High Life (2018)

Duitsland / Frankrijk / Verenigd Koninkrijk / Polen / Verenigde Staten
Sciencefiction / Mystery

geregisseerd door Claire Denis
met Robert Pattinson, Juliette Binoche en Mia Goth

Monte woont met zijn dochter Willow aan boord van een ruimteschip, geïsoleerd van alles en iedereen. De eenzame man hanteert een strikte zelfdiscipline als bescherming tegen de verlangens. Hij behoorde tot een groep gevangenen die op missie gestuurd werd naar een zwart gat en verwekte Willow tegen zijn wil om de jonge Boyse te bevruchten. Nu blijven enkel vader en dochter over. Door Willow ervaart Monte voor de allereerste keer een allesomvattende liefde en alleen met elkaar komen vader en dochter aan op hun bestemming: het zwarte gat waarin alle tijd en ruimte ophouden te bestaan.

• Vanaf 14 maart in de bioscoop

avatar van Dying Rose
Eentje om naar uit te kijken!

avatar van Badalamenti
Extreem benieuwd !

avatar van mcdaktari
Ik ken zijn andere films niet maar deze lijkt me toch geen verkeerde. Benieuwd wat het is!!

avatar van Tommeh
mcdaktari schreef:
Wie bedoel je precies? Claire Denis is een vrouw in ieder geval.

avatar van mcdaktari
Tommeh die bedoel ik ja. Ik had idd "haar" moeten typen ipv "Zijn"

avatar van Cikx
Kom maar door!

Vanaf 14 maart 2019 in de bioscoop (Imagine Filmdistributie Nederland)

avatar van Arri
Interessante trailer

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
22 stemmen en 0 recensies? Niemand die hier iets over te zeggen heeft? Ben hier zelf wel erg benieuwd naar.

avatar van Baboesjka
Een vage, verwarrende film. Ik kon het verhaal moeilijk volgen. De film is erg stil. Dat vond ik enerzijds fijn en rustgevend. Anderzijds vond ik 'm vrij saai. Er zit weinig spanning in. Het is niet oppervlakkig, ik vind het best apart en het acteerwerk vind ik goed, evenals het beeld. Soms is het best kunstzinnig. Een paar mensen gingen eerder de zaal uit. Het is niet voor iedereen weggelegd, en ik moet zeggen dat het ook niet echt mijn ding is, maar ik geef wel een voldoende. 3*

Hier kon ik weinig mee. Het verhaal springt heen en weer in de tijd zodat je al meteen weet hoe het afloopt hetgeen alle spanning wegneemt. Sowieso wordt hetgene wat spannend zou kunnen zijn, zoals een vechtpartij, überhaupt niet spannend gebracht zodat de film waarschijnlijk helemaal niet spannend wil zijn. Maar intellectuele gesprekken of zo worden ook niet gevoerd zodat het intellect ook niet aangesproken wordt. De film verwijst vooral heel veel naar grote science fiction-films zoals 2001: A Space Odyssey en Stalker (en Solyaris, zo begrijp ik, maar die film heb ik zelf niet gezien) en lijkt aldus simpelweg groot te willen zijn door op grote films te lijken maar zo werkt dat natuurlijk niet. De film oogt aldoor wel interessant maar het lijkt telkens slechts interessant-doenerij zonder inhoud.

Al met al lijkt de film de thema’s van de grote films, zoals voortplanting en evolutie, over te nemen en ze pessimistisch te interpreteren: de mens kan wel high tech ontwikkelen en naar zwarte gaten reizen maar hij blijft ‘low life’ dat uiteindelijk alleen maar wil neuken. Wat ook niet helpt is dat ik veel details in het verhaal erg ongeloofwaardig acht. De film bedient zich ook van clichés als dat degene die zich seksueel onthoudt ook fysiek de sterkste is (in dit geval: bestand is tegen straling) en de enige is die het overleeft (zoals in horrorfilms de maagd als onbedorvene de enige is die overleeft).

