Devil (2010)

Thriller / Mystery

geregisseerd door John Erick Dowdle
met Chris Messina, Geoffrey Arend en Logan Marshall-Green

Bowden (Chris Messina), een politierechercheur die net van de drank af is, onderzoekt een vreemde zelfmoord, als hij plotseling wordt opgeroepen voor een ogenschijnlijk onschuldige gebeurtenis; vijf mensen zitten vast in de lift van een enorme wolkenkrabber. Maar het duurt niet lang voordat er een aantal buitengewone dingen beginnen te gebeuren en de mensen in de lift zelfs op onverklaarbare wijze één voor één sterven. Een strijd op leven en dood begint.

avatar van Q Jones
Net gezien en ik ben overbluft

Shyamalan begon een beetje te teren op zijn oude werk, en dat was dus geen goed teken. Met deze film bewijst hij dat hij nog wel degelijk verhaaltjes kan schrijven. Ik vond het dan ook een ziekelijk goed idee. 5 mensen zitten in een lift, 1 van hem is de duivel en vermoord de mensen 1 voor 1, maar wie o wie zou de duivel zijn. Een uiterst spannend gegeven en de regisseurs komen daar prima mee uit de voeten. We hebben ook nog het verhaal van een politie agent die doet wat hij kan om de gevangen er uit te halen. Zijn rol is echt niet vervangbaar en een uiterst boeiend aspect voor het grote geheel Ik vind zijn onderzoek of zijn werkwijze dan ook nergens saai worden. Het zelfde geld eigenlijk voor de film. Het lijkt echt of de film maar kwartier duurt, want er zit z'n vaart in en z'n pakkend sfeertje dat ik gewoon helemaal in de film verdronk.

De acteurs kende ik totaal niet en deze film laat zien dat dat ook wel eens goed kan zijn. Ze speelde allemaal goed en ik wil nog even mijn complimenten geven aan Logan Marshall-Green waar ik nog nooit werk van had gezien, tenminste niks opvallends. Hij gaat zo goed om met zijn karakter ontwikkeling en je weet in het begin ook niet wat je van hem moet denken. Meteen een ander goed issue, de film was voor mij totaal niet voorspelbaar, ik dacht wel constant o het is hij of hè is het nu zij, maar ik kwam er niet uit.

Nog een sterk punt van de film is de opbouw, dat gaat allemaal heel rustig zodat we de personages een beetje leren kennen en toch weer niet weetje, zo gek, maar o zo heerlijk voor het oog.

Conclusie Shyamalan kan het beter bij schrijven houden want dit vond ik een topfilm die ontzettend snel voor bij is gevlogen en zeker een herziening waard is in de bioscoop. Een super film waarvan ik blij ben dat ik hem heb mogen aanschouwen.

avatar van rep_robert
Aardig werkje uit het project van de Shyamalan stal.

De film geeft een goede sfeer, begint erg leuk met de openingcredits en het basisgegeven gaat er bij mij altijd wel in. Dat zorgt ook voor een hoop spanningen en aanvankelijk ben je erg nieuwsgierig naar wie het is.

Echter gaat de film op een ander moment aardig de mist in, het feit dat de duivel het lichaam van 1 van de 5 heeft overgenomen maakt het eigenlijk al minder mysterieus. Het maakt immers toch niet uit wie de dader is, aangezien diegene er niets aan kan doen dat het lichaam overgenomen is door de duivel. Als uiteindelijk het moment aanbreekt vond ik het wel aardig bedacht, maar meer ook niet. Dankzij het bovenstaande.

Ook liepen er een boel extra personages in de film rond die wel screentijd kregen, maar werkelijkwaar niets toevoegden. Bijvoorbeeld die vrouwelijke college van de rechercheur die de zelfmoord aan het begin van de film onderzocht. Liepen een paar keer te flirten met elkaar, maar voor de rest verdween ze ook weer net zo makkelijk van het podium.

Toch jammer, want de 5 in de lift vond ik erg overtuigend en de spanning onderling tussen de mensen in de lift was goed te voelen. Voeg daarbij een aantal leuke schrimomentjes toe en je hebt een aardig horror/thrillertje voor tussendoor, maar geen 9 euro waard in de bios.

Wat een waardeloze rotzooi dit!

5 ietwat irritante karakters in een lift en als het licht knippert gaat er 1 dood of raakt er 1 gewond, vrij karig wat mij betreft maar opzich nog niets mis mee.

