verhaal. Sowieso een grote fan van Forrest Whitaker die nooit teleurstelt en hier ook weer een prima rol neerzet. Haat/racisme is van alle tijden en dat verandert pas als er een bewustwording gaat plaats vinden zoals in deze film. Desalniettemin heeft de mens nog een hele lang weg te gaan.

avatar van filmkul
Redelijk sterk drama. Het op waarheid gebeurde verhaal wordt vakkundig uitgewerkt door Heckler. Hij bewandelt echter wel de vertrouwde paden zodat de film wel wat voorspelbaar wordt. Maar desondanks is het een prima film. De acteurs zetten sterke rollen neer en de chemie tussen Whitaker en Hedlund is goed. Op een of andere manier weet de film de kijker niet helemaal goed te raken, terwijl het zich daar wel voor leent. Goeie voldoende. 3.5/4.0

avatar van jeuletaxi
Mooie film die me enorm geboeid heeft mede omdat het ook nog waargebeurd is.
Forest Whitaker zet een puike vertolking neer net als Garrett Hedlund, voor mij een dikke aanrader.

Zoveelste film over het helaas aanhoudende gewelddadig rassenonderscheid in de States.
Gebaseerd op een waar gebeurd verhaal van een man die niet zonder moeite en twijfels uiteindelijk uit de KKK-sekte uitstapte.
De verklaringen van dergelijk persoon verduidelijken nog meer hoe zeer de haat ingeburgerd zat.
Geen topfilm. Dat wordt m.i. moeilijk gelet op de vele films die dit onderwerp reeds behandelden en nog steeds doen, maar een bekijkbaar stuk dat alleen maar tot misprijzen om dergelijke verachtelijke rascistische houdingen kan leiden.

schumacher schreef:
Hele slappe film.

Ik had er meer van verwacht van deze film.

Deze is wel een spolier:

Goed omschreven. Lekker kort.

avatar van schumacher
eempag schreef:

Goed omschreven. Lekker kort.

Ik heb me nog ingehouden.

avatar van AniSter
Gebaseerd op ware gebeurtenissen. Prima film met een iets te smeuïg einde. Ik weet niet of Mike Burden in het normale leven ook zo beweeglijk is, maar in deze film vond ik dat gedraai een beetje teveel van het goede. Voor de rest een prima drama dat boeiend was van begin tot einde. Whitaker blijft een topper en de rest van de cast deed het ook goed.

avatar van Frank Slade
prima film over een onderwerp wat nog steeds te bizar voor woorden is, in deze tijd. Goed dat ze dit wederom weer onder de aandacht brengen. Met goede rollen van Whitaker en Hedlund. En eindelijk weer eens Eddie Vedder in de soundtrack.

Degelijk drama.
Whitaker is altijd wel goed, maakt niet uit wat voor rol de beste man ook neerzet. Het overtuigd altijd wel. Het eigenlijke verhaal draait vooral om de beetje labiele redneck Mike Burden ( absoluut geloofwaardig vertolkt door Garret Hedlund) die in tweestrijd komt met zichzelf als hij verliefd wordt op alleenstaande moeder Judy, die niets heeft met het Klu Klux clan wereldje waarin Mike is.opgegroeid.
"Burden" ademt een lekker hillbilly sfeertje uit en weet de volle 2 uur zeker te boeien.
Kijk voor het volledige plaatje ook de aftiteling af met authentieke personages in beeld!
3.5*/4*

Ik zat er wat dubbel in.
Vooral in het begin kwam het erg clichematig bij me over.
Misschien ook wel door Forrest Whitacker die ik vaak wat irritant vindt
Naarmate de film vorderde begon hij me toch meer en meer te boeien en de muziek is ook prima.
Vooral natuurlijk Eddie Vedder.
Dus toch 3,5 ster.
Goede film maar toch ook niet één die heel veel indruk op mij maakte.

avatar van Banjo
Films die over een verhaal gaan met mensen die op het randje leven nou... dan het je al snel mijn aandacht.
Maar ten eerste miste ik momenten die je echt bij de keel pakken, je echt meesleuren en je laten inleven in het levens verhaal. Er had wat meer kracht, spanning en emotie in gemogen.
Maar over het algemeen vond ik het een goede film die ik wel snel zal vergeten..
En de clichés waren te veel aangedikt maar goed het is waargebeurd dan neem ik dat voor lief.