Jeepers Creepers (2001)

Verenigde Staten / Duitsland
Horror / Mystery

geregisseerd door Victor Salva
met Justin Long, Gina Philips en Jonathan Breck

Tijdens hun reis naar huis worden Trish en haar broer Darry bijna van de weg afgereden door een vies oud busje. Even later zien ze de bestuurder van het busje iets dumpen bij een verlaten kerk. Darry besluit om een kijkje te nemen en doet vervolgens een afschuwelijke ontdekking in de kelder van de kerk. De twee besluiten naar de politie te gaan, maar komen er dan achter dat de bestuurder van het busje hen niet met rust wil laten. Hij wil namelijk iets van hen.

avatar van Daan258
Vond er niet veel aan.
Hij begon erg leuk met een lekker spannend sfeertje, maar helaas na een half uurtje was dat helemaal weg.
Het idee van het verhaal was nog best grappig bedacht maar ik vond het allemaal zo slecht uitgewerkt en hij zat ook vol fouten.
helaas wist die mij niet echt te boeien.

avatar van Guzziking
Eigenlijk wat iedereen hier al zegt, het eerste gedeelte wekt hoge verwachtingen voor de rest van de film, (wel tot 4.5 ster).
Tweede gedeelte is dan behoorlijk teleurstellend (2.5 ster), dus gemiddeld een 3.5.

avatar van DragQueen
Toch een aardig filmpje. Het verhaaltje is leuk bedacht. De spanning wordt goed opgebouwd, en de gebrachte sfeer is goed. Toch zakt het naarmate de film vordert iets in allemaal. Er blijft wel een genietbare film over, die genoeg spanning en schrikmomentjes heeft. 3 Sterren.

avatar van ILDIB
de allereerste keer dat ik m zag vond ik m bere eng..

avatar van Phantasm
Het viel me tegen, had hier wel wat meer van verwacht, het begin mag er inderdaad wezen, maar daarna zakt het helaas af.

avatar van Daan258
Zaterdag alweer op tv
Deze film komt ook zowat elke week op tv XD.
Ongeveer 3 weken terug ook nog.

avatar van TomBroers
Jeepers Creepers, een best bekende horrorfilm en staat bij mij toch in het rijtje met klassiekers uit het horror genre, niet eens zo zeer omdat de film zo goed is, maar meer omdat het verhaal toch best goed in elkaar steekt en de film toen ik hem voor de eerste keer zag, ik hem super spannend vond.

Inmiddels deze film al een aantal keer gezien en het blijft toch een leuke horrorfilm om te zien. het verhaal is best oke en eigenlijk zit het met de spanning ook best wel goed. Vanaf het eerste moment dat de Jeepers Creepers tegen hun busje aan knalt is de al spanning goed te voelen. Ook als Darry een kijkje in de kelder gaat nemen is het aardig spannend en eigenlijk weet de film deze spanning goed vast te houden.

Kortom een aardig horror filmpje die voor mij toch wel bij de klassiekers uit het genre hoort!

avatar van tattoobob
Helemaal met mijn bovenbuurman eens.

avatar van lars-pixar
Zeer spannende horror film met verrassende wendingen er in voor!
Vooral het verhaal zit goed in elkaar en de Creeper was echt creepy.
Soms moest ik denken aan de horror film 'The Texas Chainsaw Massarce The Beginging'
Vanwege de Creeper die er even misvormt uit ziet als Leatherface.
Buiten dat trouwens een hele vermakelijke film, heb er van genoten.

waar de film Jeepers Creepers is spannend en creepy.
jeepers creepers 2 is een stuk minder.
maar Victor Salva nieuwe film ( haunted ook bekent onder de titel Dark House ).
die is pas echt slecht soms gewoon lachwekkend.

avatar van tattoobob
jerry r schreef:
waar de film Jeepers Creepers is spannend en creepy.
jeepers creepers 2 is een stuk minder.
maar Victor Salva nieuwe film ( haunted ook bekent onder de titel Dark House ).
die is pas echt slecht soms gewoon lachwekkend.

