Devil (2010)

Thriller / Mystery

geregisseerd door John Erick Dowdle
met Chris Messina, Geoffrey Arend en Logan Marshall-Green

Bowden (Chris Messina), een politierechercheur die net van de drank af is, onderzoekt een vreemde zelfmoord, als hij plotseling wordt opgeroepen voor een ogenschijnlijk onschuldige gebeurtenis; vijf mensen zitten vast in de lift van een enorme wolkenkrabber. Maar het duurt niet lang voordat er een aantal buitengewone dingen beginnen te gebeuren en de mensen in de lift zelfs op onverklaarbare wijze één voor één sterven. Een strijd op leven en dood begint.

avatar van ikkegoemikke
If the Devil is real, then God must be real, too.

Soms kom je zo van die films tegen die eigenlijk niet veel om het lijf hebben, maar toch op een bepaalde manier weten te boeien. Zo ook deze "Devil". Een parabel-achtige film over het kwade in de mens en het feit dat Het Kwaad zich dan ook in ons midden kan manifesteren.

De hele film speelt zich bijna alleen af in een lift die stilvalt en waarin zich 5 mensen bevinden. Naarmate de film vordert kom je te weten dat het stuk voor stuk geen onschuldige zieltjes zijn die iets op hun kerfstok hebben. Terwijl ze daar vastzitten wordt het na een tijdje duidelijk dat de duivel zich tussen hen bevindt en begint er een welles-nietes spelletje waarbij de ene na de andere er het loodje bij neerlegt. Ondertussen is er ook detective Bowden er bijgekomen die een mysterieuze zelfmoord onderzocht en op die manier betrokken raakt in dit onheilspellend kat en muis spelletje.

Het feit dat het zich allemaal afspeelt op een paar vierkante meters en telkens als er weer een slachtoffer gaat vallen zich dit voordoet in volslagen duisternis met alleen wat geluiden op de achtergrond, zorgen ervoor dat het een niet zo spannende of angstaanjagende film werd. Je kan je wel inbeelden wat er gebeurt maar van de effectieve afslachting zie je totaal niks. Alleen het resultaat. Bowden, die zelf vecht tegen een alcoholverslaving nadat hij zijn familie verloor enkele maanden ervoor, ziet de situatie escaleren van een doodgewone panne van een lift, naar een schijnbaar opgezet moordplan. Door toedoen van een religieuze Mexicaan begint hij echter tot het besef te komen dat het wel eens iets bovennatuurlijks zou kunnen zijn.

Uitblinker in deze film is natuurlijk Chris Messina die een getormenteerde persoonlijkheid op een prachtige manier speelt. Je ziet hem langzaam maar zeker groeien naarmate de film het einde nadert. De rest acteert middelmatig tot gewoonweg slecht. De enige die ik nog enig krediet zou geven is Bokeem Woodbine die wel erg goed een neurotische bewaker die last heeft van claustrofobie speelt. Uiteindelijk is het een verrassend einde en krijgen we de moraal van het verhaal dat een tot inkeer gekomen persoon nog altijd gered kan worden.

Een korte en genietbare film die niet een overweldigende indruk nalaat.

avatar van Rickyman
Een verassend orgineel griezelfilmpje.
Goed geacteerd en spannend verhaalje..

Ik vond het een goede film voor 80 minuten

Ik zal 'm vanavond even kijken. Ben benieuwd...!

avatar van MovieMind
Aardig gemaakt niet te lang durende film.
Geen topper, maar aardig genoeg om eens te bekijken.

avatar van Left4Dead
Blijft voor mij een heerlijk werkje, onschuldig in opbouw met leuke oneliners. Langzamerhand begint men met de spanningsopbouw waarna de clue weggegeven wordt. Prachtige irritante mensen die reageren op de situatie zoals een ieder en die uit frustratie zijn mening ongezouten laat.
Beeld en geluid staan er heerlijk op en de spooky soundtrack help om de spanning te verhogen. Prima acteerwerk!