Al met al kon ik daar 50 minuten goed mee leven, toen echter bekend werd dat het allemaal mensen waren met de nodige criminele activiteiten op hun kerfstok en ik die vent met een blikje bier in zijn auto zag zitten wist ik genoeg, hij heeft de agent zijn gezin vermoord en de duivel kan hem niet meer afmaken omdat hij plots de verantwoordelijkheid besloot te nemen voor zijn daden.
Kort om een matige film die halverwege zijn barslechte einde al prijsgeeft 1.5 *

avatar van FillumGek
Ik heb deze vanmiddag gezien in Los Angeles. Het was mijn eerste keer in een Amerikaanse bioscoop en dat was sowieso erg tof! Achttien zalen en zag er erg mooi uit. De trailers waren alleen veel te lang, je kon de hele film al bijna volgen.

De trailer van Devil komt hier ook veel voorbij op tv en dus besloten we er heen te gaan. Een film van tachtig minuten lijkt kort maar is uiteindelijk lang genoeg voor een film die zich afspeelt op een paar vierkante meter. Vijf mensen komen vast te zitten in een lift en geleidelijk aan ontstaat er ruzie. Al snel komen ze er achter dat er een moordenaar in het spel is, so whodunnit?
De spanning wordt langzaam opgebouwd en hier en daar wordt voor een glimlach gezorgd. Ook valt er hier en daar wat te schrikken, als je niet alle momenten al in de trailer voorbij hebt zien komen...

De climax is uiteindelijk soft en teleurstellend en kost de film toch wat puntjes. Eng of goor is het ook nergens. Leuk tussendoortje.

Uitstekende originele thriller die vanaf de eerste minuut tot de laatste minuut weet te boeien. De film is zelfs spannend (ook verrassend) en dat heb ik al een lange tijd niet meer meegemaakt bij een film. Dat de film maar iets van 70 minuten duurde vond ik eigenlijk geen nadeel want daardoor wordt de film ook nooit saai. De film is zelfs in het begin grappig dankzij Geoffrey Arend.

Verhaal zat prima in elkaar en na verloop van tijd kom je te weten wat voor een personen de vijf mensen zijn die in de lift zitten.

Ik heb me prima vermaakt met deze film, omdat de film zo kort duurde begon de pauze bij ons in de bioscoop al na 20 minuten. Iedereen in de zaal had toen zoiets van "what the f*ck"

avatar van $pecial
Pfff wat een tegenvaller. Ondanks de korte speelduur heb ik meerdere malen op m'n horloge gekeken.

De openingcredits waren het beste van heel de film, compleet op z'n kop gefilmd, ondersteunend met een onheilspellende soundtrack. Op dat moment dacht ik van dit kan nog wel wat gaan worden.

Wat er volgt is een uiterst saaie film met een bedenkelijk niveau van acteren. Weinig spanning en nog niet te spreken over het gebrek aan horror. Helaas ook geen Shyamalan-twist op het einde, maar simpelweg eentje die voor de hand ligt.

Neh tegenvaller, ook geen aanrader om in de bioscoop te gaan zien.

avatar van dutchtuga
Zeer aardige en effectieve horror, die met een simpel uitgangspunt een puntje-van-je-stoel film weet te maken, maar op het einde helaas wat ontspoort met zijn goede bedoelingen.

avatar van esme010
Leuk filmpie voor op een regenachtige maandagavond....heb me kostelijk vermaakt, maar om te zeggen dat het een topfilm is in zijn genre ...nee dat niet!! En ik maakte daarnaast ook de fout om hem in de bios te zien...Niet doen dus....!!!!

Vermakelijke film.

Heb deze film afgelopen zondag gezien..
Ik had er veel zin in, maar moet bekennen dat de film me een beetje teleurgesteld heeft.
Ik verwachtte goede shockeffecten...van die shockeffecten die je verwacht, maar die je toch nog omver blazen. Die heb ik niet gekregen, zonde want dat was wel wat de trailer deed vermoeden. Daarnaast vond ik het einde ook echt een tegenvaller. Werd best nep gespeeld...

avatar van FrisoBoei
Het was een vermakelijk filmpje maar wel erg simpel. Maar ik heb me wel vermaakt.

Wel leuk gedaan dat gaandeweg de film de agent elke keer denkt dat ie de clue heeft gevonden waarna de verdachte die hij dan op het oog heeft wordt vermoord, uiteindelij hebben ze echt geen idee wie de moordenaar is en wat er in godsnaam gebeurd

Het hele onschuldig/schuldig en vergevings verhaal vond wel een beetje inconsistent trouwens. Beetje jammer want dit moest het einde kracht geven maar dit deed het juist niet.

Daardoor was het niet meer dan een gemiddelde thriller.