Hopenlijk word Jeepers creepers 3 iets beter.....het filmen is begonnen.

laten we hopen van wel.

kevinverwijst
Ik vond deze film vroeger echt super eng!!! die scene dat die broer en zus zien dat het monster dat lijk dumpt!!!! en die grot van mensen lichamen echt eng!! moet hem maar eens naar herzien. Francis Ford Coppola en Victor Salva zijn wel een goed team. Vind de film wel goed***

appearingink
Goede fotografie. Goed monster. Acteurs acteren ook ok al zijn ze af en toe wat irritant. Matig tot goed verhaal. Al met al een verzorgde slasher die wat mij betreft meer verdiend dan de 6 op IMDb.

avatar van DutchTakeshiro
Jeepers Creepers is een leuke horror film die heel makkelijk wegkijkt. De film kenmerkt zich door een leuk sfeertje en lekker oppervlakkig acteerwerk (in dit geval een compliment). Er wordt niet geprobeerd om de personages meer diepgang te geven en dat is eigenlijk best wel fijn. Regelmatig worden personages in horror films door je strot geduwd om ze even snel een emotionele waarde te geven. Je kan als kijker gewoon onvervalst genieten van een slachtpartij. De film heeft naar mijn idee wat inspiratie gehaald uit de film Duel (1971).

De "Creeper" in de film is origineel en voelt niet afgezaagd aan. Goed werk van de make-up artiesten en al de andere mensen die het tot leven hebben gebracht. De special effects in de film zijn prima en niet te overdreven.

De film kijkt gewoon een vlotte horror. Geen poespas, gewoon gaan met die banaan. Jeepers Creepers heeft ook een aantal komische momenten (althans, zo heb ik het ervaren) en dat maakt het net wat leuker. Ook grappig om het gekibbel te zien tussen de broer en zus die centraal staan.

avatar van dvdcrusher
Samen met het vervolg Jeepers Creepers 2 een van de mijlpalen in de geschiedenis van de horrorfilms. Staat bij mij ook bovenaan de top 10 van beste horrorfilms. Zeer origineel verhaal met ook een goed einde. Zeer eng monster. De spanning zit er direct goed in. Jeepers Creepers 2 is zo mogelijk nog sterker

avatar van Insignificance
Kids die domme beslissingen nemen in een horror film. Gelukkig heeft Salva het zelf ook door. Die fun heeft het, wat met zo'n malle verschijning ook wel nodig is. Lachen wanneer hij met die vleugel begint te wapperen. Tegen die tijd is het allang geen nagelbijter meer. Dat zat er met die truck nog wel even in. Roestig ding en lekker agressief op de weg. Het hol mag er ook nog zijn, maar gaandeweg wordt het meer iets waar je bijna jolig van wordt. Ook niet zoveel mis mee, ware het niet dat het filmpje zo steeds iets minder interessant wordt. Al is het einde wel weer goed voor een grijns.

avatar van Left4Dead
Makkelijke wegkijker van een horror die bij mij altijd aardig de concentratie trekt. Oké, de cast is dan niet super maar het gegeven van de Creeper was/is prima bedacht en lekker scary. Teeners die het aan de stok krijgen met een niet al te knappe gast, tja origineel is het niet maar de Creeper doet zijn ding.
Jeepers is gewoon beter dan het gemiddelde horrorfilmpju en daardoor 3.5** waard. Vaak gezien en zal zeker niet de laatste keer geweest zijn.

Heerlijk, soms luchtig, vermaak voor een avondje met popcorn en glaasje cola. leuk in beeld gebracht.

avatar van Kondoro0614
Jeepers Creepers

We zijn nog lange niet klaar met mijn herzien lijstje en gister stelde een kameraad voor om ‘Jeepers Creepers’ te gaan kijken. Een mooie kans om deze film ook eens een herziening te geven maar ik vond het niet erg geslaagd. Ik kan me ‘Jeepers Creepers’ wat dat betreft ook niet meer goed herinneren, waarschijnlijk heb ik deze zo’n 4 / 5 jaar geleden al een keer gezien dus mijn beeld over deze film was compleet wazig. Stukken wanneer ze in het restaurant gingen kon ik me dan nog ietsjes herinneren maar de complete film was voor mij een groot vraagteken geworden, wel erg jammer.

