Loft (2010)

Nederland
Thriller / Drama

geregisseerd door Antoinette Beumer
met Barry Atsma, Fedja van Huêt en Jeroen van Koningsbrugge

Vijf getrouwde mannen delen stiekem een loft, waar ze stijlvol en in alle rust hun minnaressen en liefjes ontvangen. Een prima regeling, tot ze op een winterochtend het lijk aantreffen van een jonge vrouw. Geen van hen weet wie de vrouw is, waar ze vandaan komt en hoe ze terecht is gekomen in de loft waarvan alleen zij de sleutel bezitten. Noodgedwongen proberen de vrienden zelf uit te zoeken wat er gebeurd is en waarom, maar al vlug beginnen ze elkaar te wantrouwen en zal blijken dat ze veel minder van elkaar afweten dan ze dachten. Remake van de gelijknamige Vlaamse versie uit 2008.

Goede film. Zelfs Jeroen v Koningsbrugge zette zijn rol goed neer. Ik vind dit zeker een aanrader en ik lees dat hij vanavond op tv komt; dus als het kan ga hem zien!

Wat was dit slecht....

avatar van 606
dutchcowboy schreef:
Wat was dit slecht....
En waarom was het slecht ? kan je ook zeggen waarom.

LjvD schreef:
Wat een dramatisch acteerwerk; Jeroen van K
denkt dat ie met de Lama's bezig is. Barry A
heeft nog nooit gevoel in rol kunnen leggen,
Huet kan net en die jonge uitvoering van
Henk Westbroek mag nog niet optreden
in het Kerstspel op de basisschool. De dames
met een rol van betekenis vlakker dan vlak.
Hoe zo'n leuk gegeven volledig vergriept
kan worden door bedroevende dialogen.
Leren wij Nederlanders het nooit??
Kromme tenen, dat krijg je ervan.

Ik kan me hier helaas overwegend bij aansluiten

Nomak
606 schreef:
En waarom was het slecht ? kan je ook zeggen waarom.
Vergelijk eens met het Belgische origineel.

Helaas deze gezien en niet het orgineel. Zoals zo vaak een aardig idee, maar een matige uitwerking. Zwakke rol van Naber als bad-guy die veel te karikaturaal wordt neergezet waardoor je een pffff gevoel over houdt. En dan die idiote epiloog. laat de balans van twijfel definitief naar beneden omslaan ** 1/*2

Vanavond gezien en de film kon me toch wel bekoren. Het idee is echt wel erg goed en tout bekend film Nederland is uit de kast getrokken. Sommige hadden daar best mogen blijven, maar over het algemeen heb ik me niet echt geërgerd. De Belgische versie heb ik, nog, niet gezien dus vergelijkingsmateriaal heb ik niet. Maar het zou me niets verbazen als het enige verschil de hoeveelheid bloot is, toch een handelsmerk van 'de Nederlandse film' . Maar in ieder geval krijgt deze film 3*.

avatar van Toontje G
Ik weet niet hoe ik het uit moet leggen maar alles aan de Belgische versie is vele malen beter dan aan de NL versie. De acteurs, de opnames, de mystiek die rond de film is totaal niet te vinden in de NL versie.
Jeroen van K had zijn tijd beter kunnen vullen om een tv showtje met Linda te maken. Daar is hij misschien beter in dan acteren, wat trouwens voor meer van zijn collega's geld.

Dus beter is het naar de Belgie versie kijken en de NL vergeten.

Nomak
De Belgische is inderdaad onmeetbaar veel beter dan deze remake. Ik snap ook niet waarom dit is gemaakt. Als je zo kort (amper 2 jaar) na het origineel een remake maakt in dezelfde taal, zorg er dan tenminste voor dat het beter is dan het origineel. Maar neen, deze is op elk gebied een stuk slechter.
Zwakke acteurs ook, mogen niet eens in de schaduw staan van de Belgen.
Met afstand de meest overbodige remake die ik ooit heb gezien.