Gisteren gezien, en na de berichten hier gelezen geen hoge verwachtingen.
Toch vond ik het een prima film, en de ontknoping onverwacht.
De verpersoonlijking van het kwaad goed uitgebeeld.
Spanning goed opgebouwd en mijn aandacht was voortdurend bij de film, nergens saai dus.
Van mij 4 sterren****

avatar van Shinobi
Had hier eigenlijk niet al te hoge verwachtingen van, de trailer zag er wel leuk uit. Maar toen ik zag dat het van Shyamalan was had ik wel zo mijn bedenkingen, omdat de laatste films (The Village en The Happening) van hem nou niet echt iets vond om naar huis over te schrijven.

Dus ging ik wel met enige bedenkingen naar de bios, maar eindstand is het toch wel een vermakelijke film. Geen hoogvlieger, gewoon een leuk tussendoortje.

Als kijker ben je zelf de hele tijd zoekende naar de dader, als je dan net denkt dat je 'm hebt gevonden blijkt het weer iemand anders te zijn en dan blijkt het toch degene te zijn van wie je het helemaal niet had verwacht.

3, 0 Sterren.

Ik geef deze film 3 sterren.

Het sterke in deze film is dat ze toch een redelijk spannende film weten te maken terwijl het zich grotendeels in een kleine ruimte afspeelt. Ik vind het knap wanneer een film mij toch kan boeien terwijl er nog niet eens veel gebeurt.

Omdat de moordenaar zich in de lift bevindt ga je al steeds bedenken wie de dader is. Het eindigt redelijk verrassend, maar toch geeft het einde mij een nasmaak. Tijdens de film gebeurde nog wel het een en ander, maar het einde paste hier totaal niet bij.

Het acteerwerk in deze film vond ik redelijk, het camerawerk was ook niet echt speciaal.

Al met al een leuke film om eens gezien te hebben, maar het behoord zeker niet bij mijn toppers.

avatar van Miss Lola
Wat een spannende film. Heb deze in de bios gezien, waardoor bepaalde scenes wat heftiger overkwamen en heb toch wel hier en daar wat schrik momenten gehad.

Vooral de twist was erg onverwacht. Ik heb me kostelijk vermaakt!

avatar van 606
Zeker een niet onaangename spannende film.
Acteren goed en ook paar goede scenes.
Einde was gewoon prima.

3,5 ster

avatar van Ajax&Litmanen1
Aardig, maar meer ook niet.

Het idee is boeiend, de uitwerking ergens ook wel maar bijzonder werd het niet.
De locatie (een lift) is een goede. Het geeft een wat claustrofobische sfeer. Gelukkig waren de personages op zich ook best te pruimen. De interactie onderling was behoorlijk en zeker tot de laatste pakweg 20 minuten was het best spannend. Daarna kwam de wat clichematige oplossing van dit hele verhaal en dat was wel jammer. Ik denk dat de makers veel meer uit deze film hadden kunnen halen.
Het was wel wat enger en spannender gemogen.

Trouwens, de film heeft wel een stijlvolle poster zeg.

avatar van james_cameron
Een intrigerend gegeven, spannend uitgewerkt. Jammer dat het einde niet helemaal bevredigend is. Qua akteerwerk had het wel wat beter gekund en visueel is het nu ook niet bepaald onvergetelijk, maar de film zit degelijk in elkaar en verveelt geen seconde. Producent M. Night Shyamalan levert in ieder geval eindelijk weer eens iets af dat de moeite van het kijken waard is.

Redelijk.

Toch zou het goed zijn als men projecten als deze niet meer aan een regisseur als Dowdle zou geven. De man beschikt over te weinig talent om er echt iets goeds mee te doen, en een conceptje als dit verdient gewoon een veel betere uitwerking.

De trailer was stukken beter dan de film en da's altijd jammer. Aanloop is nog wel oké en ook het middenstuk weet wel te vermaken. Daar wordt echter al snel duidelijk dat de regisseur niet echt bekwaam is de spanning erg hoog op te krikken, mist verder ook duidelijk wat audiovisueel talent.

Film eindigt ook niet al te spetterend, vooral het zijverhaaltje met de hit & run en de uiteindelijke ontknoping zijn te melig voor een film als deze.

Heb me er verder niet bij verveeld, maar gezien het leuke uitgangspunt en de best aardige trailer is er toch nog aardig wat misgelopen in de filler tussendoor. Volgende keer graag met een betere regisseur.

zeer kostelijk vermaakt
zeer goede acteur prestaties
duidelijk verhaal en een spannend eind

avatar van JacoBaco
The Hole en Phone Booth gaven wellicht zo'n 9 jaar geleden al het goede voorbeeld hoe je een (goede) film kan maken wat zich afspeeld op 1 claustrofobische locatie. Er zullen ongetwijfeld veel meer van dat soort films zijn, maar de rage lijkt momenteel weer herboren. Want we hebben nu o.a. Buried en Devil.

