Jeepers Creepers II (2003)

Alternatieve titel: Jeepers Creepers 2

Horror / Thriller

geregisseerd door Victor Salva
met Billy Aaron Brown, Travis Schiffner en Jonathan Breck

De Creeper is het vleesetende monster dat zich elke 23 jaar gedurende 23 dagen moet voeden met mensenvlees. Het is zijn laatste dag voordat hij weer 23 jaar verdwijnt. Dit keer heeft hij het gemunt op een bus met scholieren... Het monster terroriseert een groep basketbalspelers, cheerleaders en coaches die door een lekke band zijn gestrand op een verlaten snelweg. De scholieren raken in paniek omdat de bus niet meer verder kan en de Creeper om hen heen cirkelt. Ze proberen hun eigen angsten en vooroordelen de baas te blijven terwijl ze zich in de bus verschansen om uit de klauwen van het monster te blijven. Hulp is onderweg maar dat een aantal scholieren slachtoffer zal worden van zijn laatste feestmaal lijkt echter niet te voorkomen...

neysen1985
Persoonlijk vind ik dit deel veel voller dan deel 1, maar hij is absoluut niet zo goed.
Nee dat is ie absoluut niet, maar persoonlijk was hij ook veel minder verrassend en spannend dan het eerste deel, maar eigenlijk is dat ook best logisch.
Maar maakt het dat meteen een slechte film? Absoluut niet!
Deze film is gewoon vermakelijk van begin tot eind.
Het enige probleem is wel dat deze film vol zit met cliché griezelmomenten en dat stoort echt.
Maar voor de rest vind ik het een aardig filmpje.

avatar van Glacius
Elineloves schreef:

Nee, het zijn niet de meest slimme ideeën. Maar een film als deze vraagt gewoon om domme, stupide acties die maar denkbaar zijn. Dit zorgt dan ook voor flink wat schrikmomenten.

Soms vraag ik mij af of de acties wel als stupide omschreven kunnen worden. Een situatie zoals deze kan zich in de werkelijkheid voor zover wij weten niet voorkomen, maar ervan uitgaand dat je je in deze situatie bevind, zou het best mogelijk zijn dat mensen wel degelijk op deze wijze zullen handelen. Als kijker is het natuurlijk makkelijk oordelen, maar pure angst of wanhoop kan rare dingen met je doen.

avatar van Spetie
Jeepers Creepers was best een leuke horrorfilm, maar zoals wel vaker met vervolgen het geval is, is het tweede deel een heel stuk minder.

De beginscène, waarin de vogelverschrikker de Creeper blijkt te zijn, is goed. Het is alleen jammer dat het tegelijkertijd ook het hoogtepunt van de film is, want wat daarna komt is helaas niet beter dan matig te noemen. De horror komt regelmatig niet goed uit de verf, omdat de special effects duidelijk ondermaats zijn.

De Creeper zelf is wel goed gemaakt, hoewel het jammer is dat je hem al zo vroeg in beeld krijgt, want dat neemt veel van de spanning weg. Het acteerwerk en de dialogen in de film zijn soms echt abominabel slecht. Desondanks is het redelijk vermakelijk om te zien hoe de groep stereotiepe tieners, waar je door hun ééndimensionale karakters immers toch geen sympathie voor voelt, uit de weg geruimd worden.

Toch had ik liever een spannende film gezien, dan een film als deze, die voor talloze andere films inwisselbaar is.