Inspected bij G. Carson, geweldig

avatar van dvdfreak123
Goede vermakelijke film. Was spannend het verveeld geen seconde zitten natuurlijk weer cliches in en zo maar is zeker leuk vermaak. 3.5

avatar van eierhoofd1
Vermakelijke film!
Ondanks dat de film zich afspeelt in dezelfde ruimte toch erg spannend.

avatar van Flat Eric
Ook na herziening blijft de film erg spannend. Je wordt steeds op het verkeerde been gezet.
Ben wel dol op films die op éen plek afspelen. Zet mensen in een te kleine ruimte en het gaat geheid mis.
Fijne horror door de spanningsopbouw.

avatar van ILDIB
lekker vlotte film paar goede scènes soms wat vergezocht en toevallig. Goed te doen maar geen hoogvlieger.

avatar van panax
rare film,spannend dat wel!

avatar van notsub
Devil is uiteindelijk toch niet zo origineel als het in eerste instantie lijkt. Als de setting er eenmaal is, rolt het volgens een standaard script netjes uit naar het einde. Schrikken doe je nauwelijks, het verhaal draait lekker door en schakelt langzaam op naar een finale. Ik mis net die ene twist, die de film onderscheidt en uniek maakt. Nu heb ik na afloop het idee dat het best leuk was, maar ook dat de 80 minuten meer dan genoeg zijn.

Heb de film deze week gekocht omdat ik de Shyamalanfilms wil verzamelen.
Ik vind het doodgewoon een hele goede film. Bouwt goed zijn spanning op ondanks een klein decor van een lift, een controle ruimte en een beetje buitenlucht. Geen echte horror taferelen, ondanks dat het een horror film zou zijn. Dat is een tikkie overtrokken, maar films met duivelse thema's zijn doorgaans horror. Ik vind het een bovennatuurlijke thriller, maar wel eentje van de bovenste plank. Ik vind het een aanwinst in mijn collectie.

avatar van housemoviewatch
Devil

Opzich best goede film. Het knappe vind ik nog Hoe ze 80 minuten hebben kunnen vullen in een ruimte en het dan ook nog spannend te maken. Petje af.

Het verhaal is vrij vaag en je krijgt het idee dat je naar een cliché thrillertje zit te kijken. Niets is waar en de film laat zich uit alle mogelijke hoeken zien om alles uit de kast te trekken. Zo word het geen cliché filmpje maar een zeer spannende thriller!

Visueel ziet het er prima uit alhoewel de film het meer moet hebben van onderhuidse spanning.

Acteerwerk is prima. Alleen een tikkeltje overdreven maar dat past ook wel in de film.

Conclusie, het is een film die vrijwel 80 minuten op een locatie word gefilmd. Toch weet de film uit alle hoeken goed uit te pakken. Zo kun je zien dat een low budget film niet eens zo slecht hoeft te zijn als het verhaal en de regisseur maar goed zijn! 3.5 ster voor deze onverwacht leuke film.

avatar van Tiany
Middelmatige thriller, kon de eerste helft best boeien maar het laatste half uur was het af en toe op de klok kijken of het nog niet gedaan was.

avatar van Glennekeeeee
Zeer zwakke thriller die op een moment na nergens spannend is en vooral tergend traag vooruitgaat. Zwak verhaal, zwakke cast en visueel amateuristisch (kleurfilters die beeld zo verzadigen).

avatar van misterdhdh
Vond er niet veel spannend aan zoals veel mensen hier, vond hem nooit eng worden en ook geen enkele keer geschrokken. Verhaal is wel leuk bedacht maar niet alles is even origineel. Uitwerking kon toch iets beter en spannender. Wel leuk was wanneer het licht uit ging, dan wist je dat er iets gebeurd was. Wie uiteindelijk de duivel was kon me niet echt schelen, ik leefde toch niet echt mee met de personages. Ook het acteerwerk kon niet altijd overtuigen. Het duurt wel lang eer de brandweer die lift kon bereiken, en toevallig weet de bewaker toch veel over de duivel, op het einde vallen alle puzzelstukjes samen, met het einde kon ik wel leven. Matig filmpje, maar door de korte duur toch nog vermakelijk al zal het bij die ene keer kijken blijven. Voor mij gewoon te weinig spanning en inderdaad te traag, al blijven liften toch iets eng hebben.
2.5/5

avatar van Mr-Mcmovie
Matig, maar fijn voor een keertje.

Shyamalan komt met een goed boeiend verhaal op de proppen, maar werd helaas veel te matig uitgewerkt, en dat heeft Devil de hele film lang. Ik miste de hele tijd dat ik keek het wauw gehalte, of van nu wordt het interessant, of echt extreem spannend maar blijft helaas gewoon standaard spannend.

