De Kuthoer (2019)

Nederland
Komedie / Horror

geregisseerd door Ivo van Aart
met Katja Herbers, Claire Porro en Bram van der Kelen

Columniste en auteur Femke Boot wordt elke dag geterroriseerd met anonieme nare berichten op sociale media en wordt soms zelfs dood gewenst. Op een dag is ze er helemaal klaar mee en ontvlamt de woede in haar. Femke besluit wraak te nemen op haar 'reaguurders'.

avatar van joolstein
“Waarom kunnen we niet gewoon aardig zijn tegen elkaar?”

Die ene zin ontkracht direct elke vorm van horror want Man, man wat was dit slecht! Nu kijk ik niet vaak Nederlandse films maar 'De Kuthoer' heeft een vrij in het oog springende naam en als er ook nog het genreaanduiding horror staat wilde ik weleens een poging wagen. Ander interessant feit was dat actrice Katja Herbers, van bekendheid geniet door haar carrière in de VS; met rollen in series als Manhattan, Westworld en Evil. Niets ten kosten van haar maar ik had natuurlijk beter moeten weten!

De telefilm kende ik wel van naam en was dus voorbereid op een tv-film, ik ga er verder ook niet teveel woorden aan vuilmaken maar tjonge wat was dit... Truttig! Wat ik niet wist was dat de film een actueel maatschappelijk thema moest hebben. Deze film noemt ze allemaal wel op maar nergens wordt het ook maar horror. Hooguit is er misschien ergens aan de horizon nog een zeer slap aftreksel van regisseur Jordan Peele te ontdekken? Nu hoor ik je denken maar.. er is toch een seriemoordenaar? Tja, als je een huis-tuin-en-keuken-killer-miep, die wat rommelt met vingers, eng kan vinden? Hiermee is dit weer een zo'n typisch Nederlands product. Een film met een boodschap, slappe er dik bovenop liggende humor en verder alleen maar knullig!

Het is uiteindelijk een film zoals we er al zovele van Nederlandse bodem kennen,een film met een boodschap. zucht... flauwe slappe humor en van horror hebben ze géén kaas gegeten! Deze film past ondanks die boodschap meer in het rijtje Costa!, Schatjes!, Feestje!, Filmpje! of Sneekweek. Ik had beter moeten weten maar tja... ik hou hoop!

avatar van perceived
Absurdistisch filmpje dat nauwelijks werkt. Een beetje een van Warmerdam light en ook een beetje amateuristisch. Leuk geprobeerd, dat wel.

avatar van ILDIB
Met momenten grappig maar het mist toch wel een beetje geloofwaardigheid, zelfs voor een film. Maar niet slecht.

avatar van Drulko Vlaschjan
Geen beste film natuurlijk, maar er zitten zoveel plotholes en toevalligheden in dat ik vrij zeker weet dat dat gedaan is voor het komische effect, of misschien gewoon als ode aan het genre. Dat moment dat dhr. Dood en de dochter elkaar veelbetekenend aankijken als hij met dat pak erwten staat, dat is zo belachelijk dat het grappig is - en zeer waarschijnlijk is het ook zo bedoeld. Verder helaas weinig gelachen. Hier had meer in gezeten.

Viel me niet eens tegen, had er niks van verwacht. Geen film waar je een avond lekker voor gaat zitten, maar wel een redelijke "tussendoor" film..

avatar van GoodOldJack
Gelukkig dat de/één van de producer(s) het een meesterwerk vindt. Is er toch iemand en trots zijn op een creatie is altijd ok.