Kleine 2,0*

avatar van FilmProduction
De eerste keer dat ik hem zag vond ik hem echt eng, toen was ik wel 10 jaar ofzo. Over het algemeen een goede horrorfilm.

avatar van RuudC
Te voorspelbaar als je de eerste Jeepers Creepers gezien hebt. De eerste film was al slecht, maar dit deel brengt geen verandering in de kwaliteit. JP2 is gewoon 13-in-een-dozijn. Op geen enkel vlak is het vernieuwend, er is nauwelijks spanning en laten we eerlijk wezen: Aan deze creeper valt toch geen lol te beleven? Het is onkwetsbaar, komt altijd terug, kent geen leuke trucjes, kortom, de voorspelbaarheid van een hond bij het apporteren. Deel een had nog de gruwelijke verminkingen (als ik het me goed herinner tenminste, want het is bijna tien jaar geleden dat ik die gezien heb). Dit is alleen geschikt als je een kritiekloze horrorveelvraat bent.

avatar van Roger Thornhill
De geweldige beginscène wanneer je de vogelverschrikker plotseling ziet bewegen is al genoemd, maar wat ik ook wel sterk vond was de manier waarop de Creeper zich op het einde door het korenveld bewoog: hij had geen vleugels meer, dus moest hij op een sprinkhaanachtige wijze heen en weer springen, hetgeen tegelijkertijd grappig en bijzonder unheimisch aandeed. En ik moest wel lachen toen één van de jongens de vleugels van de Creeper op een douchegordijn vond lijken -- zó vaak ridiculiseert een filmmaker zijn eigen monster nou ook weer niet.

Vond deze film over het algemeen erg humoristisch, vermakelijke shit was dit.

avatar van sinterklaas
Het vervolg van Jeepers Creepers was ook weer aangenaam kijkvoer. Het speelt zich een dag af na deel 1 en dit keer heeft de levende vogelverschrikker het gemunt op een groep jongeren in een schoolbus, die met een lekke band in de middle of nowhere stranden. En ook hier gaat de Creeper weer lekker grondig te werk. Alles begint weer lekker subtiel en onbegrijpelijk voor de nietsvermoedende jongeren, maar even later kan het slachtpartij, en de strijd beginnen. Het sfeertje is ook weer heerlijk broeierig en de spanning is wederom weer te snijden en maakt van Jeepers Creepers weer een niet-overbodig vervolg. Het einde was ook weer aardig eng.

Voldoende.

avatar van daredevil666
Deze film was echt een stuk minder dan de eerste,hij is te voorspellend ivm de eerste.
Ik hoop dat Jeepers Creepers 3 ( Cathedral ) een stuk beter zal zijn.

avatar van steefke
waardeloze film. kan er niet meer over zeggen. Geen goeie schrikeffecten, verveelde me.

avatar van DragQueen
Een aangenaam vervolg, die in sommige opzichten wel wat minder is als zijn voorganger. Toch kent de film genoeg spannende momenten om te vermaken. Het verhaal is verder niet heel overtuigend of origineel. 2,5 Ster.

avatar van Phantasm
Net zo slecht als zijn voorganger, nou vooruit, een hele kleine 2* dan.

avatar van tattoobob
daredevil666 schreef:
Ik hoop dat Jeepers Creepers 3 ( Cathedral ) een stuk beter zal zijn.
Maar waarom in hemelsnaam 10 jaar wachten op dit derde deel?

Hmmm wie zegt dat het niet nog eens tien jaar duurt??

avatar van lars-pixar
Gelukkig dat het vervolg gemaakt is door de zelfde regisseur, Victor Salva.
En ook al zien we er niet veel van, gelukkig dat ook Breck terug keert als Creeper.
Het verhaal begint deze keer naar mijn idee wel ijzer sterk.

Verder is het verhaal misschien wat beperkt en zoekt niet echt uitwegen, een bus die met pech in de berm belant met een grote groep aan spotters die het uiteindelijk moeten zien overleven tegen de Creeper.
Toch weet dat simpele doel het spannend te houden en is het vooral het eerste uur echt spannend.

Helaas mis ik toch hier en daar wat elementen uit het eerste deel. Voornamelijk bij de eigenschap van de creeper. Zoals: zijn busje, zijn persoonlijkheid als mens soort, zijn mysterieus kant.
In dit deel zien we hem meer als een bloeddorstige mensen eter (niet negatief bedoelt)
Maar dit heeft niks weten te verstoren, want ik me goed vermaakt.