En het opvliegende type is hier natuurlijk van Noord-Afrikaanse afkomst met een donkere huidskleur.

avatar van peterjames777
Heb het origineel nog niet gezien, misschien maar eens doen.. Dus ik kan nog niet vergelijken.
maar wat een naargeestige film. Kreeg er na afloop een naar gevoel van. Erg zwartgallig. Toch heb ik me vermaakt. Het verhaal boeide me genoeg en er zaten leuke twists, in dat wel. Het acteerwerk en dialoog is ook lekker Nederlands, dus lomp en weinig subtiel.
Ik twijfel tussen 2.5 en 3. Ik geef de film eerst maar eens de voordeel van de twijfel.

avatar van ILDIB
Acteren en Nederlanders. Onmogelijk combinatie vaak, en dat heb ik het niet eens over de totaal onnatuurlijke dialogen en uitspraken. Enkel Huet speelt enigzins normaal, de rest is werkelijk niet om aan te horen. T verhaal verdient nog wel wat..

disneystore
gisteren proberen te kijken, maar afgezet na zo'n 25 minuten. kutfilm, wat een slechte acteurs.

avatar van riefenstahl
Aangenaam verrassend deze film. Ging er in mee en werd er door gepakt. Dat het een remake is stoort me niet (origineel nog niet gezien). Ik zocht de dader in de verkeerde hoek, wat dat betreft effectief op het verkeerde been gezet.
Eén van de weinige films waaraan je niet ziet dat het door een vrouw is geregisseerd terwijl het gegeven zich leent voor een ''alle mannen zijn beesten-Gorris-touch''. De dames waren niet veel beter, ik had dan ook bepaald geen medelijden met het slachtoffer; wat dat betreft ook realistisch; dergelijke vrouwen vallen vreemd genoeg op foute mannen -vaak genoeg om me heen gezien- dus dan krijg je wat je verdient...
Ze zijn allemaal wel erg mooi overigens met wat welkome naaktscenes .
De film is soms ook subtiel zoals de blikken van m.n Van Kooten bijv. .
Heb me itt sommige anderen niet gestoord aan de acteerprestaties, ik zag wel uitspringers naar boven maar nauwelijks naar beneden; elk gedrag, alle types waren herkenbaar.
Goede film.

avatar van panax
ik ging sceptisch kijken ivm remake van belgisch origineel
vanaf begin werd ik gedwongen te blijven kijken
goeie film, ik wil belgische versie ook zien
jeroen van koningsbrugge was irritant wellicht was zijn rol dat ook
de rest van de cast was okee,fedja van huet is een topper
leuk om deze spelers ook in andere series en films te zien
prima in orde allemaal en mooie ontknoping,goed nederlands filmwerk.

avatar van PaulieWalnuts
ILDIB schreef:

Wat is dat toch? Vaak een combinatie van slecht script, slechte regie en uiteindelijk matig acteren. Maar dat laatste is volgen mij niet de hoofdoorzaak.

Ondanks de soms onnatuurlijke conversaties en houdingen van de acteurs en zwakke plekken in het verhaal kon deze film me wel boeien. Net voldoende dus.

disneystore
Wat me eigenlijk wel opvalt is dat de meest positieve reactie's komen van de mensen die het origineel niet hebben gezien... Dit is een film die zonder tijd, passie of geduld is gemaakt om zo rap mogelijk aan de Nederlandse cinema's af te leveren. De Belgische versie heeft steengoede acteurs en als dit het beste is wat Nederlandse acteurs te bieden heeft ben ik teleurgesteld.

avatar van Toontje G
disneystore schreef:
Ik ben het hier helemaal mee eens. Vergeet die NL versie en kijk naar de B.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Moeilijk om deze film te beoordelen. Ik heb de originele Vlaamse versie gezien en dan ga je automatisch vergelijken natuurlijk. Bovendien is de sterkte van de film de clue en niet echt het verhaal zelf. Maar kom, Van Looy zit af en toe weer achter het stuur en zorgt weer voor vakwerk. Soundtrack is weer goed verzorgt en het complete plaatje valt wel mee.

De cast is een ander paar mouwen. Bij de Vlaamse versie kende ik wel alle acteurs en dat beeld neem je mee in deze 'vertaling'. De mannen spelen wel goed, al moet ik zeggen dat je op een moment als dit pas echt goed door hebt hoe goed Mathias Schoenaerts wel speelt. Ook Marie Vinck als verleidster werkt voor mij toch beter. Andere rollen zijn best wel goed. Bij de vrouwen miste ik wel wat pit en was het niet altijd gemakkelijk om te onthouden wie bij welke man hoorde. Vooral niet als je die actrices niet kent en zo de gezichten moeilijker onthoudt.