Matig acteerwerk. Wel boeiend om een keer te bekijken maar het is veel te Hollywood achtig.

Dowdle zijn As Above So Below was wel veel beter.

Matig thrillertje.

avatar van leatherhead
Mja, weer eens een schoolvoorbeeld 'hoe breng ik een leuk concept om zeep'. Begint weliswaar aardig, maar eens de film uit de startblokken is kun je de potsierlijkheid eigenlijk al ruiken. Nadat we eerst een klein uur hebben mogen koekeloeren naar een trosje b-acteurs die allesbehalve snugger te noemen zijn, stevent de film dan ook op een wat flauw occultiteitencircus af.

Vermakelijk blijft de film tot op zekere hoogte, al is het maar omdat het bij wijlen ook wat lachwekkend wordt. Die latino bewaker was bijvoorbeeld best een grappig ventje, maar ook de resurrectie van die oude tang had wat weg van een farce. Wat dan nog ontbreekt is natuurlijk één of andere obligatoire ruk twist, en ook daar stelt de film absoluut niet teleur. Gelukkig legde de Dowdle de motor al na 80 minuten wijselijk stil, want tegen die tijd was elk beetje kwaliteit allang uit de film gesijpeld.

As Above, So Below is inderdaad wel even van ander allooi dan dit broddelwerkje. 1*.

avatar van Tom-Hanks
Een toffe film die tot op het einde spannend was. Met het verhaal was zeker niets mis, alleen de acteerprestaties waren niet allemaal geweldig. In ieder geval heb ik me goed geamuseerd.

avatar van keimpeS
Voor de 2e maal gezien, gelukkig was ik het plot alweer helemaal vergeten. Dat is vaaks wel met de films van Shyamalan (in dit geval het verhaal/ from the mind of) als je eenmaal het plot weet, je de film niet zo gauw weer gaat herkijken.

Leuke bloederige horror. Wel redelijk voorspelbaar allemaal, maar dat maakte 'm niet minder spannend.

Gister deze voor de 2e keer na 8 jaar gezien en eigenlijk herinnerde ik me er weinig van behalve dat ik het toen een goeie film vond.
Ook nu bleef de film mij geboeid houden en vind ik deze film 1 van de betere films.

Niet echt mijn smaak....ik houd niet van öne-location"films,maar ga na het lezen hier, ( en de kijkduur...ben allergisch geworden van erg lange films....brrrr)toch kijken...op Netflix.Ben benieuwd....Misschien later meer.....

Film gezien....Tsja, geen hoogstandje, een dik uur onderhoudend en toen was ik het zat....Laatste 20 minuten doorgeworsteld. Voorspelbaar allemaal wat het niet echt boeiend maakt...Langer bij 80 minuten had ik niet volgehouden...Mager zesje

avatar van BlueJudaskiss
Toen nog in de bioscoop gezien en me toen rot geschrokken bij de ontknoping - de identiteit van de Duivel. Nu om die reden de hele film lang met ijskoude handen gezeten, plus nog omdat ik dit sowieso een erg aangename film vind. Heb nu minder problemen met het einde dan destijds, hoewel ik er bij blijf dat de Duivel zich wel erg makkelijk laat afschepen. Half puntje omhoog naar 4,0*

avatar van Skuller
Prima film geen hoog vlieger maar best spannend .Geen moment verveeld met deze film.

avatar van marsie
Een who-done-it . Who is the devil in dit geval. Aardig weg te kijken. Einde vond ik iets minder

avatar van Melksnor
Kort, krachtig, prima geacteerd.. Goed einde.. Tja best filmpje dus. Kijkt lkkr weg ook door de korte speelduur natuurlijk.. Een thriller met een klein horror jasje aan.

avatar van IH88
“Damn. I really wanted you.”

De grootste kracht van Devil is dat het verhaal geen onnodige ballast heeft. Gewoon vijf mensen in een lift die één voor één worden uitgemoord, en de politie die er achter probeert te komen wat er allemaal aan de hand is. De duivel hangt als een schaduw over de film, maar gelukkig blijft de nadruk liggen op de personages en het gevoel van paranoia, gekte en spanning. Een keus die uitstekend uitpakt.

avatar van konijnenkop
Echt een top film heb mij maximaal vermaakt, alleen jammer dat hij zo kort duurt !!