Devil (2010)

Thriller / Mystery

geregisseerd door John Erick Dowdle
met Chris Messina, Geoffrey Arend en Logan Marshall-Green

Bowden (Chris Messina), een politierechercheur die net van de drank af is, onderzoekt een vreemde zelfmoord, als hij plotseling wordt opgeroepen voor een ogenschijnlijk onschuldige gebeurtenis; vijf mensen zitten vast in de lift van een enorme wolkenkrabber. Maar het duurt niet lang voordat er een aantal buitengewone dingen beginnen te gebeuren en de mensen in de lift zelfs op onverklaarbare wijze één voor één sterven. Een strijd op leven en dood begint.

avatar van fappie
80 minuten? Get outta here..

avatar van Fikret8
jeroentjuhhhhh schreef:
Verhaal van M. Night Shyamalan, toch wel iets om naar uit te kijken dan!

Of juist niet.

Reinbo
fappie schreef:
80 minuten? Get outta here..

Hoezo? Is toch juist een prima speelduur voor een verhaaltje dat zich in een lift afspeelt. Als ik ergens een hekel aam heb zijn het aan films die te lang duren waar makkelijk een aantal scenes uit hadden gekund.

Zie 10 keer liever een film van 90 minuten dan eentje die 120 minuten duurt. Die laatste heeft vaak een te laag tempo of een flink aantal overbodige scenes. (Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.)

avatar van Kiros
Zeker voor een horror, maar vaak ook voor een comedy, is 80-90 minuten lang zat.

avatar van Revolt
Een van de beste horrorfilms imo duurt zelfs maar 60 minuten (Cigarette Burns)

Reinbo schreef:

Klopt inderdaad, maar als je naar de bios gaat wil je toch wel iets langer zitten meestal. Dat heb ik tenminste . 80 minuten is wel erg kort. Waarschijnlijk gaan er ook nog een paar minuten van af.

Revolt schreef:
Een van de beste horrorfilms imo duurt zelfs maar 60 minuten (Cigarette Burns)

Daar zou ik ook nooit voor naar de bios gaan. Niet dat die slecht is, zeker niet.

avatar van yeyo
Een film van 60 minuten zou ook nooit een bioscoop release krijgen hoor.

avatar van namingway24
Er is een chronisch tekort aan horror in de bioscoop, dus dit wekt mijn interesse wel. Shyamalan's naam staat bijna standaard garant voor twist endings, maar met dit plot ben ik daar iets minder bang voor. En 80 minuten, daar kun je je geen buil aan vallen.

En de poster voor deze film is trouwens briljant gevonden...

avatar van rep_robert
Laat het toeval net willen dat Splice ook in premiere gaat

avatar van $pecial
Blerg Splice, ik moet hem nog afkijken, maar ik hoop dat 'Devil' wel wat meer horror bevat

yeyo schreef:
Een film van 60 minuten zou ook nooit een bioscoop release krijgen hoor.

avatar van Materny
Trailer beloofd veel goeds.

avatar van Franklin1975
Heb ook net de trailer gezien. Leuk hoor, paar keer zo'n decolleté, maar ik denk dat het verder een standaard horror/thriller-werkje is.
Zo eentje waar ik niet meer van schrik, of hooguit een enkele keer.

Maar ben toch wel benieuwd naar deze film, want soms wil een film nog wel eens verrassen.

Mr_White
Een behoorlijk standaard horror-filmpje. Vijf mensen in een lift, één van hen is mogelijk de duivel, wie o wie zou het toch zijn? Veel spanning zou je zeggen maar dat valt dus vies tegen. De personages kijken elkaar maar een beetje wantrouwig aan, het licht knippert en gaat uit, het licht gaat weer aan, iets is gebeurd en de ze kijken elkaar weer wantrouwig aan en beschuldigen elkaar tot het licht weer begint the knipperen.

Ondertussen probeert een detective te ontdekken wie de mensen in de lift zijn en een mogelijk motief te achterhalen, maar omdat de film al duidelijk aangeeft dat de duivel in het spel is (mede door een zwaar overbodige voice-over) boeit zijn onderzoek niet. Elke ontdekking die hij doet over een van de mensen in de lift is zinloos omdat je al lang weet dat er een bovennatuurlijk element in zit. Terwijl hij over de volgende theorie zit te prevelen weet jij als kijker gewoon beter, en dat werkt niet.