Misschien een rare vergelijking, maar bij het zien van de transformatie van de Creeper moest ik denken aan de transformatie in de oude klassieken horror film The Fly (1986)
En bij het zien van zijn uiterlijk moest ik weer denken aan een mismaakte Frankenstein DeNiro.

kevinverwijst
waarom een horrorfilm zo verkrachtte.. echt wordt zo moe van horrorfilms die volgepropt worden met tieners en als toeschouwer dan vervolgens al weten wie er dood gaat en wie niet. Dit vond ik, toen ik 9 was tot mijn 14e heel erg leuk maar nu zou ik zo'n film echt niet meer gaan kijken of kopen, gewoon saai. Het is dat ik deze keek toen ik 12/13 was en het nog leuk vond daarom nog 2**

avatar van DutchTakeshiro
Vermakelijke horror. Helaas minder dan de eerste film, maar dat was eigenlijk wel te verwachten. De formule is in ieder geval zeer vertrouwd: iets dodelijks loslaten op een stelletje tieners. Gelukkig in dit geval geen geile tieners, dat zijn de meest irritante. Jeepers Creepers 2 is eigenlijk een kopie van de eerste film, maar dan zonder de gave sfeer. Het verhaaltje komt vrij snel op gang en weet de aandacht van de kijker vast te houden.

De film kent een paar komische noten, dingen die ik althans wel grappig vind. Met 104 minuten is deze film eigenlijk te lang. 90 minuten is meer dan voldoende voor dit soort films. Houdt de snelheid er in en zorgt ervoor dat de aandacht van de kijker minder snel verslapt. Een paar interessante "kills" maken het leuk. Van mij mocht het alleen wel wat bloediger en smeriger. De eerste film doet dat beter. Al met al geen slechte film die niet veel onder doet voor zijn voorganger. Standaard horror vermaak.

avatar van dvdcrusher
Ik vond dit vervolg nog iets sterker dan de eerste Jeepers Creepers, al zijn beide absolute top en staan ze bovenaan mijn top 10 lijstje van beste horrorfilms allertijden. Het monster is weer goed op dreef en is nog bloeddorstiger en akeliger dan in de eerste Jeepers. Zeer eng, zoals een goede horrorfilm hoort te zijn. Salva weet waar hij de mosterd moest gaan halen. Absolute aanrader voor een avondje lekker griezelen

Nino_1993
Veel mensen op MM die het eerste deel al niet goed vonden...waarom kijk je dan part II ??? Lol, De sfeer blijft goed. 3.5 points

avatar van Daan258
Nino_1993 schreef:

Waarbij ik deel 1 behoorlijk saai vond vind ik dit 2e absoluut een stukje leuker.
Ook ik ben helemaal zo'n fan van het eerste deel maar toch deeltje 2 gister bekeken en ik me aardig kunnen vermaken met dit werkje.
Er zit een lekker vlot tempo in de film waardoor het gelukkig nergens echt saai weet te worden.
Het verhaal daarnaast stelt natuurlijk erg weinig voor maar de film had zeker zo hier daar z'n leuke momenten en scene's, ook al zagen de special effects er niet altijd even best uit maar goed, het is ondertussen ook al een 14 jaar oud.
Wat ik ook een klein beetje jammer vond bij de laatste scene van de film (wanneer het weer 23 jaar later is) dat je totaal helemaal niks van verandering ziet qua alles eigenlijk. Ik bedoel het is 23 jaar later en geen één detail te zien dat je kan zien dat je ondertussen kijkt in het jaar 2026. Alleen de vader die ouder is maar thats it. Maarja misschien doe ik wel een beetje te moeilijk maar dit was wel iets wat me gelijk opviel.