Verhaal en thematiek zijn zo weinig verheffend of interessant. De beelden zijn wel interessant en door zijn door grote films geïnspireerde stijl en ambities pretendeert de film veel maar weet dat mijns inziens niet waar te maken.

avatar van MissT
Helemaal eens met De filosoof. Ik heb hem gisteren gezien en hij kon mij totaal niet boeien. Ik houd van SF met een goed verhaal maar dit was weer teveel 'arty' naar mijn zin.
De masturbatiescène van Juliette Binoche lijkt mij alleen toegevoegd om kijkers te trekken.
Ook het acteerniveau van de dochter (de tiener dan wel te verstaan) vond ik werkelijk tenenkrommend.
Een onbehaaglijke film. Het enige dat mijn hart deed smelten was de werkelijk schattige baby in het begin, en ik ben niet eens zo'n baby-mens

Maar ga vooral kijken, want nieuwsgierig ben je toch

avatar van wibro
Deze film wist aanvankelijk met moeite mijn aandacht vast te houden en dat ligt vooral omdat de scène in het begin waarbij we een hele tijd Monte en zijn ukkie moesten aanschouwen mij veel te lang duurde en mij ook danig de keel begon uit te hangen. Vanaf het moment dat de titel van de film op het witte doek verscheen en wij teruggingen in de tijd en kennismaakten met de overige bemanningsleden werd het gelukkig een stuk interessanter. Ook op visueel vlak viel er bovendien genoeg te genieten. Het einde - wij kregen een hele tijd Monte te zien met zijn inmiddels volwassen dochter - vond ik trouwens erg mooi.

Mooie aftiteling

avatar van Ferdydurke
Richardus schreef:
Mooie aftiteling

Je moest er even op wachten, maar uiteindelijk was daar de beloning . En de Tindersticks (je zou ze haast het huisorkest van Denis noemen), maken het af. Samen met de held van het verhaal himself, die de vocalen voor zijn rekening neemt. Mooi hoor.

Raised by dogs is Monte, in een cynische wereld. Dat ruimtevehikel heeft van de buitenkant ook wel wat weg van een gammel hondenhok.

Rauw en hard, met een teder randje, maar volstrekt onsentimenteel en anti-melodrama. Kenmerkend is de herhaaldelijke nadruk op het lichamelijke van de personages, hun kwetsbaarheid, hun verwondingen, hun littekens; intimiteit op het onfatsoenlijke af, zou je haast zeggen.

Qua narratief is Denis nooit van de vette punten, laat staan de uitroeptekens geweest. Wat dat betreft laat ze de toeschouwer ook hier, samen met de ruimtereizigers, een beetje zweven in het luchtledige. Nou ja, de grote lijn laat aan duidelijkheid niet zo veel te wensen over: High Life toont een ten dode opgeschreven wereld, of beter, een wereld die zichzelf ter dood heeft veroordeeld. Men gelooft er niet meer in, men wil niet meer. Met dan één ‘maar toch’, in de persoon van een vader tegen wil en dank.

Hoe dat ook zij, de afzonderlijke scènes zijn sterk en intens genoeg om de hele film door de aandacht vast te houden. Met als één van de hoogtepunten de surrealistisch aandoende ontmoeting van hondenhok nr. 7 met hondenhok nr. 6.

Verder geen geforceerde originaliteit hier, en onvermijdelijk doen veel beelden, en ook het verhaal, denken aan legio andere sf-films. De associatie met Solyaris, één van Tarkovsky’s meesterstukken, die door sommige beelden wordt opgeroepen, vind ik het aardigste.

Maar in de kern hebben we hier gewoon weer te maken met een volstrekt eigenzinnige, intrigerende film van Denis, die zich nergens op laat vastpinnen. Onmiskenbare klasse, die niettemin iets ondefineerbaars houdt.

Een eigenzinnige sciencefiction film die intrigeert en voldoende vermaak biedt. Monte (Robert Pattinson) is samen met zijn dochtertje Willow de laatst overlevende op ruimteschip 7, een onaantrekkelijke (anti SF) blokkendoos, die geprogrammeerd is richting een zwart gat. Radiocontact is er niet meer, want het schip bevindt zich al ruimschoots buiten het zonnestelsel. Gaandeweg wordt steeds meer duidelijk dat het een experiment betreft, waarbij Monte één van meerdere ter dood veroordeelden is, en hij vrijwillig heeft gekozen om mee te werken aan dit experiment, gericht op het exploreren van nieuwe energiebronnen.

