Devil (2010)

Thriller / Mystery

geregisseerd door John Erick Dowdle
met Chris Messina, Geoffrey Arend en Logan Marshall-Green

Bowden (Chris Messina), een politierechercheur die net van de drank af is, onderzoekt een vreemde zelfmoord, als hij plotseling wordt opgeroepen voor een ogenschijnlijk onschuldige gebeurtenis; vijf mensen zitten vast in de lift van een enorme wolkenkrabber. Maar het duurt niet lang voordat er een aantal buitengewone dingen beginnen te gebeuren en de mensen in de lift zelfs op onverklaarbare wijze één voor één sterven. Een strijd op leven en dood begint.

avatar van boozebelly
Blij verrast...

Ik had een beetje een goedkoop 'grabbelton-horrortje' verwacht, maar het is toch wel iets meer dan dat.
Als kijker beland je al vrij vlot in de lift waarin het allemaal moet gaan gebeuren en ik had vooraf verwacht dat ik als kijker de gehele tijd met de hoofdpersonen vast zou zitten in die lift, maar dat bleek gelukkig niet het geval. In plaats daarvan hebben ze een leuke mix gemaakt van de gebeurtenissen in de lift en die daarbuiten. Daardoor bleef het toch wel boeiend.
Het verhaal zelf vond ik ook leuk bedacht, echte clichés heb ik niet kunnen ontdekken.
Ik had ook werkelijk geen idee wie de 'kwaaie' was en de uiteindelijke ontknoping wist mij dan ook aangenaam te verassen.

Goed acteerwerk ook van de voor mij totaal onbekende cast. Iedereen vervult zijn rol naar behoren.
Al met al vlogen de 80 minuten in een aangenaam tempo voorbij.

Gewoon goed. 3,5*

avatar van Aapje81
Erg prettig en vooral lekker kort horrorfilmpje. De toon ligt niet bij het tegenwoordig zo graag gebruikte sadisme maar bij suspence en suggestie. Voor mij werkt deze opzet veel beter. Helaas slaagt Devil niet helemaal in zijn opzet. Sfeervol is de film af en toe en een paar scenes zijn best aardig maar over het geheel genomen is het net iets te vrijblijvend.

Desondanks heb ik me best vermaakt met deze prent en ik blijf toch benieuwd naar de volgende van M. Night Shyamalan.

Boven gemiddeld.

avatar van nightbreed
Een 3,5 is iets te veel en een 3 zou iets te weinig zijn. 90% van de produktiekosten voor deze film zit waarschijnlijk in de eerste 2 a 3 (prachtige) minuten. Ik had al gauw in de gaten wie de boosdoener was, maar desondanks vond ik het wel vermakelijk. Wat deze film beter maakt dan vele soortgenoten is het feit dat de verwikkelingen logisch lijken, dat de dialogen niet belachelijk slecht zijn en dat ze eens gekozen hebben voor acteurs ipv 'mooie' jonge mensen die proberen te acteren.

avatar van david bohm
Het aardige idee wordt matig uitgewerkt. De twist is op zich redelijk maar met de suspense die dan is opgebouwd vind ik het nogal tegenvallen. Acteerwerk is behoorlijk, het verhaal mist kracht om als kijker erg de spanning te voelen. Matig tot redelijk.

avatar van Fast Eddy
Leuke en korte triller.
Goed opgebouwde spanning, ook de acteerprestaties mogen er best wezen.
Wie de duivel was kon je natuurlijk niet weten, al had ik een sterk vermoeden dat het één van de vrouwen zou zijn, gewoon omdat dit het minst verwacht zou worden.
(Al schatte ik de kans dat het de jongere vrouw zou zijn, groter in).
Het feit dat 1 van de 5, de vrouw en kind van de politieagent had doodgereden, was nogal voor de hand liggend.

Al bij al heb ik me geen moment verveeld, (al zal de korte speelduur daar ook mee te maken hebben).

avatar van John Lee Hooker
Aardig idee om een groepje vast te laten zitten in de lift terwijl er iets bovennatuurlijks in de buurt is. Acteurs deden het allemaal wel goed en technisch was het in orde. Echt spannend vond ik het niet echt want steeds als het licht uitging wist je dat er iemand het loodje ging leggen. Waarna we verder gingen met ruzies en beschuldingen tussen de overlevers en de vraagstukken bij de FBI. Ondanks de prima cast bleef het een beetje tam en onverschillig en de verbinding tussen allerlei zaken kon wat soepeler en duidelijker worden verwerkt. Zoals de brandweer die af en toe even vijf seconden in beeld kwam en op het einde opeens de deur kon openen. En Dwight die als monteur maar doelloos aan het rondlopen was en het hoofd van de beveiliging die na een tijdje zomaar was verdwenen. Na de mooie titelsequence met ondersteboven opnames van de stad vind ik dit toch een lichte teleurstelling.