Zoals ik al aangaf is in de herziening deze film erg teleurgesteld, had hem beter voor gedachten dan hoe hij uiteindelijk is uitgepakt. Zoals ik ook al ietsjes las in de reacties op MovieMeter is, en zoals ik het zelf ook voorstelde, dat de eerste 30 a 40 minuten nogal het spannendste is vanuit de gehele film. We volgen hier namelijk Trish en Darry gelijk al in hun eerste aanraking en ontmoeting met de Jeeper Creeper en hun ontdekking bij het kerkje. Toch wel erg gewaagd van Victor Salva om zo de film te starten met maar kleine uitweg naar het einde om het interessant te maken. Je komt namelijk in de eerste minuten al achter het moraal van het verhaal en waar de gehele film eigelijk op gebaseerd is.

Het verhaal was zowaar dan ook niet echt spectaculair maar dat hadden we wel kunnen verwachten. Zowel het concept vond ik ook niet echt interessant. De creeper zag er niet uit naar mijn mening, wat moest het eigenlijk voorstellen? Ik vond het er donders veel op een Demon lijken, maar had eerst het idee van een bepaalde vampier. Nou goed, wat voor wezen het ook mocht zijn ik vond het bar lelijk. Daarbij was het ook niet bepaald eng of werd de spanning nergens echt leuk.

Zoals ik al zei, we volgen Trish en Darry op een roadtrip waarna ze eigenlijk al gelijk op de creeper stuiten. Ze worden door hem achterna gezeten en zien vervolgens dat dit busje een lijkt dumpt in een soort riolering bij een oud kerkje. Zoals in bijna elke horror film, wat mij ook een beetje gek doet laten worden is dat de tieners altijd ontzettend dom zijn. Waarom ga je kijken? Waarom zou je tien keer op zo’n iemand afrijden als hij er toch over heen springt, nu hadden ze hem in een keertje wel te pakken maar kom op, rij gewoon weg in plaats van continu op iemand af te rijden die je dood wilt hebben. Zulke domme acties kom je heel erg vaak tegen en het hoort er denk ik bij maar, ik raak er na een tijdje wel op uitgekeken persoonlijk. Als ik dan een voorbeeld mag noemen doe ik even snel: ‘Joy Ride’. In dat geval trekken ze iemand aan en proberen ook echt te ontkomen, niet zoals Jeepers Creepers continu er zelf op af gaan.

In de eerste paar minuten gaan Trish en Darry dus op pad en Darry wil perse een kijkje nemen bij het kerkje wat de creeper er in had gegooid. Wanneer Darry gaat kijken en zich helemaal in de buis begeeft, de voeten moesten notabene vast gehouden worden door Trish omdat hij er niet in wou vallen, schrikt hij van een paar ratten die omhoog komen. Wanneer Darry hier zo van schrikt en erg met zijn benen begint te trappen kan Trish hem niet meer tegen houden en valt hij naar beneden. Hij doet daar een ontdekking: hij vind allerlei lijken. Eentje leeft er nog, wanneer het lijk wijst naar zijn eigen buik opent Darry het doek verder en ziet dat zich er een enorme wond bevindt van de borst tot de buik van het slachtoffer. Darry schrikt hier uiteraard enorm van maar besluit wel rustig aan de boel te verkennen. Hij ziet allerlei lijken opgehangen aan de muur, honderden en wil nu wel erg graag weg. Trish staat buiten te wachten en denkt dat de creeper er aan komt maar, het was eigenlijk gewoon een andere vrachtwagen en de twee gaan er vandoor. Wanneer je dit heb gehad is eigenlijk het mooiste deel van de film wel geweest.

De film vervolgt en uiteindelijk worden ze achter na gezeten door de creeper is de film al een beetje dood aan het gaan, het word erg oninteressant en de fun is er snel vanaf. Vooral toen de creeper zijn vleugels liet zien als een demoon was voor mij de lol er al snel af en dan duurt de film nog wel een tijdje. Het stukje van de politie agenten vond ik dan nog wel te doen maar daar blijft het ook al gauw bij.

Al om al, een leuke film om eens gezien te hebben. Het word echter nergens speciaal of spannend en de zit kan op sommige stukken erg lang duren. Veel al actie maar horror blijft ver te zoeken en dat is erg spijtig.

avatar van alexspyforever
Redelijk sterk eerste half uur daarna wordt de film hoe langer hoe belachelijker en uiteraard al die clichés zoals de auto die iedere keer weer weigert te starten, dat de Creeper steeds weer kan opstaan en niets hem kan tegenhouden, die psycho vrouw die het allemaal weet maar uiteindelijk helemaal geen oplossing kan bieden.. Justin Long als Derry is geweldig irritant. Het idee van de Creeper is wel leuk bedacht, maar ook veel te slap uitgewerkt.