Iets minder dus dan het origineel, al is dat vooral vanuit Vlaamse kijkhoek. Van Looy kan enkele schoonheidsfoutjes wel wegwerken en het geheel nog moderner maken en vlotter. Maar die Nederlandse aanpak ligt mij persoonlijk niet helemaal. Al is het niet voor niets dat er een remake gemaakt is. Ik kijk alvast uit naar de Amerikaanse versie met dan weer wel Erik Van Looy als regisseur en opnieuw Matthias Schoenaerts.

avatar van Le Edzel
Schoenaerts speelt inderdaad erg sterk in het organel. Jeroen van Koningsbrugge vind ik een naar, vervelend mannetje. Op tv bij alle spel- en tvprogramma's kan ik al niet om deze heer lachen, en ook op het witte filmdoek kan hij mij niet bekoren. Smaken en meningen verschillen uiteraard, maar ik stoor me aan hem.

De film zelf is natuurlijk weinig nieuws, in vergelijking met de Belgische. De Belgische cast, het Vlaamse sfeertje, maar ook het Vlaamse taaltje kunnen mij meer bekoren dan de Nederlandse uitvoering. Ik kijk uit naar de US-versie en ook vooral hoe Schoenaerts dit zal volbrengen, daar ik na Rundskop, Loft en De Rouille et d'Os best 'fan' van hem ben.

Wat een uitermate zwakke film, slecht geacteerd, slecht gecast, die henk westbroek look a. Like past totaal niet in de film.
Van Koningsbrugge kan totaal niet acteren, en is overal hetzelfde waar je hem ook tegen komt op tv.., dan is die al niet grappig is het als serieus acteur ook al niks..wel grappig dat nou net hij die dikke moest neuken haha
Astma gaat wel, al vind ik hem ook niet echt overtuigd overkomen
Vond de film op een gegeven moment ook erg moeilijk te volgen, verschillende vrouwen leken teveel op elkaar en dan wist ik niet meer wie wie was..
2,5 ster

avatar van marlijnzzz
wel een beetje ingewikkeld met plot boven plot boven plot maar uiteindelijk vond ik het een geweldige misdaadfilm voor een nederlandse film.

avatar van umbra
Vlaamse originele film was wel beter moet ik zeggen!

avatar van Pelagatti
Kan uiteraard niet tippen aan het origineel. Scenes zijn vrijwel identiek, maar dan alleen met andere (mindere) acteurs. Het verhaal blijft sterk, met een goede vaart en sfeer... waardoor je toch blijft kijken. Geen slechte film dus (voor Nederlandse begrippen), maar totaal overbodig want het is een slechte kopie van onze Vlaamse vrienden.

avatar van Jaarme
Was uit te houden, vond de film lastig op gang komen, maar hoe verder de film was, hoe dichter het plot dichterbij kwam.
Hoe beter de film werd. Het einde vind ik alleen zonde, of ik snap het einde niet.
Gisteren gezien op dvd, ik geef deze versie een 2.5

avatar van schnoetsz
Baggerfilm.

avatar van Oliveri
Stelletje amateurs in een totaal overbodige film, had gewoon de Belgische versie ondertiteld..

De interressante vijhoeksverhouding houdt Loft op de been. Want veel meer heeft Loft niet te bieden. Er komt weinig geloofwaardige emotie om de hoek kijken bij de karakters, niet in de laatste plaats door het zeer matige acteerwerk. Ik bedoel, wie verzint het om Van Koningsbrugge in dit maatpak te duwen? Overigens zijn de rollen van de vrouwen zo mogelijk stuk voor stuk nóg slechter. De dialoog is veelal van een bedenkelijk niveau en daarnaast vind ik dat de a-chronologische opbouw van het plot Loft eerder in de weg zit dan dat het bijdraagt aan het mysterie. Cinematografisch degelijk, maar weinig veelzijdig. Benieuwd naar de Belgische uitgave, daar heb ik iets meer vertrouwen in een kwalitatief goed product: 2,0*

Wat een teenkromende film ik was al niet zo'n fan van nederlandse films en dit bevestigd nog eens waarom. Slecht acteerwerk slechte dialogen totaal geen spanning niks aan deze film heeft mij kunnen bekoren.

avatar van wrist
Slap aftreksel van de meesterlijke Belgische versie...

avatar van BlueJudaskiss
wrist schreef:
Slap aftreksel van de meesterlijke Belgische versie...

Meesterlijk? Waar dan?