avatar van ambrosini
leuke film

avatar van mar007
goeie film,boeit vanaf het begin.
heb me prima vermaakt met deze film.

avatar van galaxydriver32
wel een heel erg korte film heb hem eens op film 1 gezien en hij was al om 10 voor 10 klaar
verder een goede film

Simpele maar goed uitgewerkte horror/ thriller die erg lekker wegkijkt. De opbouw is goed en de film stopt ook, zij het vrij vroeg, op het juiste moment. Het idee is niet origineel en de clou laat zich al snel raden maar de scenes in de lift zijn desondanks spannend. De climax had wel sterker gekund, het is nu wat moralistisch.

avatar van oemoemenoe
redelijk vermakelijk
Beetje vaag einde, bedoel echt het einde niet het plot..
Verder ja, niet een film die me lang zal bij blijven, wel een 3tje waard

avatar van Perry Meer
mwah een teeveefilm, wel kijkbaar maar ehh mijn wenkbrauw ging omhoog
zodra de gelovige bewaker een rol kreeg en er allerlei geboden om mijn oren vloog.
de rol van de 'duivel' had van mij wel wat spectaculairder gemogen
kijkt wel lekker weg met popcorn en cola.

2,5 groundfloor

Ik had echt niet verwacht datdie oma de duivelnwas!" ,maar achteraf wist ik het wel ergens.hele goede film niet heel eng.dit is een trhiller maar hij ligt tegen horror aan!!".soms had ik wel een
Schrik momentje!

De duivel komt je halen!!!
3,5 sterren

avatar van tattoobob
Leuke film maar niet meer dan dat,geen uitschieter voor mij.

avatar van HALVE TAMME.
Eens met mijn bovenbuurman .

avatar van pierre18
Gezien de scores en verhaaltjes zijn de meningen hierboven toch wel vaak eensluidend. De scores liggen ook dicht bij elkaar.
Ben het eens met vele meningen dat het een aardige film is. Geen uitschieter. En gelukkig ook niet te overdreven neergezet Geen bijster sterk verhaal maar toch wel weer goed genoeg om je aandacht vast te blijven houden.
Kreeg natuurlijk ook snel een Agatha Christie gevoel met haar Ten Little Indians. Hoewel er gelukkig minder mensen in de lift stonden.
Ik kende Chris Messina geeneens maar het is een prima boeiende acteur..

avatar van mikey
Spannende film die als een sneltrein doordendert. Mensen zitten urenlang naar een moordscene te kijken maar snappen niet wat er loos is en de paniek is extreem naarmate het steeds later wordt. Goed hoor.

avatar van knusse stoel
Juist, een spannende film met de duivel als hoofdrolspeler.
Maar wie is de duivel, dat is de vraag. Voor de mensen in de lift en voor de kijker.
Van ons een 3 1/2*, dus een 7 op het rapport!
(naderhand nog ingevuld, daarom niet linksboven)

avatar van mikey
ik had hem al meteen geraden.

avatar van Daan258
Na een lange tijd weer is bekeken en het blijft gwoon een aardig thirllertje.

avatar van otherfool
Aardig tussendoortje dat zich er noodzakelijkerwijs wat makkelijk vanaf maakt met de kills maar wel genoeg fun biedt om de tijd mee door te komen. Messina doet het goed als aanpotende cop die in dit geval echter weinig anders kan doen als naar een schermpje staren hoe de duivel het volgende slachtoffer te grazen neemt. Aardige cast en uitgangspunt, en wijselijk genoeg niet te lang.

3*.

avatar van The Beast
Een ondergewaardeerde film met toch een sterk verhaal.
Het is inderdaad meer een Thriller/Mystery film dan dat het een horror film zou zijn.

Het verhaal is niet een van de sterkste kanten, origineel wel, ook het acteerwerk is goed, het plot brilliant omdat niemand het aan ziet komen natuurlijk.

avatar van Left4Dead
Devil

My mother's story would always begin the same way, with a suicide paving the way for the Devil's arrival. And it would always end with the deaths of all those trapped.

Na een daverende start van beeld en geluid wordt de aandacht gelegd op een groep mensen die vastzitten in een lift. Rechercheur Messina neemt de regie op zich aangezien hij "toevallig" al op locatie is. Al snel blijkt dat het zich hier niet om een gewone storing handelt maar er meer aan de hand is.

Vanaf dat moment vinden er gebeurtenissen plaats wanneer het licht in de lift uitvalt. Onze rechercheur moet erachter zien te komen wie daarvoor verantwoordelijk is. Langzaam worden de achtergronden duidelijker terwijl er in de lift gevochten wordt voor overleving. Messina moet snel te werk gaan om de groep te bevrijden en de dader te ontmaskeren.