Dat maakt een groot deel van de film dus maar een karige bedoening, en wat de film dan nog redt is het feit dat het nooit slecht wordt. Het is gewoon een heel degelijk filmpje dat geen potten kan breken en ook de 'grote twist' is veel te conventioneel om daar verandering in te brengen.

avatar van namingway24
Grote twist? Ik had het kunnen weten

Morgen maar even een lekker middagje in de bioscoop doorbrengen. Deze film en Splice wil ik heel graag zien, ondanks de tegenvallende beoordelingen op MovieMeter. En als ik naar buiten kijk is het ideaal bioscoopweer.

avatar van bjerik76
De trailer ziet er toch wel heel spannend uit.
maar of ik geboeid zal blijven omdat ik het er naar uit ziet dat de hele film zich in een lift afspeelt weet ik niet of dat echt mijn aandacht erbij zou kunnen houden
ga hem denk ik toch wel bezoeken.

na de trailer gezien te hebben, had ik hoge verwachtingen. Wat een flopper zeg, totaal niet spannend en ik kan gerust zeggen dat die ondanks de 80 minuten saai was. Slecht uitgewerkt ook, jammer!

Mr_White schreef:

Beetje onzin om te zeggen dat het onderzoek van de politie niet boeit, het zorgt er voor dat je steeds meer achtergrondinformatie over de mensen in de lift krijgt, waardoor het een beetje een whodunnit wordt. Dat is ook de kracht van de film, je wil weten wie de duivel is en als de vijf mensen in de lift anonieme personen bleven zou dat niet zo boeiend zijn. Helpt ook mee dat het gewoon goede acteurs zijn.

avatar van mock turtle
Reinbo schreef:

Volgens mij ben ik het een keer met Reinbo eens.

avatar van Q Jones
Net gezien en ik ben overbluft

Shyamalan begon een beetje te teren op zijn oude werk, en dat was dus geen goed teken. Met deze film bewijst hij dat hij nog wel degelijk verhaaltjes kan schrijven. Ik vond het dan ook een ziekelijk goed idee. 5 mensen zitten in een lift, 1 van hem is de duivel en vermoord de mensen 1 voor 1, maar wie o wie zou de duivel zijn. Een uiterst spannend gegeven en de regisseurs komen daar prima mee uit de voeten. We hebben ook nog het verhaal van een politie agent die doet wat hij kan om de gevangen er uit te halen. Zijn rol is echt niet vervangbaar en een uiterst boeiend aspect voor het grote geheel Ik vind zijn onderzoek of zijn werkwijze dan ook nergens saai worden. Het zelfde geld eigenlijk voor de film. Het lijkt echt of de film maar kwartier duurt, want er zit z'n vaart in en z'n pakkend sfeertje dat ik gewoon helemaal in de film verdronk.

De acteurs kende ik totaal niet en deze film laat zien dat dat ook wel eens goed kan zijn. Ze speelde allemaal goed en ik wil nog even mijn complimenten geven aan Logan Marshall-Green waar ik nog nooit werk van had gezien, tenminste niks opvallends. Hij gaat zo goed om met zijn karakter ontwikkeling en je weet in het begin ook niet wat je van hem moet denken. Meteen een ander goed issue, de film was voor mij totaal niet voorspelbaar, ik dacht wel constant o het is hij of hè is het nu zij, maar ik kwam er niet uit.

Nog een sterk punt van de film is de opbouw, dat gaat allemaal heel rustig zodat we de personages een beetje leren kennen en toch weer niet weetje, zo gek, maar o zo heerlijk voor het oog.

Conclusie Shyamalan kan het beter bij schrijven houden want dit vond ik een topfilm die ontzettend snel voor bij is gevlogen en zeker een herziening waard is in de bioscoop. Een super film waarvan ik blij ben dat ik hem heb mogen aanschouwen.

avatar van BB1991
devil, de eerste film van het Night Chronicles project, in leven geblazen door M. Night Shyamalan. in mijn ogen is M. Night Shyamalan iemand met een geweldige fantasie en iemand met een oog voor sfeervolle en psychologische horror. Dit zorgde voor films die in mijn ogen succeerde (the sixth sense, signs) en films die daarin hopeloos faalde (the happening, the village). Alle vier de films bevatten echter een simpel concept die zo mysterieus mogelijk worden gepresenteerd, zodat de kijker van te voren altijd geboeid is.
zo ook bij Devil, waar de gebroeders Dowle op gezet zijn.

Devil bestaat uit eigenlijk uit twee delen; de gebeurtenissen in de lift en de gebeurtenissen buiten de lift. in de lift wordt er gebruik gemaakt van de meest simpele horrortrucjes die er bestaan, maar tegelijkertijd ook de efficiëntste ; totale donkerte en een kleine ruimte. door de totale donkerte blijft het uiteraard voor de kijker als de personages onduidelijk wat er precies gebeurd. deze onduidelijkheid blijft door de hele film hangen en zorgt enerzijds voor mysterie, maar geeft de personages ook de ruimte om elkaar te wantrouwen. immers, jij weet weliswaar dat er iets bovennatuurlijks gaande is, maar de personages niet. zo krijg je alleen in de lift al spanning op 2 niveaus; het bovennatuurlijk mysterie en de psychologische confrontaties.

buiten de lift ontvouwt zich een soort detectiveverhaaltje, wat zich op een aparte manier ontrafelt. ze zoeken naar een oplossing, maar deze wordt telkens op precies de goede manier tenniet gedaan. De wanhoop en de onwetendheid komt goed over op de kijker en drukt extra spanning op de film.