Ik zelf werd er niet bepaald warm van. Acteerwerk combinatie van matig overtuigend en overdreven karikaturaal (zal wel zo aangegeven zijn door mensen achter de schermen tegen bepaalde acteurs of actrices). Nauwelijks een ritme waar te nemen. Visueel nergens bijzonder. Van de twee thema's die zouden moeten aanwezig zijn volgens moviemeter heb ik eerder weinig gemerkt, gelachen heb ik niet (een uitzonderlijk geslaagd cynisch ideetje daargelaten) en angst om alleen in mijn bed te kruipen omdat er een op hol geslagen vrouw zou rondlopen die me een les kwam leren omdat ik iets fout op social media zou geplaatst hebben had ik ook niet. Boodschap die wil meegegeven worden is wees wat vriendelijker voor mekaar en wees het met respect oneens (zeker online)? Daar sta ik achter maar dan zou ik het hoofdpersonage toch aanraden eerst even met zichzelf te beginnen. Béétje uit de bocht gaat ze wel tijdens de film. Dat uit de bocht gaan kwam voor mij overigens ook stevig ongeloofwaardig over.

Nu goed, volgende keer beter laat ons zeggen, het onderwerp op zich is actueel en interessant, de uitwerking kon wat mij betreft aanzienlijk beter.

Ik vind de Engelse titel beter.

avatar van blurp194
Op zich een leuk en tamelijk fris idee, maar dat gaat ten onder aan te weinig durf en teveel moraal. Aan Herbers ligt het niet - wat mij betreft toch op zeker een van de allerbeste Nederlandse actrices van de afgelopen teveel jaren. Hoewel het een heleboel had geholpen als ze wat meer boosaardig plezier had uitgestraald op het juiste moment. Want vanzelf is wraak nemen nooit genoeg, je moet het ook proeven, uitdrinken tot de laatste bittere druppel. Meer over the top, en dan nog meer, gaan waar het bloed niet kruipen kan - dat is het recept waarmee je zoiets tot een culthit maken kan. Of de makers dat niet door hadden, of liever op veilig wilden spelen en een uurtje of wat beeldvulling wilden maken? kennelijk was na de titel de durf wel een beetje op.

Toch, begrijp me goed, deze film staat wel mijlenver boven de gemiddelde vaderlandse productie, van het Johan Nijenhuis-genre tot het gebroddel van Roel Reiné. En ik heb me er prima mee vermaakt, dat ook.

avatar van K. V.
Een opvallende titel is wel het minste dat je kan zeggen. Nu de film zelf viel gelukkig ook wel goed mee. Het verhaal boeide wel van begin tot einde. Ook de cast deed het zeker niet slecht.
Ik had geen grote verwachtingen, maar vond hem toch de moeite om gezien te hebben.

Film De Kuthoer met Katja Herbers gaat naar Azië | AD.nl

AD schreef:
De zwarte komedie De Kuthoer, met actrice Katja Herbers in de hoofdrol, komt binnenkort uit in de bioscoop in Zuid-Korea. De satire is aangekocht door distributeur Nabisori Distribution, die de film nog dit jaar gaat uitbrengen.

avatar van umbra
Vond dit zeer vermakelijk filmpje, ben als Vlaming niet zo bekend met de cast, maar vond de hoofdrolspeelster haar rol vet goed neerzetten. Verhaal boeide mij ten zeerste, msschn tikkeltje overdreven, mr dat was hier geen dooddoener, integendeel.

avatar van jurriaan15
Eng hoe extreem dit realistisch is anno 2020 met Corona, voor wat betreft het social media gedeelte en de gelovigheid van mensen als het gaat om echt fakenews.. bezchuldiingen pedofilie bijv wat nu alle media en politici te horen krijgen..

avatar van Pete Del Fina
Zag hem zojuist op NPO3. Heb echt genoten van deze film. Heerlijk overdreven allemaal. Typisch Nederlands. Die scene met dat berustende kerkorgelmuziek, maar van berusting was bij haar nog geen sprake. Integendeel.

avatar van riefenstahl
Verwachtte er niet veel van na het lezen van de negatieve recensies alhier maar wat een enorme meevaller; heb er van genoten.
Uiterst cynische humor, uitstekend in beeld gebracht (ondanks het beperkte budget) en ook eindelijk eens goed te verstaan (nogal eens een probleem met NL films helaas, het slechte geluid).
Heel mooi bijv. hoe de aantrekkelijke Herbers in een witte outfit in een witte omgeving (muren,trappen) met als enige andere kleur het rood van het bloed een verpletterende entree maakt en iedereen aanvankelijk gechoqueerd lijkt maar dan begint te applaudisseren.
Ook de scènes in en rondom de prachtige woning van de oude doch taaie schoft (de Groot) vond ik erg goed gedaan.
Uitstekende rol ook van Bram van der Kelen. Het moment als hij en de dochter ontdekken wat er aan de hand is en zij het mes laat zakken...mooi.
Fascinerend hoe Herbers steeds harder en meer psychopathisch wordt.
De mix van humor, cynisme, drama en horror vind ik zeer geslaagd; een aangename verrassing deze film.