De openingsscene waarin Monte voor zijn dochtertje, dan nog een baby, zorgt, is van een bijzondere schoonheid. De tederheid en warmte tussen vader en dochter (een terugkerend thema in films van Claire Denis) staat in schril contrast met de eenzame, kille omgeving van het ruimteschip, ver weg van de aarde. Een mooie rol (niet alleen deze scene, maar in de gehele film) van Robert Pattinson. Bijzondere rol ook van Juliette Binoche als de ter dood veroordeelde, door demonen uit haar verleden geplaagde arts aan boord, die geobsedeerd bezig is met het creëren van nieuw leven in de ruimte en daarbij streeft naar perfectie.
De vertelstructuur in High Life is losjes: flashbacks en flarden van het aardse leven worden afgewisseld met flash forwards, maar desondanks komt het niet rommelig over, hooguit enigszins ongrijpbaar, maar niet op een storende manier. De film roept veel vragen op, die zeker niet allemaal worden beantwoord. Zoals bijvoorbeeld wat Claire Denis met deze film beoogt. Los daarvan valt er genoeg te zien en beleven, waarbij de visuele component er bovenuit steekt.

Bijzondere vermelding, tot slot, voor de score van Stuart A. Staples (muzikant/zanger van de band 'Tindersticks'), die perfect aansluit bij de donkere, ietwat naargeestige sfeer in de film. De song ('Willow') aan het einde is een pareltje.

De filosoof schreef:

De film lijkt zich ook expliciet af te zetten tegen het optimistische Interstellar (2014) - MovieMeter.nl, zelfs qua onze kennis van zwarte gaten. De film maakt immers gebruik van een nieuwe theorie omtrent zwarte gaten die leert dat de waarnemingshorizon bij zwarte gaten een 'wall of fire" is en dus niet onmerkbaar kan worden gepasseerd (Einsteins theorie c.q. Nolans film suggereert wel dat degene die de horizon passeert niets merkt). Hier is een uitleg voor leken:
Black Hole Firewalls Confound Theoretical Physicists | Quanta Magazine - quantamagazine.org

avatar van Macmanus
Aardig.

Space, black holes, daar ben ik altijd wel voor te porren. De trailer gaf mij hoop in een film zonder conventies en met een beetje lef. Helaas blijft Denis (ken haar andere werk nog niet goed genoeg) toch wat hangen in de typische arthouse wereld. Zo neemt het zijn tijd met opbouwen. Niks mis mee, het is zelfs een geweldig mooi shot als de titel High Life in beeld komt. Daarna blijft Denis in een soortgelijk tempo verder gaan. Nergens vreselijk. De relatie tussen Pattinson en de baby werkt goed en is aandoenlijk. Daarna krijgen we door flashbacks te weten hoe het komt dat hij de laatste is op het schip. Hoewel ze door de structuur de cliches wat ontloopt wil de film door de onsympathieke personages niet echt boeien en is de gekkigheid niet gek genoeg om mij warm te maken. Het is nergens een vervelende film. Enige echte slechte was die scene op de trein met werkelijk erbarmelijk acteerwerk. Die journalist ha! Maar ook nergens geweldig. Ik bespreek het filosofische aspect niet echt. Dat is wel aanwezig maar nergens verteld het echt boeiende dingen. Vond dat hondenschip ook wat on the nose.

Uiteindelijk kabbelt het wat voort naar een niet al te gekke climax. Het zal bij de oude cinefiel waarschijnlijk wel een hoop boxjes aankruisen maar ik ben opzoek naar meer...

3 sterren.

avatar van Basto
De film intrigeerd, maar is ook saai. Het tempo ligt erg laag en er zijn nauwelijks scenes die voor een verhoogt dramatisch effect zorgen. En dat is zonde, want het idee is zeer aardig. Er had alleen veel meer mee gedaan moeten worden. Nu kabbert het twee uur voort om uiteindelijk als een nachtkaars uit te gaan.

Krappe 3