avatar van ChrisM
De duitse blu ray is heel ruw en niet echt goed qua transfer, miss weet iemand of de US (screamF) wellicht een andere en betere beeldkwaliteit heeft >?
Film is meer dan gemiddeld en zelfs heel behoorlijk voor een millenium Horror zeker de moeite waard.

avatar van PEN15
Had 'm nog nooit gezien, maar kreeg wel een keer de trailer van het vervolg mee in de bioscoop. Ik wist dus eigenlijk al dat het om een vliegende vogelverschrikker ging, om het zo even samen te vatten. Hoe je het ook bekijkt, die verhulling bleek voor mij geen tegenvaller of sensatie.

Ik las hier al dat (de tweede helft voornamelijk) meer weg had van een aflevering van the X-files (of soortgelijk televisieserie naar keuze..), mogelijk dat de productiekosten voor een op zichzelf staande aflevering de pan uit rezen of dat een producent tussentijds het verhaal overkocht van de scenarioschrijvers. Dat het de bedoeling was voor een drieluik verhaaltjes behoort ook nog tot de mogelijkheden, net zoals met Impostor (2001) . Spannende film met fijne ontknoping, maar zo lang en ver uitgerekt dat het hele middenstuk vervelend werd. Ik zat hier continu naar verbaasde gezichten te kijken, een dun verhaal dat in tachtig minuten opgeblazen wordt door een alleswetend orakel van the Matrix, delen waar je geen antwoord op kreeg, die zus die om haar knap smoeltje veel te lang in beeld gebracht werd. hoe lang en hoe vaak moesten ze nog over predator-batmens heen rijden? Hij was inderdaad zeer succesvol ook te zien aan die gigantische som geld dat dit heeft binnengeharkt.. maar dat lijkt me meer omdat zoveel andere horrorfilms beroerd zijn.

avatar van Alathir
Ook mijn eerste kennismaking. Het eerste halfuur was echt heerlijk spannend. Dat kom ik niet vaak tegen. Eenmaal dat we meer van de Creeper te zien krijgen is het mysterieuze ervan af en wordt het een stuk minder interessant.

De acteerprestaties zijn vrij slecht maar daar kijk je nog wel door. Binnenkort eens de tweede opzetten, maar ik denk dat ik het beste al gezien heb.

avatar van IH88
“Every 23rd Spring, for 23 days, it gets to... eat.”

Het eerste gedeelte is spannend en de combinatie van het gekibbel tussen broer en zus, en een psychopaat die hen het leven zuur maakt werkt goed. Grappig ook dat hier de rollen omgedraaid worden, en dat broer en zus juist proactief zijn en proberen uit te vogelen wat die psychopaat allemaal uitspookt.

Vooral wanneer Darry (Long) in een buis valt en op lijken stuit wordt het smerig en spannend. Het samenspel tussen Long en Philips is sterk en hun onderlinge geruzie en strijd tegen de psychopaat is lange tijd zeer onderhoudend. In het tweede gedeelte zakt het niveau en blijft er nog maar weinig over van die spanning. Het verhaal krijgt een fantasierijk kantje en dat doet de film geen goed.

avatar van joolstein
Het is nogal lastig om deze film juist te categoriseren en/of een recensie te geven. De film is een grote vergaarbak van stijlen en ideeën. De film opent met broer Darry (Justin Long) en zus Trish (Gina Philips) in een oude Chevrolet op weg zijn naar het ouderlijk huis. Dan verschijnt er een oude truck en krijgen we een aantal scènes te zien die sterk doen denken aan 'Duel' van Steven Spielberg. Die zijn spannind en het aantal vragen stijgt flink als we ons afvragen wie nu die truckbestuurder eigenlijk is? Het is dan ook jammer dat als de grime- en make-up-afdeling in actie is gekomen, er nog steeds geen antwoorden komen. Wat is de Creeper nu precies? Waar heeft de Creeper zijn truck vandaan? Waarom heeft hij die überhaupt nodig gezien zijn vermogen om er vliegend met zijn slachtoffer vandoor te gaan? De spanning en effectieve horror die aan het begin van de film fijn tot stand zijn gekomen door de ontstane identificatie met Trish en Darry, worden helaas naar het einde toe ondermijnd door de te vele onwaarschijnlijkheden en overtrokkenheden. De film is bij uitstek geschikt voor mensen die nieuw zijn in het horror-genre. Want dit is zeker een zeer fijn instapfilm!