Devil is een beetje precies wat ik verwachtte. Niet erg eng en spannend, geen ingewikkeld gedoe, maar gewoon wat vermaak met Satan in de lift. Ik heb mezelf niet continu zitten irriteren aan achterlijke dialogen of vreemde handelingen. Soms dacht ik zelfs, ja dit is inderdaad een goed idee. Dus het geheel komt nog best realistisch over. De film heeft een prima speelduur en het voelde niet als de zaken rekken. Het werkt zich heel geleidelijk naar de ontknoping. Die overigens wel iets beter had gekund.

Grappig is eigenlijk dat de spiegel in de lift waarschijnlijk verplicht kapot moest, want het lijkt me toch lastig om steeds te filmen in een lift met 5 mensen en een spiegel. Veel close-ups natuurlijk. Er zitten wat kleine referenties naar het getal 666 in de film. Het gebouw heeft nummer 333, (wat de helft is van 666. Het nummer van de lift is 6 en stopt op verdieping 23 en 42.. 2 x 3 = 6 en 4 + 2 = 6. Is dus wederom 3x het getal 6.

Devil had best iets minder braaf mogen zijn, maar de film wist mij toch wel te overtuigen.

avatar van Elineloves
'' No, I don't believe in the Devil. You don't need him, people are bad enough by themselves. ''

Ik heb toen ik jong wel eens vastgezeten in een lift. Dit was op vakantie, en ik was helemaal alleen en wist niet wat ik moest doen. Gelukkig was dat na 5 minuten opgelost en vergeleken met Devil was mijn ervaring een peulenschilletje. Toch blijft het eng om vast te zitten in een kleine ruimte waar je niet uit of weg kunt. Veel mensen zullen dan ook een beklemmend, claustrofobisch gevoel hebben tijdens het kijken van Devil.

Deze lowbudgetfilm speelt zich voornamelijk af op één locatie, de lift, maar dit is niet funest voor je aandacht. De sterke dialogen houden het boeiend, evenals de sterke en onheilspellende muziek van Fernando Velázquez.

Je krijgt niet alles direct voorgekauwd, er is ruimte genoeg voor de kijker om mee te denken. Vijf mensen in een lift waarvan één van hen de duivel is, maar wie? Zelf had ik direct wel al een vermoeden, en dit bleek juist te zijn, maar er zaten een aantal creatieve wendingen in het verhaal.

De acteurs bleven vlak, weinig diepgang en het waren duidelijk B-acteurs. De mooie dame in de lift zal puur zijn gecast vanwege haar good looks en haar schelle schreeuwstem, maar dat mag de pret niet drukken.

Echt eng wordt het nergens, maar de korte speelduur maakt het sowieso een fijne wegkijker.

avatar van Rianneke_Dan
Tegenvaller.

Ik had er veel meer van verwacht, de film werd nergens echt spannend en de personages waren enorm vlak. Er was wel een claustrofobische sfeer aanwezig, en voor een low budget was dat best goed gedaan, maar dan hadden ze ook meer met het verhaal moeten doen. En dat was helaas niet zo, het was voorspelbaar, en de twist op het einde vond ik erg over de top. Eigenlijk gewoon weer een typisch Shyamalan einde, en helaas heeft hij nog steeds niet geleerd om het goed te doen.

Plus was wel de korte speelduur en Logan Marshall-Green vind ik wel een goed acteur, heeft ook echt zo'n charismatische kop, die je niet snel vergeet. Voor de rest heb ik hier weinig over te melden, vooral door de sfeer en korte speelduur nog wel een leuk tussendoortje, maar je moet geen spannende film verwachten met een zwaar verhaal en veel diepgang in de personages.

Krappe 2.5*

avatar van aspers
Wat een verassing. In het begin kreeg ik een soort 'the happening' b-film gevoel, maar dat ging na verloop van tijd weg. Jammer, dat ik de 'devil' meteen te pakken had in het begin, maar het wist mij toch te verassen!

Zeer spannende momenten, telkens als het licht uitgaat. Je voelt de paniek in de kleine ruimte. Had er vooraf niet zoveel van gehoopt. Vond het echt een zeer aangename thriller/horror!