Al met al is dit gewoon een vermakelijk filmpje voor tussen door.
Helaas net geen 3,0* maar zeker wel een dikke 2,5*
Toch na het zien van dit 2e deel ben ik best benieuwd naar het nieuwe deel die gaat uitkomen. Ik hoop dat ze er iets van weten te maken.

avatar van john mcclane 2
goed vervolg op een erg sterke horror flick,
was niet super nodig,
maar dat maakt het niet minder
wel terecht dat het hierna stopt.
leuk vermaak.

5 minuten later:
oeps ,,i stand corrected,,,ff gezocht,
blijkbaar is het niet genoeg,,,,ga toch checken,,,
toch mog een deel drie .

avatar van pdonidvie
daredevil666 schreef:
Maar waarom in hemelsnaam 10 jaar wachten op dit derde deel?

Als je vast zit voor pedofiele verkrachting kan je geen films maken.

avatar van tattoobob
pdonidvie schreef:

Als je vast zit voor pedofiele verkrachting kan je geen films maken.

Nou dat heeft er niets mee te maken...hij heeft niet vastgezeten volgens mij.

avatar van PEN15
nightmare on east nine

Is een stuk beter bevallen dan de vorige. Deze is misschien minder opzienbarend, maar bevat tenminste niet die tergend langzame stukken met veel tijdgerek. Een goede zet om dat meisje het verhaal te laten vertellen als medium. De sfeer vond ik behoorlijk goed zelfs, ik zat er zo goed in dat ik nauwelijks doorhad dat veel shots met de schoolbus in een loods waren gefilmd. Ik had echt de indruk dat ze buiten stonden. Die goochem die de nerd speelde imiteerde een beetje een Bill Paxton-stem uit Aliens. Die Diane Delano zie ik nauwelijks in veel films, maar pik ik er natuurlijk zo uit door die belachelijk gemaakte scene waarin Nic Cage haar neermept in de nutteloze remake van the Wicker Man. Deed me veel denken aan Mrs Balbricker. Over het geheel was ik van het begin tot eind goed vermaakt, bravo. Dat einde had ik wel weer wat beter gevonden als die ninjasterwerpende vleermuiscreep zou eindigen als vogelverschrikker.

Ik dacht eerst dat ze wat beeldmateriaal uit deel I hadden gerecycled, maar Justin Long blijkt speciaal te hebben meegewerkt. In tegenstelling tot Gina Philips die daarvoor bedankte, maar bij het veertien jaar latere derde deel is ze weer van de partij, da's opvallend!

avatar van joolstein
Evenwichtiger dan het eerste deel. En volgens die legende komt iedere 23 jaar The Creeper tot leven om zich met mensenvlees te voeden gedurende 23 dagen. Het vervolg speelt zich dan ook af enkele dagen na deel 1, en begint op dag 22. Direct na de openingsscène verplaatst het beeld zich naar een bus met jongeren. Dit is zowel het nadeel van de film als het voordeel. Nadeel is dat hierdoor het verhaal maar erg weinig voorstelt. Voordeel is dat juist door op één locatie te blijven de spanning steeg. Zeker met ook nog een portie goede bloederige speciale effecten. Ook is het niet zo dat de film helemaal vlekkeloos is; Allereerst worden de vragen die in ‘JC’ rezen hier niet beantwoord, er heerst ook geen duistere sfeer zoals bij zijn voorganger, blijven de jongeren niet meer dan slachtvee, en zijn er domme fouten te vinden; de deuren in de bus zitten klem maar later werken deze gewoon weer en waarom klimmen ze dan niet door de gebroken ruiten naar buiten, ook de wagen met het kanon slaat over de kop en verliest duidelijk zijn wiel, later komt de wagen met vier wielen aanrijden. Ach, die onlogischheden kunnen de pret niet drukken! Zeker als er ook nog fijne subtiele humor erin te vinden is. Door deze luchtigere aanpak is de regisseur Victor Salva erin geslaagd om redelijke leuke entertainment te bieden

