Devil (2010)

Thriller / Mystery

geregisseerd door John Erick Dowdle
met Chris Messina, Geoffrey Arend en Logan Marshall-Green

Bowden (Chris Messina), een politierechercheur die net van de drank af is, onderzoekt een vreemde zelfmoord, als hij plotseling wordt opgeroepen voor een ogenschijnlijk onschuldige gebeurtenis; vijf mensen zitten vast in de lift van een enorme wolkenkrabber. Maar het duurt niet lang voordat er een aantal buitengewone dingen beginnen te gebeuren en de mensen in de lift zelfs op onverklaarbare wijze één voor één sterven. Een strijd op leven en dood begint.

avatar van xKoSai
Spannend en creepy sfeertje. Films in kleine of dezelfde ruimtes doet het wel vaker goed. Het einde was hier wel iets te flauw.

avatar van remorz
Goed.

Vooral qua opbouw en script dan, want op de uitvoering valt wel het een en ander af te dingen, vooral qua stijl. Audiovisueel blijft het aan de functionele kant, je krijgt niet het idee dat de regisseur het onderste uit de kan haalt qua verbeelding van de claustrofobie en paranoia in de lift. Toch levert het een vermakelijk whodunnitje op, dat teert op een goede verdeling van motieven en verdachtmakingen.

Vijf goed gecaste karakters waarvan er eentje de personificatie van het Kwaad moet zijn. Ze lijken allemaal iets op hun kerfstok te hebben, hetgeen allemaal prima achtereen ontvouwt wordt, waardoor je ook als kijker je wantrouwen op telkens iemand anders kunt richten. Best effectief, tot en met de ontknoping eigenlijk. Echt horror wil het niet worden, maar soms toch lekker spannend.

Het gegeven (de duivel in een lift) mag dan ridicuul klinken, gelukkig gaat de onderzoekende rechercheur relatief snel mee in de bovennatuurlijke theorie van de gelovige bewaker. Ellenlange discussies over de geloofwaardigheid worden tot een minimum beperkt, wat de film lekker compact houdt. Hoogstens de epiloog had weggesneden mogen worden, verder weinig overbodige ballast in deze film.

Jammer dat het wat droog in beeld gebracht is - zeker aangezien concept en locatie wel uitnodigt tot experiment - maar voor de rest is dit een zeer aangename thriller. 3,5*

avatar van Duke Nukem
Ik hou wel van films die zich afspelen op een plek, zoals deze in een lift. Ik heb zelf last van claustrofobie en zou dus niet graag op zo'n plaats vastzitten, maar zie wel graag andere mensen in die benarde situatie. Leedvermaak!
Dit is best wel een spannende film en ik kon echt niet raden wie de duivel was toen ik hem voor het eerst zag. Nu wist ik het dus wel al, maar toch weer genoten van deze "Devil". Spannend van begin tot einde.
"If the devil is real, then God must be real, too."

Zeer matige film. Je verwacht natuurlijk dat het een onverwachts iemand is met een plottwitst en je gaat dan op de kleine details letten, maar dat klopt dan weer niet. Zo is de oma in het begin in de spiegel te zien en volgens mij heeft de duivel geen reflectie . Acteerwerk was ook zeer matig.

avatar van BlueJudaskiss
Fluvver schreef:

U bent in de war met vampieren, die inderdaad geen reflectie hebben.

avatar van Nielojram
BlueJudaskiss schreef:

U bent in de war met vampieren, die inderdaad geen reflectie hebben.

Vampieren en/of duivels, deze bewering is wel op feiten gestoeld

avatar van Kondoro0614
“After my mother would finish her story, she would always comfort us. "Don't worry," she'd say. "If the Devil is real, then God must be real, too."

Zeer vermakelijke thriller die eigenlijk wel spannend wist te worden op veel momenten. Deze mening heeft echt te lang op zich laten wachten dus ik hou het voor mezelf wat kort. ‘Devil’ is een film die me al enige tijd op het netvlies stond, en me zeker aansprak. ‘Devil’ is een film die zich voornamelijk afspeelt op een vaste setting en in een lift is het lastig er nog iets van te maken. Toch lukt dit ‘John Erick Dowdle’ aardig. Het verhaal was leuk en ook de kleine plottwist was aardig, de moorden waren goed al zag je er niet veel van, als dat zo was, was de film nog beter geweest. Leuk concept, leuk verhaal, prima film. Acteerwerk was soms iets minder.

avatar van princesspeach
Fijne spannende weird asss movie! Filmduur ook helemaal top anders zou het langdradig worden. Film zet je steeds op een andere been tot het eind. Het eind vond ik wel ietsje minder met de connectie tussen de doodrijder enzo. Ik had het liever op een andere tour gezien. Plus eind werd afgekapt. chapeau ik hou wel van dit soort films!

avatar van Shadowed
Prima.

Na het zien van No Escape destijds vond ik Dowdle een uitstekend regisseur op het gebied van spanning opbouwen en vasthouden. Dan zou je denken dat horror voor hem geen probleem moet zijn, maar dat blijkt het achteraf toch wel zo te zijn, want hij heeft me op het gebied van horror nog niet weten te overtuigen.

Het is allemaal desondanks best aardig opgezet. Ik ben altijd al zenuwachtig rondom liften, dus een horrorfilm die zich in een lift afspeelt zou geen probleem moeten vormen, zou je denken. Toch voelde ik maar weinig spanning, en dat is het voornaamste probleem waar Devil mee zit.

Het is allemaal gewoon niet zo heel spannend, Dowdle weet de spanning niet op te wekken en/of vast te houden. De film mist dreiging, pit en vooral spannende scenario's. Sprake van claustrofobie is er ook niet echt, ondanks een enkele poging.

Waar de film wel zijn kracht uit weet te halen is het mysterygehalte, acteerwerk en vaart. Er wordt solide geacteerd, en het who-is-it plot werkt erg goed. De vaart zit er bovendien al vroeg in, en met een speelduur van enkel 80 minuten zit je gegarandeerd goed voor een klein anderhalf uur aan goed vermaak.

Visueel is het oké. De CGI kent mankementen, maar de film is prima geschoten en ge-edit. Het feit dat de film voor horrorbegrippen niet erg lang duurt weet de vaart er goed in te houden waardoor de film erg makkelijk uit te kijken is. Het is alleen jammer dat de uiteindelijke twist waar het toch die oude vrouw blijkt te zijn die de duivel is een beetje flauw is.

Leuk vermaak die blijft boeien. Het is niet erg spannend of uniek, maar wel met lekker veel vaart geregisseerd. Er had uiteraard veel meer ingezeten, maar het uiteindelijke resultaat is op z'n minst vermakelijk genoeg.

avatar van rebelkush
Wat blijft dit een heerlijke thriller zeg.
Verhaal is goed maar wat dit film vooral goed maakt zijn de acteurs.

Als je op zoek bent naar een spannende thriller is dit een dikke aanrader!