De Kuthoer (2020)

Nederland
Komedie / Horror

geregisseerd door Ivo van Aart
met Katja Herbers, Genio de Groot en Rein Hofman

Columniste en auteur Femke wordt elke dag geterroriseerd met anonieme nare berichten op sociale media en wordt soms zelfs dood gewenst. Op een dag is ze er helemaal klaar mee en ontvlamt de woede in haar. Femke besluit wraak te nemen op haar 'reaguurders'.

avatar van joolstein
“Waarom kunnen we niet gewoon aardig zijn tegen elkaar?”

Die ene zin ontkracht direct elke vorm van horror want Man, man wat was dit slecht! Nu kijk ik niet vaak Nederlandse films maar 'De Kuthoer' heeft een vrij in het oog springende naam en als er ook nog het genreaanduiding horror staat wilde ik weleens een poging wagen. Ander interessant feit was dat actrice Katja Herbers, van bekendheid geniet door haar carrière in de VS; met rollen in series als Manhattan, Westworld en Evil. Niets ten kosten van haar maar ik had natuurlijk beter moeten weten!

De telefilm kende ik wel van naam en was dus voorbereid op een tv-film, ik ga er verder ook niet teveel woorden aan vuilmaken maar tjonge wat was dit... Truttig! Wat ik niet wist was dat de film een actueel maatschappelijk thema moest hebben. Deze film noemt ze allemaal wel op maar nergens wordt het ook maar horror. Hooguit is er misschien ergens aan de horizon nog een zeer slap aftreksel van regisseur Jordan Peele te ontdekken? Nu hoor ik je denken maar.. er is toch een seriemoordenaar? Tja, als je een huis-tuin-en-keuken-killer-miep, die wat rommelt met vingers, eng kan vinden? Hiermee is dit weer een zo'n typisch Nederlands product. Een film met een boodschap, slappe er dik bovenop liggende humor en verder alleen maar knullig!

Het is uiteindelijk een film zoals we er al zovele van Nederlandse bodem kennen,een film met een boodschap. zucht... flauwe slappe humor en van horror hebben ze géén kaas gegeten! Deze film past ondanks die boodschap meer in het rijtje Costa!, Schatjes!, Feestje!, Filmpje! of Sneekweek. Ik had beter moeten weten maar tja... ik hou hoop!

avatar van perceived
Absurdistisch filmpje dat nauwelijks werkt. Een beetje een van Warmerdam light en ook een beetje amateuristisch. Leuk geprobeerd, dat wel.

avatar van ILDIB
Met momenten grappig maar het mist toch wel een beetje geloofwaardigheid, zelfs voor een film. Maar niet slecht.

avatar van Drulko Vlaschjan
Geen beste film natuurlijk, maar er zitten zoveel plotholes en toevalligheden in dat ik vrij zeker weet dat dat gedaan is voor het komische effect, of misschien gewoon als ode aan het genre. Dat moment dat dhr. Dood en de dochter elkaar veelbetekenend aankijken als hij met dat pak erwten staat, dat is zo belachelijk dat het grappig is - en zeer waarschijnlijk is het ook zo bedoeld. Verder helaas weinig gelachen. Hier had meer in gezeten.

Viel me niet eens tegen, had er niks van verwacht. Geen film waar je een avond lekker voor gaat zitten, maar wel een redelijke "tussendoor" film..