avatar van knusse stoel
Ik kan mij aardig in het verhaal van "joolstein" vinden, het is inderdaad een leukere film dan de eerste op bepaalde vlakken maar het begin van het verhaal in de eerste "Jeepers Creepers" Jeepers Creepers (2001) vond ik zelf indringender, de spanning loopt daar gelijk. Hier komen we eerst bij een boerderij waar de dagelijkse bezigheden worden verricht. Vogelverschrikkers vastzetten (de kraaien komen gelijk erop zitten nadat de verschrikkers overeind staan ).
Dan is er een stukje actie waarin we wederom kennis met het gedrocht maken en vandaar gaan we naar route 9 waar een schoolbus naar huis rijdt met een stelletje lijpe studenten die net een toernooi met een bal hebben gewonnen, waardoor zij de districtskampioen zijn. En vanaf daar begint het verhaal soepeler te lopen met de foutjes die de gemiddelde kijker misschien niet eens zal opvallen. Wiel wat van auto afraakt en even later er weer opzit. En meer van dit soort van stunteligheid. Ach, een film zoals deze moet je niet te serieus nemen, puur voor het vermaak en dan is het best te doen.
Een 6+.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Met dat onverwachte succes van Jeepers Creepers stond natuurlijk vrij vast dat er een vervolg moest komen. Dus twee jaar later was daar Jeepers Creepers 2. En net als de eerste film is de openingsscène meteen intrigerend, met het zoontje van Ray Wise in een maïsveld met drie vogelverschrikkers. Een ijzersterke sequentie, die de toon erg goed neerzet.

Maar dan worden onze hoofdpersonages geïntroduceerd en krijg je spontaan heimwee naar Darry en Trish uit de eerste film. Salva heeft een hele groep jongens in een bus geflikkerd en heeft een paar iets herkenbaars gegeven; eentje heeft een bril, een ander is mogelijk homo-seksueel en weer een ander is een lul. Meer karakterontwikkeling is er overigens niet, de 200 jaar oude lichamen die de Creeper in de kelder van zijn kerk heeft hangen hebben meer persoonlijkheid en charisma. Ik heb de film nu meerdere malen gezien, maar weet nog steeds niet wie wie is. Overigens lijkt Salva daar ook niet echt in geïnteresseerd, als de heren hun shirt maar veel uittrekken. Hij heeft er voor de diversiteit een paar dames bijgegooid, waarvan eentje plotseling dromen krijgt over het monster, zodat ze iedereen kan uitleggen wat er aan de hand is.

Heel af en toe gaan we terug naar Ray Wise, oprecht een goede toevoeging aan een film als dit. Maar Salva wil ‘m niet te veel gebruiken en knipt steevast terug naar die totaal niet boeiende figuren in die bus. De enige die daar voor wat vertier zorgt is de Creeper, ditmaal minder mysterieus; we zien hem grijnzen en praktisch knipogen in de camera. Eng is meneer Creeper dus niet meer, maar het is nog wel amusant om hem te zien jagen op deze nietszeggende personages. En gelukkig komt Ray Wise hier en daar nog terug voor wat actie, wat Jeepers Creepers 2 soms tot een redelijk amusant monsterfilmpje maakt. Maar dan had ik toch liever gewoon 80 minuten lang Ray Wise vs The Creeper gezien - à la Dennis Hopper vs Leatherface in The Texas Chainsaw Massacre Part 2.

2,5 sterren.

avatar van xxERWINxx
Leuk onderhoudende horror film, deze keer weer een andere variatie een bus met scholieren i.p.v in het 1e deel een jongen en meid die pech hebben met de auto.
De verassing is er natuurlijk af want je weet hoe dat ding eruit ziet en hij verschijnt al vrij snel vol in beeld.
Ik heb mij hiermee wel vermaakt en dus is hij wel voldoende, maar echt spannend of goor word hij nergens.