Oorverdovend slecht en dus niet uitgekeken: tijdverspilling! Nadat buurman op het dak overmeesterd wordt en de rest. Deze film wordt aangekondigd als komedie, wie had dat ooit gedacht?

avatar van Q Jones
Vond het zeker niet slecht. Prima vermaak

avatar van Fisico
Lekker over the top film die danig uit de hand loopt wanneer een columniste het niet meer aankan dat ze persoonlijk wordt aangepakt op social media. De boodschap die de film wil geven is niet onbekend. Social media is vaak een riool voor anonieme trollen die hun ongenuanceerde mening spuien en zelden stilstaan met de gevolgen ervan. Vaak een pest gewoon.

Het personage Femke heeft er ook genoeg van en neemt het heft zelf in handen wanneer ze wordt uitgelachen door de politie. De metamorfose is misschien wat met de haren getrokken, maar vermakelijk is het wel. Hier en daar een aantal leuke scènes, mooi einde ook met een bebloed Femke dat de menigte instapt.

Heerlijke Nederlandse film.
Leuk verhaal, goed geacteerd.
Prima mee vermaakt.
Dikke voldoende voor deze telefilm.

avatar van BlueJudaskiss
Vreselijke film zonder kraak of smaak. Een ivoren toren-columniste die het plebs wel eens zal vertellen besluit wraak te nemen op de trollen die haar het leven zuur maken. Waardoor ik dus een hele film lang mezelf zat af te vragen met wie ik in vredesnaam sympathie moest hebben want ik vond het allemaal nare mensen, behalve dan nog die lollige Belg.

Wraak moet zoet zijn - 'oooh Django!'- en dit was dat niet. Keurig, degelijk - en wat men hier zo boeiend vond aan dat bloed op de witte kleding van Katja snap ik niet want ik vond het te cliché voor woorden. Het gebrek aan politie en daarmee dus ook logica, het gebrek aan humor en vooral venijn: ik heb me rot verveeld. Nare, zelfgenoegzame film.

avatar van Fisico
BlueJudaskiss

Hoewel ik (een pak) minder streng ben, volg ik je enigszins. Het gebrek aan politioneel onderzoek is een groot manco, maar dat zou de film ook direct in een ander filmgenre duwen. Het plot kent inderdaad vele plotgaten, maar vooral de luchtigheid primeert hier. Komisch is het zeker niet al ken ik de rekbaarheid van het genre "komedie" en ook "horror" niet.

Fisico schreef:
BlueJudaskiss

Heeft de film nu wél een genre dan? Voor mij is dit de zoveelste middle-of-the-road tv-film.

Vond je? Voor mij was het allemaal een Heel Zwaar Beladen Situatie voor de personages, iedereen nam zichzelf zo serieus.

Die is groot, maar ik zag hier echt geen van beiden in.

avatar van john mcclane 2
Nederlandse film De Kuthoer te zien in VS, Canada, Spanje en Australië Nederlandse film De Kuthoer te zien in VS, Canada, Spanje en Australië | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl (via @NUnl)

avatar van BlueJudaskiss

Het boek van Dick Maas leert dat dat soort berichten in de praktijk nooit zo heel erg veel betekenis hebben... Het is leuk voor de producent maar ik vraag me af hoeveel mensen in het buitenland daadwerkelijk de film zien. Maar ach, wat zou ik me druk maken om een film die ik het liefst zo snel mogelijk wil vergeten.

Volgende film graag over wraak op mediageile theatrale bn-ers