3,5 ster

avatar van Beloki
Kijkt aardig weg, zeker gezien het feit dat de film zich bijna continu op dezelfde plaats afspeelt. Het acteerwerk kon er mee door en het verhaal hield aardig stand. Het einde vond ik dan weer niet zo mooi uitgewerkt, daar had veel meer mee gedaan kunnen worden.

Al met al een redelijke horrorthriller.

B.

Boven gemiddelde horror/thriller die de aandacht goed weet vast te houden ook het thema , de Duivel is zo wie zo al eng en niet ongeloofwaardig...

avatar van Naomi Watts
The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist

Ja, met de naam Shyamalan weet je al genoeg. Dat het in ieder geval heel slecht gaat worden, onbedoeld natuurlijk. Best een leuk concept, een kat- en muisspel in de lift, sowieso erg boeiend om het in één ruimte af te laten spelen. Wel moet je dan een sterke schrijver en regisseur in de arm nemen en dat laat Devil al na, en vanaf dat moment wordt het allemaal erg slecht.

Een pré bij dit soort films is dat de tention goed opgebouwd wordt, en dat moet dan vast gehouden worden. Dowdle krijgt het eerste al niet voor elkaar, dus over het tweede punt hoeft hij zijn hoofdje niet te breken. Erg vervelende cast ook, lijken wel opgepikt op de set van een Poolse soap. Echt tergend slecht. Als je spanning niet weet te creëren dan houdt het al gauw op, dan heb je ook nog een cast die niet meewerkt, een regisseur die niet weet wat hij doet en o ja, we gooien er nog een totaal niet interessant hit and run subplotje bij om een zogenaamde twist te bewerkstelligen . Links laten liggen dit nu het nog kan.

avatar van El ralpho
Sounds better than it looks like

Het concept van Devil; leuk en aardig verzonnen allemaal maar de uitwerking is beduidend minder. We nemen een handvol onbekende acteurs, proppen ze in een kleine ruimte zodat we nog meer op het budget kunnen besparen en om de kijker zogenaamd nog wat te laten gissen gooien we er nog de nodige (matig uitgewerkte) plotwendingen in. De film wil de kijker zo graag op een verkeerd spoor brengen met betrekking tot wie de duivel in de lift nu precies is dat er een overdreven achterdocht wordt veroorzaakt. Bij het begin van de film wordt al vrij opzichtig prijsgegeven dat het oude vrouwtje als gast lichaam dient, hier hoef je echt geen doorgewinterde filmfan voor te zijn om dit op te merken.

Als de film dan nog op zijn minst een creepy onheilspellende sfeer op kan roepen bij de kijker kan dit alsnog een aangenaam pluspunt zijn die mijn bovengenoemde minpunt minder storend kan doen laten lijken. Helaas blijft dit element ook uit en is de film verrassend braaf te noemen als je kijkt naar zijn thematiek. Er gebeurd van alles, maar het veroorzaakte bij mij weinig spanning mede door de stuk op stuk matig neergezette acteer prestaties.

Het idee blijft echter leuk gevonden, en de film zit cinemagrafisch tevens goed in elkaar. Verwacht alleen geen verassingen in deze film, behalve dan de verassingen die de makers je veel te opzichtig opleggen.

Braafjes.

2,5 *

avatar van Apollinisch
Nogal suffe thriller die eigelijk op slechts één moment een beetje angst weet in te boezemen. Namelijk als die conciërge op de rand van het dak van dat veel te hoge gebouw staat en en die veel te diepe afgrond in tuurt.

Nog schrijnender dan dit gebrek aan spanning is wellicht de volstrekt ongeïnspireerde weergave van de duivel. Via een beveiligingscamera toekijken hoe vijf clichés in een lift zitten opgesloten en telkens als de camera even uitvalt is er een cliché minder. Jee hoe boeiend is dat.

Terwijl, als je de duivel iets minder letterlijk neemt, er in dit plot best een interessante film had geschuild.

avatar van Fortune
Net niet.

Wel jammer want de film was aardig gefilmd en vind de acteurs erg goed spelen voor dit soort films. Als je het acteerwerk vergelijkt met een Cube en een Saw is dat hier duidelijk aan de betere, geloofwaardige kant.
De film borduurt alleen maar door op dat op een gegeven moment het licht uit gaat en dan gebeurt er iets en dan worden de mensen die in de lift zitten nogal opgefokt en wantrouwig naar elkaar. Wat ook jammer is, is dat de spanning van een laag niveau is hetzelfde als het redelijk voorspelbare einde. De soundtrack is ook dik in orde maar jammer genoeg is niet alles uit de kast gehaald voor dit redelijk origineel concept.