We weten allemaal dat mensen rare dingen doen onder druk, maar de keuzes van de hoofdrolspelers in deze film zijn ronduit belachelijk. degene die dit script geschreven heeft is echt een idioot.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Jeepers Creepers, waarschijnlijk één van mijn eerste horrorfilms in de bioscoop. Ik heb de reguliere bioscooprelease gemist, maar zag ‘m destijds in een marathon rondom Halloween. Het was een verademing. Ten eerste werden we tijdens het eind van de jaren 90 en het begin van 2000 doodgegooid met alles wat op Scream leek. Zelfs in Jeepers Creepers is dat merkbaar, zo verwijst hoofdpersonage Trish letterlijk een meerdere keren naar horrorclichés (en ook de bioscooptrailer van deze film ademt Scream). Maar in tegenstelling tot de ‘high school gemaskerde moordenaar who-dunnit’ achtige praktijken was Jeepers Creepers verder een rasechte, simpele monsterfilm, die we al even niet meer hadden gezien.

Jeepers Creepers is niet flawless, maar zelfs na recentelijke herziening blijf ik erbij dat de eerste 40 minuten van deze film horror op zijn best is. De film is op zijn sterkst in het mysterieuze eerste kwartier, een opening waarbij Victor Salva zich liet inspireren door het waargebeurde verhaal van een stel en moordenaar Dennis DePue. Het gegeven is enorm simpel, maar daardoor zo doeltreffend. Hetzelfde geldt voor de hoofdpersonages; fijn om eens alleen een -geloofwaardige - broer en zus te zien als hoofdpersonen, in tegenstelling tot het standaard groepje tieners. Gina Phillips en Justin Long moeten de film bijna volledig dragen en dit lukt ze samen erg goed, mede door hun uitstekende chemie.

Als gevolg van dit ijzersterke begin is het onvermijdelijk dat de film gaandeweg wel inzakt. Als het personage van Jezelle Hartman in het verhaal komt en de climax nadert, zakt de film in. Het wordt niet slecht, maar het lukt Salva niet meer om die spanning van het begin terug te krijgen. Gelukkig heeft de film echter een fijne speelduur van iets meer dan 80 minuten, dus veel schade wordt gelukkig niet aangericht. Sowieso is de uitsmijter uitstekend, wat van Jeepers Creepers in het algemeen een erg charmante horror maakt; spannend, soms zelfs grappig en erg sympathiek.

4 sterren.

avatar van xxERWINxx
Had deze nog nooit gezien, dus vandaag bekeken, hij viel me een beetje tegen.
De film begint best goed en spannend, ook een creepy sfeer, maar na 45 minuten word het een gewone horror, ik heb geen echte gore gezien, wel wat bloed enzo.
Verder word het nergens spannend en kabbelt de film een beetje voort, einde was redelijk.
Al met al matig 1e deel, misschien dat deel 2 beter is.

avatar van lagaiske
Bestaat deze op blu ray?

avatar van jeroentjuhhhhh
lagaiske schreef:
Bestaat deze op blu ray?

Yep, maar niet in Nederland uitgegeven. Is bijvoorbeeld in Duitsland of de UK wel verkrijgbaar (ook als complete trilogie). Makkelijk te bestellen via bijvoorbeeld Amazon.

avatar van Shadowed
Niet bijzonder.

De ondertussen toch wel vrij bekende Jeepers Creepers was typisch zo'n film die ik eigenlijk nog moet zien. Dus ooit op een luie middag een keertje de film opgezet. Ik keek met redelijk hoge verwachtingen, maar die zijn niet echt waargemaakt.

De film is op zijn sterkst in het begin. Long en Philips acteren best goed, maar de creeper ziet er eigenlijk niet bepaald angstaanjagend uit. ik vond hem eigenlijk wel grappig, ondanks de daden die hij doet. De film kent een aantal sterke momenten, maar voor de rest faalt het qua spanning.

Redelijk acteerwerk maar een nogal saaie horrorfilm. Had hier veel meer van verwacht, mede door zijn status. De opening was overigens wel goed met die harde toeter. En de verkenning van het hol van de Creeper was ook spannend. Dan heb je het eigenlijk weer zo'n beetje gezien.