En dat maakt de film zo goed. Alles wordt eraan gedaan om jou als kijker constant onder druk te zetten met verschillende soorten spanning. Er zijn vrijwel geen rustmomenten (wat geweldig werkt door de korte speelduur) en geen momenten waarin de film inzakt. Ook het einde vormt een mooie en passende afsluiting op de algehele symboliek van de film.

avatar van macrobody
Goeie film. Goed camerawerk, spannend, verrassend en boeiend tot het einde. Voor het gevoel wel kort maar zeker de moeite waard. Zo'n film waarbij alles op het einde op zijn plaats valt.

avatar van Merk
Gelukkig zie ik het gemiddelde omhoog gaan.
Wat was dit een spannende film. Ik denk elke keer bij een verhaal/project van M. Night Shyamalan: 'nu heb ik hem door' en dan weer word ik verrast.

Een dikke 4,5*

avatar van Minotaures
een strijd in een lift? zal wel lang duren.. Niettemin lijkt het me wel een interessante en aparte horror.

avatar van $pecial
Zozo, aantal mooie cijfers, ben echt benieuwd! Morgen maar eerst eens naar Machete en dan volgende week tijd maken voor Devil Vervolgens de week afsluiten met Enter the Void !

avatar van SpooXxX
Ik vond dat Devil af en toe zijn momentje had. Echter vond ik hem nooit eng noch spannend worden. Op een bepaald punt was het meer een 'murder mysterie; who'd done it' dan een horrorfilm.

Ik had al snel door hoe het verhaal zou lopen & wat ongeveer de twist zou zijn. Jammer voor mij had ik in eerste instantie als hoofdverdachte net de verkeerde gekozen. Maar ik zat er dicht bij.

La Barca
Vond hem eigenlijk behoorlijk tegenvallen!
Alle schrikmomenten waren al te zien in de trailer, hierdoor zat ik totaal niet op het puntje van mijn stoel. Er had van mij veel meer spanning in gemogen!

Ben het met Mr -White eens dat het politieonderzoek vrij weinig boeide aangeizen er al een duivel in het spel was. Het was wel redelijk om te zien hoe alles op zijn plaats viel, hierdoor werden mijn gedachten helaas niet veranderd! Dat alle mensen in de lift ''badguys'' bleken te zijn was ook zo cliche als het maar kan

Het enige wat dan nog overblijft is wie de duivel zou kunnen zijn. Dat was de enige leuke vondst in deze film aangezien ik ook verkeerd had gegokt.

Een hele krappe 2,5*

les 1;

kijk nooit trailers van horror of thrillers want daarin wordt altijd teveel info of de beste scenes al weggegeven.

avatar van rep_robert
Aardig werkje uit het project van de Shyamalan stal.

De film geeft een goede sfeer, begint erg leuk met de openingcredits en het basisgegeven gaat er bij mij altijd wel in. Dat zorgt ook voor een hoop spanningen en aanvankelijk ben je erg nieuwsgierig naar wie het is.

Echter gaat de film op een ander moment aardig de mist in, het feit dat de duivel het lichaam van 1 van de 5 heeft overgenomen maakt het eigenlijk al minder mysterieus. Het maakt immers toch niet uit wie de dader is, aangezien diegene er niets aan kan doen dat het lichaam overgenomen is door de duivel. Als uiteindelijk het moment aanbreekt vond ik het wel aardig bedacht, maar meer ook niet. Dankzij het bovenstaande.

Ook liepen er een boel extra personages in de film rond die wel screentijd kregen, maar werkelijkwaar niets toevoegden. Bijvoorbeeld die vrouwelijke college van de rechercheur die de zelfmoord aan het begin van de film onderzocht. Liepen een paar keer te flirten met elkaar, maar voor de rest verdween ze ook weer net zo makkelijk van het podium.

Toch jammer, want de 5 in de lift vond ik erg overtuigend en de spanning onderling tussen de mensen in de lift was goed te voelen. Voeg daarbij een aantal leuke schrimomentjes toe en je hebt een aardig horror/thrillertje voor tussendoor, maar geen 9 euro waard in de bios.

Reinbo schreef:

Je had trouwens gelijk. Hij had niet langer moeten duren .