Regisseur Dowdle heeft er een lekker stuk suspense van gemaakt. Door niet alleen te focussen op de kleine benauwde ruimte krijgen achtergronden de kans om zich te vertellen. De cast doet het heel goed en ziet er fris uit, d.w.z. nieuwe gezichten en niet ouwe meuk. Beeld en geluid staan er zeer prettig op en werken mee om het concentratiepeil hoog te houden.

Een vlotte film met een leuk plot.

3.5 *

avatar van DMF
DMF
Vermakelijk filmpje. De eerste regel van de plotomschrijving verraadt al dat je de nodige clichés in Devil gaat tegenkomen, want uiteraard hebben we weer een Oom Agent die niet van de drank af kan blijven. Heel storend zijn de clichés niet; de cast doet het over het algemeen vrij aardig en er zit voldoende suspense in om te blijven boeien gedurende de vrij korte speelduur. Ook zijn er geen onnodige subplots, maar levert Dowdle een vrij rechttoe rechtaan verhaal met best een aantal aardige momenten. De machteloosheid van de agenten wordt goed overgebracht en de lift als setting is een leuke keuze. Het eind voelde wel een beetje goedkoop bij elkaar geraapt.

* * *

avatar van Edie
Toen ik de naam M. Shyamalan voorbij zag komen had ik al een klein beetje schrik, maar de film had een erg mooie openingsscène dus had nog hoop.. Die Bokeem Woodbine vond ik de minste acteur van het groepje.. De film bleef bijna continue spannend en was best vernieuwend vond ik. Verder niet een film die lang in het geheugen zal blijven hangen.. 3 sterren.

avatar van jipt
Moralistisch gebeuren. Daarbij zie je van heinde en ver aankomen wat de volgorde van de killings is. Gemiste kans. 2*

avatar van witboek
Toch wel genoten van deze film. Geen topper, maar wel doenbaar om te zien. De muziek vond ik goed en de acteurs deden hun job ook wel.

avatar van Dying Rose
Na ‘Elevator’ te hebben gezien, deze maar eens een kijkje wagen. Ik had er al lang van gehoord, maar nu ik 'mentaal' in deze setting zit, dacht ik hem is te zien. Misschien daarna de beurt aan de herziening van ‘De Lift’?

De film begon veelbelovend; de beelden, de muziek. Hier zou meer sfeer in moeten zitten dan in Stig Svendsens film. Maar dat was er niet. Ik vond die hier niet in terug en deze was al niet zo moeilijk te evenaren.
Ook het concept was maar matig uitgewerkt. Gelukkig kon het tweede deel de film wat redden. Het eerste deel ging dan ook maar nergens over.

Het duurde redelijk lang tegen dat er iets gebeurde. En als er dan iets voorviel, kon het me niet echt boeien. Er was gewoon geen spanning en ook de dialogen waren flets.

Misschien kwam het doordat er maar vijf mensen aanwezig zijn in de lift en dat ze niet interessant waren. Van de vijf trapped, vond ik enkel Tony degene met de meest interessante backstory. Maar daar zit dan ook het probleem. We weten van iedereen wel wat ze hebben misdaan, maar naar de rest is het gissen. En dat is wel jammer omdat dat hier wel nodig was. Er was niets om op terug te vallen. Iedereen was je vreemd en dat bleef zo tot op het einde.

Het geheel zakte snel ineen tot een flinterdun draadje waaraan het verhaal zich hopeloos aan vasthield. Maar vanaf dat je het ‘wat’ en 'waarom' weet, klimt de film weer bovenop. Ik moest me gewoon door de eerste helft sleuren om tot een betere tweede deel te raken. Oef.

De acteerprestaties zijn hier zeer gemiddeld tot ondermaats. Van alle acteurs waren enkel Chris Messina en Logan Marshall-Green die een beetje geloofwaardig uit de hoek kwamen. En dan nog.

Het was wel goed om het concept van de duivel een ‘menselijker’ gezicht te geven. Het is niet gewoon één of meerdere personen die de duivel over de vloer krijgen, maar het gaat verder dan dat. Een gebeurtenis uit het verleden, die zorgt dat de duivel wil ingrijpen om de personen die iets op hun kerfstok hebben staan, te doden.

Achteraf gezien, vond ik hem niet beter of slechter dan ‘Elevator’. Beiden hebben hun positieve en negatieve kanten. Op elk hun manier, blinken ze in iets uit. Alsmede 3* dus.

avatar van Lord Flashheart
Nu met commentaar van The Nostalgia Critic.

avatar van masterrossi
Zat een behoorlijke tijd spanning in, maar tegen het einde viel het met toch wel erg tegen.
Daarbij had ik al vrij snel door wie nu precies voor alle ellende zorgde.